GRAVIDITET , FØDSEL, AMMING OG PUPPER

Har lenge tent på å lage et slikt innlegg ! For gjennom en graviditet på ni måneder, en fødsel og en lang runde med amming, så er det klart at puppene har forandret seg myye. Det begynte allerede tidlig i svangerskapet, brukte 70/75 B før jeg ble gravid. Etter en kort stund gikk jeg over til C, og de fortsatte egentlig å vokse gjennom hele graviditeten. De fikk også et mere “voksent” utseende, om dere skjønner hva jeg mener uten at jeg trenger å gå inn på detaljer. 

Etter fødselen endret de drastisk utseende, sånn over natta… bokstavelig talt ! Jeg våknet opp to dager etter fødselen, og det så ut som jeg hadde tatt 500 gram silikon i hver pupp. Jeg ble jo utrolig facinert av mine egne pupper, og det var jo kjempegøy at de plutselig var blitt så utrolig store ! Ikke bare så det ut som jeg hadde tatt silikon, det kjentes slik ut også ! Puppene var steeein harde, som de fleste sikert skjønner såskjer alt dette pga at man får melk i puppene et par dager etter fødselen, og i begynnelsen ( de 2 første mnd etter fødsel ca ) var tilogmed størrelse D for liten for meg. 

 


Puppene mine var SVÆRE ! En dag, een dag.. skal jeg få slike pupper igjen, tipper den dagen blir rundt juni neste sommer..  Har fått igjen på skattiii, nå blir det silikoooon i tatti ! HØHØ. Får sykt mye tilbake på skatten neste år, da. Betaler mye mere skatt enn jeg egentlig skal nå, så. 

Hert er en av de få gangene han fikk flaske i hele perioden mens jeg ammet han. Men fra han var ca 3 mnd, til nå nettop, så nektet han å ta flaska og skulle kun ha pupp. Det er veldig deilig at han nå tar falska igjen…. 

Ammingen har gått som smurt for min del, helt fra dag 1 . Har aldri slitt med liten melkeproduksjon eller andre problemer relatert til ammingen, snarere tvert i mot. Jeg har flere ganger droppet å amme på lange stunder, men aldri har jeg mistet melken eller fått for lite melk etter ammeoppholdene. Det ser jeg som positivt, håper det går like fint neste gang ! Det første Nathaniel gjorde når han kom opp på brystet mitt etter han var kommet ut, var å suge seg fast … akkurat som han visste at det skulle han gjøre ! Jeg har altså en flink liten gutt ! Nå har jeg omtrent sluttet å amme, ammer han kun en gang om natten, og det er et valg fra min side. Kunne nok tilogmed fullammet han i mange flere mnd om jeg måtte og ville det, men jeg føler det er på tide at jeg får puppene mine for meg selv nå. De har fungert som matfat 24 timer i døgnet, 7 dager i uka, i nesten 7 måneder nå. Kall meg gjerne dårlig egoistisk mor, jeg kunne faktisk ikke brydd meg mindre ! Men nå er det på tide at jeg kan ha puppene mine for meg selv 😀 

Etter syv måneder med amming er det jo klart at det setter sitt preg på puppene, det er jo ikke til å unngå. Jeg har for eksempel fått strekkmerker, men altså.. det er ikke noe som er spesielt synlig. Siden jeg sluttet å amme på dagtid, så har puppene mine nå gått tilbake til sin normale størrelse ( nedtur… ) og etter runden med amming har også niplene endret utseende myyyye. Før , da de var sånn “ungpike”aktig, til nå å være mammapupper, om man kan si det sånn ! Hahah . Er fornøyd med de da, skulle bare ønske de kunne holdt samme størrelse som før ! Men jeg angrer ikke, og har aldri angret på at jeg valgte å amme Nathaniel. Det var aldri et alternativ for meg å ikke amme barnet mitt, da jeg ville at han skulle få den beste starten på livet . Og så er det jo såå koselig å amme ! De som velger å ike gjøre det ( om man kan, men ikke vil av en eller annen grunn) går glipp av noe stort ! Man får et veldig spesielt nært forhold mor og barn imellom ,når man ammer. Det er det jo forsket på også 🙂 

Når det gjelder endringer etter svangersap og fødsel, så er det jo ikke bare puppene som har endret seg ( selv om det er de som har endret seg mest) det gjelder jo også hoftene, som har blitt en del bredere for eksempel, og også magen. Hadde ikke ett gram fett på magen min engang, før jeg ble gravid. Den er jo flat nå også, men selvfølgelig ikke i nærheten like stram som før. Men det er jo helt naturlig, jeg har bært Nathaniel inni der i hele ni måneder !!! Og på slutten var magen min STOR !!! Strekkmerker fikk jeg ikke et eneste ett av, noe jeg er utrolig fornøyd med i forhold til at jeg var såpass svær som jeg var. De fleste som hadde vært gravid før, fortalte meg gladelig at ” bare vent, de kommer !!” Men nei, de kom aldri og jeg er i dag utrolig forøyd med magen min og man kan ikke se at jeg har bært en 3,5 kilos baby inni der for 7 måneder siden, for å si det sånn 🙂 Eneste er at gravidstripen min enda synes litt, men den har heldigvis blitt myye svakere og forsvinner nok snart. 

Magen min slik den er den dag i dag, så dere jo på bildet jeg la ut tidligere ! Ikke noe stor forskjell fra det siste bildet, egentlig. Skulle også legge ut bilde av magen min før jeg ble gravid, men jeg brute jo ikke å ta bilde av magen da.. så fant desverre ingen. Men var SYLtynn. Hadde som sagt omtrent ikke et gram fett på kroppen :p 

 

Hvordan har din kropp forandret seg etter at du ble gravid/fikk barn? 

38 kommentarer
    1. haha, borat-bilde til høyre 😛
      off.. rart at magen din så totalt annerledes ut på det bildet, enn de andre.. men igjen så har man jo sett på ribbeinan at du sugde inn magen, så nu først ser man jo ordentlig magen. Slapp hud osv 🙂 helt menneskelig med andre ord.

    2. Anonym: Det er ikke noe borat bilde, er et bilde fra en fotoshoot 🙂 Har aldeles ikke slapp hud på magen, hahahaah. Greit, den er ikke like fast og fin som før svangerskapet, men slapp er den IKKE. Lyser sjalusi av kommentaren din :p

    3. Skjønn ikke at du orka å blogg..du mata disse sjalue jævlan med ting å gjør om dagan…. :p å hvis dem ikke e sjalu, så e dem bare glad i å provoser og kværuler.. Syns nu ikke du skriv så mye teit æ, å di få tingan som æ ikke e enig i dem ignorer æ, ikke verdt å bynn å grin på tastaturet over :p fina <3

    4. hahahaa, tror du virkelig folk er SJALU på at du har hengette, slapp hud på magen? x))))
      Det er selvfølgelig normalt når man har bært et barn i magen, men å være sjalu pga du har det? Virkelig? xD

    5. Slapp hud? Alle med litt basic kunnskap om anatomi skjønner at det der er et hoftebein. Kommenterer ALDRI her inne, men hallo da… Alt man virkelig skal pirke på.
      “Bitch please.”

    6. Det var ikke et fint bilde det siste der, merkelig drakt, så alt for liten ut. Ja jeg er kjempesjalu, haha :*

    7. Selfølgelig Rannveig, du e et nydelig menneske. Men allikevell, det der puppe bilde med Nathaniel ble alt for drøyt for min del! Greit at amming e naturlig, men det e allikevell sjenerende syns æ! Hadde aldri satt meg for eks på en kafe og begynt å amme, og hadde i allefall ikke lagt ut bilde av det på bloggen!! :/

    8. Hahaha d du har på dæ på siste bilde må være nå av d styggeste æ har sett , minte mæ litt om borat 😉

    9. Skjønner deg godt jeg at du ikke vil amme noe lenger 🙂 Jeg har selv planer om å amme til barnet mitt er 6 månder bare, fordi jeg syns de rett og slett blir for store. Heldig du var som ikke fikk noen strekkmerker er selv 29 uker på vei og har ikke fått noen, men regner med at de kommer snart:/

    10. Så flott at ammingen har gått så bra for deg! 🙂 For meg gikk det ikke like bra. Jeg har silikon da, så det kan ha vært det som ødela for meg. Fikk ikke nok melk rett og slett, så Nicklas ble ikke mett, og da måtte jeg gå over til flaske istedenfor. Trenger ikke å være pga. silikonen at jeg ikke fikk skikkelig melkeproduksjon da.. min mor hadde det samme problemet uten silikoninnlegg..så sånt kan nok ligge i genene også desverre :S Hadde jeg kunne valgt selv, så ville jeg ha fullammet i noen mnd før jeg gikk over til flaske.
      Personlig har jeg hatt en positiv erfaring med å gi Nicklas flaske, han ble mye mer tilfreds med det + at pappan hans kunne hjelpe mer til! 🙂 Føler på ingen måte at jeg ikke fikk nær og god kontakt med Nicklas til tross for at jeg ikke fikk ammet han da, heldigvis 🙂
      Ang. kroppen min, så skrev jeg ett innlegg her om dagen om hvordan magen min ser ut nå, snart 10 mnd etter fødselen:
      http://babygullet.blogg.no/1343589985_nyaktig_et_r_siden_sa.html
      Kan ikke klage noen av oss tenker jeg 🙂 Vi er heldige som slapp unna strekkmerker og sånt 🙂

    11. Du må ha noe helt VANVITTIG god selvtillit som tror at alle er sjalu på deg. SÅ pen er du ikke,SÅ tynn er du heller ikke og SÅ fin var du ikke når du gikk gravid. Og ja,det ser ut som BORAT,samme om det er wannabe photoshoot eller hva pokker det er. Greit nok at det er bra med selvtillit,men synes det blir kvalmt når det er så innlysende at d selv tror du er gudsgave til mannen,barnet,venner og familie. SÅ deilig er du absolutt ikke!

    12. Har du hørt om ip-adresse? Du burde kanskje sjekke, min kommentars var forskjellig fra den første 🙂 Det var med andre ord ikke jeg som skrev den. Teknologisk analfabet!
      Og nei, jeg kan ikke være sjalu på slapp mage, med tanke på at jeg aldri har fått barn og har unngått fint å legge på meg over magen, noensinne.

    13. Du, Marita Christina, æ vet kæm du e, å du e vel den siste i verden som burde kritisere rannveig for kroppen hennes ?! Du ser jo faen ikke ut i måneskinn, så æ synes at du ska holde kjæften din !

    14. koffer tror du alle så ikje seie noe posetift om dg e sjalu? hah ler mg ihjel av deg.. vist du synes du e perfekt så OK! mn ikje tro at alle andre synes d.. det e ingen grunn til å vær sjalu på deg..? ville hlr sitt ut så amy winehouse en deg:) takk får meg :-*

    15. Piercing hulle så jo litt jævelig ut når du va gravid, kordan e det med den nu? Kan du kanskje skrive et lite innlegg om kordan det va me piercingen under graviditetn og kordan det e me den nu? 🙂

    16. Ikke for være frekk, men blir litt for dumt å anklage alle for å være sjalue på deg når de ikke alt de sier er positivt.

    17. Wtf.. Kossn kan du vite NU at du får så mye peng igjen på skatten neste år:å? Haha, epic. Du e jo amøbe.. Du får forresten foreldrepenga nu, trur du at det e en skattemessig fordel:p?

    18. Jeg personlig syntes ikke du hadde en kroppsfasong som passet til det mange kaller “boratdrakten”. Ikke at du har stygg kropp eller noe, men syntes ikke du hadde kropp som passet en slik.. Tror en fin bikini hadde vært finere.. Men det er da min mening 🙂 Syntes du et pen. Men du skriver mye unødvendig som provoserer mange.. Men dette er din blogg 🙂

    19. du sier at du er fattig mamma. En fattig mamma ville ikke ha brukt penger på leppene sine. heller ikke så mye penger som du bruker solarium. tviler også veldig sterkt på at en fattig mamma skal bruke alt for mye penger på silikon.
      og nei, jeg er heller ikke sjalu

    20. Du ser fantastisk ut! sku ønske æ va like flink som dæ å tatt vare på kroppen etter svangerskapet! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg