17 uker

Har ikke hatt tid til å blogge i dag på grunn av at jeg har vært på litt shopping med Katrinesøtæ, og nå er jeg med en søt en som har kommet på besøk hit idag : D Godt å se han igjen, long time no see !  Skikkelig heerlig! ♥ Han maset til meg igår og ba meg nesten på knær om bo plass, siden han skulle komme til alta idag, men hadde uheldigvis ingen han kunne sove hos, så har tenkt litt, og  fordeom det kom litt brått på så passet det seg jo! Men nok om det ;- ) 

 

Jaa, idag er jeg hele 17 uker på vei !  Syns tiden går sykt fort, og magen vokser.. lille gullet mitt <3

Får hele tiden høre fra folk om hvor bra kroppen min ser ut i forhold til at jeg er så å si hallveis i svangerskapet !


Bakfra også ! Kanskje venter jeg gutt ? ;- )


 

17 uker

 

Fra 17 uker og 0 dager til 17 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 180 g 
CRL: 12 cm 
Full lengde: 17 cm

 

 

OM BARNET
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 15 uker gammelt. Den utrolige veksten fortsetter samtidig som stadig mer av brusken i skjelettet omdannes til bein. Nyfødte har 300 bein, men noen av dem smelter sammen, slik at vi som voksne har 206.

Ørene er på riktig plass og vil snart stå ut fra hodet. Om ikke lenge vil det også kunne høre, så prat og syng gjerne for fosteret!

Lanugohårene begynner å dekke noe av huden. Disse hårene har ikke pigmenter og er derfor helt lyse. Noen barn har fremdeles rester av disse hårene etter fødselen, særlig i hudfolder. Man er ikke helt sikre på funksjonen til disse hårene, men vi antar at de hjelper å holde på plass det kremaktige vokslaget, vernix, som etter hvert vil dannes på huden til barnet.

Nå er det snart tid for ultralyd om du velger å benytte deg av tilbudet. Kanskje får du se barnet ditt bevege seg, og kanskje ser du også ryggraden ? den ser ut som perlebånd! Dere har gjerne bestemt dere for å få vite barnets kjønn, men det er ikke alltid man kan se det like tydelig, noen fostre er mer sjenerte enn andre.

TIL MOR: “Jeg tror det ikke før jeg får se det”
Snart tid for ultralyd (for de som velger det). Mange kvinner forteller at de både gleder og gruer seg til ultralydundersøkelsen. Har du/dere tenkt over hva dere ønsker? Takker dere ja eller nei til tilbudet?

Ikke glem at kvinner i tusenvis av år har levd uten ultralyd. Her har kroppen brukt uke etter uke på å fortelle kvinner og deres partner om livets store hemmelighet, og så er det først etter ultralydundersøkelsen at mange forteller: “Først nå ble det virkelig for meg”. Eller: “Jeg måtte faktisk se det for å tro det”. Har vi ikke tid – eller prioriterer vi ikke å gi rom for undring og fantasi? Eller handler det kanskje ikke om tid i det hele tatt?

For menn er dette kanskje det første møte med barnet ? hans barn. Han har jo ikke følt alle disse fysiske forandringene. Eller er det nettopp det han har? Har du spurt ham? Kanskje kan dette “ultralyd-møtet” føre dere nærmere hverandre og nærmere barnet? La det stimulere dere til å synge litt, noen vuggesanger for eksempel. Det kan komme til god nytte senere.

 

TIL FAR: Gutt eller jente?
Det blir jente dersom mormors hår ikke har grånet, om mor er morgenkvalm, eller om barnet er unnfanget ved misjonærstilling. Dersom mor kun legger på seg på magen, har kalde føtter under svangerskapet, har soveputen vendt mot nord eller foretrekker skalken på brødet, blir det gutt. Det finnes et utall myter om barnets kjønn.

I virkeligheten er det du som bestemmer kjønnet. Sædcellens kromosom avgjør om det blir gutt eller jente. Jenter har to X-kromosomer, mens gutter har kombinasjonen XY. Embryoet får ett sett kromosomer fra hver av foreldrene. Egget fra mor har alltid et X-kromosom, mens sædcellen enten har et X- eller et Y-kromosom. Statistikk viser at det fødes 51,1 prosent gutter og 48,9 prosent jenter i Norge. Jentecellene er mer hardføre og overlever lenger i forkant av eggløsning. Ved samleie i dagene før eggløsning er sjansen størst for at det blir jente. Gutta svømmer fortere enn jentene og har større sjanse for å rekke først frem til egget hvis man venter med samleie til eggløsningen.

Mange er nysgjerrige på om de skal kjøpe inn rosa eller lyseblått babytøy. Kjønnet kan i de fleste tilfeller avsløres under ultralydundersøkelsen. Si ifra på forhånd om dere ikke ønsker å vite kjønnet. Noen ganger er det imidlertid  ingen tvil selv for et utrent øye. Guttefostre har en tendens til å avsløre seg selv!

 

17 uker gravid

 

 

 

-Nå skal vi kose oss videre !


37 kommentarer
    1. djises.. snakker vi sjalusi her eller.. D ses virkeli ikke at du e gravid bakfra nei:p
      Men nu e du ikke så langt på vei heller.. når æ va 17uka på vei hadde ikke kroppen forandra seg litt engang.. hadde bare en liten klomp på magen:p

    2. Hei Hei
      Håper du har plass til oss også i morgen, Regner med du vet at vi skal på besøk til Tor Even, og
      Onsdag kommmer kjæresten til Mamma oppåver. Tenker å bli ei uke eller noe sånt.

    3. du blir og få jente, for det vises bakfra at du er gravid, for du har begynt og få “love handles” hvis du skjønner.. Men du ser ellers helt kjempeflott ut :))

    4. Haha herregud æ flirer av di kommentaran her ovenfor.. Du har så absolutt ikke fått nåkka lovehandles, det kalles hofter! Lovehandles, da flyter det utover.. Det der e ingenting. Djiises christ folk, skjerp dåkker, satan dåkker e nån sjalue jævla hele gjengen.. Blir faen mæ frustrert.
      Rannveig, du holder dæ SUPERT! Skulle ønske æ holdt mæ like bra, men så hadde æ litt mer overflødige greier til å starte med.. ;P

    5. Babyen veier jo ikke noenting nå nesten. Tenk den kan bli opptil 5 kilo,
      Kos deg med kroppen din. Den er fin 🙂 men ikke bli skuffet om du blir tjukk på slutten.
      Jeg fikk jente, men det vistes ikke bakfra på slutten heller..
      Og jeg hadde en sinnsykt stor babymage!! Jenta mi veide nesten 4 Og et halvt kilo.:D
      Hadde ikke noe vann i kroppen i graviditeten.. men nå et par uker etter er jeg full av vann.. hufg:( men de sier d er en prosess etter fødsel. Slitsomt!!!
      Jeg la heller ikke på meg før i uke 20….
      Men du har fine sexy former:D just like me. Drit i sjalu folk

    6. du ser virkeli godt ut :), har ingen problem me å si at æ e sjalu, før du har jo en HOT kropp :D! graviditet e jo nåkka naturli å vakkert :)! du skal bare være stolt over dæ sjøl, å ikke la all drittn gå inn på dæ :)!<3 du har nåkka mye viktiere å tænke på å bruke energien din på no, håpe du har folk rundt dæ som støtte dæ å tar vare på dæ, du blir å trænge dæm når den lille kommer, e kjæmpetøfft å være mor

    7. Er garantert ikke Tor-Even, men sikkert denne eksen som Rannveig har pratet mye om i det siste. Denne ” Roman”.

    8. Du ser kjempebra ut!:) Et lite tips er å smøre magen og nedentil med Weleda- olje flere ganger for dagen, HVER dag! Det gjorde jeg, ingen strekkmerker og ingen rifter!;) Lykke til videre med graviditeten!

    9. Forde om du kansje virke litt blond så må æ jo si at bloggen din tydeligvis engasjere folk i Alta. Hvis dæm syns du e så jævla teit så koffår gidd dæm å læse bloggen din!?
      Trur nok dæm e vældi interessert i kossn du har d å vil nok helst være som dæj..
      Løkka til videre 😉

    10. Heisann! Jeg vil bare informere om at du er med i en KONKURRANSE på bloggen min – det er fire bloggere mot hverandre! Det er om å gjøre å samle inn flest stemmer for å kunne vinne. Premien er større enn den vanlige premien jeg har. Du får nemlig en premie i posten om du vinner denne konkurransen! Her er tips til hvordan du kan stikke av med premien, og eventuelt flere lesere: Du kan linke innlegget mitt på bloggen din så mange ganger du måtte orke og be leserne dine om å stemme på deg. du kan også bruke andre nettsteder som hjelp f.eks facebook og be venner stemme på deg! Å du kan få vennene dine til å linke innlegget mitt og gjøre sjansen større for deg til å vinne.
      INNLEGGET FINNER DU HER: http://cherita.blogg.no/1309819482_blogg_vs_blogg_stor_k.html
      LYKKE TIL!

    11. Fotograf Benedikte Bull: Hihi, du e nu søt Benedikte ! 🙂 Det e jævla latterlig ja, for som du sir så har æ faktisk ikke nåkka lovehandles, men folk like visst å prike, så bare la dem.. haha . Dem stakkars .
      Tusen takk ! Du holder dæ nu også bra ! Psssh.. toillprat ! 🙂

    12. Anonym: Hihi, tusentakk ! Ja, det kommer vell litt ekstra på slutten, men det har jeg ingenting imot, for er ikke feit på noen måter fra før av 🙂
      Hihi, så bra at hun var stor å fin ! 😀 Jeg håper jo litt på jente jeg da også (A)

    13. Ariel : Aww, søtt sagt da 🙂 Du har nu også fin kropp ! Men som sagt, så kommer det vell litt mere på slutten, mn det gjør meg ingenting ! E nok kjempetøfft ja, det vet vell du alt om 🙂 Har flink familie og goe venna, så det skal nok gå bra !

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg