ANBEFALER JEG FORTSATT Å BLI MAMMA I UNG ALDER ?

 

Siden jeg ikke har spesielt mye å blogge om, bortsett fra den herlige sønnen min, og heller ikke spesielt med tid, så tenkte jeg å ta opp det spørsmålet jeg kanskje får oftest og svare alle i en  ;

 Anbefaler jeg fortsatt å bli gravid i så ung alder ? 

 

 

For det første har jeg aldri anbefalt noen å få barn, ung eller ei. Og om jeg vil anbefale det, kommer vel egentlig heelt an på. Om du ikke har noe imot å bli tisset på, bæsjet på og gulpet på, få minimalt med tid til ting du vil/burde/må gjøre,  og er klar for å gi den lille 100 % av din oppmerksomhet, klar for en til tider søvnløs tilværelse og i tilegg være i stand til å fungere dagen etterpå, og rett og slett klar for å ofre det meste fra livet ditt før du fikk barn ( tenker da på festing, sminking & fiksing, og tilogmed så enkle ting som en dusj kan bli vanskelig å gjennomføre)  .. så ja, da vil jeg faktisk anbefale det ! 

Som dere sikkert skjønner, så er det å være mamma beinhardt ! Nå er jeg jo da alenemamma også da, som er dobbelt så mye arbeid..  men likevel. Det å være mamma er ikke i nærheten av hva jeg hadde sett for meg. Det er mye tøffere enn jeg noen gang kunne forestilt meg, og i begynnelsen var det enkelte dager jeg gråt og gråt, fordi jeg følte jeg ikke mestret mammarollen, noe jeg jo egentlig gjorde helt fint, jeg bare så det ikke selv. For det er mye man skal sette seg inn i når man nesten aldri før har byttet en bleie, og plutselig skal bli mamma. Ettersom dagene har gått har ting sakte men sikkert blitt enklere. I dag er Nathaniel akkurat tre uker gammel, og jeg føler jeg mestrer mammarollen kjempebra. Jeg er blitt vant til tilværelsen med en liten baby jeg har 100% ansvar for, vant til å ikke ha noe tid til meg selv, og vant til å ofre alt for Nathaniel og gi han all min oppmerksomhet. Men det var tøft i begynnelsen ,det skal jeg ærlig inrømme. Beinhardt .  For man kan aldri skjønne hvordan det er å være mamma før man står midt oppi det, det er ikke akkurat noe man kan lese seg til og nei, hvor enn mye du har sittet barnevakt eller passet andres babyer, så vet du det ikke. For da kan du alltids si at nå er det nok, og gi ifra deg babyen til mammaen. Når du er mamma har du ansvar for lille 24 timer i døgnet,  7 dager i uka og kan aldri gi h*n fra deg. 

 

Når dette er sagt, så håper jeg ikke noen misforstår meg nå. Jeg elsker Nathaniel av hele mitt hjerte, høyere enn noe annet, og ville aldri byttet ut det å få være mamma mot noe annet nå. Mammarollen gir meg så utrolig mye, og jeg kan med handen på hjertet si at det å elske noen fikk helt nye dimensjoner etter at jeg ble mamma ! Han er det beste som har skjedd meg her i livet, virkelig.  

 

Mange skriver til meg her på bloggen, og også på facebook, å spør om jeg anbefaler å bli gravid, ja, faktisk jenter helt ned i 14 årsalderen. Og det sjokkerer meg faktisk ganske mye . Jeg synes det er vanskelig som 18 åring, og kan rett og slett ikke forestille meg hvordan jeg ville taklet det som 14-15-16 åring.  Selv om det er mye kos og kjærlighet, så er det ufattelig mye arbeid med en liten en.  Og jeg tror jeg prater rimelig godt for andre unge (alene)mødre også . Tror de fleste er ganske enige med meg her.  

 

Vent hvis du kan !  Men om du allerede er gravid, så er det herlig. For det å være mamma er utrolig tøft, men ikke minst verdens beste jobb, og jeg er evig ubeskrivelig glad den dag i dag for den beslutningen jeg og pappaen til Nathaniel tok når vi fant ut at jeg var gravid 🙂 

 

 

 


 

Lille nydelige prinsen min som allerede har blitt så stor i mine øyne ! Mamma elsker deg høyest i verden lille venn 

33 kommentarer
    1. Likte veldig godt det du skrev! Jeg selv er veldig ung å venter en sønn tilig i juni. Jeg prøver å forbrede meg på det meste å har allerede tatt stor ansvar for min baby søster da jeg var yngra og masse barnevakt sitting. Men likevell vet jeg at det kommer til å bli så mye tøffere enn det jeg tror! Men hvor tøft har jeg nokk så mye mindre anig om enn det jeg tror selv! Nydelig sønn du har, du virker som en super fantastisk mor 🙂

    2. Veldig enig i det du skriver. I dag kom vi oss hjem fra sykehuset etter 7 uker med sykepleiere hengende over oss, var faktisk i ett sekund i tvil på hvilken vei bleia skulle være, selvom jeg har skiftet hundrevis av dem tidligere både på min gutt og andres barn. Allle begynner på start når de får barn, uansett om de har passet flere tidligere eller ei.
      Det vises at du gjør en strålende jobb med lille Nathaniel, ddet må du heller aldri glemme. Husk hvilken fantastisk mor du er, uansett hvor håpløst ting virker når han griner på sitt verste. Du er den beste mammaen han kunne fått!:)

    3. så utrolig bra skrevet! 🙂 mye kjærlighet er det som betyr aller mest for en liten, og det ser det ut som du har mye av. stå på!

    4. Syntes det er kjempe bra at du er så ærlig!
      Er så mange som bare skryter hvor hærlig det er , og d virker så falskt!!
      Er selv 20 og mamma til to, ei på 9mnder og en på 20 mnder. Kjæresten min er 21, vi kjøpte hus for 10mnder siden. Er uuttolig mye arbeid med barn og hus, og kjenner den følelseb av at man ikke mestrer mamma rollen. Du kommer sikkert til å føle det igjen senere, men det går over! Og jo eldre barne blir jo lettere blir ting. På noen måter iallefall! :p virkelig vanskelig når de kommer i trassalderen, men man lærer seg knep 🙂
      Da dattra mi hadde kolikk og ingen av oss sov noe, og i tillegg hadde en ettåring å ta seg av da trodde jeg at jeg aldri kom til å klare det. Ville bare gi bort ungen der og da (hadde selvfølgelig aldri gjort det) men det er lov å føle seg sånn av og til.
      Jeg er ei stolt ung 2barns mamma! Stolt over å være så ung og “ofret” så mye for barna mine, gir de alt jeg kan o mere til. Tror ikke de hadfe hatt d bedre om vi var 30år eller 40år!
      Så vær stolt du å! 🙂 du er tøff og klarer deg helt fint! 🙂

    5. leste litt gjennom bloggen din nå, og du forteller så detaljert og legger ut masse flotte bilder hele veien. spennende å lese. snart er det min egen tur. jeg har nok mye å lære og mye å ta til meg 😉

    6. det er heelt sant det du skriver . man må ofre mye men det er så verdt det til syvende og sist
      men man skal såklart ikke glemma at man fortsatt er ung
      jeg vil si at de første ukene er det ikke så lett å hoppe i dusjen når man vil, dulle seg opp også videre men det blir bedre jo eldre barna blir:) men man skal aldri glemme at man er mamma å skal være der for barnet 110% hele veien:)

    7. Trur d e tungt for alle nybakte foreldra, uansett om de har en eller 7. E jo et helt nytt menneske man e nødt å bli kjent me, lære sæ nye rutina osv. Klart d e tungt, men d e verdt d 🙂 Såklart har man lov å si at “æ e sliten å lei”! D hadde jo vært unormalt om man ikke følte d nån ganga :p Isabella hadde kolikk i 3 mnd, æ skreik t ho en gang å sa at d va søppeldag dagen etterpå. Fikk jo dårlig samvittighet etterpå (ho kunne jo ingenting for d), men der å da va æ bare så sliten å hadde enda fødselsdepresjona, va såvidt æ ville se på ho den første mnd før æ fikk hjelp 🙂 Æ syns du gjør en fantastisk jobb me prinsen din, å du e en fantastisk mamma! Han merke godt den kjærligheta du gir, å d e d viktigste. D blir nån tunge daga å litt tåra, men for d meste e d bare en fryd å være mamma 🙂 Stå på 😉

    8. Trur nok det e mange forskjellige meninge om det her, æ e sjøl blidd mamma får 5 uke siden, syns ikke det e så tungt.. Lille sover vær natt, å e snill å grei. Har tid til å gjøre både husarbeid å dusje, når ho sover 🙂

    9. Så flink og utrolig god du er med han Rannveig! Han er kjempeheldig som har en så god mamma:) Jeg synes selv det var vanskelig i starten da jeg fikk min jente. Søvnløse netter og mye å sette seg inn i, bare den forandringen å måtte tenke på noen andre før deg selv(som jeg hadde vært vandt til i 22 år)… Alle sier at de første 6 ukene er de hardeste, og det var det jammen og!!! Etter vi kom inn i ammerutiner har hun begynt å sove godt om nettene, og våkner kun til sine måltid (hun er nå 10-11 uker).. Har sovet godt siden hun var ca 7 uker:) lykke til videre i mammarollen Rannveig! Det blir bare kjekkere og kjekkere.. Og når han begynner og sove godt og du får mer energi til også å ta vare på deg selv vil du merke at det bare blir kjekkere og kjekkere:-D jeg husker også at jeg aldri fikk tid til å spise, men nå legger jeg henne enten i bilstolen, babygymmen eller i vippestolen slik at hun kan ha noe å interessere seg for mens jeg spiser feks frokost..:-)

    10. Helt enig i det du skriver! Jeg ville heller ikke annbelfale noen og bli mord når de er 14-15-16 år, jeg er selv 16 men hadde jeg blitt gravid nå så hadde jeg beholdt og gjort alt for at den ungen skulle fått det bra! 😉

    11. Bra svart Rannveig. Er såå enig med deg. Man kan være ung og kjempe god mor, og man kan også være en eldre mor og ikke være en like god mor for å si det sånn. Alt kommer an på personene, alle er froskjellige. Men som sagt, man bør uansett alder vite hva man går til, og at livet blir snudd på hodet, at man får nye prioriteringer.
      Syntes du gjør en kjempe jobb som mamma jeg, og gutten din er så skjønn:)

    12. Naawwwh, så nydelig han er! Og ikke minst så er du kjempeflink til å sette ord på det du tenker og føler, herlige jenta! 🙂 Jeg er selv ikke mor, men er overbevist om at du ALDRI blir klar til å bli mamma før du faktisk er det =)
      Klem fra Lizbeth Osnes – Behind the scenes.. Min hverdag med mote, skjønnhet, fest, shopping, vennskap, tanker, meninger, kjærlighet – og den psykiske lidelsen Anorexia Nervosa.

    13. Jeg har det likens som anonym.. Dusjing, husarbeid osv kan jeg gjøre når prinsessa sover.. Jeg har i tillegg en stor hund pluss en katt å ta meg av.. Å over halvparten av mnden er kjæresten bortreist på jobb så da er jeg alene. Har hatt to netter der jeg var veeldig trøtt, men ellers så er jeg så uthvilt som jeg aldri før har vært.. 🙂 men prinsessa mi skriker så å si aldri, så lenge hun får være sammen med meg (ligge i fanget, bli bært på, være med i dusj/badekar osv) så er hun kjempe fornøyd.. Men nå er alle barn forskjellig, noen krever mer enn andre.. Jenta mi er bare 6 uker så kan hend hun snur om å blir kjempevrang, men håper ikke det da 🙂 Men jeg syntes ikke mammarollen er tungt.. Men har full forståelse for di som syjtes den er det, men nå syntes jeg det høres ut som du klarer deg kjempefint rannveig.. 🙂 å du har fått en nydelig liten prins! Lykke til videre!

    14. Det er jo veldig forskjellig fra person til person, noen tar mammarollen og den nye tilværelsen lettere enn andre. Mens noen sliter mer, jeg skjønner utrolig godt at det er vanskeligere for deg når du er alenemamma. Det må være utfordrende. Det kommer seg etterhvert 🙂 Jeg tror også det har mye å si om det er planlagt, hvor man bor, er man sammen med barnefaren, økonomi, osv osv. Men stå på !! Virker som du klarer deg bra 🙂

    15. Jeg vet hvordan du har det. Var også alene med lillegutt, og det var veldig tøft i begynnelsen. Men når du kommer ordentlig inn i rutiner og lærer barnet og kjenne blir det mye enklere med en gang. Jeg synes de 3 første mnd var værst.. – mest krevende og slitsomme! Men det blir bare enklere og enklere. Mitt tips til nybakte-alenemødre er å sove når barnet sover. Ikke tenk på alt du egentlig skulle gjort, husk å ta vare på deg selv midt opp i alle bleieskiftene. Men alt er verdt det til slutt 🙂 Om noen mnd kommer du nok til å savne mye av det du opplever nå, så nyt hvert sekund! Stå på! 🙂

    16. Jeg ble mamma som ung, nå er eldstebarnet mitt snart tenåring. Jeg vil ikke anbefalle noen å planlegge å bli gravid i ung alder. Det er ikke bare bare å få barn. Våkenettene i spedbarnstida er ikke det tøffeste. Man skal følge barnet sitt hele veien framover. Med grensesetting, trass, foreldremøter, lekser, faste rutiner og mye mye mer. Det er helt fantastisk å være en del av dette, men det krever sin kvinne å stå i det.
      En annen del er det økonomiske. Få seg en utdannelse. Har du selv en god utdannelse er det mye større sjanse for at barnet ditt vil få det også.
      Jeg ville ikke valgt bort barna mine, de har og har hatt det trygt og forutsigbart hele veien, de gjør det bra på skolen og i de aktivitetene de har. Men det har vært tøfft også. Hardt å utdanne seg alene med små barn, hardt å få pengene til å strekke til og av til er man så sliten at man bare vil sooooove.

    17. Fantastisk bra innlegg Rannveig! E helt imponert over dæ. Æ for min del syns ikke det e så tungt med en nyfødt, men ho sover jo hele dagen, våkner jevnlig hver 4 time og skal ha mat. Eneste som e et lite problem e at ho bynne med skrik og magesmerter midt på natta og holder det gåaness til langt ut på morran.. I morrest fant vi ut at ho mest sannsynlig bynne å bygge på forstoppelse siden det blir verre og det tar lengre tid før ho gjør i fra sæ, men nu har vi fått tak i problemet så forhåpentligvis e vi på rett spor igjen om noen daga.. E så fælt å høre at ho har det så vondt. Hadde æ vært aleina hadde det vært ekstremt tungt med all den våkinga, men æ e heldigvis veldig heldig og har Tim-Hugo som avlaster masse.
      Æ e rå-imponert over at du e så sterk og takler det så bra, som alenemor! Du har all grunn til å være kjempe stolt over dæ sjøl, e virkelig beundringsverdig 🙂 Vet ikke om æ hadde takla å være alenemor like bra..

    18. Nydelig sønn du har fått der =)
      Men syns og kanskje du burde nevne det økonomiske ansvaret, og for å være helt ærlig, ikke anbefale noen å bli gravid i en så ung alder. Det er ikke bare at man skal være villig/klar til å ta vare på et barn ved å skifte bleier, gi den mat, bade den, kose den og alt det der, men det koster utrolig mye penger å ha et barn, spesielt de første årene, siden dem vokser så fort, klær skal byttes ut ofte. Det koster penger, og det er ikke veldig mange unge klar over. Greit man får en viss støtte fra nav og evt barnfar, men allikevel, så er ikke det nok til å leve et liv uten bekymringer for at økonomien strekker til hvis du skjønner.
      Jeg håper ikke du tolker dette feil, for jeg vet det er mange dyktige og flinke unge mødre der ute. Har to venninner selv, og alt går ann når man vil, men å få barn i en ung alder syns jeg virkelig ikke er å anbefale noen uansett.
      Men jeg ønsker deg og din sønn alt det beste for fremtiden. han var utrolig vakker og det navnet var jo helt skjønt =) Kos deg! (:

    19. Til dere som sier det er lett å få barn, hadde babyen deres hatt kolikk så hadde dere ikke sagt d! Eller syntes det 😉
      Min første var en liten engel og alt var bare hærlig, men nr to jaa.. Hylte fra kvelden til midt på natta, KONSTANT. Og da hadde jeg i tillegg en ettåring å ta meg av, pluss en katt! Og ett hus på 186kvm!

    20. Jeg har faktisk veldig lyst på barn selv, men jeg skal prøve å holde meg til jeg er helt ferdig med utdannelsen!:p Nathaniel Chrisander er virkelig helt skjønn <3 Morsomt å lese bloggen din, du skriver veldig bra!

    21. Et flott og viktig innlegg. Det skrives mye om kos, utstyr og gleden ved å få barn. Men hele pakka er mer enn mange kan forestille seg. Jeg fikk min første sønn i år, i en alder av 28 år. Trodde jeg var superklar, men det er man nok aldri. Man planlegger hvordan alt skal bli, og hvordan man skal takle de og de situasjonene, men man glemmer å legge til STOR søvnmangel, ingen energi, sliten etter fødsel, MYE skriking osv. Jeg blir helt sjokkert når jeg hører at enda yngre jenter spør om du anbefaler dem å bli gravid!! Herre min hatt, de vet ikke hva det er snakk om. Flott at du skriver om alle sidene ved å være mamma. Selv om det helt klart er en fantastisk glede, og et stort mirakel, så er det mange tunge dager, og du vet aldri hvordan DIN unge kommer til å bli. Jeg har for eksempel enda ikke sovet en hel natt, og gutten er 10 mnd. TRØTT.NO!!! Men gjett om soverutinene skulle på plass tidlig, skulle ikke samsove, skulle være bestemt og rolig så ville nok ungen lære fort. Haha…ja man lærer så lenge man lever, og det er sant som de sier, det er en ny sjef i huset. Men en innmari søt da!! Lykke til videre. Du har mange flotte øyeblikk i vente. prøv å husk det når han våkkner for n’te gang på natta da 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg