SILIKON – HVOR LENGE ETTER AVSLUTTET AMMING ?

God kveld alle mine søøte lesere ! Får egentlig hele tiden spørsmål om jeg har silikon, noe jeg IKKE har. Ble nemlig gravid da jeg var 17 år, så mine planer om å ta silikon da jeg ble 18 år gikk rimelig dårlig. Nå når jeg snart skal slutte å amme, planlegger jeg da å gjennomføre min store drøm ! ( Jaa, har hatt lyst til å gjøre det i flere år ! ) Jeg synes silikonpupper er utrolig pent, uansett hvor store eller små de er… det er liksom noe med formen puppene får etter inngrepet. Kjenner en del som har det, og de aller fleste er utrolig fornøyde! Vet det anbefales å vente med silikon til man er ferdig med barn, men jeg aner jo ikke hvor lang tid det kan gå til jeg får neste. Kan jo gå flere år, og jeg har ingen planer om å vente så lenge bare fordi jeg kanskje skal få flere barn en gang i framtiden. Uansett tror jeg nok ammingen med neste vil gå like problemfritt som ammingen med Nathaniel har gått og fortsatt går..  kunne sikkert fortsatt å fullamme han i mange flere mnd om jeg ville det ! Men nå føler jeg liksom at han er blitt for gammel for å amme, så derfor planlegger jeg å slutte i nærmeste framtid

 

Og i og med at jeg skal ta silikon, så lurer jeg VELDIG på hvor lang tid det må ha gått fra avsluttet amming, til man kan ta silikon ? Har hørt mange forskjellige svar på det der, men får liksom aldri noe konkret svar. Og har det i det heletatt noe å si hvor lenge man venter etter man slutter å amme ? 

La ut dette bildet i fjor sommer en gang, og tullet med at jeg hadde tatt silikon og at jeg skulle være med på Paradise Hotel 2012… Det husker nok de som har fulgt bloggen min siden da .. ikkesant ? 😀 Var hvertfall veldig underholdende, siden det klikket helt totalt for enkelte. Sunn fornuft tilsier jo at man hverken kan ta silikon når man er gravid, eller å melde seg på paradise når man har en baby ? He he ! 

Men tilbake til temaet..  hvor lenge må man vente ? Noen som vet ? Og er det noen klinikker dere anbefaler ? Pris er ikke nøye, et bra resultat er viktigere 🙂

 

52 kommentarer
    1. Aner ingenting om dette :p
      Men jeg bare lurer, når du kan amme, hvorfor slutte?
      Ikke at Nathaniel har vondt av mme, men når du har muligheten synes jeg det er rart du kan si han er for stor til det når han knapt er et halvt år..
      Skjønner bare ikke helt tankegangen der :p

    2. Puppene ser store ut på bildet, men det er jo pga den bhen og at du pusher dem slik. Man ser på andre bilder at de er ganske små egentlig. Det er ganske lett å få små pupper til å se store ut.
      Men silikon må du nå bare ta! Hvorfor vente? Du blir sikkert fin med det 🙂 selv vil jeg nok ikke ha silikon, jeg liker det naturlige fordi jeg selv har naturlig store pupper. Er vandt til de og er fornøyd med å ha ekte store pupper. Når skal du evt ta det? 🙂

    3. Ja enig med natalie angående ammingen. Kan man amme så burde man jo.. men om det stresser deg er det best og slutte.

    4. Man skal jo ikke slutte å amme en liten gutt som ikke er over halve året engang, om man har muligheten til å fortsette! Jesus… Snakke om å sette seg selv foran ungen sin, du.

    5. Har bare spørsmål som egentlig ikke angår dette innlegget, men here it goes – Tjener deltakerne av Unge Mødre noe på å være med i serien? 🙂 Og får dere være dere selv? Altså, blei du på en måte oppfordret til å være noen du ikke er for å gjøre det mer “spennende?” 🙂 Gleder meg til å se deg på tvnorge til høsten! 😀

    6. trur ikke bloggen e rett sted å få et profesjonelt svar, hvis du ikke har funnet ut av det hittil 😉 forhør dæ med klinikkan som driv med sånt.

