Strekkmerker, og hva du kan gjøre for å forebygge det !

De berømte strekkmerkene er vel alle gravides store skrekk ! Jeg kan hvertfall innrømme at jeg er dritredd for at dette skal ramme meg, da strekkmerker slår til i nesten 90% av alle graviditeter.. 



Noen kjerringråd mot strekkmerker

  • Smøre huden inn med maisolje, Spenol eller kakaosmør for å holde overflaten elastisk.
  • Smør inn med babyolje morgen og kveld. Husk å smøre brystene også, de vokser voldsomt i løpet av et svangerskap.
  • Body butter fra Body Shop, morgen og kveld, begynn før magen kommer og fortsett frem til fødsel.
  • Bruke Omega 3 slik at huden bygges opp innenfra. Det finnes noen egne GRAVID tabletter som inneholder Omega 3 , samt mange andre næringstoffer som fosteret trenger. Kan kjøpes på apoteket
  • Peeling skal hjelpe huden å holdes elastisk
  • Unguentum Merck Fra Apoteket.
  •  Tren (jogg, tredemølle, osv) for å unngå å legge på deg unødvendig mye
  • Bytt ut dusjsåpen med dusjolje. Såpe tørker ut huden!
  • Clarins Huile “Tonic”, er en olje som skal motvirke strekkmerker. Kjøpes på parfymeri. Man kan også bruke en fet krem eller en annen olje. Jeg har prøvd flere og syns denne oljen er desidert best da den gjør huden silkemyk.
  • Peel huden en gang i uken! Når man fjerner gamle hudeceller så trekker fuktigheten av kremer og oljer bedre inn i huden.
  • Smør deg med en fuktighetskrem eller babyolje over hele resten av kroppen hver dag eller så ofte som mulig




 

Noen eksperter som mener at du kan redusere skader i lærhuden ved å øke blodsirkulasjonen. Hvis dette stemmer, finnes det en massasjemetode som kalles endermologie. Den bygger på samme grunnprinsipp som bindevevsmassasje og lymfedrenasje. Forskning viser at denne type behandling kan øke sirkulasjonen med 200 prosent.

Strekkmerker vil blekne med tiden. I starten er de ofte blårøde og etter hvert blir de mer hudfarget og dermed mindre synlige. Er du fortsatt plaget, så er det bare å ringe en laserklinikk, hudlege, massør eller kirurg.

 

Ellers, spis sunt og variert, men ikke glem og nyte livet og graviditeten ! 😀 ♥

14 kommentarer
    1. Den tida jeg gikk gravid for 6 år siden har jeg bare lite snev av strekk merker dem blir som regel borte og på noen blir det litt igjen;) dem ble større jo mer som magen vokste. som sakt så er det ikke verdens under gang. nytt svangerskaps tida så godt du kan.

    2. Er redd for og få mange stygge strekkmerker under graviditeten.. Vil nok smøre meg en del og holde meg i form. Vanlig er og gå opp 10-12 kilo, men vet jo om folk som gikk opp betraktelig mye mere. Det skal ivertfall ikke jeg!

    3. Det er desverre sant det ei sier her. At diverse krener fungerer dårlig siden Strekkmerker dannes på innsiden av huden. Mye gimmikk rundt dette for å tjene litt ekstra penger. Og en liten ting til, sånn på slutten. De som får Strekkmerker er mindre eksponert for rynker når de blir eldre. Så noe har vi iallfall. He he. Men det ER behagelig å smøre inn magen + at det minsker eventuell kløe.

    4. Jeg skrubba kroppen hver uke å smurte meg hver eneste dag fra første dag jeg fant ut at jeg var gravid, å … jeg fikk strekkmerker. Andre gang jeg ble gravid gadd jeg ikke å smøre siden jeg alt hadde fått di, kom ingen nye da .. enda magen ble større:) gratulerer forresten med graviditeten, søt liten mage du har fått:))

    5. Er vel mye forskjellige opplevelser rundt dette med strekkmerker, og det kan jo funke for noen og smøre inn magen, men jeg vet ikke, har heldigvis ikke fått noen strekkmerker jeg heller 😀
      Skader hvertfall ikke å prøve :- )) Moren min hadde ikke noen strekkmerker med hverken meg eller søsteren min, det er visst genetisk, så da satser jeg på at jeg heller ikke får det !

    6. Strekkmerker kommer som oftest av at man klør i huden,mens den itillegg vokser! Så kremer lindrer veldig mye kløe, og da også mye av strekkmerkene 🙂

    7. Hei! 🙂 Strekkmerker er ofte genetisk, altså sjekk om din mor, bestemor, evt. tante o.l har fått strekkmerker i svangerskap:) hos oss har hverken Mamma, bestemor eller min tante fått det:)
      strekkmerker kommer jo som vi vet av at man går opp fort i vekt o.l. og elastisiteten i huden. altså om man ikke er “sikret” genetisk kan det være en ide å prøve å spise sunt og ikke aaaalle kakene o.l man får lyst på :p
      håper det var noen fine tips !

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg