30 FULLGÅTTE UKER

30 uker

 

 

♥ I dag er det fredag 7. oktober, og du er 30 uker ut i svangerskapet. Det er 10 uker og 2 dager igjen til din termin, søndag 18. desember ♥

 

Jeg tok jo magebilder i går. så magen har jo ikke vokst noe siden det iallefall !  Men siden jeg har nye bilder til hver ukesoppdatering, så tok jeg likegodt bare nye. How can it hurt ? 

I morgen går jeg inn i uke 31 ! Helt rart å tenke på ..  tiden bare flyger !  Før jeg vet ordet av det er tiden inne for at lille prinsen skal se verden for første gang ! Ååh.. som jeg gleder meg ! 

Jeg gleder meg sånn til å holde han i armene mine , jeg gleder meg til å stå opp midt på natten for å bytte bæsjebleie eller amme ! Ja, rett og slett alt <3 

Og ja, jeg er temmelig lei av å være gravid nå, og merker at det begynner å bli ganske tungt nå.  Lett for å bikke litt framover ! Høhøø.   

 

TENK DERE , jeg er mamma om 10 uker eller kanskje mindre !   10 korte uker, så har jeg en sønn ! Helt sprøtt å tenke på  ♥ ♥

 

 

Fortsatt har jeg ingen strekkmerker, så får håpe den gode trenden fortsetter ! Jeg har jo vært ekstremt heldig til nå da ,  leser jo om de som får strekkmerker allerede i uke 15-16-17.  Men man vet jo aldri. Magen min vokser jo som bare det for tiden, så nå kan alt skje ! 

 

 

Jeg så noen faktisk kommenterte at jeg hadde VEIVISER på magebildene jeg la ut i går.  Vell , kjære deg.  Det kalles en gravidstripe, og er ikke til å unngå når man går gravid.   Jeg har ingen problemer med den, synes alt med magen min er vakkert og er veldig stolt av den !  🙂 

 

 

 

 

Vekt: 1600 g 
CRL: 26,5 cm 
Full lengde: 36 cm

 

OM BARNET
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 28 uker gammelt. Hjernens overflate blir stadig mer rynkete etter hvert som vindingene dannes. Forskere mener intelligensen kommer fra dette laget. Når vindingene snor og bukter seg på overflaten, maksimeres antallet hjerneceller og overflaten blir større. Nå kontrollerer hjernen den rytmiske pusteøvelsen og regulerer temperaturen selv!

Lanugohårene begynner å forsvinne, men forblir lengst på ryggen og skuldrene. Fosteret har nå ordentlige hår på hodet. Fettlaget under huden blir tykkere og glatter ut huden. Fettet isolerer og fungerer som energikilde.

Fosteret fortsetter å bevege seg så mye som mulig på den begrensede plassen og sparker med føttene og dunker med hendene. Noen fostre begynner også å snu seg med hodet ned nå. Dette kjenner du når fosteret sparker og dunker mot mellomgulvet og ribbeina, og hodet presser mot bekkenbunnen.

TIL MOR: Å bygge rede

30 uker gravid

Bare 10 uker igjen! Er du blant de som plutselig får tidsnød? Så mye skulle vært gjort før babyen kommer. Utålmodigheten i forhold til partneren kan bli stor. Kommer han til å bli ferdig med det han lovet før babyen kommer? Eller lurer du på om han i det hele tatt forstår at det snart kommer et barn? Plutselig må det ryddes i skap og skuffer, kjeller og loft. Nyt energien, men husk at det kommer en dag i morgen også.

Har du begynt å kjenne smerter i bekkenet, kan en slik dag hvor alt skal gjøres straffe seg. Klarer du å porsjonere energien, vil du kanskje ha større glede av den. Kvinner som har opplevd bekkenløsning vet det.

Men hva er egentlig bekkenløsning? Bekkenet holdes sammen av en sammenføyning midt foran, og to bak. I svangerskapet blir disse festene løsere. Dette skjer på grunn av hormonet relaxin.

TIL FAR: Pappapermisjon
I pappapermisjonen får du endelig tid alene med barnet. Nå skal dere kose dere og gjøre akkurat som dere vil. Barnet blir med på alt som er gøy! Dette er ikke tiden for å rydde på loftet eller ta opp fag. Introduser heller poden for dine interesser.

Fra ni måneders alder kan barnet sitte i en godkjent sykkelvogn. Om vinteren kan barn i tilsvarende alder sitte i pulk om det ikke er for kaldt. Jogging kan skje med barnevogna eller med egen løpevogn. Ta nødvendige forholdsregler, og la aktivitetene skje på barnets premisser.

Gamle tanter synes det er storartet å få besøk av deg og babyen. Det tar ikke lang tid før kaker, kamferdrops og nytraktet kaffe står på bordet. Kolleger vil sette pris på besøk i lunsjen. Siste nytt på arbeidsplassen utveksles gladelig mot en oppdatering av ditt liv som permisjonspappa.

Storbyen har et rikt tilbud for deg og barnet. På babykino ser du voksenfilm akkompagnert av barnegråt og babling i en kinosal med dempet belysning og tilpasset lydnivå. Enkelte museer har guidede turer for deg og babyen. Det finnes også babysang, babysvømming og åpne barnehager. De fleste helsestasjoner og lokale turistforeninger organiserer trilleturer for permisjonsfedre.

Sørg for at programmet ikke blir for ambisiøst. Noen dager passer det best å bare være hjemme. Det viktigste for babyen er de rolige stundene på fanget til pappa.

16 kommentarer
    1. så moro at det ikke er så lenge igjen 🙂 tenk, kanksje har du han på juleaften 🙂 hehe! vær stolt over magen din du, det har du all grunn til å være for du har jo så nusselig å fin babymage <3 hihi.. gratulerer med 30 fulgåtte uker da 😀

    2. Du er perfekt!! og det gjør det enda vakrere med den stripen! 🙂
      syns jeg da!!
      og hva så om du hadde hatt veiviser 😛 unskyld meg men mange har det og kan ikke noe
      for det.. gee!
      Lykke til videre, oppdater gjerne flere magebilder. Du er så fin!

    3. Du må huske på at du kan like godt gå overtid som at du får tidligere! Så 10 uker, eller mindre eller mere til du blir mamma 🙂 Vet ikke hvordan det er på sykehuset du har valgt, men det er jo forskjellig fra plass til plass hvor lang overtid man går før de starter fødselen 🙂 Her er det 2 uker!

    4. Du hadde en utroligt fin mage <3
      Eg er 35 uker og har ca like stor mage som deg, føle meg nesten ikke gravid 😛
      Mye og se fram til uansett !

    5. du kan ikke kreve igangsetting etter kun en uke ,desverre. tror grensen er på 14 dager?
      Folk må huske på at termin vil si alt fra 3 uker før datoen, og 2 uker etter.
      Mange førstegangsfødende går OVER termin 🙂

    6. DU SUGER I OG REDIGERE BILDER !!!! haha
      OG DU HAR BITTE SMÅÅÅÅ PUPPEEER :p Haha
      ZOOOM ZOOOOM PUSH PUSH UPPPPP INNLEEEEEGG INNLEGG :p haha

    7. Jo det kan hu vel. jeg krevde det fra uke 37, og ble satt igang da 😉 fødte i uke 38+1. det spørs hva som er grunnen det vett 😉

    8. Det er klart at det spørst hva grunnen er til hvorfor man skal settes i gang! Men uten noen spesiell grunn til det, så synest jeg at det burde gå naturlig, uansett om man må vente i en uke etter termin før det starter 🙂

    9. så klart spørs det grunn, men her snakker vi jo normale svangerskap da. Å bli satt i gang fordi man er lei liksom.. såklart mener jeg ikke at man skal gå over tiden om det er fare for liv! vett ;););););)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg