36 FULLGÅTTE UKER

  I dag er det fredag 18. november, og du er 36 uker ut i svangerskapet. Det er 4 uker og 2 dager igjen til din termin, søndag 18. desember  


Herregud så fort tiden går !  I dag er det 30 dager til termin, men fra og med neste uke (uke 37) kan egentlig alt skje.  Så her blir det nok ganske spent stemning nå framover .  Gleder meg så utrolig mye til å bli mamma til den vakre lille skapningen som har bodd i magen min i snart 9 måneder <3 

Har faktisk ikke bilstol enda, så det må jeg jo faktisk vurdere å kjøpe snart ! Sånn, siden han kan melde sin ankomst allered fra neste uke av..  SYKT å tenke på !

Om han eventuelt kommer før jeg får rukket å kjøpe bilstol til han, så får vi vell bare dra ut å kjøpe det i Hammerfest før vi drar hjem fra sykehuset.  TENK at jeg om 30 dager eller mindre drar til sykehuset, og kommer hjem med min egen lille baby som jeg skal være mamma’en og ha 100% ansvaret for, til den dagen jeg dør.   Jeg skal bli MAMMA !  Og kunne ikke vært mere lykkelig <3 


 

 

 

 

 

På vei:  36 fullgåtte uker og 0 dager (36+0) 

Igjen til termin:  4 uker og 2 dager ( 30 dager )

Neste kontroll: 21 november, altså om 3 dager

Kjønn:  Verdens nydeligste babygutt

Utålmodig:  JAA..    

Navn:  Usikkert, og det vil det være helt til jeg får sett han.  Men Milian Matheo foreløpig <3 

Vektøkning:  15 kg ( har gått ned 3 kg siden uke 28 )

Melk  i brystene:  Masse råmelk som jeg har hatt siden uke 14

Strekkmerker: JA.  Et på rumpa jeg fikk i går (?)

Hodet ned:  Ja

Tungt:  JA !

Kynnere: Ja, og de er vonde

Hodet festet:  Ja

Matkick:  Sjokolademelk og mandariner !

Plager: Vondt både her og der

Humør: Det blir bare bedre og bedre for hver dag som går 🙂 

Høygravid: Ja

Fødselsforventninger: Tror det blir mitt livs beste, men vondeste opplevelse ! Gleder meg sånn<3 

 

 

 




 




Vekt: 2700 g 
CRL: 32 cm 
Full lengde: 44 cm

 

OM BARNET
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 34 uker gammelt. Morkaken som lenge var tyngre enn fosteret, veier nå en sjettedel av fosterets vekt.

Fordøyelses- og tarmsystemet er fremdeles relativt umodent, og vil ikke være helt modent før barnet er tre til fire år gammelt. Nå utgjør fettlaget omtrent 15 prosent av fosterets vekt, og vil gjøre det lettere å regulere kroppstemperaturen etter fødselen. Huden ser lyserosa ut til tross for fettlaget. Årsaken er at blodårene ligger så nær hudoverflaten. Hudfolder rundt blant annet knær, håndledd og nakke utvikles.

TIL MOR: Nedtelling!

36 uker gravid

Den fantastiske reisen avslutter snart sin første etappe. Hvordan er det med dere? Oppleves det fortsatt som å seile under fjerne himmelstrøk, eller har dere blitt mer fortrolige med farvannet dere ferdes i? Kysten må nødvendigvis oppleves forskjellig siden dere er to (tre) mennesker, av motsatt kjønn og med forskjellig utgangspunkt.

Men hvorfor ikke sette av tid til å bli beriket med hverandres opplevelse? Det er ennå tid til det. Ved å sette ord på tanker og følelser får man samtidig bearbeidet dem. Det kan representere en trygghet for dere å vite at begge er opptatt av noen av de samme tingene. Samtidig kan det å få ta del i partnerens verden gi nye perspektiver på ens egen tilværelse. Et unikt utgangspunkt for å finne ut hvor dere står, og hvordan dere skal gå videre i denne viktige forberedelsesprosessen. Er det vanskelig å snakke om tingene, går det jo også an å skrive til hverandre, enten i brevform eller ved å legge igjen tankene på PC?en.

Kjenner du anfall av fordøyelsesbesvær og verking under ribbeinsbuen har du forklaringen her: Dette er tiden da livmoren er på sitt høyeste punkt, ofte helt oppunder brystspissen. Barnets og livmorens vekst presser brystkassen oppover og de nederste ribbeina trykkes utover. Trøst deg med at barnets hode når som helst kan gå ned i bekkenet ditt, og dette vil gi deg bedre pusteplass. Dessverre er det ofte slik at dette i stedet gir økt press på urinblæren, og du kan føle trang til å late vannet ofte, – plagsomt ofte, synes noen. Det kan vel være godt å tenke på at du snart vil få hele “mageregionen” for deg selv! Tror du meg hvis jeg sier at du vil savne sparkene?

TIL FAR: Mor bygger rede
Står det en ferdigpakket veske ved døra? Er du blitt kommandert til å rydde i boden, banke tepper eller vaske bak sofaen? Er vinduene for en gangs skyld nypussede, eller lukter det i overkant friskt av furunål? Fødselen nærmer seg, og mor bygger rede!

Vi lærte i naturfagstimen at vordende fuglemødre oppgraderer redet i tiden før eggene klekkes. Det er et mønster i dyreriket at mor sørger for nødvendige forberedelser i påvente av familieforøkelse. Så gjelder også for oss. Hormonene og den store magen forteller mor mer enn det vi menn er i stand til å forstå. Hun merker at det begynner å skje noe, og får en ubeskrivelig trang til å gjøre alt klart.

Du tenker at babyen ikke bryr seg om hvorvidt soverommet er fritt for hybelkaniner, eller at den har babyklær med tellekanter til disposisjon i klesskapet. Forsøk å forstå, forsøk å støtte! For mor er nemlig dette viktig. Vask under sengen om det er det som skal til. Selv om du gjorde det for to dager siden og dagen før der igjen. Mor vil få det mye bedre om du oppfyller disse små ordrene. Og vær rask, tidsfristene du får, er knappe. Hvis du ikke kommer henne i forkjøpet, er faren stor for at hun gjør de tunge løftene selv.

Det kan være krevende å forholde seg til mors mer eller mindre rimelige befalinger. Trøst deg med at episodene en dag vil føye seg inn i familiehistorien som morsomme minner fra en spennende tid!

 

 

17 kommentarer
    1. Du virke veldig besatt på at han kommer før tia.. husk nu på at dst e minst like sannsynlig å gå over termin…

    2. Anonym: Tror nok alle gravide er besatt på å få ut ungen den siste tiden av svangerskapet. Ser ut som du ikke har vært gravid selv siden du uttaler deg slik. Det er TUNGT de siste ukene.

      Er fullt klar over det, takk ;- )

    3. du var tidlig oppe! 🙂 Så utrolig spennende! Jeg er skikkelig redd for tanken å føde! tenk hvor vondt det blir da og etterpå. Har du lagt på deg mye under svangerskapet? Du har btw utrolig fin mage! 🙂

    4. Om hun skulle gå over termin så får hun ikke gå mere en 11 dager 🙂 er utrolig tøft psykisk og fysisk å gå over termin! Jeg gikk 11 dager på overtid å hadde de ikke sotte meg igang kunne jeg sikkert ha gådd over 14 å ent opp med en unge på nesten 5 kg! Men i trondheim f.eks så er det IKKE lov å gå 7 dager over termin. Så håper han kommer på termin datoen;) for det er bursdagen min:) hihi! Vi trenger flere som er født den dagen altså:)

    5. Du kan enda gå 14 DAGER OVER termin! Husk på det.. Å det er slettes ikke sikkert at alt bare blir så rosenrødt å fint som du fantaserer om. “ÅJAA!”, det er vanlig å fantasere om at alt blir fint å flott, men du må ha i bakhodet at det slett ikke trenger å bli fint å flott! Det kan fort bli det stikk motsatte. Alt kan enda skje… Det må man tenke nøye igjennom, å VÆRE KLAR OVER! En fødsel kan føre med seg mye glede, mye slitsomhet og mye sorg. Tanten min gikk 14 daqger over termin, å fra da vannet gikk til barnet kom ut gikk det 3 døgn! De nektet å sette henne igang, og det endte tilslutt med hastekeisersnitt og kompa på både tante og barnet. Nå går alt heldigvis bra!, men trur du hun hadde forventett at dette sku skje? Derfor er det svært viktig å sette seg inn i slike tunge ting også. (BTW dette skjedde i Tromsø…Ikke altid de er best!!!)
      Lykke til! 🙂

    6. Marlene, you suck! Tror du virkelig det at Rannveig ikke vet at det ikke bestandig går som planlagt? Herregud du er tett i pappen!
      alle vet nok at det ikke alltid går som planlagt og tenker på det, men man HÅPER jo på det BESTE! Skal man kun gå å tenke på alt som kan gå galt så blir man jo psyko til slutt!!
      Ønsker deg masse lykke til Rannveig. Du kommer til å bli en super mamma for lillegutten din! Og jeg gleder meg til å følge deg videre 🙂

    7. I Hammerfest kan du gå opptil 18 dager over. Venninnen min gikk 18 dager over termin, før de gjorde noe..

    8. De fleste førstegangs fødende (altså gjenomsnitte) går over terminen. Og f eks legene/jm og alle sa til meg at jeg kom til å få lenge før termin, hadde modningsrier fra uke 37 slimproppen gikk i uke 37, og jeg ble innlagt i uke 28 med premature rier men de fikk stoppa det. Meen jeg fødte på termindatoen! (btw noe bare 5% gjør! ). Såå ikke bli skuffa om du må gå over terminen! Det er faktisk mere sannsynlig ifølge statistikken! 🙂

    9. Gratulerer med 36 fullgåtte uker, det er så spennende, idag er jeg i uke 38 å er kjempe spent 😀
      rart at de nermeste dagene kan alt skje 😀
      kjedelig med strekkmerker, jeg har også bare fått et lite ett på låret.. krysse fingrene for å sleppe de på magen 😀

    10. magen din blir bare finere og finere :o) Håper du slipper å gå over termin, jeg synes det er veldig vanskelig å innstille meg på og forberede meg på at jeg kan gå over, for vi venter jo liksom bare på termindatoen hehe.. uansett, masse lykke til – jeg håper både meg og deg får før eller på termin!

    11. Hei. Lurte på om du kunne linke til denne; http://www.facebook.com/pages/Mot-nedleggelse-av-Medier-og-kommunikasjon-p%C3%A5-Breivang-VGS/153325701433512 gruppa. Det e snakk om at fylkeskommunen skal legge ned media linja på breivang i tromsø, og fjerne noen klassa i troms kommune. altså havlvere plassan med media. dette gjeld det jo mange ungdomsskole eleva og de som har planer og intresserer seg for media. og ikke minst lærere. Om du hadde fått folk til å like gruppa for å få mulighet til å stoppe dette hadde det vært flott 🙂 For alt du vet vil gutten du har i magen studere media. og kanskje han ikke kommer inn pga de tar inn så lite elever. Mvh. Mariell

    12. Jeg var førstegangs fødende og var bare 37 + 3 da vannet mitt begynte å lekke, ble satt i gang dagen etterpå og klokken 21:48 på kvelden 12.november så verdens vakreste prinsesse dagens lys<3 og jeg skjønner sååå godt at man vil ha babyen sin ut når man er kommet såpass langt, de som ikke har vært gravide burde ikke uttale seg for de vet ikke hvor vanvittig tungt det er. Jeg skjønner deg veldig godt Rannveig!

    13. jeg syntes alt det du gjør er verdt det , via bloggen din ser jeg at du virkelig vil ta vare på barnet ditt og det at du i det heletatt beholdt barnet er helt fantastisk jeg er glad noen i verden tenker likt som meg. velger man å ha samleie må man ta konsekvensene for det også. jeg kjenner deg ikke , men damn jeg er stolt over deg. Du er veldig positiv når det gjelder barnet og en dag vil barnet takke deg for at du valgte å ta han med i verden og oppleve verden. tenk at det er en stor del av deg som blir født det er DITT barn. laget av deg. Vil ønske deg lykke fremover. Det blir sikkert hardt under fødselen, men med engang du har han i bryste ditt vil du ha fler, du vil føle lykke.
      Lykke til videre 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg