12 fullgåtte uker + magebilder !

I dag er det onsdag 13. februar, og du er 12 uker og 1 dag ut i svangerskapet. Det er 28 uker og 1 dag igjen til din termin, torsdag 29. august 

 

Siden jeg plutselig ble satt fram 12 dager, var jeg plutselig i uke 12 da ! Dette fordi jeg ble bedt om å følge mensterminen min, som sier at jeg er så langt på vei, selv om jeg vet nøyaktig når lille baby i magen ble laget, haha ! Grunnen til at mensenterminen min og det ikke stemmer ihop, er fordi jeg ble gravid dagen før jeg ventet min neste mensen ( som selvfølgelig ikke kom ) om dere skjønner ? Og JA, såklart vet jeg vel at man regner termin fra første  dag i siste mens. Hahah, jeg har vel gått gjennom gjennom dette før.  De fleste blir jo gravide midt i syklusen, mens jeg ble gravid helt på slutten. Og i og med at jeg vet det med hundreprosent sikkerhet så ble det litt feil for meg å telle fra siste mens når jeg uansett visste at det ikke kunne stemme. Men siden jordmor sier jeg skal det, så gjør jeg det 🙂 

Åhh, blir så opppgiiittt av sånne bedrevitere som skal komme her å fortelle meg ditten og datten om svangerskap ! Tror jeg vet mere enn deg for å si det sånn ! Handler ikke om at jeg ikke vet at man teller fra første dag i siste mens… hahahaha 🙂 Okei, merker at enkelte ting irriterer meg sykt mye, sånn som bedrevitere ! Hormoner altsåå :p 

Termin: Mensentermin 29 august 2013 ( som er foreløpig gjeldende termin) , selv har jeg regnet ut termin til 10 september.

På vei: 12 fullgåtte uker og en dag ( 12+1 )

Igjen til termin: 28 uker og 1 dag

Neste kontroll: Ultralyd på mandag

Innkjøp: Ingenting. Har jo alt fra før av ! Men blir nok å kjøpe litt småstæsj etterhvert.

Kjønn:  Vet ikke

Utålmodig:  Merker jeg er litt utålmodig etter å vite kjønnet ja, haha 

Navn:  Ikke tenkt på

Vektøkning:  4 kg

Vann i kroppen: Nei

Melk  i brystene:  Jaa, masse !  

Strekkmerker: Ingen fra forrige gang, og ingen nye heller. Jeg er heldig ! 

Hodet ned:  Nei

Tungt:  Tungt med alle svangerskapsplagene som kvalme, trøtthet og det. Tar virkelig på energien ! 

Kynnere:  Ja, faktisk 

Hodet festet:  Nei

Matkick:  Sjokomelk og appelsin ! NAM

Plager: HORMONELL ( med stoor H !!) kan begynne å grine av hva som helst, mye kvalm, og veldig sliten og trøtt. 

Humør: Veldig svingende om dagen 

Høygravid: Nei

Fødselsforventninger: Veldig lenge til enda, men gleder meg masse !

Uke12.jpg

Fra 12 uker og 0 dager til 12 uker og 6 dager av svangerskapet.

Vekt: 10-20 g
CRL: 52 mm

OM BARNET
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 10 uker gammelt, og mange regner dette tidspunktet som en milepæl. De fleste spontanaborter skjer i løpet av de 12 første ukene av svangerskapet, og fra nå av er spontanaborter mindre vanlige. Årsaken er at fosterets organer nå er ferdig dannet, og det er som regel feildannelser som ender i tidlig spontanabort.

Det lille fosteret ligner stadig mer på et lite menneskebarn, selv om det ikke er mange centimeter langt. Ansiktet har øyne, nese og munn og nå formes også strupen og stemmebåndene.

Leveren begynner å skille ut galle, som lages i den ferdig formede galleblæren. Både skjoldbruskkjertelen og bukspyttkjertelen er ferdig formet, og bukspyttkjertelen begynner å produsere insulin. Det er fremdeles vanskelig å bestemme barnets kjønn ved ultralyd, men fosteret begynner å vise karakteristiske trekk i de ytre kjønnsorganene. Mye av bevegelsene til fosteret er reflekser, og det tynne hudlaget er veldig sensitivt.

12 uker gravid

TIL MOR: Gratulerer med første etappe!

Alle overganger er vanskelige for de fleste av oss. Til og med de som vi kan ha ønsket oss, planlagt og lengtet etter. Kanskje ble disse første ukene helt annerledes enn det du hadde tenkt deg.

Har du vært gjennom tårer, bekymring og uro kan jeg trøste deg med at dette pleier å slippe taket nå. I alle fall vil du merke at det stadig går lengre og lengre tid mellom hver gang disse vonde følelsene kommer. Selv om de kanskje aldri forsvinner helt.

For de som har tenkt en del på, og vært redd for, at “noe skulle gå galt” er dette tiden da de fleste puster lettet ut. Sjansen for at det lille nye livet du bærer vil se den verden du lever i, er veldig stor. Er kvalmen til å leve med, trøttheten avtagende, og du og partneren i god dialog, er det deilig. Har dere i tillegg fått høre hjerteslagene til minibabyen, ja da er dere underveis i riktig retning! Hold stø kurs fremover, og dere vil oppleve at den resterende delen av reisen har mye å by på.

 

TIL FAR: Den magiske uken!

Barnet har nå fingre, tær, ører og øyne. Hvert minutt sørger mer enn 150 hjerteslag for å pumpe blod rundt i den lille kroppen. Nyrene skiller ut urin som barnet tisser ut i fostervannet. Den genetiske koden har sørget for at cellegrupper har blitt til organer som samarbeider om kroppens ulike funksjoner. Alle strukturene er på plass til tross for at fosteret ikke veier mer enn 20 gram og er litt over fem centimeter langt.

Etter uke 12 reduseres sannsynligheten for spontanabort dramatisk. De fleste ufrivillige svangerskapsavbrudd skjer i første trimester. Som oftest er dette naturens måte å velge bort fostre på som har feil som ikke er forenelig med liv. Noen ganger har fosteret alvorlige genetiske avvik. Alternativt kan celledelingsprosessen tidlig i svangerskapet ha gått feil.

Mange par vil oppleve spontanabort en eller flere ganger. Kanskje har dere allerede vært igjennom dette? Folk tenker at det ikke er så farlig å miste et barn tidlig i svangerskapet. For par som opplever spontanabort, kan dette være en dyp tragedie. Sorgen tynger selv om man ikke har kjent spark eller sett barnet med ultralyd. Det var akkurat dette barnet som var ønsket. Tapet rammer også far med stor tyngde.

Selv om ingen kan garantere for resten av svangerskapet, er det nå på tide å senke skuldrene. Har barnet overlevd så langt, er det sannsynlig at det vil utvikle seg til et levedyktig individ. Det er for alvor liv i drømmen om at du skal bli far!

 

Hvor langt på vei er du  ?:)

 

36 kommentarer
    1. Okei, greit. Jeg har ikke hatt noe i mot deg eller situasjonen din eller whatever… Men en ting jeg reagere bittelitt på er måten du tar magebildene dine på.
      Akkurat samme i forrige svangerskap.. Ja, du har en fantastisk kropp og du har fått fine store pupper og alt det der, og jeg er sikkert en smule sjalu – Men det har absolutt ingenting å gjøre med det. Du er på veit til å bli tobarnsmor og vil vise frem magen din, kjempe flott!:) Men hva med å vise frem magen på andre måter enn der du får fram mes mulig kropp som om du skulle blitt avbildet i et gutteblad? Sexy undertøy og bryster som strutter mot kamera.. Dette gjorde du i ditt forrige svangerskap også. Ikke noe vondt ment, men du bør kanskje vise en litt voksnere side av deg selv, i hvert fall i slike sammenhenger.
      Jeg må nesten gjenta meg selv med det samme, slik at folk ikke skal begynne å hate meg:
      Du har en alldeles nydelig kropp, fått fine pupper og jeg hadde ikke sagt nei takk til å få det sånn jeg og. Dette handler om hvordan du fremstår.

    2. Hvorfor er du ikke med i unge mødre mer? Du sa du var en av de som skulle være med så mye som mulig…

    3. å så fin baby mage <3
      Jeg og vil ha en ny baby igjen 😀
      Men må nok vente litt før mannedyret blir med på den ja 😀

    4. Ehm, det går ikke an å vite nøyaktig når du ble gravid, med unntak av når det er kunstig befrukning.

    5. Vet du serr ikke når du har termin engang?? Hahaha. “jeg har regnet ut….” Hør på fagfolk du, tryggere det. Dumma

    6. Jeg ble også bedt om å følge menstermin, selv om jeg med 100% sikkerhet vet at babyen ble laget på dag 22 dvs 8 dager senere. UL termin ble satt til kun 1 dag etter menstermin, så kanskje det bare er en litt stor gutt i magehulen :)! Har termin 22mars så nærmer seg :D!

    7. jeg kjenner meg så sykt igjen! jeg er selv gravid (33 + 0), og jeg er så utrolig lei av bedrevitere som tror de vet alt så mye bedre enn meg! det kan godt være en blir veldig nærtagende og hormonell når en er gravid, men folk burde ikke bare spy ut hva enn de mener og tenker hele tiden. Uansett hva vi foretar oss, hva vi har kjøpt inn, hvilken planer vi har for barnet osv skal folk alltid ha en mening om det. baah! måtte bare få det ut, hehe 😀 og de som sier du ikke kan vite nøyaktig når du ble gravid har ikke peil. Hvis du bare har hatt sex èn gang den måneden er det vel ikke så vanskelig å regne seg ut til termin. Synes forresten du ser aldeles nydelig ut som gravid, hvis noen sier stygge ting til deg er det bare fordi de er misunnelige, og misunnelse er det mye av der ute blandt jenter! stå på videre, ranveig 🙂

    8. Hei
      Jeg lurer bare på hvorfor du har så mange ultralyder? Er det ikke vanlig med bare 1?
      Stå på, og lykke til 🙂

    9. Haha, du trodde du kunne ta meg nå. Ja, en kan vite i hvilken menssyklus en ble gravid, men IKKE nøyaktig når! Trenger du mer detaljert, eller er du smart nok til å forstå?

    10. Du er så dum, Rannveig. DU VET IKKE NØYAKTIG NÅR SÆDCELLA BEFRUKTET EGGCELLEN, GJØR DU? Du vet når du pulte, det har du informert alle om, men det hjelper lite siden sædcellen kan overleve i ganske mange døgn i skjeden. Har du fått seksualundervisning noen gang? Skulle ikke tro du hadde fått barn før, så uvitende og dum som du virker når du skriver om graviditet

    11. Takk du over her :). DU tok poenget mitt, hehe min fieil, burde jo forklart d litt mer barnevennlig slik at rannveig også forstår

    12. Blir sjokkert over kommentarene her, er selv gravid og vet NØYAKTIG når befruktningen skjedde, å hvorfor?? Jo pga at jeg vet NÅR eggløsningen var, å egget lever bare i 24 timer, så da vet jeg at befruktningen skjedde innen de 24timene. Hvor gamle er dere som sitter å skriver slike stygge kommentarer egentlig? Uansett hvor mange seksualundervisninger man har vært gjennom på skolen, så er ikke dette noe man kan sette seg helt inni selv FØR man prøver/ blir gravid! Å når man bare har sex en gang så er det ikke såå vanskelig å vite NÅR egget blir befruktet.
      Stå på rannveig, synes du er flott jeg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg