17 fullgåtte uker + magebilder !

I dag er det onsdag 20. mars, og du er 17 uker og 1 dag ut i svangerskapet. Det er 23 uker og 1 dag igjen til din termin, torsdag 29. august 

 

I går var jeg faktisk hele 17 fullgåtte uker, og altså 17+1 i dag.  Tiden flyger fortsatt bare unna, rett og slett. Ser en del spørsmål angående graviditeten blandt kommentarene, og bare for å ha det avklart… nei, jeg gikk ikke på P-piller da jeg ble gravid, det måtte jeg slutte på noen uker før silikonoperasjonen min pga risiko for blodpropp osv. Som jeg har sagt tidligere, så trodde jeg ikke det var mulig å bli gravid dagen før man ventet mensen, så jeg tenkte rett og slett ikke over det.  Og NEI, selvsagt visste jeg ingenting om at jeg var gravid da jeg opererte.  Man kan desverre ikke finne ut av en uplanlagt graviditet før man i det hele tatt har gått forbi dagen man venter mensen… Noen er rett og slett så dumme !

Ellers så er nytt med denne uken at jeg har begynt å få kynnere, merker det godt med at magen avogtil blir steinhard helt til navlen, forrige gang kjente jeg ikke kynnerne før i uke 23 ! Så ganske tidlig denne gangen. Bevegelser kjenner jeg fortsatt meget sjeldent, men kjenner det godt når jeg først kjenner det.  

 

Termin: Mensentermin 29 august 2013

 

På vei: 17 fullgåtte uker og en dag

 

Igjen til termin: 23 uker og 1 dag

 

Neste kontroll: Svangerskapskontroll hos legen imorgen

 

Innkjøp: Bare en body + bukse og lue, blir mere når jeg får vite kjønnet

 

Kjønn:  Vet ikke, magefølelsen sier gutt mens jeg håper litt på jente. Blir glad uansett !

 

Utålmodig:  Nei, tvert imot, synes tiden går litt for fort

 

Navn:  Ganske så bestemt på det, må bare få barnefaren med på det, haha 😀 

 

Vektøkning:  Er 0,5 kg under startvekta, så ingenting

 

Vann i kroppen: Litt i fingrene

 

Melk  i brystene: Mye melk ja 

 

Strekkmerker: Ingen fra forrige gang, og ingen nye heller. Jeg er heldig !

 

Hodet ned:  Hodet alle veier

 

Tungt:  Begynner å bli tungt med å gå gravid å være hjemmeværende med en ettåring ja

 

Kynnere:  Ja

 

Bevegelser: Sjeldent, men kjenner det godt når det skjer

 

Hodet festet:  Nei

 

Matkick:  Frukt, spesielt jordbær, mango og appelsin ! 

 

Plager: Hodepine og mens smerter

 

Humør: Ustabilt

 

Høygravid: Nei

 

Fødselsforventninger: Synes tiden bare flyger som småbarnsmor, så det går nok fort fram til den tid.  Jeg gleder meg masse, og det gjør pappan og <3

 

Uke17.jpg

Fra 17 uker og 0 dager til 17 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 180 g 
CRL: 12 cm 
Full lengde: 17 cm

 

OM BARNET
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 15 uker gammelt. Den utrolige veksten fortsetter samtidig som stadig mer av brusken i skjelettet omdannes til bein. Nyfødte har 300 bein, men noen av dem smelter sammen, slik at vi som voksne har 206.

Ørene er på riktig plass og vil snart stå ut fra hodet. Om ikke lenge vil det også kunne høre, så prat og syng gjerne for fosteret!

Lanugohårene begynner å dekke noe av huden. Disse hårene har ikke pigmenter og er derfor helt lyse. Noen barn har fremdeles rester av disse hårene etter fødselen, særlig i hudfolder. Man er ikke helt sikre på funksjonen til disse hårene, men vi antar at de hjelper å holde på plass det kremaktige vokslaget, vernix, som etter hvert vil dannes på huden til barnet.

Nå er det snart tid for ultralyd om du velger å benytte deg av tilbudet. Kanskje får du se barnet ditt bevege seg, og kanskje ser du også ryggraden ? den ser ut som perlebånd! Dere har gjerne bestemt dere for å få vite barnets kjønn, men det er ikke alltid man kan se det like tydelig, noen fostre er mer sjenerte enn andre.

TIL MOR: “Jeg tror det ikke før jeg får se det”

17 uker gravid

Snart tid for ultralyd (for de som velger det). Mange kvinner forteller at de både gleder og gruer seg til ultralydundersøkelsen. Har du/dere tenkt over hva dere ønsker? Takker dere ja eller nei til tilbudet?

Ikke glem at kvinner i tusenvis av år har levd uten ultralyd. Her har kroppen brukt uke etter uke på å fortelle kvinner og deres partner om livets store hemmelighet, og så er det først etter ultralydundersøkelsen at mange forteller: “Først nå ble det virkelig for meg”. Eller: “Jeg måtte faktisk se det for å tro det”. Har vi ikke tid – eller prioriterer vi ikke å gi rom for undring og fantasi? Eller handler det kanskje ikke om tid i det hele tatt?

For menn er dette kanskje det første møte med barnet ? hans barn. Han har jo ikke følt alle disse fysiske forandringene. Eller er det nettopp det han har? Har du spurt ham? Kanskje kan dette “ultralyd-møtet” føre dere nærmere hverandre og nærmere barnet? La det stimulere dere til å synge litt, noen vuggesanger for eksempel. Det kan komme til god nytte senere.

TIL FAR: Gutt eller jente?
Det blir jente dersom mormors hår ikke har grånet, om mor er morgenkvalm, eller om barnet er unnfanget ved misjonærstilling. Dersom mor kun legger på seg på magen, har kalde føtter under svangerskapet, har soveputen vendt mot nord eller foretrekker skalken på brødet, blir det gutt. Det finnes et utall myter om barnets kjønn.

I virkeligheten er det du som bestemmer kjønnet. Sædcellens kromosom avgjør om det blir gutt eller jente. Jenter har to X-kromosomer, mens gutter har kombinasjonen XY. Embryoet får ett sett kromosomer fra hver av foreldrene. Egget fra mor har alltid et X-kromosom, mens sædcellen enten har et X- eller et Y-kromosom. Statistikk viser at det fødes 51,1 prosent gutter og 48,9 prosent jenter i Norge. Jentecellene er mer hardføre og overlever lenger i forkant av eggløsning. Ved samleie i dagene før eggløsning er sjansen størst for at det blir jente. Gutta svømmer fortere enn jentene og har større sjanse for å rekke først frem til egget hvis man venter med samleie til eggløsningen.

Mange er nysgjerrige på om de skal kjøpe inn rosa eller lyseblått babytøy. Kjønnet kan i de fleste tilfeller avsløres under ultralydundersøkelsen. Si ifra på forhånd om dere ikke ønsker å vite kjønnet. Noen ganger er det imidlertid  ingen tvil selv for et utrent øye. Guttefostre har en tendens til å avsløre seg selv!

Hvor langt er du på vei ? 🙂

 

38 kommentarer
    1. gratulere, så mye med sytten uker, og en nydelig baby mage!
      du er seksten fullgåtte uker, og inn i din syttende, kjære deg 🙂

    2. åh, blir så missunnelig !
      er bare 19 selv, så har ikke planer om å bli gravid med det første. men blir skikkelig babysyk når jeg ser den fine gravidmagen din ! 😀

    3. Ååh, blir verpesyk allerede når jeg ser alle disse gravide og ny fødte babyene :)Jenta mi er jo bare 7 måneder , så må nok vente litt med neste mann 🙂 De blir så alt får fort store ! Skal virkelig nyte den første tiden ! 🙂

    4. Men ja, kan se ut som en guttemage det her 🙂 Ihvertfall når jeg sammenligner med hvordan min så ut :)Men man vet jo aldri . Var jo folk som syns jeg hadde guttemage .

    5. Veldig gøy å følge deg : ) Vi har ettåringer med ett par mnds mellomrom og nå får vi babyer med ett par mnds mellomrom også 🙂

    6. Å så brun å fin du er 🙂 Trur æ må ta mæ en tur på Brun&Blid !
      Tenk så flott babymage du har, null strekkmerker 🙂 ? Perfekt liten bomp <3
      Dør av misunnelse!
      Du er heldig R!

    7. Det er utrolig spennende å se hvor fort magen din vokser 🙂 Blir spennende med ultralyd når den tid kommer 🙂 Jeg er også spent på hva du venter, for jeg tror du venter jente, men det er hva jeg tror… Uansett hva du får så er det fantastisk.. Samboeren min trodde jeg skulle vente en gutt, men vi venter ei jente.. så jeg ønsker deg masse lykke til! Jeg er halvveis i dag, så minepæle her og 🙂

    8. Du kan jo like gått bli undertøysmodell dær du står 🙂 du har allti så fint undertøy å vise oss!
      Fine mamma Rannveig H!

    9. Hei, og gratulerer med 17 uker! Du har en fantastisk babymage, og er veldig heldig med ingen strekkmerker! Kjenner jeg blir irritert av det du skriver om at folk har kommentert graviditet i forhold til operasjonen din med implantater. Kjenner til det selv. 20. November i fjor fikk jeg ei velskapt jente, som har vært igjennom en hofteoperasjon da hun var 9 uker i magen! Jeg ante ingenting, og fikk masse pepper for det i ettertid! Vet man ikke at man er gravid, så vet man ikke det! Jeg hadde ikke “symptomer” før jeg var over 4 måneder på vei, og hadde menstruasjonslignende blødninger! Så er det noen som skal ha pepper er det sykehusene man er på, som egentlig skal ta slike tester før man gjør noe som helst! Meg selv tatt i betraktning er glad de ikke gjorde det, for jeg fikk ett mye herligere svangerskap med ny hofte og en gledens nyhet om at mirakelet var i magen, overlevde og var frisk! Hadde jeg ikke fått operasjonen hadde jeg heller ikke vært i så fin form som jeg er, og gitt jenta mi den beste starten på livet hun fortjener! Hun er nå 4 måneder, og jeg er 2 måneder på vei med neste! Så stå på! Gratulerer og nyt svangerskapet og tiden med fine Nathaniel’en din! Tenk, ikke lenge til han blir storebror 🙂

    10. Når man er voksen, og faktisk har barn fra før trodde jeg folk var oppegående nok til å vite at man ALLTID kan bli gravid. Hvor var du i seksualundervisningen på barneskolen? 😛 da har du kanskje lært til neste gang, eller? hehe… barn nr 3 pga ennå en feil liksom..

    11. Når har du ultralyd??
      Er så utrolig spent på om du får jente eller gutt!! 😀 lykke til, og krysser fingrene 🙂

    12. For det første hvis du ikke brukte p- piller så burdte du i allefall mannen du har sex med bruke kondom. Bare det å ha sex med en fremmed uten å bruke kondom sier egentlig mye om deg. Du bortforklarer deg så godt du kan, men du virker bare som en enklel person og lett på tråden…

    13. ka vet væll du om han var en fremmed?
      Ho har jo vært masse i oslo, så kunne kjent han lenge får alt vi vet.

    14. Jeg anbefaler forresten godeste Willem å få tatt en DNA-test etter fødselen. Man kan rett og slett ikke bli gravid dagen før man venter mensen. Ifølge ultralyder og diverse er du to uker lengre på vei enn det du selv oppgir. Jeg tipper du hadde sex med noen andre et par uker før du hadde deg med Willem og at du ble gravid da…

    15. Man kan vel bli gravid rett før mensen! Man kan tilogme bli gravid under mensen så ikke kom med den du! Vet om ei som ble gravid igjen 2 dager etter fødsel tilogme, så alt er mulig! Men når det er sagt, så når jeg har vært gravid, jeg har to barn, så har jeg alltid visst hvor mange uker jeg har vært på vei , å det har stemt med ultralyd også, så hvordan det kan ha seg slik at dem har lagt på 2 uker på deg rannveig, synes jeg er veldig rart. Får ikke det helt til å stemme.

    16. Anbefaler deg å bare droppe å leie ut slemme kommentarer, ikke gi de den gleden å få kommentaren sin på trykk! De får skaffe seg ett liv selv istedet for å bry seg borti andre sitt…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg