RØYKING I SVANGERSKAPET – NOE Å FORSVARE ?!

 

Tenkte å ta opp et tema som er veldig mye omdiskutert for tiden.  Nemlig gravide kvinner som røyker.  

Alle vet jo ( eller burde hvertfall vite) at dette er noe som er alvorlig helseskadelig både for den gravide og lille babisen i magen ikke minst.  Fostret skal ha de beste forhold for å kunne bli til et lite menneske, klart at nikotin, tjære og andre enda værre drittstoffer man innhalerer når man røyker, forstyrrer denne utviklingen ! 

 

Som dere sikkert merker, så har jeg ikke noe videre sympati for gravide jenter/kvinner som røyker.  Du kan si hva faen du vil, men ikke kom å forsvar røyking under et svangerskap.  Herreguud..   tror aldri i hele mitt liv jeg blir så provosert som når noen har sittet å forsvart sin røyking i svangerskapet.. og dette har da skjedd ved et parr anledninger, jeg skal ikke nevne navn eller noe.

En ting er at man vil forgifte seg selv, men skal du la din egen egoisme gå utover ditt ufødte barn, som trenger de BESTE forholdene det kan få ?  ( uten nikotin og allslags drittekle stoffer) 

Når du ble gravid, eller om du ble gravid med et uhell og når du da bestemte deg for å beholde, så sa du samtidig ifra deg MYE , men til gjengjeld for å få verdens fineste gave.   Det du sa ifra deg (håper jeg)  var alkohol, sigaretter, stoff osv.    Man er nødt til å prioritere og ofre.  Vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt den her fra diverse gravide :

” Men jordmor sa at det er bedre at jeg tar en røyk enn at jeg blir stresset, så derfor kan jeg røyke så ikke barnet mitt lider av at jeg går rundt å er stresset ”     NEI, guess what ? Jordmoren din tok feil !  Barnet ditt og mitt har MYE bedre av litt stress enn alt slags stoffer du påfører det når du innhalerer røyk. 

Min mening er at gravide som ikke engang kan ofre 9 måneder av sitt liv for å få verdens fineste gave.. burde ALDRI fått lov til å bli gravid engang ! 

Så kan vi jo ta opp alle komplikasjoner som kan oppstå når du velger å røyke når du også har valgt å bære fram et barn.

Kan jo bare begynne med SPONTANABORT.  Noe som ikke er spesielt hyggelig for noen.  La oss si at du har funnet ut at du er gravid, du vil ha barnet, men du fortsetter å røyke.  Fortsetter, fortsetter og fortsetter og tenker at det ikke gjør nåt for DET kommer jo aldri til å skje med meg.  Så mister du barnet ditt.  Tenk hvor FÆLT du har det med deg selv da ?  Da kommer du for resten av ditt liv til å tenke at “hva hvis jeg hadde sluttet å røyke “

Røyking 3-dobler risikoen for spontanabort, så vet du det.  Jeg kan jo ta meg selv som eksempel. Jeg var rævheldig.. for jeg fortsatte å røyke, og sluttet ikke før i uke 13.  Men jeg sluttet, og det er jeg utrolig stolt over.  Det kunne aaaldri fallt meg inn å røyke nå.  Selv om jeg ikke sluttet før så “sent”  , så har det heldigvis gått bra med meg og lille gullet mitt, og det var KUN for hans del at jeg sluttet.  Jeg bryr meg faktisk om babyen min ligger å flyter i tjære og nikotin.. 

 

 

( måtte VIRKELIG leite litt etter et bilde av meg selv med røyken i handa, siden jeg ikke likte at folk tok bilder av meg når jeg røyket )

 

Det var aldri et alternativ for meg å fortsette å røyke svangerskapet ut.  Og jeg er glad i meg selv for at jeg er såpass smart at jeg ikke lar lille gutten min lide av mine vaner.  Dette er kanskje helt vanvittig, men jeg sluttet faktisk å røyke når det sto på som værst mellom meg og barnefaren, og vi kranglet så fillene føyk.   Tillåme DA klarte jeg å slutte, fordi jeg BESTEMTE MEG FOR DET.

Når jeg selv sluttet, så ble jeg UTROLIG FORBANNET på folk som tok seg den friheten å tenne en sigarett eller annen røyk, i samme rom som meg i vissthet om at jeg er gravid.  Dette er så respektløst som det bare kan få blitt !

 

Jeg har virkelig levd et ganske villt liv fra begynnelsen av tenårene, og har opplevd mere enn de fleste andre 18 åringer !  Jeg har prøvd ut det meste, men med en gang jeg ble gravid forandret livet mitt seg helt, til det bedre selvfølgelig.

Og ja, jeg vet hvor vanskelig det kan være å slutte å røyke, jeg har selv røyket fast siden jeg var 14.  Det var ikke noe lett for meg, JA, jeg ble stresset som bare FAEN, men skal lille uskyldige gutten min lide av min svakhet ? NIET.   

smoking while pregnant mother

Så dere gravide, neste gang dere kommer å sier at dere ikke klarer å slutte å røyke.  Det kalles SVAKHET..  Det finnes ingenting man ikke klarer,  finnes bare dårlige unnskyldninger, AKKURAT slik som at man sier at det ikke finnes dårlig vær, bare dårlige klær . ( Jeg vil si at den første er mere sannhet i enn den andre da, høhø ) 

 

MEN KLART..   så får nå alle gjøre som de selv vil ! Vil man forgifte sitt eget barn før det engang er født, så får det være opp til den enkelte gravide.   Ville du for eksempel plassert en tent sigarett i munnen på ditt nyfødte barn ? Om du svarer nei på dette, og framdeles røyker under svangerskapet … ?  Ja, du skjønner sikkert poenget mitt.. 

Men for meg kan det rett og slett ikke bli mere feil å se en dame med stoooor mage , med sigaretten i kjeften.  Det er ikke mitt barn som kommer til å lide av astma, kreft og diverse andre sykdommer senere i livet sitt bare fordi jeg ikke kunne ofre og sette mitt eget liv litt på pause i 9 måneder , for han..  og det er jeg evig glad for.   Gutten min får den beste starten på livet sitt, med en mamma som prøver å spise sunt og unngå rusmidler for hans del, slik at han skal få de best mulige forholdene for å vokse og bli en stor gutt en gang 🙂 

Jeg elsker denne gutten aaltfor mye til at jeg er villig til å sette helsen hans på spill for min egoisme ! 

 

 

 

 

  • HVA ER DINE MENINGER OM RØYKING UNDER SVANGERSKAPET ?


  • KUNNE DU NOEN GANG TILGITT DEG SELV OM NOE SKULLE SKJE MED BARNET DITT I SVANGERSKAPET, OG DU HADDE RØYKET UNDER SVANGERSKAPET ? 


 

29 kommentarer
    1. Jeg røyker, og har prøvd og slutte tuuuuuuuusen ganger, men har alltid en dårlig unnskyldning for og begynne igjen…
      Men har også som deg null respekt for de som røyker under svangerskapet..
      En ting er og enda ikke vite du er gravid og røyke osv, slikt skjer jo..
      Men fra det øyeblikket du er klar over svangerskapet, så mener jeg man bør ta de rigtige valgene for babyen…
      Noe mat må man kutte ut, som sushi og fårepølse osv..
      Så hvorfor ikke kutte ut røyken og?
      Så jeg vet at den dagen jeg finner ut jeg er gravid, så går det strake veien til apoteket for og kjøpe kost tilskudd for gravide, spise sundt så babyen min blir frisk og sterk, og kubbe røyken uansett hvor kjipt det kommer til og være..
      Hva er mer motiverende grunn for og slutte en ett lite gull i magen?

    2. Det er litt drøyt å påstå at barnet får kreft av røyking under svangerskapet. Kreft kan ramme hvem som helst!!
      Og når du først er inne på hva som er bra for barnet og ikke – solarium er vell ikke det beste det heller, der sies det også forskjellige ting. Jordmor kan si at det er bedre å ta seg en røyk enn stress, en annen jordmor kan si at det greit å ta solairum, andre kan si at det ikke er det, noen sier det er greit å farge håret, andre ikke.. Det er så ufattelig mye rundt om i verden som kan være skadelig for barnet.
      Jeg selv har sluttet å røyke, og jeg er glad for det! Men likevell så dømmer jeg ikke andre for at de røyker, og jeg sitter heller ikke å ser ned på andre mennesker pga det. Det er ikke alltid like lett å slutte med røyken 😉

    3. Jeg røkte aldri under svangerskapet mitt, drakk ikke, har aldri brukt noen form for stoff. Men likevel ble Isabella født med hull i hjertet, og det ser ut som hun er atopiker =barneeksem (og da er sjansen for astma stor). Såklart er det større sjans for at barnet får senskader av røyking, men poenget mitt er at man kan føde et barn med sykdom selv om man er sunn som fy under svangerskapet 🙂

    4. Altså, sier ikke nå at jeg synes det er greit at noen røyker -men å si at ungen BLIR sånn og sånn, han FÅR de og de sykdommene, det blir feil. Det er skadelig, det er det, men det kommer så an på ungen og genene hans. Ta et eksempel -min pappa hadde en far som røyket til faste tider døgnet rundt, og han brydde seg ikke om pappa var i rommet. Pappa har aldri hatt varige men av det.
      Igjen, sier ikke at det er greit i det hele tatt, men man kan ikke si at ungen blir sånn og sånn pga det.

    5. du skal heller ikke røyke etter barne ditt er kommet til verden, for da kommer giftstoffene fra huden din til han.. de sa på sykehuset at vist foreldrene røykte skulle de ikke samsove med barnet for det økte risikoen på krybbedød..

    6. Så bra at du klarte å slutte å røyke. Jeg syns at alle som blir gravide å røyker, skal sluttet for barnets skyld, herregud, man skal ikke røyke når man er gravid, det er en regel det!!

    7. for en gangs skyld e æ litt enig med deg. hate kjerringe som røyke under graviditetn, dem sku vært skutt i trynet. ei kjærring presterte å si til meg: “æ røyka under svangerskapet, ser det ut som ungen min har tadd skade av det? NÆI” også fikk ungen hareskår (leppe og ganespalte). når man røyke under graviditetn så øke man sjangsen for at ungen ska få det med MYE. fail much?? :p
      dumme folk. bra du slutta rannveig. selvom det ikke burde vært et alternativ engang¨å ikke slutte! :p

    8. Velger å holde mæ nøytral til røyking i svangerskapet. Ka andre folk velger å gjøre og ikke gjøre har æ ingenting med og orker ikke ha no formening om det heller. Kjenner mange som har røykt under hele svangerskapet, kanskje halve svangerskapet og slutta med en gang dem ble gravid, det e helt opptil dem. For å si det sånn, æ sitter ikke å skjeller ut en gravid som røyker, og æ sitter ikke å snakker dritt bak ryggen demmes heller. En gravid som røyker har som regel utrolig dårlig samvittighet ovenfor ungen og noen får veldig dårlig tru på sæ sjøl som mor, da hjelper det pent lite at andre sitter å dømmer den personen. DET syns æ e forkastelig. Folk blander sæ altfor mye i ka andre velger å gjøre i svangerskapet, det e kvalmaness og ekkelt gjort, la folk gjøre som dem vil og heller fokuser på dine feil og mangler før du fokuserer på andres. Og det dummeste æ hører e folk som skjeller ut en gravid røyker når dem røykte gjennom svangerskapet shøl, ha ha ha ha ha ha…
      Røyking under svangerskapet e ikke no å forsvare nei, men ka med snus? Det irritere VETTET av mæ at di aller fleste har så slapp holdning til snusbruk i svangerskapet og at det liksom e helt greit, men røyker du, da e du en jævla dårlig mor? Det e LANGT IFRA sant. Husker æ en gang fikk beskjed om å stompe røyken når æ røykte i samme rom som en venninne fordi ho mente det va skadelig for barnet hennes i magen at æ røykte, og guess what, shøl satt ho med snusen under leppa.. Det va faen mæ provoseraness. Greit nok å være i mot at gravide røyker, men vær for faen mot snus også. Virker som om folk trur at ungen ligger å puster inn røyken i magen, nei, det gjør den ikke. Det e nikotinen som e verst og du har faktisk en tendens til å få større mengder med nikotin om du snuser.. Har såvidt blitt gjort forskning på snus under svangerskapet og det syns æ e jævlig domt, for bare på grunn av lite forskning blir gravide snusera sotte på en sånn jævla pidestal fordi det e mye bedre enn å røyke. Det dummeste æ hører…
      Hehe, ble litt revet med ser æ, men det va altså det æ mente om det her innlegget. Det om snus gikk litt over styr da, men det va nu mest retta til dem som trur at det e bedre å snuse enn å røyke i svangerskapet! 🙂

    9. Røyket i mange år før jeg ble gravid. men sluttet med en gang jeg fikk vite d.
      har et innlegg om livmor modning på bloggen hadde vært fint med respons å hørt din mening 🙂

    10. Selv om man ikke kan si at ungen FÅR kreft osv, så e sjansen der. Å ka så om ungen mot formodning ikke skulle bli berørt what so ever av å få røyk i de små uferdige lungan sine. E det greit å røyke så lenge du ikke dræp ungen?
      Sku likt å sett de viljesvake mødren putte en sigarett i munn på sin nyfødte, å si at det ikke e ulovlig å røyke under svangerskap å at ingen kan bevise at nåt galt vil skje.
      Å da e den nyfødt, å levedyktig. Tenk alt det stakkars lille fosteret blir utsatt for når den ikke e ferdig utvikla.. å tvinge i ungen giftstoffa fordi DU blir stressa stakar.. nei, da e æ enig med dæ Rannveig 🙂 Da burde man faktisk heller latt være å bli gravid. En mor skal lett klare å ofre ALT for sitt eget barn, syns æ.. det e kjærlighet.
      Å æ hadde heller ikke kjefta på nån som røyke å e gravid, men æ hadde nok tenkt mitt. Men det e jo ikke poenget, det at folk får gjøre som dæm vil å at vi andre ikke skal bry oss. Det e viktig at samfunnet skape debatt, å vise ka man synes 🙂
      Akkurat som med rosa sløyfe-aksjonen osv.. vi kan ikke gjøre nåt fysisk, men det e viktig å støtte opp om ting, å snakke om det, så det blir opplyst..
      Hehe, kjenne æ ble litt gira nu, men det e faktisk et alvorlig tema 😛

    11. Veldig så enig med deg. Noe av det styggeste jeg kan se, er nemmelig gravide som står med en røyk i kjeften. Er virkelig et stygt syn..
      Selv har jeg røykt siden jeg var 13 år, fast. Jeg var vell det an kaller en storrøyker. Hukser så godt, den dagen jeg fant ut jeg var gravid. Haddde en 20-pakning i veska. Det var 10 røyk igjen tror jeg. Hadde ikke tatt noen røyk før skolen, og på skolen fortalte jeg det til de aller nærmeste jeg kjente i klassen. Gode venninner. Ettter første time, var det rett ned i søpla, hive de røyka som var igjen. For jeg ville ikke at min baby skulle få røyk. Enkelt og greit 🙂

    12. yeah, å si at man misliker alle som røyker under svangerskapet e fortsatt som å si I’m fucking for virginity. det e en lost cause, så eikke engang vits å omdiskutere det, det blir en jævla stonerdiskusjon. å det vet jo du mye om.

    13. Mamma røykte gjennom heeele fødselen… kanskje derfor jeg er så “dum” som jeg er.. og lite smart.
      Men.. enig..
      jeg er jo røyker, men jeg er ganske så sikker på at om det stod om mitt eget barns liv så hadde det vært den beste motivasjonen til å slutte. 🙂

    14. e du dum lolzor? fucking for virginity, da GJØR du jo nåt galt. Det kan ikke sammenlignes.
      Å jo , det e akkurat det som e. Det nytte å rakke ned på dæm som røyke, for vi kan ikke fysisk tvinge dæm til å slutte. Det meste vi kan gjøre e å få samfunnet til å vise at det ikke e sosialt akseptert.
      Ble kanskje litt for vanskelige ord for dæ,ettersom du snakke om stonerdiskusjon, å kalle dæ nåt med “lol” 🙂

    15. Æ kan ikke fatte kem du e som kan dømme nån Rannveig? Æ har lest bloggen din ei god stund no å du e ikke på nåt måte perfekt sjøl. Æ forsvare ikke på nåt måta røyking under svangerskap men for nån e det vanskelig å slutte, av “svakhet” som du så fint kalle det eller for andre grunna som kanskje ikke man vil at andre skal vite om. Å slenge drit om nåt man ikke har peiling på blir for dumt i mine øya. Det du sir e veldig rett, men måten du sir det på blir helt feil.
      Lykke til videre med både fødsel å som mamma, det e helt herlig å være mamma 🙂
      -Mamma 22.

    16. Helt enig med deg ! Men, barnet vil ikke få astma av at man røyker under svangerskapet dette fordi du kun kan få astma via røyk om du selv innhalerer, fordi giften i røyken ( ikke nødvendigvis bare nikotinen) dreper små “luftposer” i lungene som fører til astma. , eller kreft for den saks skyld, fordi kreft enten er genetisk eller når du får det pga. røyk så er det fordi gift stoffene ved innhalering gjør at celledelingen i kroppen din endres. Men de gift stoffene som er i røyken og nikotinen blir babyen like avhengig av som det vi blir, dvs at ungen vil bli født som røyker og vil bli meget stresset og oppleve ubehag etter fødselen fordi h*n ikke får tilført niktin på den måten h*n er vant til, det er jo virkelig UHYGGELIG at et barn blir født til å noe sånn, uten å skjønne det fordi mor ikke klarte å slutte så nå må barnet ta konsekvensen. I sverige gjorde de en forskning, fra 1997 ( tror jeg ) til 2007 som gikk ut på at krybbedød gikk ned fra 197 tilfeller til kun 11, det de så var at mor ikke røyket under og etter svangerskapet, at far ikke røyket, at de ikke delte samme seng som foreldre, ikke for varme og sluttet å ligge på magen ! Men vi må ikke glemme SNUS, for det er faktisk like ille, om ikke værre. Dette fordi barnet vil få tilført nikotin over lengre tid, enn røyk og nikotinen fra snusen blir på en mer direkte måte ført inn i blodet til barnet. Man ser SÆRLIG at nikotin kan ha innvirkning på barnet under utvikling av hjerne, hørsel og øyne ! Man kan se at det har en sammenheng med barn som sliter med konsentrasjonsvansker, aggresjonsproblemer og andre adferdsproblemer, synsproblemer og hørselsproblemer med at mor røyket under svangerskapet! Når man velger å få barn, eller beholde så tar man et valg om at man skal lære et barn rett og galt og gi barnet det som måtte til for en bra barndom, og lære seg og prioritere andre enn seg selv, dvs SLUTTE med blandt annet nikotin inntak !
      Kommende mor 🙂

    17. Syns du e modig som tar det opp. Solarium og hårfarging e jo knøttsmåe bagatella i forholdt til røyk og alkohol. Folk som bruke rusmidla under svangerskapet e jo rett og slett bare for dum og egoistisk til å forstå ka dem gjør me barnet sitt. Fint at du e slutta 🙂

    18. Jeg dømmer ingen som røyker, men jeg forsvarer det i alle fall ikke!!
      Skjønnte selv når jeg fikk vite det, at jeg måtte slutte. Noe jeg har klart! Men fytti hvor redd jeg var for å ikke skulle klare det. Alle som blir gravide, må jo skjønne at det legen/jordmor fraråder, burde man faktisk høre på. Blir helt matt når folk snakker om alkohol også, hvordan de vil at vi gravide skal drikke “kan jo ta ett glass da, er ikke farlig det”, men hva vet de egentlig om det. Hva er vitsen med ett glass ? Vist det ene glasset skader barnet, nei. fytti… Jeg tar avstand til all. Det dyrbare jeg har i magen, skal ikke måtte lide for noen dårlig valg!
      Bra tema og ta opp! 🙂

    19. jepp, herregud, hjernen min bare ramla ihop når den bynte å fråtse i de frøktelig vanskelige ordan dine. ikke at man fikk ut stort mer enn 2 ting fra det. at svaret på å få folk til å slutte å røyke under svangerskap e å drive psykisk utpressing å forfølgelse, å at du i samme slengen vet nøyakti ka du snakke om.

    20. Helt enig, folk som ikke gidder å anstrenge seg for å slutte å røyke, er SVAKE.
      Nei, det er ikke sikkert ungen din får astma, eller du får spontanabort pga røyking, eller at ungen din blir syk på en eller annen måte der røyking er grunnen, MEN, er det en sjangse å ta? Alle er så vannvittig imot alkohol i svangerskapet, selv om det også er under kategorien KAN være skadelig. så hvor fan er logikken med at røyk er OK bare fordi det kanskje kan være skadelig?? Det verste jeg ser er høygravide med sneipen i kjeften, jeg gremmes. Å ja, det er selvfølgelig opp til enhver om de er villige til å ta den sjangsen, for ALLE vet at det du tilfører kroppen når du er gravid, det kommer til fosteret også, men det skal absolutt ikke være tabu for folk å kunne si hva de mener om det i 2011, så får de som røyker komme med allverdens unnskyldninger, de er alikevel egoistiske..

    21. Hater gravide som røyker eller de som står med vogner med nyfødte barn oppi og røyker i nærheten av dem.. Usj, tenk å stinke røyk å bære på barnet. Stakkars barn!
      Jeg har røyka fast hver eneste dag siden jeg var 13, men sluttet på dagen da jeg fant ut at jeg var gravid! Jeg vil ikke risikere babyen min noe!
      Fint skrevet!

    22. helt enig rannveig. Folk sir at ja se nu på ungen min, han e nu helt frisk! Ja greit det, men vil man ta sjansen på at det skjer alle? nei!? man øke sjansan endel på div. sykdomma av røyk.
      Røyke sjøl faktisk, kommer til å slutte den dagen æ blir gravid. Ska ikke sitte med dåligsamvittighet HVIS ungen min får en alvolig sykdom den må leve med pga det. Hvis du ikke drikk alkohol for å la være å skade ungen under svangerskape. så heller ikke røyk da. Å ikke prøv å forsvar røyking heller, for det e ingenting positivt med det.
      Solarium e ikke falig det e bare “Lys”, kun falig for mora sjøl.
      hårfarge e ikke falig, gå å spørr legan eller frisøran. Hadde nok stått bak på pakken om det var skadelig for gravide. Når det står på alle enegri drikker osv..

    23. Helt enig med alt du skreiv her. Og solarium e ikke FARLIG å ta når man e gravid, man blir fraråda fra å ta det pga at det kan gi store pigment forandringer på huden til mora. Barnet i magen merke ingenting 🙂 ser folk har klaga på at du tar sol også. Som om det kan sammenlignes. Vet sjøl om folk som har fått astma og atopisk eksem pga at mammaen røkte under svangerskapet. Greit nok, du kan røyke som bare det under svangerskapet og alikavell få en frisk unge. Men koffer ta sjangsen? Syns du e kjempeflink rannveig og trur babyen din kommer til å få det kjempegodt hos deg:) trur du blir en kjempe bra mor:)

    24. Det dummeste er de som sier at min pappa og min mamma… Blabla, men jeg og foreldrene mine er friske.. Vel hva med alle de som ikke er det? Jeg har selv hatt astma pga av en far som røykte masse da jeg var liten. Jeg sliter enda med å kjøre bil pga jeg ble så bilsyk da min far røykte inni bilen..

    25. Det er lett å si at man skal slutte å røyke når man blir gravid.
      Alle er enige om at det er verdens beste grunn til å slutte å røyke.
      Bedre enn om man hadde hatt kreft pga av røyking. Fra mitt synspunkt,
      Men når det er sagt, er røyking en av de vanskeligste tingene å slutte med.
      Slutter man på dagen, er det lett å falle tilbake til gamle uvaner.
      Kjente jeg ble ganske provosert da jeg så at du skriver som du gjør..
      Du har garantert maaange jenter/kvinner(?) som leser bloggen din, som er gravid og som sitter å gråter hver gang de ikke klarer å la røyken ligge. Enda det kanskje bare er snakk i et-to trekk en sjelden gang.
      Så at du skriver det på den måten, er ganske slemt.
      Du burde jo selv vite hvordan hormonene raser i kroppen..?
      Jeg selv tok noen trekk etter jeg ble gravid. Har aldri hatt så dårlig samvittighet.
      Men om jeg snakker med gravide om det, oppmuntrer jeg heller til et røykfritt liv, enn å være slem.

    26. ja, du det her e vell nå av det aller mest fornuftige æ har sett dæ skrive! å ble veldig positivt overrasket over at du faktisk også kan skrive ting som er fornuftig for både deg og barnet og ikke bare tull 🙂 BRA! håper på mer sånt! Fordi det med ka du skulle ha med i sykehusbagen, ja da måtte æ le litt.. :p da virker det som om du har null peiling på det du snakker om å ka du skal, men d e jo greit siden du ikke har vært gjennom det her før.. 🙂
      så ja, bra innlegg det her, fortsett med foruftige ord 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg