14 fullgåtte uker + magebilde

I dag er det torsdag 28. februar, og du er 14 uker og 2 dager ut i svangerskapet. Det er 26 uker igjen til din termin, torsdag 29. august  

 

Nå begynner magen å bli stor for alvor altså ! Da vi var på kjøpesenter i Sverige i går prøvde jeg bukse på BIKBOK, og må nå opp i størrelse M for å få den igjen. Shit ! Nedtur, men det går bra siden jeg vet jeg ikke er feit, og at det er babyen som gjør at jeg vokser. Kjøpte såklart ikke buksa, størrelse M ser ut som en søppelsekk på meg , hahaha. huffa. Vanligvis går det i XS-S..  

Merker også at navlepiercinghullet mitt begynner å strekkes igjen nå, for det har begynt å bli rødt igjen, slik som i forrige svangerskap. Her skjer det ting <3 Lille baby vokser seg stoor ! Og gud så fort tiden går… Synes jeg nettop fant ut at jeg var gravid, og nå er jeg straks hallveis ! 

Termin: Mensentermin 29 august 2013(gjeldende termin fram til ordinær UL), tidlg UL termin 11 september

På vei: 14 fullgåtte uker og to dager ( 14+2 )

Igjen til termin: 26 uker

Neste kontroll: Skal kontakte jordmor her i Oslo for å avtale neste kontroll, men tipper det blir den ordinære ultralyden om 3-4 uker

Innkjøp: Ingenting, men må vel kjøpe en body eller noe snart, haha 😀 Bare for å gjøre det liksom !

Kjønn:  Vet ikke, magefølelsen sier gutt mens jeg håper litt på jente. Blir glad uansett !

Utålmodig:  Nei, tvert imot, synes tiden går litt for fort

Navn:  Ganske så bestemt på det, må bare få barnefaren med på det, haha 😀 

Vektøkning:  Gikk opp 3 kg, men gikk ned 2 igjen, så bare 1 kg.

Vann i kroppen: Nei

Melk  i brystene: Mye melk ja 

Strekkmerker: Ingen fra forrige gang, og ingen nye heller. Jeg er heldig !

Hodet ned:  Nei

Tungt:  Kvalmen har returnert litt føler jeg, æsj.. 

Kynnere:  Har ikke hatt noen etter, men jeg tror jeg hadde noen kynnere i uke 11

Bevegelser: JA <3 Veldig sjeldent og veldig svakt, men jeg har kjent det.

Hodet festet:  Nei

Matkick:  Fortsatt appelsin. Nammi !

Plager: HORMONELL…  

Humør: Ustabilt

Høygravid: Nei

Fødselsforventninger: Synes tiden bare flyger som småbarnsmor, så det går nok fort fram til den tid.  Jeg gleder meg masse, og det gjør pappan og <3

 

 

14 uker

Fra 14 uker og 0 dager til 14 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 50 g 
CRL: 8 cm 
Full lengde: 10 cm

 

OM BARNET
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 12 uker gammelt. Hodet er fremdeles stort i forhold til kroppen, men kan nå holdes oppe av hals og nakke. I kinnene vokser sugemusklene. Når de blir større, får ansiktet mer babyaktig utseende med lubne kinn. Fosteret begynner å produsere spytt.

Ansiktshår dannes og man kan begynne å ane hårmønsteret på hodet. Lungene utvikles og fosteret begynner å puste små mengder fostervann. Dette er svært viktig for at lungene skal utvikle seg riktig, og fosteret får viktig trening i noe det skal beherske ved fødselen. Fosteret svelger også fostervann og sugeevnen er bedre utviklet nå.

Hjertet pumper 28 liter blod hver dag. Det høres kanskje mye ut, men det nyfødte barnets hjerte pumper hele 350 liter i døgnet!

Milten begynner sin oppgave overvåket av leveren. Den vil fjerne gamle røde blodceller og produsere antistoffer. Fostervannet fornyes hver tredje time.

Armene har nesten nådd sine endelige proporsjoner, men beina er fremdeles relativt korte. Hendene, særlig tomlene, blir mer funksjonelle. Bevegelsene blir stadig mer kontrollerte og mykere, og fosteret kan bevege både hode, munn, lepper, armer, håndledd, hender, bein, føtter og tær! Noen kjenner allerede disse fjørlette bevegelsene, men som regel vil du ikke kunne kjenne dem på noen uker ennå.

TIL MOR: Spennende forandringer!

14 uker gravid

Når du kjenner hvordan brystene vokser, og ser hvordan brystknoppene og området rund dem blir mørkere, så husk at dette er viktige forberedelser. Fettlagrene økes, og det dannes nye melkeganger. Kroppen din forbereder seg. Den viser deg at den vet hva som skjer, og hva den til en hver tid skal gjøre. Den vet at barnet skal ernæres, ikke bare i svangerskapet, men også etter fødselen. Den er, som du selv ser, til å stole på!

Noen kvinner får en mørk stripe på magen, fødselsstripen fra navlen og ned. Kanskje merker du også at verden rundt deg har forandret seg? Plutselig ser du flere gravide enn du har lagt merke til før. Og kvinner med barnevogner dukker opp hvor enn du ferdes. Kanskje oppdager du din egen mor igjen? Livmoren som vokser forsøker å fortelle deg at alt er som det skal være. Kjenn hvor godt det føles å legge en hånd eller to på den. Kanskje kjenner du forandringer i din tankeverden også?

TIL FAR: Seksualitet i svangerskapet
Det finnes flere myter om seksualitet og svangerskap. De slår i all hovedsak fast at mannen må belage seg på ni måneder i sølibat. Din partner, som var en villig og fruktbar gudinne, avfeier nå enhver tilnærmelse ved å skylde på ymse plager.

I virkeligheten er det sjelden så ille. I første del av svangerskapet er kvinnen ofte plaget av kvalme og en uforutsigbar trøtthet, men det er heldigvis få som har plager hele tiden. Benytt anledningen når lysten byr seg. Venter du til hun sovner, er løpet kjørt!

I andre trimester begynner kvinnen å venne seg til sin gravide kropp. Hun føler seg gjerne flott i sin nye figur. Dette forsterkes om far er flink til å gi henne komplimenter. Små overraskelser og søte ord øker sjansen for romantikk, men overdrivelser virker garantert mot sin hensikt. Lysten kan sitte langt inne hos mor, og et nei må selvfølgelig respekteres.

Mot slutten av svangerskapet kan det føles skremmende å ha samleie. Det at barnet sparker livlig, kan skape skepsis hos far. Sex er ufarlig i et normalt svangerskap, og det er ytterst sjelden at man setter i gang fødselen for tidlig.  Mot slutten av graviditeten kan sammentrekninger etter sex føre til rier. Fars prostaglandiner kan dessuten modne mormunnen og sette i gang fødselen. Er dere på overtid og lei av å vente, er det bare å hoppe til køys!

43 kommentarer
    1. Medium er helt vanlig størrelse men du er så tynn at det er klart den henger på deg. Håper ikke du mener at man er feit om man bruker M…….. men snart halveis? om litt over 1 mnd er du halveis, hehe:) lykke til!

    2. Gratulerer med 14 uker 🙂 Synes ikke det er lenge siden jeg var der…. Nå er jeg hele 21 uker, det går fort altså!! 🙂 kos deg med magen og de små bevegelsene, snart blir det harde spark 😀
      klem

    3. M er ikke stor størrelse i bukser? :S jeg er 1.60 og veier 49kg og bruker m i bukser/strømpebukser. Og du er mye høyere enn meg og nok noen kilo mer siden høyde betyr mer kilo og jeg har mindre former enn deg (er 17,snart 18)
      Så enter har du veldig spessiel og rare bein, eller så juger du litt her haha

    4. du over her,det høres jo litt merkelig ut da. Jeg er 1.60 og 50 kilo og har nettopp født og jeg bruker nå str XS-S så er merkelig at du som er mindre enn meg igjen bruker M i bukser? Eller hur?

    5. Jeg bruker m i bukser ja og ja jeg er mindre enn deg kun 1kg men er ganske tynn ellers ikke mye muskler. Men jeg bruker KUN tights-bukser altså tights-olabukser osv. Vetikke hvilken str jeg bruker i vandelig olabukse. Men poenget var at ho er en del høyere mer former og er på vei med barn nr 2. Også bruker hun mindre str enn meg? Make no sence :S

    6. Så mye noen at dere legger dere opp i hvilken buksestørrelse hun bruker?! Dere ramser jo opp både høyde og vekt her. Tre ord: høyde, muskelmasse og benbygning!

    7. Jeg er 154 høy å veier 52 kilo, å jeg bruker xs-s i bukse, å jeg nekter å tru ei jente såm er 20 cm høyere enn meg bruker samme bukse str, da di str ikke har mer lengde å gå på . Har venninner som er rundt 1.70 å di bruker s-m men aldri xs, så sen går ikke jeg på rannveig. Selvom du er ei tynn jente, er du på ingen måte ei lita jente.

    8. Haha, helt latterlig av dere å kommentere bukse størrelsen hennes inne på kommentar feltet. Hun kan selvsagt bruke xs-s uansett høyde, eneste forskjell er at den kan bli litt kortere på beina jo høyere du er. Klarer dere ikke å kommentere noe positivt så la nå heller vær å kommenter.
      Du er utrolig flink til å blogge Rannveig, nydelig mage har du også. Stå på 🙂

    9. Jeg tror det blir ei jente, jeg:D Ser det bare for meg, men barna dine blir jo uansett verdens vakkreste, så spiller egentlig ingen rolle hvilket kjønn det blir! Du har hvertfall verdens nydligste sønn nå!

    10. Så fin mage du har fått! Jeg har også ul termin 11. September,men er bare 12+4 idag da..Gleder meg til magen dukker opp her også 🙂

    11. Greit at du ikke bruker medium i bukser, men du burde tenke på det faktum at du har yngre jenter som leser bloggen din. Det er ikke sikkert de forstår hva du mener, så da burde du egentlig droppe å skrive negative ting om kropp, størrelse og utseende. Håper du klarer å lese denne kommentaren uten å tenke på det som kritikk og sjalusi. Du er en mor nå, og en rollemodell for mange unge jenter.

    12. Innkjøp: Ingenting, men må vel kjøpe en body eller noe snart, haha 😀 Bare for å gjøre det liksom !
      Kjøpte du ikke et “mom+dad=me”-sett for litt siden?? 🙂

    13. Fiiine bebissmagen! 🙂 Nå som du har fått melk i puppene (når fikk du det med Nathaniel egentlig?), er det noe som ødelegger for silikonen forresten? Beklager privat spørsmål, men siden du har blogget så åpent om operasjonen håper jeg det går greit 🙂
      ♥ Lizbethosnes.com – Mitt liv som gravid – og ellers litt utenom det vanlige.

    14. dere som snakker om størrelser osv. det varierer jo hvilken størrelse man bruker, uansett om man veier mindre, er kortere, høyere, tynnere, lik kropp eller ikke.
      jeg er ikke en av de som er SYLTYNNE. men jeg bruker da fortsatt størrelse s.

    15. Kommer du til å bli så slapp på blogge fronten nå som du endelig har fått den etterlengtende familien din? kjedelig å stikke innom bloggen,når det ALDRI er noe nytt innlegg! 🙁

    16. Hu prøver og være smart og komme ut med noe som kan virke smart, eneste hu oppnår er og være like tett i hue som HAO(heidi alexandra olsen).

    17. Venter på nytt innlegg! Nå gidder jeg nok ikke å stikke innom no særlig mye mer, skjer jo ingenting lengre!

    18. skal du føde i oslo eller på østlandet må du kjappe deg med å søke fødeplass, hvis ikke du allerede har fikset det=)

    19. Jeg synes du la ut et innlegg i dag tidlig om at Nathaniel hadde fått seg barnehageplass? Men før jeg rakk å lese var det borte 🙂 Ha en flott uke og lykke til med svangerskapet

    20. Personlig syntes jeg at du utnytter din mammarolle til å trekke til deg lesere og oppmerksomhet bevisst. Du spiller på populariteten til unge mammablogger og din “sex appeal”. Noe som jeg mener med engang beviser at du ikke egner deg til å være tobarnsmor og egentlig mor i det hele og det store. Jeg mener helt ærlig at du selger barnet/barna dine, noe som er forkastelig i mine øyne. Kan ikke forstå hvorfor slike blogger blir så populære. Men, men. Takk for meg.

    21. Er 19 år og veier 80kg.. Nesten 170 høy. Alt handler om å være komfertabel med kroppen sin og klare å si jeg er perfekt slik jeg er. Veit det ikke er enkelt.. Å diskutere størrelse blir bare for dumt, skjerp dere jenter, om hu ikke liker å gå opp en/to størrelser så liker hu ikke det….
      Du er så pen uansett synte jeg. Stå på du er ei fantastisk mor. 🙂

    22. Om du vil være et forbilde rannveig, burde du virkelig passe på hvordan du ordlegger orda dine! M er overhode ikke stort? Åjada, du er en så liten spiker du, som er så fin! Tenk litt på andre, og ikke kun deg selv frøken

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg