ER DET BLITT TRENDY Å BLI GRAVID I UNG ALDER ?

Vet ikke om det bare er meg eller ? Etter at jeg ble gravid med Nathaniel, og helt fram til nå har sjokkerende mange jeg kjenner blitt gravide og fått baby. Sjekket facebooken min i ste, og det var først da det gikk skikkelig opp for meg ! Syv av de åtte facebookvennene som var på forsiden, var gravide eller hadde små babyer. Skal det fortsette slik, kommer jo verden til å bli overbefolket på kort tid !

Det sier jo litt da, når omtrent alle mine venner har babyer og/eller er gravide, også venner jeg har hatt hele livet og som jeg ikke har fått i forbindelse med at vi har “felles interesse” ( baby.. ) Man blir liksom ikke lengere sjokkert når man får høre om 14 åringer som skal ha barn. Jeg tviler sterkt på at en 14/15/16 åring er i stand til å ta vare på et barn alene. JEG, som faktisk var 18 år synes det var beinhardt, vil si at det var et STORT sjokk for meg å bli mamma. Det var så mye jeg pluitselig ikke lengere kunne gjøre, jeg var vant til å ha kun meg selv, meg selv og meg selv å tenke på.. og ingen andre, aldri. 

Men er dere ikke enige i at det er litt bekymringsverdig, at så mange blir gravide i ung alder ? Jeg skal jo ikke snakke da, siden jeg selv ble gravid som 17 åring. Likevel føler jeg på en måte at det er litt mere “respektert” når man er såpass “gammel” ( NEI, jeg synes ikke 17 år er gammelt, men eldre enn 14 liksom.. ) 

Hahaahah ! 

Misforstå meg rett altså , jeg har ABSOLUTT ingenting imot at det plopper ut babyer av omtrent alle om dagen, jeg ble bare veldig, veldig overrasket da det gikk opp for meg, hvor mange som faktisk er blitt mamma i det siste ! Jeg skjønner jo hvorfor da, å være mamma er verdens beste 24-timer-i-døgnet-jobb ! Men det skal virkelig sies at det ikke er noen enkel jobb heller. Det følger med et helt nytt spekter av bekymringer man aldri før har ofret en eneste tanke ! Som sagt, til tross for at jeg var relativt “gammel” ( ung-gammel :D) så sleit jeg utrolig mye med å akseptere at jeg, for eksempel, ikke kunne stå å pynte eller sminke meg så lenge jeg ville. Jeg kunne bruke flere timer på sminke før, hvortil jeg nå kun bruker en halvtime på å ordne meg for å gå ut, og det har jeg ingen problemer med. Man endrer hvertfall tankegangen drastisk etter å ha blitt mamma, og for meg, så var det faktisk en bra ting ! Vet ærlig talt ikke hvor jeg hadde vært, eller hva jeg hadde gjort nå om ikke Nathaniel ble til ! 🙂

Og så fant jeg forresten det gamle minnekortet mitt her om dagen, hvor det var MASSE gravidbilder fra da jeg gikk gravid med Nathaniel Chrisander ! Er så koooselig å se på bildene og tenke tilbake på ! Deler noen med dere jeg ! 

 

VONDE (!!) RIER.. 

 

 I svangerskapet mitt ble jeg svæær på slutten ! For dere som lurer, så startet riene bare noen få timer etter det nederste bildet ble tatt, og Nathaniel kom til verden 19 desember 22:35, dagen etter termin og etter en fødsel på ca 16 timer 🙂

22 kommentarer
    1. Helt enig!! Da jeg var 14 var det ei som ble gravid her i bygda, hu var 17, og det var “WOOOOW” Men nå er jeg 21, og det er nesten ingen som reagerer lenger om en på 16 blir gravid nå! Og det ermange som blir det også!! I ei bygd på ca 10 tusen innbyggere. Det er litt spesielt at enkelte velger dette selv, i såppas ung alder! Å maaange gjør det kun for å holde på kjæresten, som feks har vært utro, eller viser stor interesse for eksen sin osv! Så er det de, som du, som klarer det helt utmærket:D mange mister jo ungen sin ol:s

    2. Er selv gravid, men synst ikke jeg er så “ung” akkurat, Er like gammel som mamma var da ho var gift og hadde en sønn på noen mnd. Synst det er helt normalt att folk begynner å stifte familie når de er rundt min alder ihvertfall. Men er nok sikkert mange som er 16-17 år som er gravide, og da blir det nok litt ungt, Men deres valg 🙂

    3. Unga som får unga, tenke som regel ikke over det, e bare status å få unge. dem ser som regel ikke ansvare og alt e bare rosenrødt og rosae skya med baby. Enkelte tenke ikke at det kommer en tid etter babytiden også. Som regel grip barneværnet inn for dem som får unga i ung alder, det vil si ungdomskole alder. Pga at foreldran skal ha en sjangs til å få en utdannelse. for barn tenke ikke så langt :p

    4. Jentan her i Alta begynte for flere år siden å få unga ALTFOR tidlig, lenge før du ble gravid med Nathaniel. I 2007 eller katti det va, va det jo en skikkelig “babyboom” bland ungdomma i alta. Og da va dem bare 16-17. Nu når nån blir gravid som 17åring e det ikke like stor reaksjon på at en som e så ung får barn.
      Og nu virke det som at det e veldig “in” å skulle få barn altfor tidlig her. Jente går bevisst inn for å bli gravid, så dem kan lage seg en graviditetsblogg og legge ut om probleman sine med barnefar. Det e nok mange av dem som syns bloggen til rannveig e kul, og prøve å gjøre akkurat det samme.
      Ikke alle som skjønne at å få barn e tungt, ikke bare en dans på roser med blogg, sponsora og nakenbilda. Så lenge dem klare å ta vare på ungen, gi den et godt og trygt liv, og klare å jobbe for å forsørge ungen istedenfor å leve på NAV så må dem bare produsere for min del :p

    5. jeg er faktisk enig med deg, det er utrolig mang unge som får barn, mange som jeg aldrig har tengt skulle få bart i så ung alder, og det er også mange unge mødre som ikke klarer dette å ta vare på en baby og etter hvert et barn. min mor var selv 14 når hun ble gravid med meg. 15 når hun fikk meg. nå er jeg 17 år. ( 1995 ) som å ha ei ung mor er det jo perfekt får liksom bedre kontakt men mor i eldre alder, en litt eldre veninne også. 🙂 så på den måten er det jo greit for barnet å ha en yngre mor. 🙂

    6. Jeg syns også det er veldig mange som er gravid rundt om. Men her jeg bor var jeg den første som fikk barn av mine venner, og det er bare et par andre som har fått til nå. Men når jeg leser rundt på blogger osv så er det veldig mange.
      Jeg var 16 når jeg ble gravid, men har klart meg veldig bra. Men jeg er sammen med barnefar, vi har hus, bil, jobb osv. Vi har tilgang til masse hjelp, og det er ikke alle som har det.

    7. Jeg syns det blir litt merkelig av deg å snakke om dette, siden du selv ble mor ung. Du ble fortsatt mor ung, selv om du er eldre nå?
      Jeg ble mor for 8 måneder siden, å fyller 23 i år. Perfekte alder, spør du meg! Kroppen er på sitt desidert beste for å gå gjennom et svnagerskap, å føde barn.
      Jeg skal der i mot være enig med deg i at 13-14 år er uhyre tidlig å få barn. Men jeg ser rett som det er, såpass unge mødre, som klarer å hånskes med sine barn, langt bedre enn eldre kvinner.
      Dårlige mødre fins i alle aldre. Å man burde i grunnen ikke dømme p.g.a alder.
      Jeg tror i grunnen ganske -få- jenter går inn for å få barn, for å kunne ha en mammablogg, for å kunne fortelle om problemene de har med kjæresten/faren til barnet. Det høres veldig konkret ut, hvor har du den informasjonen fra?
      Å ha i bakhodet, mange syke 14 år gamle jenter, kopierer å stjeler tekst, babybilder, osv. Å utgir seg selv for å være unge mødre. Man må ta alt som står på internett med en klype salt!
      Ha en fin dag. 🙂

    8. Lurer sjøl på om det er blitt “trendy” å bli gravid i så ung alder. Kjenner 1 som er ett år yngre enn meg(eg er 18) som har baby på snart 1 år, og 3 som gjekk i klassen over meg på ungdomsskulen som har baby som er frå 0-2 år… Veit også om fleire som prøver å bli gravide/har vore gravide og tatt abort. Mange unge tenker nok ikkje på at mest sannsynlig så kommer dei til å ende opp som aleinemamma. Eg vil for alt i verden ikkje vere åleinemamma. Veit kor fælt det er å ikkje ha ein pappa som stiller opp for en! Ungen min SKAL ha ein pappa uansett kva! 🙂
      Shit for ein svær og herlig gravidmage du hadde då!:) Er du forresten sammen med barnefaren?:)

    9. mammaentilmichelle.blogg.no er jo kun 16 år og tar seg flott av ungen sin, Michelle! må være tøft å bli gravid som 14 åring 🙂 syns Anna er ei flott forbilde mange! akkurat nå er jo hun i Spania og reiste dit alene med ungen sin 🙂 men er enig med deg der, syns det er skremmende at unge får barn og det begynner å bli vanligere… jeg er jo 15 år, og jeg kunne aldri tatt meg av en unge!

    10. Jeg ble selv gravid som 15 å bor alene med min sønn på snart to mnd uten hjelp.. er ingen problem det, men selvfølgelig masse arbedi å ikke minst kos! kommer jo ann på hvordan personen er å ikke alderen, men for all del bør man helst vente til man er godt i tyve alderen 🙂

    11. mange unge blir også gravid uten at dem har planlagt det å sånt å da, mange som e flink å går på p-pilla, å e uheldig der, mange som rett å slett e idiot å “hopper av i svingen” å ikke bruke beskyttelse å sånt å..
      men æ e glad mange e voksen nok i hode til å ta sæ sammen, vokse litt opp å gjøre det beste ut av situasjon!

    12. Når genereasjonen min (93-kull) begynte å komme opp i 16,17,18-årene, syntes jeg at flere og flere ble gravide. Og flere blir det fortsatt. Og jeg får sjokk. Når man blir mor i en alder av 16 år, har man nesten ikke begynt å leve livet som tenåring. Og du må gå inn i en morsrolle allerede da. Min mening er at det er tidlig å få egne barn i en alder av 16-17 år. Heller synes jeg man burde prioritere å ta en utdanning slik at man har en fast jobb å gå til, før man tenker på barn. Men, dette er hva jeg mener om å få barn i tidlig alder.
      Ikke alle som takler morsrollen så bra som det du gjør 🙂

    13. Ser ut som ett Alta-fenomen, evt. et finnmarksproblem, spørd du meg. Dere ligger jo på toppen i landet på antall unge mødre, og lavest på folk med høyere utdanning. Ellers må jeg si at dette var et merkelig innlegg. En ung mor som kommer med pekefingeren til andre unge mødre? Latterlig. Du av alle vet vel hvor “trendy” det er å være gravid i ung alder.

    14. Jeg ble selv gravid og fikk barnet når jeg var 18 år. Var noe som jeg aldri trodde skulle skje meg, men så skjedde det selv om jeg bare flink å ta pillen. Han her er 9 mnd nå og jeg stortrives! Men jeg også har lagt merke til at i det siste så er det sykt mange som får barn i ung alder. Tror ikke dette er noe som er mer normalt nå for tiden. Det har nokk vært slik en god stund nå. Tror vi bare føler at det et slik siden vi har kommet til den alderen der de som blir unge mødre, blir unge mødre og derfor føler vi det er flere enn før. Husker det var ei som var litt eldre enn meg som sa til meg når hu fant ut jeg var gravid: ¨Bare vent du, du er i den alderen nå der flere av beskjente og venner blir gravide og du kommer til å føle at ALLE er gravide¨. Og slik ble det også. Det har nåkk vært slik i den del år nå og har flere venniner som har unge mødre 🙂 Men kurven som måler unge mødre går nokk opp og ned gjennom årene og har sikkert vært litt høyt oppe i de siste årene :p

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg