33 FULLGÅTTE UKER

 

 

  I dag er det lørdag 29. oktober, og du er 33 uker og 1 dag ut i svangerskapet. Det er 7 uker og 1 dag igjen til din termin, søndag 18. desember  

 

 

Herregud som tiden flyger ifra meg ! Og godt er det , for om 1 mnd ( vil da være 38 uker)  er det godt mulig at jeg holder verdens nydeligste gutt i armene mine ! Helt rart å tenke på at JEG skal bli mamma.  Å tenke på det gjør meg så utrolig lykkelig, og får meg til å glemme alt det vonde med bf som jo egentlig ikke betyr en dritt i forhold til det som er i ferd med å skje .  Kan si så mye som at BF går glipp av så utrolig mye, mpt svangerskapet nå fram mot termin, noe som er utrolig synd og kunne vært unngått om han ikke var så korttenkt av seg. Menmeen.    TENK, om 1-1,5 mnd så er jeg mamma !   Herlig herlig ! 

 

 

 

 

På vei:  33 uker og 1 dag (33+1) 

Igjen til termin:  7 uker og 1 dag ( 48 dager )

Neste kontroll: 8 november, altså bare om 10 dager.

Kjønn:  Verdens fineste gutt ! 

Utålmodig:  JA, nå er jeg rett og slett jævlig lei på godt Norsk.   

Navn:  Milian Matheo <3 

Innkjøp: Har alt bortsett fra bilstol

Vektøkning:  På forrige kontroll , 17 kg. Men det var i uke 28..   

Melk  i brystene:  Masse råmelk som jeg  har hatt siden uke 14

Strekkmerker: Ingen hittil, og hadde heller ingen før svangerskapet. 

Hevelser og vann i kroppen:  Nei

Hodet ned:  Ja ! 

Aktivitet:  Det går mye i å stikke føtterne ut på høyre side av magen min, og ellers mest bare romstering siden han har så liten plass nå.  Men avogtil finner han plass til å sparke litt i mammaen sin <3

Tungt:  Ja, har virkelig begynt å kjenne det i ryggen nå..  huff og huff sier jeg bare.  

Kynnere: Ja, og nå begynner de faktisk å bli litt vonde ( mensensmerter samtidig med kynnerne) 

Hodet festet:  Ja !

Barnerom:  Gutten min skal sove på samme rom som mamman sin

Sulten:  Ikke egentlig 

Matkick:  Ikke noe for tiden, har ikke så god matlyst

Plager: Blir andpusten av alt og ingenting, en god del mensensmerter, og generelt vondt i ryggen.  Og det er blitt utrolig TUNGT å være gravid nå. 

Vann i kroppen: Nei

Humør: Hormonbombe

Sykehusbaggen:  Har jeg begynt å pakke, men ikke kommet så altfor langt.. 

Høygravid: Nei, men er det i neste uke tror jeg

Fødselsforventninger:   Både gleder meg og gruer meg.  Men gleder meg aller mest i verden til å møte min kjære sønn for aller første gang og holde han inntil meg <3 

Annet:  Denne uka har jeg begynt på bringebærblad kapsler, så om de har noe for seg vil kun tiden vise ! 🙂 

 

 

Vekt: 2100 g 
CRL: 29 cm 
Full lengde: 39 cm

 

 

OM BARNET
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 31 uker gammelt. Ettersom det er mindre plass i livmoren, vil ikke fosteret kunne bevege seg like fritt som tidligere og bevegelsene blir mindre. Pupillene begynner å reagere på lys. Kanskje kjenner du rytmiske bevegelser ? det er kanskje fosteret som hikker!

Ingen vet hva fostre tenker eller drømmer om, men nå har fosteret REM (Rapid Eye Movement) søvn, som vanligvis indikerer en drømmefase.

TIL MOR: Tenk at du bærer på fremtiden!

33 uker gravid

Å se en gravid kvinne rører de aller fleste av oss, nesten uansett alder. Det er nærmest noe magisk eller hellig med magen. Vi tiltrekkes av den på hver vår måte. Den gjør noe med oss. Kanskje er det håpet og mulighetene. Eller appellerer den rett og slett bare til de gode følelsene i oss? Kjenner du at du bærer på fremtiden?

Mange merker nå at ordet fødsel som har vært fjernt og egentlig ikke angått dem, ja til og med forsøkt skjøvet unna, nå stadig kan dukke opp. Det kan skje til alle døgnets tider. Også når du ligger der midt på natten og ikke får sove. Da kommer det!

For noen er dette tiden da nattesøvnen endres. Ingen stilling er særlig “god” over lengre tid. Barnet beveger seg og trykker på blæren. Når du endelig har sovnet etter 3 toalettbesøk, og 4 snuoperasjoner vekkes du av partnerens snorking. Og du bærer på fremtiden! Ja, – men ikke alltid like lett å huske på kl. 03.30. Det er imidlertid en fin anledning til å venne seg til et annet søvnmønster. De lange sammenhengende timene erstattes av kortere perioder. En god forberedelse til tiden etter at barnet ditt er født.

TIL FAR: Hvordan vet man at fødselen er i gang?
Høygravide er som magneter på fødselshistorier. Folk får en sterk trang til å dele sine erfaringer når de ser en stor mage. Vordende fedre blir også, med eller mot sin vilje, servert livlige historier om rier og vannavgang. Ro ned − det du hører, er som oftest overdramatisert.

Kynnere er uregelmessige muskelsammentrekninger i livmoren som kommer og går gjennom hele svangerskapet. De blir tydeligere mot slutten og kan utløses av fysisk aktivitet eller samleie. Kynnere er ufarlige så lenge mor ikke opplever smerte. Rier (eller veer) er derimot regelmessige og kraftige, og den gravide tar sjelden feil når de melder seg. Riene stopper ikke opp, men fortsetter helt til fødselen er over. Livmoren består av 90 prosent muskler og 10 prosent bindevev. Det er enorme krefter i sving, og riene er ikke underlagt viljestyrt kontroll.

Fosteret ligger godt beskyttet av fosterhinner og fostervann inne i livmoren. Når vannet går, brister hinnene, og fostervann lekker ut gjennom skjeden. Oftest er det lett å merke når det skjer, men sparsom lekkasje kan være mindre åpenbar. Fødselen kan starte med vannavgang, men det vanligste er at riene kommer først.

Det er viktig å ha lav terskel for å kontakte ekspertisen når det nærmer seg fødsel. Det er god kompetanse på alle landets fødeinstitusjoner, men rutinene kan variere noe. Ring om dere er i tvil. Generelt bør man kontakte fødestedet dersom mor har rier som er sterke og kommer oftere enn hvert tiende minutt, ved vannavgang, dersom det blør fra underlivet, eller om mor har sterke magesmerter.

8 kommentarer
    1. Fulgt med på bloggen din lenge nå, gleder meg til å se bilder av den lille prinsen din når han en gang kommer 🙂 Du kommer til å bli en god mor Rannveig! Lykke til videre. <3

    2. Hei!
      Kan du legge ut bilder av utstyret du har kjøpt inn? Som vogn, seng, klær ol. ? Spennende å se hva andre har kjøpt 🙂

    3. Ser du har hatt piercing i navlen, og det ser ikke godt ut nå som du er gravid! ser ut som de er rett før det tynne hudlaget ryker. Men vet du hvordan det blir etter fødselen? Kan du ikke skrive litt om det i et innlegg om du vet noe om det 🙂 Lurer veldig på om det blir sånn ekkelt skrukkete, eller om det går tilbake slik det var.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg