NATHANIEL’S SPISEVANER

I og med at jeg ikke har så altfor mye å blogge om for tiden ,tenkte jeg å skrive litt om hvilken mat Nathaniel bruker å spise. Dette er muligens ikke det mest interessante innlegget jeg kommer til å poste her på bloggen, men tenker fordeom det kan være til inspirasjon for andre mødre der ute som for eksempel er litt usikker på hva de skal gi sine må, særlig om man nettop har begynt med fast føde. Allerede 4 måneder gammel begynte han å spise fast føde, og siden da har det bare økt på. Han er nå 7,5 mnd, og spiser 6 måltider om dagen, da inkludert mellommåltider. Han er som regel skeptiskk til nye ting, men er det søtt ,så går det rett inn ! Haaha. Så altså mere skeptisk til salt og andre smaker. 

For en liten stund siden prøvde vi jo ut Småfolk sine produkter for første gang, og må si jeg er ingenting annet enn kjempefornøyd ! Etter jeg hadde prøvd noen ut av deres produkter, bestemte jeg meg for å prøve ut kveldsgrøten deres. Og siden da har det blitt en favoritt og den brukes fast hver kveld her i hjemmet! Men her er hvertfall Nathaniel sine spisevaner, dette er såklart hva han liker best og hva han spiser oftest. Han spiser jo såklart også andre ting iblandt, her har jeg bare nevnt favorittene hans. 

Vi starter alltid dagen med grøt og melk, og da går det som oftest enten i Hipp sin fruktgrøt, eller Småfolk sin fullkornsgrøt med pære, eple og bringebærbiter i. Klare favoritter ! 


Morsmelkerstatning får Nathaniel til alle måltider omtrent ! Jeg har så å si sluttet å amme, men det hender han får vann istedet til ett måltid, f.eks. 


Fruktpure elsker Nathaniel ! Dette var det første av fast føde han spiste, og faktisk likte med en gang. Han har med andre ord alltid likt frukt som mellommåltid, og det hender han får det som dessert også. Hipp sin er den jeg bruker aller mest !

Avogtiil får Nathaniel brødskive istedenfor grøt for eksempel. Da er favorittpåleggene prim, leverpostei og skinkeost. 


Som middag er disse glassene favorittene så langt ! Kjøttkaker i brunsaus fra Småfolk, favorittnudler fra Hipp, og fullkornlasagne fra Nestlè. Jeg prøver å gi han forskjellig glass hver dag, og det hender også han spiser hjemmelaget mat.

Som kveldsmat bruker jeg Småfolk sin kveldsgrøt. Den smaker nesten som rømmegrøt, og den er kjempegod ! Det synes både jeg og Nathaniel 😀 

Noen ganger tar det jo litt tid å lage til maten, så hvis Nathaniel blir utålmodig ( noe han ofte blir, og begynner å mase masse) så får han en kjeks eller noe, mens han venter på maten ! 

 


Siden det er anbefalt at barn skal ta kosttilskudd, så får Nathaniel det også. Tidligere ga jeg han tran, men har nå gått over til dette (LifeLine kosttilsudd for barn)  og er kjempefornøyd.  Mens jeg gikk gravid brukte jeg også deres multivitaminer , først den for 1 trimester, og i resten av graviditeten og nå i ammeperioden brukte og bruker jeg fortsatt deres kosttilskudd for gravide ( 2 og 3 trimester) og ammende. Er veldig fornøyd, da jeg generelt spiser veldig lite … så det er jo bra at man får næring en plass fra iallefall ! 

Ja, dette var hvertfall det meste av det Nathaniel putter i munnen sin daglig, og det ser ikke ut som han har det så værst altså ! Vokser og trives, han veier nesten hele 10 kilo gutten min ! Dette innlegget handler jo som sagt om hva han bruker å spise til vanlig. Det hender såklart at han får andre ting av andre merker, også. Han har også smakt krem ( noe han synes var KJEMPEGODT) og ble sur når han ikke fikk mere, haha. Saft får han også, om han nekter å drikke ,sånn som han noen ganger gjør. Jeg synes det er viktigere at han får i seg væske, enn hvlken væske det er. 

Jeg vet også at hjemmelaget mat er en hel del mye sunnere, men nå har det seg slik at jeg ikke akkurat er en mesterkokk. Hadde jeg kunnet lage mat, skulle jeg mere enn gjerne gjort det.. ikke bare for helsa hans, men det er jo mye mere økonomisk også !

 

– Hvilken mat gir du ditt barn ? 🙂

11 kommentarer
    1. Synes Nathaniel virker som en fornøyd gutt, jeg 🙂
      Gir min mme 3-4 ganger daglig, grøt en gang for dag (enten morgen eller kveld, men stortsett på kvelden), fruktmos og annen frukt får han mye av, velling (veldig tynn grøt), middagsglass og noen ganger får han hjemmelaget middag også, alt ettersom hva vi har 🙂
      Han har også stor sans for grønnsaker, bleier å koke et par brokkoli eller gulrøtter til han som han får spise selv 🙂

    2. Ser bra ut,bare husk at så små barn ikke skal ha salt eller kumelksprodukter før de er minst 1 år..

    3. kjeks og brød? syns han bare e lille babyen, hehe 😛
      hjemmelaga mat e superenkelt. Dæm kan spise alt vi spis, foruten salt.
      Du koke opp, putte i miksmaster, og så e det ferdig.. treng ikke være nåt kokk for å lage ordentlig mat til hjertet sitt

    4. Er bare fantasien som setter en stopper for hjemmelaget middag til de små! Prøv kokt potet, kokt gulrot og leverpostei! Med en dæsj margarin eller smør for å tynne litt ut (kan byttes ut med MME) 🙂

    5. Bare husk at NAN2 ikke er mme, men tilskuddsblanding. Så dersom han skal bare drikke melk og ikke noe annet til feks på natta, så burde du gi mme 🙂 (nan1)

    6. 10 kg???? Sjaise!!! E d normalt når dem e 7,5 mnd??? Min på 15 mnd veier 9,8 kg…. Å eg trudde han va stor…

    7. Ved et tidspunkt må du jo begynne og lage hjemmelaget mat, gutten kan jo ikke leve av glassmat resten av oppveksten sin? Bedre å begynne nå, da får han ordentlig mat og du får øving på og bli flinkere til å lage. Handler vel mer om latskap, at du ikke gidder fordi du ikke er noe mesterkokk. Koke poteter, gullerøtter osv, varme opp frosne kjøttkaker og lage brunsaus fra Toro er for eksempel noe alle kan lage. Det handler rett og slett om å gidde! Min gutt har så og si ALDRI spist glassmat, til tross for at jeg heller ikke er noen mesterkokk, men jeg har blitt bedre og bedre for hver dag som går. Tenk litt på det du.

    8. vi bruker mye av de samme produktene fra hipp og småfolk 😉 du kan jo prøve å lage spaghetti med kjøttsaus selv? superenkelt, kjapt, rett i blender og så ferdig 🙂 jeg har lagt ut oppskrift på bloggen min, men er masse forskjellig du kan lage som ikke trenger “kokkeskills” 🙂 men når det er sagt, så er det jo absolutt ingenting i veien for å gi glassmaten heller, den er jo blitt lagd ordentlig den også hvis ikke hadde de ikke solgt den 🙂 vi bruker begge deler, har laget hjemmelaget som så blir fryst i porsjoner, men hender jeg gir han glass også 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg