35 FULLGÅTTE UKER

  I dag er det fredag 11 november, og du er 35 uker ut i svangerskapet. Det er 5 uker og 2 dager igjen til din termin, søndag 18. desember  

 

Teeennk, i dag er det faktisk bare litt over 1 mnd til jeg ser min skjønne lille skatt, og får holde han i armene mine ! Ord kan ikke beskrive hvor mye jeg gleder meg.  Synes det er utrolig synd at barnefaren kommer til å gå glipp av den første tiden i livet hans, men slik må det bare bli.  Han har selv valgt det, og fortsatt ser ut til å ville ha det slik.  Det er egentlig det eneste negative, men heldigvis klarer gleden over å ha lilleskatt i magen å holde humøret mitt LITT oppe iallefall.  Og gleden over at han, om bare 2 uker, når som helst kan finne på å komme til verden ..  aah <3

Har fortsatt ingen strekkmerker,så håper det fortsetter slik ! Moren min fikk hvertfall ingen strekkmerker med hverken meg eller søsteren min, kanskje det ligger i genene ? Time will show .  Uansett hva som skjer vil det være verdt det, for jeg får jo verdens fineste gave, og merkene vil i så fall bare vise at jeg har bært fram et barn, mitt barn !  Noe jeg er UTROLIG stolt av !   Meeen.. satser på at de holder seg unna foreløpig.

Ellers..  mensensmerter og vonde kynnere har jeg nok av, det merkes at det holder på å gjøres klart der nede for å si det sånn  Ijaa .. gleder meg sånn til å treffe den skjønne lille gutten min som har bodd i magen i snart 9 måneder  !  <3

 

 

Hva synes dere om magen ?  Personelig synes jeg den er temmelig liten i forhold til at det faktisk bor en fiks ferdig babygutt inni der .  Klarer liksom ikke helt å se det for meg,  synes det er helt sjukt å tenke på at han ligger i armene mine om kanskje bare 2-3-4-5 uker !  GLEDE

 

 

 

 

 

På vei:  35 fullgåtte uker og 0 dager (35+0) 

Igjen til termin:  5 uker og 2 dager ( 37 dager )

Neste kontroll: 21 november

Kjønn:  Verdens nydeligste babygutt

Utålmodig:  JAA..    

Navn:  Milian Matheo <3 

Vektøkning:  15 kg ( har gått ned 3 kg siden uke 28 )

Melk  i brystene:  Masse råmelk som jeg har hatt siden uke 14

Strekkmerker: Fortsatt ingen

Hodet ned:  Ja

Tungt:  JA !

Kynnere: Ja, og de er ganske vonde nå

Hodet festet:  Ja

Matkick:  Sjokolademelk og mandariner !

Plager: Vondt både her og der

Humør: Ikke så bra

Høygravid: Ja

Fødselsforventninger: Tror det blir mitt livs beste, men vondeste opplevelse ! Gleder meg sånn<3 

 

 

 

Vekt: 2500 g 
CRL: 31 cm 
Full lengde: 42,5 cm

 

OM BARNET
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 33 uker gammelt. Om du kunne plassere fingeren din i fosterets håndflate, ville den lille hånden lukket seg. Tåneglene når tåspissene.

Navlestrengen er rundt en halv meter lang og mellom en og to centimeter i diameter. Trykket i den og konsistensen gjør at det sjelden blir knute på den, og skjer dette, løsner den som regel av seg selv. Fosteret bruker gjerne navlestrengen som leke og klemmer på den, men det klarer ikke å klemme så hardt at det skades.

Det er i de siste ukene av svangerskapet fosteret legger mest på seg, gjerne over 200 gram i uken!

TIL MOR: Et lyttende familiemedlem

35 uker gravid

Det lille barnet er allerede sterkt tilstede med sine velutviklede sanser. Gjennom hørselen oppdages den nye verden som hun snart skal møte. Dette er kunnskap som mennesker i alle kulturer tar på alvor.

Men hvordan er det i vårt eget samfunn? Det er rørende å lese om kvinner som presser sine venner og familie til å ta frem det beste i seg, nettopp for at det nye barnet skal lære seg gode og anstendige handlinger. Sørger du for at dere fylles med gode opplevelser? Beskytter du deg selv og barnet ditt godt nok? Det behøver ikke være vanskeligere enn å være kritisk til hva som gjør deg godt? Kanskje er dette tiden for eventyrlesing, gode filmer, sang og musikk. Barnet ditt trenger å føle seg elsket og velkommen! Selvfølgelig vet du best hvordan du skal få det til.

Disse siste ukene er viktige for deg. Dette er tiden da du skal fylles opp, lade batteriene og ikke bruke opp det du skulle ha av oppsparte krefter. Det er enda to uker igjen til svangerskapspermisjonen starter. Hvilepausene burde bli mange. Og du burde oppvartes som en prinsesse. Fortell partneren din at alt det han kan skjemme deg bort med, tilkommer barnet hans direkte!

TIL FAR: Far og fødsel
Før dro han på kino da riene meldte seg. Nå er det forventet at far skal delta aktivt under fødselen. Fra å være en mester i egen tilværelse står han plutselig i et landskap av smerte, frykt og forventning. Forberedelser kan heldigvis gjøre fødselen til en god opplevelse, også for far. Vær glad for at du ikke går glipp av fødselen. Den overgår uansett enhver spillefilm!

Det er din jobb å sørge for at alle nødvendigheter blir med på fødeavdelingen. Når riene starter, får mor mer enn nok med seg selv. Har dere pakket en veske med mors og babyens saker? Fødselen kan trekke ut, så du bør pakke med et klesskift til deg selv også. Ellers er det ikke så mye en pappa trenger på fødestua.

Derimot vil du aldri bli tilgitt om du glemmer å ta med kamera. Husk å lade opp batteriene og tømme minnekortet på forhånd!

Din hovedoppgave under fødselen er å ta vare på mor. Prøv å være en trygg og god støtte som er til stede uten at du blir for overøsende. Hold deg ved mors ende av senga med mindre annet er avtalt. Spør jordmor om det er noe du ikke forstår underveis. Hun har lang erfaring med fedre og finner nok en oppgave til deg om du vil bidra.

Det kan være lurt å snakke om fødselen på forhånd. Spør mor om hennes forventninger til deg under fødselen. Skriv ned ønskene sammen i et brev som leveres til jordmor. Slik kan hun tilrettelegge fødselen så den blir en best mulig opplevelse for dere begge!

 

 

 

 HVOR LANGT PÅ VEI ER DU ?

TROR DU JEG FØDER FØR ELLER ETTER TERMIN ?

 

 

17 kommentarer

Siste innlegg