    7. Herlighet, alt folk ska legge sæ borti… Ja, d beste for ungen e å bli amma t den e rundt året, MEN mødren bestemme no vel sjøl at d e på tide å stoppe? Uansett årsak. Æ slutta å amme da jentungen va 4 mnd, både pga av at æ ikke følte mæ komfortabel me d å at æ sleit veldig me store kjøttsår på puppan. Ho har no ikke tatt nåkka skade av d 🙂 Rannveig, du slutte når du sjøl føle d e på tide. Han bynne å bli så stor at han kan bynne sånn smått me fast føde, åsså finns d mange forskjellige typa mme 😉 Over t silikon – hør me klinikkan ka dæm anbefale me tanke på ventinga etter amming 🙂

    8. Jeg var å tok silikon tre mnd etter melken var vekke ( 375 gram ) , men det var ikke lett å få time. Jeg skal ta en ny operasjon ( 550? gram ) etter dette svangerskapet også, men det blir nok min siste, så tips er å legge inn litt mere en det legen anbefaler 😛

    9. på klinikken i tromsø sa de til meg at jeg måtte vente med å ta til det var gått 6 mnd etter at jeg sluttet å amme. Men siden jeg ikke hadde melk så ble det operasjon et halvt år etter fødselen.
      Nå er det ett år siden, å nå venter jeg mitt andre barn å puppene er like fine nå. Jordmor sier det skal ikke være noe problem å amme med silikon.
      Jeg er enig med fagning, legg inn mere enn det legen sier, HVIS det er mulig. Jeg har 395 gr i hver, ville ha 450 men fikk ikke inn så mye fordi det ikke var plass. jeg hadde ikke tøyd ut mine i å med at jeg ikke hadde hatt melk, så fikk beskjed om at hvis jeg ville ha mere måtte jeg komme tilbake om ett år får da haer huden strekt seg. Mange som har fullammet har måttet tatt løft i tillegg. men det finner de ut av på klinikken når du er på konsultasjon.
      Personlig tror jeg silikon er tinge for de fleste som har ammet, fordi jeg har sett mine venninner som har ammet å etter sitter de igjen med lefser:P siden jeg ikke fikk ammet mitt barn fikk jeg ikke oppleve det å fulle puppene mine å tømme igjen, men jeg tok silikon fordi jeg hadde ønsket meg større pupper.

    10. Hvis du ordner en konsultasjon allerede nå hos klinikken du ønsker så kan de veilede og råde deg til riktig tid/avgjørelse. 🙂 Husk bare å ha noen rundt deg som kan hjelpe til med bæring og stell av lillemann, for det kan være grusomt å løfte/bevege seg de første dagene etter. Lykke til! 🙂

    11. Siden barnet ditt har vært syk flere ganger så er det best for han å få ammet lengre siden det faktisk gir bedre immunforsvar enn mme. Og siden du ikke kan bære og løfte en tid etter et inngrep og er alenemor så bør han jo i hvertfall være så stor at han kan gå selv!

    12. Det varierer helt, noen kan ta etter et halvt år mens andre må vente 2 år! Greia er at puppene “ikke skal ha melk igjen” og at melke kjertlene skal bli “normale” igjen etter og ha ammet:) Men dra til en klinikk og sjekk:) Dem har nok det beste svaret:D

    13. Har hørt 8 mnd etter endt amming 🙂 Hvertfall på colloseumklinikken der jeg selv har sjekket…

    14. Offda .. æ skjønne ikke helt din tankegang, rannveig 🙂 Men hvis du mene det e best for dæ sjøl og sønn din, nåkka som du faktisk vet best sjøl. Så peis på!

    15. Herremin om rannveig vil gå over til mme så detter jo ikke verden under altså! Men om du har muligheter så kan du jo amme han litt til!:-) barn dør som sagt ikke å gå over til mme å oscar er oppvokst på mme pga jeg har silikon å kom type 20 ml ut.. Når det kommer til nårtid man skal slutte å amme pga oprasjon så er jeg usikker. jeg tol silikon i oslo på aleris å er kjempe fornøyd med den plassen men blir nok ikke en 3dje runde der for de blir sikkert og nekte meg meate gang fpr faren til å miste følelsene i brystene. jo flere ganger man opererer inn jo større sjangs for det. så her må du tenke deg godt om 🙂 lykke til!;)

    16. du kan tilogmed amme med silikon, det skal ikke ødelegge noe for babyen ! Har lest mye om det 🙂 er i få tilfeller det skjer noe, men det er utrolig sjeldent!

    17. Herregud, har su råd til alt de her? Har du peiling på kor mye de kosyr? Nei, du har ikke jobb å leve på trygd. Du e latterli, håpe du får ungen fratatt.

    18. Heisann. Jeg skulle også ta silikon. Hadde betalt og alt. men var gravid så måtte utsette det. Typisk hehe.. 😛 men men Jeg fikk beskjed om at jeg måtte vente 8 mnd etter amming hos coluseumsklinikken. Men en annen klinikk sa 3 mnd. Så når jeg er ferdig skal jeg vente 3 mnd for så å ta silikon =) Der jeg skal ta har også livsgaranti på sine implantater. Så blir dem!! ^^, Lykke til =)

    19. Du burde ikke ta det før du er fylt 25, det er da du er ferdig utviklet 🙂 Hvem vet, kanskje puppene dine allerede har blitt større av seg selv til den tid!?

    20. Når du kan amme, noe som faktisk er det beste for ungen, så skal du slutte pga silikon?? Det blir mennesker av mme-barn også, men har man fortsatt melk nok til å amme, så er jo det absolutt det beste for barnet! Og en baby er ikke stor når han er 6 mnd gammel, og din gutt som er my syk har ihvertfall godt av morsmelk..

    21. Et barn på 6 mnd er da ikke for stor for å bli ammet, finns barn som blir ammet til de er over 2!! Slutter du å amme for å kunne ta silikon, ja DA syns jeg faktisk du er en dårlig og egoistisk mor. Da burde du kanskje lekt litt lengre med babyborn dukken din!

    22. syns det er veldig tidlig å ta silikon når man kun er 19 år. Og det koster mye penger. Du har jo helt vanlige pupper nå. Du burde vente noen år. Lurer på, hvorfor du vil ha silikon? Har du dårlig selvtillit siden du vil ha det? Det er jo en grunn til at man vil ha det. Å det virker som du spiller en del på pupper, pushup osv. Bare lurer 🙂

    23. Anette: Nå kan du jo lese hva hun skriver da. Hun skrev at hun føler han har blitt for gammel, IKKE fordi hun skal ta silikon. Om han er for gammel eller ei, er det vel moren som bestemmer? Hva hver enkelte mor mener har jo ikke noe å si, når Rannveig selv bestemmer. Om ho mener han har blitt stor nok, har ingen av dere “bedrevitere” noe dere skulle sagt. Dette er Rannveig sitt valg. Respekter det.

    24. Bortkastet penger:P du har jo fine pupper? Bruk heller pengene på den syden turen du klaget på at du ikke hadde råd til :p

    25. På Colusseum klinikken der du fikset leppene sier de 1mnd etter slutt på amming, jeg har dette på Mail å vet det siden jeg selv vurderte det.. Men!!!!! Lappen først:))

    26. Må bare le HØYT av de dumme kommentarene du får!!
      Min lille jente på 7mnd får flaske fordi hun uker så interessert i puppen, i tillegg synd jeg de blir for store til å henge i puppen!!
      Når babyer er 6mnd + anbefales fire faste måltider om dagen , å da melk kun til mellom måltid, å da kan man FAKTISK bare gi flaske i stede!!
      Noen av dere som skriver hun er dårlig mor å egoistisk, unnskyl meg?????
      Hva er det med dere, la henne bestemme selv.. Å hvis dere ønsker å amme lengre så GJØR DET!!!

    27. Hei. Eg har tatt silikon (januar i år) og når det kjem til når du kan ta etter amme slutt er forskjellig fra klinikk til klinikk. Bestill deg ein konsultasjons time, der får du snakka med ein kirurg, prøvd forskjellige puppe str og svar på de spørsmål du måtte ha 😉 vil og anbefale Nobel Clinic i Oslo 🙂 dei e ein del av ei større kjede, livsgaranti på protesa og vanvittig flinke og service innstilte 🙂 Og ja, som nokon andre her skrive så skaff hjelp til å ha guttongen. Første veka har ein kun lov å løfte max 1kg, å alt gjer vondt! Veldig glad før at min va nesten 2år da eg gjor det, å meir opptatt av leik enn å bli løfta på 🙂
      Lykke til med valget 🙂

    28. Jeg synes absolutt ikke du bør slutte å amme sønnen din, uansett om grunnen er at du synes han er for stor (du, han er 6 (!) måneder gammel…) eller at du vil ta silikon. Morsmelk er det beste for alle barn, og spesielt barn som er/har vært en del syke.
      Dessuten bør du vente til han er større og mindre avhengig av å bli båret, for du skal jo ikke løfte noe på lang tid etter en brystoperasjon.
      Nei, ta gjerne silikon, men VENT til sønnen din er eldre.

    29. Jeg har silikon, jeg har ammet og de er ennå like fine 🙂
      Det må vel gå 8 mnd etter en har sluttet og amme, ivertfall det jeg har hørt!
      Så tok jeg selv på Colloseumklinikken i Stavanger hvor jeg bor, Jeg ble og er veldig fornøyd ennå 🙂 Kjempekjekke lege og ikke minst sykepleiere som vekket meg og vartet meg opp etterpå 🙂 Lykke til Rannveig 🙂

    30. Ser ut som alle andre ytrer sin mening, gjør d æ å da! :p Tok silikon etter mange års betenkningstid, og for meg va d å realisere en drøm da æ hadde småe pupper nåt du ikke har. Æ tok 310 gr i hvert bryst og gikk fra 75A til 75DD og kunne ikke vært mer fornøyd 🙂 (oslo plastikkirurgi – greie priser). D e 9 mnd sidn nu og e allerede bynt å tenke på en ny operasjon, men den e satt på vent. Uansett, d æ vil frem til e at hvis d e nåt DU virkelig vil og mener du trenger, så gjør d.. Vet kossn d e å ikke være fornøyd ! men igjen – æ syns no ikke du trenger d 🙂 Btw, har et barn som e 4 år og slutta å amme da va 8 mnd og hadde melk i brystan like lenge etter, så anbefaler deg å vente så lenge som mulig.

    31. 6 mnd etter du har sluttet å amme, da er all melken ute. Det gjelder ihvertfall på Aleris på frogner i Oslo. Har operert der selv og de er superflinke og billige i forhold til andre klinikker 🙂

    32. Hahahhahahahha! :p Nå lo jeg meg ihjel! Erre mulig?! Ungen er ikke for gammel til å bli ammet i det hele tatt, er meningen du skal amme gangske mye lenger! Virkelig bra mor her i gården,ja! Setter virkelig ungen forran alt, hahahhah, eller ikke! Stakkars gutten.

    33. Jeg syns det rett og slett er unødvendig å rakke ned på Rannveig fordi hun vil slutte å amme? Sluttet etter bare 4 uker jeg, men da fikk hun mme døgnet rundt til hun var 4 mnd, da startet vi smått med frukt og grøt. når hun var 5,5 mnd begynte frøkna med middag. min grunn til at jeg sluttet å amme var fordi jeg fikk kjøttsår på brystvortene, men uansett folk har sine grunner. Jenta mi er 6,5 mnd og har kunn 1 melkeflaske om dagen! Ellers spiser hun frukt, skive, middagsmat og grøt. Både vi og helsesøster er veldig fornøyd med våre valg om maten til frøkna! 🙂 Stå på Rannveig, jeg syns du er flink! 🙂

    34. Hei! Gidder ikke lese igjennom alle kommentarene, er så mye dritt der jeg ikke bryr meg om og lese. Ihvertfall: anbefaler deg og dra på konsultasjon der du eventuelt vil operere. Det er forskjellig fra klinikk til klinikk om hvor lenge etter amming man kan ta, men vanligvis fra 4-9 mnd etter melken er borte. Skal selv ta i midten av neste mnd på klinikk Arendal (litt vel langt for deg, da..) gleder meg kjempe mye! Lykke til:)

    35. Ta dere sammen.. OM RANNVEIG syns han begynner å bli stor til å bli annen så javel!!!
      Om hun vil fikse på puppene er supert, puppene er ikke det samme etter en fødsel, de kan se fine ut i BH men ikke så fine uten(ikke det samme)
      Å du som skriver ” at unger skal bli ammet lengre” FEIL!! De KAN gjerne ammes opp til to år, noen to mnd.. Hva er poenget i å legge seg opp i hva RANNVEIG gjør å ikke??
      La henne selv bestemme, vær heller litt positive å støtt henne enn å rakke ned!!
      Syns synd på henne.. Dessuten har ikke Nathaniel vondt av mme å annen generell mat… Må overhode ikke ha den puppen i fjeset.. Tungt er det å med denne ammingen, babyene vokser jo, de blir mer var på lyder å blir mindre interessert..
      Så dere.. La være å slenge med leppa.. Voks opp i stede!
      Mai<3

    36. Blir så utrolig irritert over alle de teite kommentarene om at Rannveig er en dårlig mor og at hun driter i ungen sin. Hva faen vet dere om det?! At ikke dere skjemmes. Selv opererte jeg meg på fornebuklinikken for akkurat 1 mnd siden. De er litt dyrere enn de andre klinikkene men jeg er kjempe fornøyd med både resultatet og servicen der. Ikke minst garantitiden. Tok ganske enkelt bilder som jeg sendte inn, like etter ble jeg oppringt av kirurgen og vi hadde første konsultasjonstime pr tlf. Det fungerte veldig greit, da jeg bor nesten like langt nord som deg. Folk får si hva de vil om silikon, men for meg var det verdt hver eneste krone! Lykke til og gled deg masse! :))

    37. Jeg ville venta ett halvt år etter at du slutta å amme, er nå 7mnder siden jeg slutta å amme min, og det er bare den er siste mnden at puppene mine ikke har forandra seg.
      Så vent til du er sikker på at de har “gått tilbake til normalen” så
      Du slipper en mislykka oprasjon 🙂

    38. jeg tok silikon før jeg ble gravid, og det gikk fint å amme, sluttet da han var 20mnd. nå er han 24mnd , men jeg har fortsatt melk når jeg stimulerer brystvortene :s

    39. Gå til legen din og få resept på kur for å slutte å amme, da går det hele mye fortere. Da jeg slutta å amme jenta mi forsvant aldri råmelka pga jeg ikke tok denne kuren. Også fornebuklinikken i Oslo har en veldig bra garanti, så om du blir gravid innen 5 år og puppene forandrer seg, så får du nye på garantien 🙂 Jeg kommer nok til å bruke fornebu selv, men så er det jo et godt stykke for deg å reise da.
      Og jeg må bare få si at det er de 3-4 første månedene som er de viktigste månedene å amme, de 6 første er anbefalt og alt etter det er egentlig hips som haps. Noen anbefaler hele det første året, og noen sier at det ikke er anbefalt i det hele tatt. Jeg syns du har gjort din “ammeplikt”. Selv slutta jeg da Mille var litt over 4 måneder og ikke klarte å kombinere pupp og flaske, så jeg mista melka..

    40. Blir litt nysgjerrig på alderen på de som kommenterer her jeg. er så utrolig mange uinteligente kommentarer.
      Selv er jeg 23 år har en pjokk på snart 6 mnd å jeg sluttet å amme da han var 3 mnd selv om jeg hadde nok melk. men man skal ha det bra med seg selv også, å det å amme for min del fikk meg til å bli psykisk sliten. Så jeg valgte å gi mme for så å ha masse energi jeg kunne bruke med lille skatten min.
      av dere som kommenterer hvor gamle er dere?

    41. Herregud, så mange mennesker her som rakker ned på alt de har mulighet til å rakke ned på!! :p
      Hun har ammet i 6 mnd!!! Er ikke det FLOTT?! De fleste jeg kjenner droppa ammingen fra 2-3 mnd. fordi det var et sliiit.. Hadde jeg ammet i 6 mnd. hadde jeg vært sjeleglad! Syns du har vært flink jeg 🙂
      MEEN! Kroppen din minner meg om min egen, å husker puppene mine så toppers ut under amming.. Men ca 3 mnd etter så de ut som 2 punkterte ballonger.. Jeg var til konsultasjon å de anbefalte brystløft, fordi tynne jenter som ammet fikk bryster som var betydelig større en hva de normalt sett er blir det formye hud etter amming.. Så jeg fikk valget om å fylle dem opp igjen, å satse på at de ble bra, eller ta brystløft for å fjerne litt hud! (hadde ikke hengepupper, men de var helt tomme liksom.. du skjønner hva jeg mener om noen mnd..)
      Jeg har ikke gjort noen av delene enda.. rett og slett fordi jeg vil ikke ha brysløft pga stygge arr, å jeg vil heller ikke ha silikon om det ikke blir bra resultat.. så da satt jeg her da.. å vet enda ikke hva jeg skal gjøre 🙂 men lykke til!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg