Dagen idaaag

Dagen i dag har jeg viet til litt praktiske ting, slik som å dra på NAV , som forresten er UTROLIG trege. Jeg har ringt de ved 2 forskjellige anledninger, og de har sagt at de skal ringe meg tilbake for å avtale time, men det har aldri skjedd… så da bare bestemte jeg meg for å møte opp der uten noe møtetidspunkt ! 

Fikk pratet med en kjempehyggelig dame, vi pratet endel om fordelene og ulempene for meg ved å oppgi ukjent far ved fødsel.  Bare sånn rent hypotetisk , er veldig usikker på hva jeg blir å gjøre når det kommer til å oppgi far eller ikke.  Ikke misforstå meg nå, jeg vet veldig godt hvem faren er og han vet veldig godt hvem han er .  Han bare mister alle rettighetene sine om jeg ikke oppgir han som far.   Dette kommer jo helt ann på om jeg og barnefar blir venner til fødselen, om han er villig til å ha en dialog,  og hvordan situasjonen er da..  Om jeg har lyst til å være skikkelig bitchy med han, så gjør jeg det ! . Time will show 🙂 

 

Ja, jeg vil helst ha barnefar der ! KLART vil jeg det ! Men om han ikke er villig til å samarbeide nå før fødselen og støtte meg under fødselen, så får han bare være.  Dette er vårt felles barn, ikke bare mitt.  

Han var der når gutten vår ble unnfanget, han var der når vi tok beslutningen om å beholde gutten vår, og han skal også være der når gutten vår kommer til verden ! 

ELLERS ..   jeg har nå fått time neste mandag hos NAV, til å søke på de forskjellige stønadene som gjelder for mødre og alenemødre spesielt.   Så det blir braa.  Jeg er også på leting etter leilighet for tiden, så hvis du vet om noe BRA , OG det er i ALTA , så rop ut ! I’m listening!   Jeg er ikke røyker og selvfølgelig IKKE drikker 🙂 

 

 

HER er bare litt av tingene til lillegutt, jeg har stablet opp alle tingene hans i et rom her i huset til mamma , og det rommet begynner å bli temmelig fullt nå !  

Gleder meg sånn til å få en leilighet og kunne begynne å få ting på plass nå, for nå er det neimen ikke lenge til gutten min ser verden for aller første gang, og da MÅ jo ting være på stell ♥

 

 

39 kommentarer
    1. Da jeg var 18 var jeg en liten rebell, akuratt som du. Jeg var stolt, sterk og nådeløs! Men jeg hadde det ikke noe godt. Dette er så trist for meg å lese.. Det er jo åpenbart at han ikke ønsker dette barnet, med å erklære barnefaren som ukjent vil du gjøre han en tjeneste! Lenger ned skriver du noe som at “hvis han ikke stiller opp før barnet kommer til verden, og under fødselen, så må han ikke tro han skal få komme etterpå! Det skal nemlig du sørge før!!” – hvordan kan du skrive noe sånt? Om han ombestemmer seg å vil stille opp når sønnen din er 2 uker, 2 måneder, 2 år eller 15 så bør du være glad for det! Hvis/når den tid kommer.. Svangerskapet er tøft for deg alene, ja. Men det skal jo ikke gå utover babyen. For en gutt så er det så uhyre viktig å ha en far.. Så å skrive at du skal gjøre det du kan for at far ikke skal få være der for babyen når han vokser opp, hvis ikke far stiller opp for deg nå.. Kjære deg 🙂

    2. Christina: Sier bare at om han reiser til syden når sønnen hannes blir født, ja da er han ikke i nærheten av voksen nok til å være en farsfigur for sønnen min. Jeg vil at han skal gjøre prioriteringer, om han velger å dra til syden… vell, da får han ta konsekvensene av det, som sannsynligvis vil vare livet ut. Han finner nok fort ut at sydenturen absolutt ikke var verdt å miste sønnen sin . 🙂

    3. Anonym: Sku gjerne ønske det, men blir nok å bo i Alta i begynnelsen iallefall, og så flytte til Tromsø før han begynner i barnehagen, syns det blir dumt hvis han får seg venner også må vi flytte. Derfor 🙂

    4. dette har ingenting med innlegget å gjøre, men jeg elsker baby magen din! du har den perfekteste i verden..
      jeg gleder meg så til jeg blir gravid!!
      Jeg gleder meg til å få den størrelsen du har på headeren der du går i tiger kjole. Du har så vakker mage! åhr!! 🙂

    5. stakkars unge. Du vet sikkert ikke helt sikkert hvem som er faren du, ellers ville du neppe vurdert det engang. Folk som er klare og modne nok til å bli mødre, eller vet hvem barnefaren er gjør ikke sånt..

    6. IKKE SI STAKKARS UNGE. faen så lei jeg er av negative folk. rannveig vet da bedre en dere bedrevitere på nettet.. stakkars jenta, la ho være!
      Ranveig jeg er faktisk enig med deg! klem fra JENTE 22!

    7. åjj, stappfullt rom:)
      Synes det er rett av deg å sette ukjent far, det kan man gjøre dersom man ikke har kontakt med barnefar. Og som i denne situasjonen vil ikke han ha kontakt med deg, å da synes jeg det er like greit å sette ukjent 🙂 STÅ PÅ RANNVEIG!

    8. du får 100% foreldrerett selv om du ikke skriv opp far for det e et skjema du må fylle ut på sykehuset å hvis ikke han e til stede faller alle rettighetan til deg

    9. Du har jo sjøl sagt at han ikke får ha kontakt me ongen din. Men etter at den her syden turen ble bestilt, har du jo tilta totalt, å prøve alt for å få han til å bli i Alta i jula. Grunn til at barnefar drar til syden, e jo fordi du har sagt at han ikke får være med på fødselen, og at han ikke er barnefaren. Men nu som det e bestemt at han skal til syden, så prøve du alt for at han skal bli i Alta. Du gjør jo alt feil med denne bloggen. Det e jo ikke sånn hær man komunisere med folk Rannveig.. 🙂

    10. Nei, du kan ikke bli straffa. Men i følge loven (Barneloven kapittel 2, Hovednr. 51 Nr. 1 paragraf 5.4-5.6: http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/148163.cms) så kan han selv eller andre oppgi han som far, og da blir det etterforsket av Fylkestrygdekontoret og mest sannsynlig avgjort via blodprøve. Mao. koster det samfunnet masse tid og penger (og å oppgi far som ukjent koster også samfunnet masse penger).

    11. Det er veldig trist for deg å være alene om graviditeten og å måtte oppdra et barn helt alene. Ut i fra det jeg leser på bloggen din, så virker barnefaren som en total idiot. Men på den andre siden, så vet jeg jo ikke HVORFOR han valgte til slutt å ikke støtte dere!?
      Men uansett, for din egen del, ville jeg satt opp barnefaren som far til barnet, hvis du er 100% sikker på at det er han! Dette fordi du helt garantert kommer til å angre på det om 2 mnd, 2 år eller hvor lenge det enn måtte ta. Selv om du hater han aldri så mye, så kommer det til å gå over litt etter litt, og det er jo faktisk litt trist å nekte et menneske å ha noe som helst med barnet dens å gjøre!?
      Det er jo selvfølgelig ditt eget valg, men jeg synes du burde tenke litt over det!
      .. En annen ting er jo at hvis du tenker at man får mer penger og støtte av staten osv. når man ikke oppgir barnefaren? Ikke vet jeg altså!
      Men som en “hevn” på barnefaren, ville det ikke vært bedre å oppgi han som far, da må han jo betale barnebidrag!?!? 😀 *ler*
      Lykke til uansett, du kommer til å klare deg kjempe bra! Virker jo som at du får mye støtte fra de andre rundt deg! Det er jo bedre å fokusere på det gode enn alt det onde som er rundt oss her i verden 🙂 🙂
      Klem fra gravide Prinsessegrorud 🙂

    12. Hei på you! Synes du skal bekymre deg mindre om barnefaren! Innlegget ditt er ok og mange av punktene dine er sikkert reele og sanne for deg. Men les over hva du skriver. Tenk over hva du gjør! Du får en liten prins om noen måneder! Hurra :o) men hvilken hverdag skal denne gutten vokse oppi?? Du virker veldig bitter :oS Hvis du lar bitterheten synes for barnet ditt vil du bare straffe deg selv til syvende og sist. Når det gjelder barna må man ALDRI fremstille far eller mor som en stor syndebukk.(Uansett hva man måtte tenke inni seg) Savnet hos barnet etter mor eller far vil alltid være der. Det kommer til å bli et sårt punkt for barnet enten du vil det eller ei. Å hvis du lar dine og barnefarens feiltrinn gå utover barnet mentalt(med å rakke ned på motparten), hvor trist tror du ikke denne gutten vil bli da? Selv om dere har tatt avgjørelsen om å få barnet sammen, kan tanken på å bli unge foreldre skremme veldig! Å da sier man mye dumt som man egentlig ikke mener. La heller fokuset ditt være rettet mot å skaffe det et “rede” som du og lilleprinsen kan bo sammen i. Så skal du se at pappan kommer å ser til prinsen når han er født. For en ting vet jeg, mye endrer seg når man ser barnet uttafor magen ;o) Prøv heller å la barnefaren få stillhet fra deg en tid fremigjennom. Å når barnet er født så innviterer du han og eventuelle besteforeldre på besøk for å se på lilleprinsen. Da kan du først med sikkerhet fortelle om han bryr seg eller ikke :o) Men husk du er 18år og jeg vet ikke om du og barnefaren er i samme alder! Men det er veldig lett for gutter å si “JA, VI BEHOLDER BARNET” Å så får de kalde føtter etterpå når de begynner å tenke på alt som dette medfører. Men som jeg har skrevet tidligere, gi han litt tid. Bruk venner og familie til støtte under graviditeten. Han kommer sikkert på banen når føttene har blitt varme ;o) Tenk også over bitterheten din og føl på hva den gjør med deg vennen! Er det ikke tungt å ha det slik? Rist det av deg er du snill. Se lyst på livet :o)Vær positiv!! Ja jeg vet det er lett for meg å si, men jeg er alenemor selv til flere barn,og vet litt om bitterhet og hva den kan gjøre med oss mennesker. Å ikke minst hvor lett barna fanger det opp. Håper ikke du ble så veldig fornærmet av det jeg skreiv nå, men jeg leste bloggen din og måtte bare svare. Når det gjelder NAV…. De ER VELDIG sein i sin behandling av saker, å man må nesten behandle sakene selv.. hehehe Der må du bare ringe dem ofte for å holde saken din varm! Lykke til med prinsen når han kommer. Klem :o)

    13. Anonym: Helt enig der ! Det er ikke synd i han i det hele tatt. Han har en mamma som elsker han av hele sitt hjerte allerede før han er kommet til verden.

      Tusen takk, så koselig med slike kommentarer ! Klem 🙂

    14. Må si meg enig i siste innlegg, det kommer mange fordeler med å sette han opp som barnefar.
      Han må nødt å betale barnebidrag og om du angrer etter en stund er det lang vei å gå for å få DNA prøve fra han.
      Du har alle rettigheter som enslig mor, men jeg må advare deg, om han plutselig ombestemmer seg og vil ha noe med barnet å gjøre kan du desverre ikke nekte han det, for det er noe som kalles for samværsrett og han har rett på foreldreansvar.
      Tro meg, det er et helvete å gå igjennom alt det der (jeg går igjennom det der nå). Så valget er i grunn ditt.
      Jeg personlig ville satt han opp som barnefar, da slipper man hele omveien med DNA prøver (enten om det er du eller han som krever det).
      Og en ting til, hadde jeg vært deg ville jeg slutta å snakke om barnefaren, prøv å glem han selv om det er vanskelig, det fyller deg bare med mer negativitet og graviditeten skal være en glede uansett om man er alene eller ikke! Om han ikke vil ha noe med barnet å gjøre, synd for han. Men du bør vise sønnen din at du ikke bærer nag til bf. Gutten din har ikke godt av en bitter mor. Jeg er sikker på at du kommer til å bli en god mamma, Rannveig 🙂

    15. du har et sinnsykt kontrollbehov, seriøst. om gutten vil dra til syden så la han dra til syden. det burde virkelig ikke sette punktum om du kommer til å skrive han som far eller ikke, E DET MULIG Å VÆRE MER BARNSLIG?!

    16. Ska du bare snylte på staten for at du e en trassig liten unge? Skjerp deg, å tenk for et lite sekund på ungen din. For du sir hele forbanna tia at du e så sinnsykt glad i han, men det ordbruke, å egosimen du vise her e jo helt motsatt. Han har en far, uansett surmulinga å barnsligheta di. Å trur du kanskje at d e nav som betale dæ? Ikke fan, det e dæm som jobbe for føda som betale forsørginga di.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg