Gått ned 2,5 kilo på en uke og verdens verste hodepine..

Hei igjen kjære lesere 

 

I går var jeg så utrolig sliten, hadde verdens verste hodepine hele dagen lang, og i tilegg å ta seg av Nathaniel på fulltid ,det er ikke lett (har slitt en del med hodepine i det siste) Så når min samboer da kom hjem, fikk jeg ENDELIG litt avlastning, og da var jeg egentlig ferdig…  lurer egentlig på hvorfor jeg har så vondt i hodet hele tiden, har det ALDRI til vanlig, sånn helt seriøst aldri. 


( grunnen til at NOKAproduktene står på spisebordet er fordi vi de ikke får plass i skapet, hehe 🙂 

Så da var det bare å lage middag og etter det å legge seg ned på sofaen, DER har man den store forskjellen på å være alenemamma og det å være i et forhold.. man har faktisk muligheten til å legge seg ned å slappe av litt eller hva som helst, når samboeren sin kommer hjem.  Jeg er egentlig drit lei av mødre som mener det å være mor i et forhold er like tungt og tøft som det å være alenemor. Jeg har vært begge delene, jeg har vært hundreprosent alenemor (dsv bf har ikke vært tilstede omtrent i det heletatt) og det er UTROLIG tøft. Med en gang jeg fikk samboer merket jeg hvor lett jeg har det nå i forhold til før, selv om jeg jo er alene med Nathaniel fra han står opp til i 4-halv 5 tiden. MEN, jeg har den psykiske støtten… jeg har noen jeg kan dele bekymringer og gleder med, og jeg har faktisk muligheten til å slappe av en halvtime når han kommer hjem fra jobb. Det har man IKKE som alenemor, du er alene om ALT.

DERFOR, alle mødre som er i et forhold… dere aner absolutt ikke hva det vil si å være hundre prosent alene om et barn. Så slutt å påstå at det er like tungt, for det er det ikke og det vil det aldri bli. Det kommer fra meg, som har vært begge delene, så jeg vil si jeg har et ganske reflektert syn på saken. Selvfølgelig er det tungt å være mor uansett sivilstand, meeeen… å være alenemor er MYE tyngre, uansett ! Som alenmor krever det knallbra planlegging døgnet rundt, det er for eksempel full kriiise om du plutselig står der og er tom for bleier…    er man i et forhold kan man enten dra ut selv, eller samboeren din kan dra ut å kjøpe det, eller andre ting man mangler. Tenk litt på det dere…   åh, det er virkelig så mye jeg kunne nevnt her, som blir hundre ganger enklere når man er to personer og ikke en. Grensesetting, ja…. alt ! 

Aaaanyways…  åh godt å få det ut ! Men var ikke det jeg skulle skrive om her, det jeg skulle si var, jeg har gått ned noen kilo nå, og veier faktisk mindre nå enn da jeg ble gravid ! Og nei, jeg slanker meg ikke, jeg passer på hva jeg spiser og jeg er hjemmeværende med en vilter ettåring, +++.. vi bor i 5 etasje uten heis som er en treningsøkt i seg selv. Jeg er fult klar over at man ikke skal slanke seg som gravid, noe jeg heller ikke gjør.. ikke med vilje i alle fall. Men jeg er ikke en av de som vil gå opp 30 kilo og sitte å ete meg feit i sofaen i 9 mnd.

Jeg bytter ut 1-2 måltider om dagen med NOKA’s produkter. For dere som nå skal kalle meg en dårlig person, så foreslår jeg at dere først går å leser på NOKAs infosider om graviditet sammen med deres produkter HER HER HER

Litt senere blir jeg å legge ut statusoppdatering og magebilder fra uke 17(med bra kvalitet og, faktisk!)  ! Såå bare følg med ;* 

53 kommentarer
    1. Du bodde jo omtrent med mordi hele tia da, gjorde du ikke ? 🙂 Og når du flytta va du jo titt og stadig ute, spiste middag hos mammaen osv osv, vær sjeleglad for all avlastningen du fikk, mange som ikke har tid til solarium, spise ute, feste, få servert middag titt og stadig osv 😛
      E ikke alenemor, men i praksis e æ alene 3 av 4 uke i måneden, så æ vet kor tungt det e.. forskjellen e at æ aldri har hatt barnevakt, har absolutt ingen til å passe hvis æ vil gjøre nåt alene, eller for å pleie forholdet de få dagan i måneden mannen e hjemme. SÅ joda, man kan ha det like tøft fysisk selv om man ikke e alenemor. Fysisk derimot e en helt annen ting, forstår kor jævlig det må være å ikke kunne fortelle pappaen alt som skjer!
      Og nu får du vel 30 kommentara om den vekta, haha! Velge å ikke si nåt særlig, det e ikke farlig å ikke legge på sæ, MEN å være stolt av det blir kanskje litt rart. En ting e å gå ned (selv om man faktisk skal opp…), en anna ting e å prioritere å miste kg og være stolt av det. Vet ikke i kor stor grad du e opptatt av å slanke dæ, så æ bare snakke generelt 🙂

    2. Jeg gikk ned i meg selv når jeg gikk gravid , totalt på startvekta hadde jeg pluss 2 kg og nå snart 6 uker etter fødsel er jeg nesten 10 kg under startvekt . Så for meg var svangerskapet en slankekur i seg selv , uten at jeg gjorde noe for det …

    3. Å hærregud! førr det første Rannveig… du skal faen ikkje klage en ting på at du e aleinamor.. førr du har jo nesten ikkje opplevd å vært aleina… du har jo hatt familien med dæ heille tia og no når du har fått dæ samboar som du har kjent i 4 mnd, så har du jo hjelp der åsså… så faen ikkje klag! Æ kjenne ei som bodde i Oslo, fløtta tell Nord-Norge men fløtta ned igjen tell Oslo.. væll og mærke med en 1 åring… en med masse futt og fart i… ho va aleina, ho jor alt aleina, hadde aldri barnepass på ungen sin.. men klaga ho? nei! Men ho tok konsekvænsan førr at ho hadde vællt å levd aleina med ungen… så med andre ord frøken, du har hadd det jævli enkelt som “aleinamor” å du e jo ikkje det lenger når du har fått en mann i bildet…
      så se heller det positive i saken, og nyt tia med prinsen så lenge det bare e 1!

    4. Hmm, du snakker om hvor tungt det er å være alene mamma å hvor lett det er å være i et forhold. Tror du trenger litt lengre tid får å kunne få et bra syn på den saken der. Det er tungt å være mamma i uansett situasjon, man kan være sliten selv om man har mann. Noen ganger virker det som at du snakker litt før du tenker. Det at du har gått ned kan være med å gjøre sånn at du har hode pine. Ville gått til en lege som kan avgjøre om dette er bra for barnet. For mye hodepine kan være et symptom på mye rart. Må si at noen ganger blir jeg overrakset over alt du legger ut her. Fordi du velger jo selv å bli rakket ned på. Men det er jo opp til deg. Sønnen din har det nok godt ja, ikke det jeg sier, men du må begynne å tenke deg om. jeg er nok ikke den første som har sakt dette til deg.
      Ville ventet med NOKAen til du er ferdig med svangerskapet, men kan ha et naturlig forhold til mat å gå opp 12-13 kg i løpet av perioden. Vis deg fra den voksne siden nå!
      Ellers lykke til! 🙂

    5. Lillemåltråst: hmmmm…. Den hørtes veldig kjent ut den jenta der…. 🙂 jeg skjønner faktisk ikke ka du klager etter rannveig! Gjennom bloggen har du jo skrevet titt og ofte om solarium, middag hos din mor, du har hatt mammaen din som har stillet opp når du har vært syk og hatt han, du har vært på fest PSV! For meg virker d som om du liksom ikke skal klage for jeg synes oppriktig ikke synd på deg!
      Jeg i min situasjon gikk gjennom svangerskap alene, satte gutten min til verden alene og etter han kom til var jeg å alene! Jeg hadde ikke barnevakt før han var 6-7 mnd og nå er han 2 snart og kan telle på fingrene mine antall ganger jeg ikke har vært me han! I tillegg er han krevende og ekstrem aktiv og har ikke akkurat vært den ungen som har sovet!
      At du føler så jævli synd i deg selv og må poengtere kor krevende ting er som alene er ufattelig for meg!
      Å du må i tillegg huske at du gikk hjemme mens han var i barnehage i lang tid! Du kommer til å bli sjokk når du begynner å jobbe i tillegg!
      Greit at du er ung men helt særiøst!

    6. Hello.
      Jeg hadde aldri problemer med hodepine før jeg ble gravid. Og fant ut at jeg måtte sove mye mer!! Sove på dagtid og legge meg tideligere ellers fikk jeg migrene. Prøv 🙂 du trengrr nok mere hvile. Går ikke lillegutt i barnehage?

    7. Tungt eller ikke, er det nødvendig å la alle innleggene bestå av påstander og meninger? Blir så negativt! Er faktisk mange av oss som ikke er mødre og som finner hverdagen din interessant 🙂 stå på!

    8. Helt sant at hverdagen til en alenemor er uten tvil tøff. Men di fleste alenemødre har en barnefar som tar barnet annenhver helg, ikke alle, men mange. Når det kommer til deg, du var no ikke for sliten til å ta sol, å ta godt vare på deg selv, mange mødre som er i et forhold har ikke energi til det engang! Så ofte du skrev at nathaniel var på overnatting hos mamman din, for du trengte alenetid, få har den luksusen skal jeg si deg! Bodde ikke du hjemme til nathaniel var 6 mnd da? DVS at du bodde som alenemamma i ca 6-7 mnd bare. Å han var no mye mer en gjennomsnittet borte hos mamman din ifølge bloggen. Han var også i barnehagen på dagtid mens du gjorde ingenting! Så vær så snill å forklar meg hvordan du kam sitte å klage over hvor tungt det var di kanskje 3 timene om dagen du faktisk var sammen med sønnen din? Å en ting til, du virker ikke mye bekymra over st du har gådd ned fler kilo i svangerskapet , du virker stolt faktisk . Ganske bekymringsverdig at du bryr deg mer om din egen kropp enn barnet i magen.

    9. Hodepine kan komme av graviditeten, hadde det litt i starten med andremann. Veldig slitsomt, så skjønner deg godt der!
      Ellers ser jeg at du fortsatt mangler evnen til å sette deg inn i andres situasjon. Selv om du selv har en samboer som har tid til å støtte såpass mye opp, gjelder det et mindretall av småbarnsforeldre der ute. Hos de aller fleste må fedrene jobbe døgnet rundt omtrent for å få ting til å gå rundt, altså er man i praksis alene ;p

    10. Mamma og gravid: Haha, fedrene jobbe døgnet rundt ? Personlig så kan jeg med handen på hjertet si at jeg IKKE kjenner noen fedre som jobber døgnet rundt, man er da fint i stand til å jobbe selv også, som mor, om man ikke får økonomien til å gå rundt med bare en inntekt. Vi lever ikke på 1950 tallet lengere hvor “gubben” er ute å jobber mens “kjerringa” står på kjøkkenet. Vi lever i 2013, hvor likestilling er et godt brukt begrep. Altså, om dere velger å ha det slik så får det være deres sak. Men de fleste par er da begge ute i jobb, eller har inntekter på andre måter ( selvstendig næringsdrivende etc etc. )

      Du sier du er alene døgnet rundt, Min kjæreste er på jobb fra kl 7 om morgenen til kl 4-5 på ettermiddagen, jeg er altså like mye ” alene” som deg , nå, og det er SÅ stor forskjell fra da jeg var hundreprosent alenemor. Tror nok det er du som har vanskeligheter for å sette deg inn andres situasjoner, en alenemor har det HELT klart tyngre enn deg og meg. Ferdig snakka..

    11. Du har all grunn til å være stolt av at du ikke går opp i vekt å eser ut 🙂
      Får de som går så masse opp i vekt 10-15kg ligger på sofaen å gomler gåtteri å feit mat.
      Å du ser kjempe sunn å frisk ut 🙂 Så vær stolt med god grunn . Du er flink!

    12. hehe stor forskjell å leve på NOKA enn å bare bytte ut noen måltider eller ta bare såm ett tilskudd får å få i seg viktige vitaminer & mineraler 🙂 slik såm Rannveig! Ta nu å læs ka ho skriv før dåkker spyr ut mannskit!
      Er null problem å bytte ut noen måltider så lenge man spiser vanlig mat i tilegg. SÅ DET SÅ!!!

    13. Ikke hør på alle disse latterlige kommentarene over her,du er kjempe flink!
      Og til dere andre! Så klart hadde hun tid til solarium, ongen gikk jo i barnehage!!

    14. ANONYM som sier: Du har all grunn til å være stolt av at du ikke går opp i vekt å eser ut 🙂
      Får de som går så masse opp i vekt 10-15kg ligger på sofaen å gomler gåtteri å feit mat.
      Å du ser kjempe sunn å frisk ut 🙂 Så vær stolt med god grunn . Du er flink!
      Måtte virkelig bare svare denne tåpelige kommentaren:
      HAHAHAH! Nå måtte jeg le høyt! Du har tydligvis ikke peiling. Du vet at når man er gravid er det normale å legge på seg 10-15 kg? Vet du hvorfor? Skal jeg fortelle? Jo fordi ungen veier en del, fostervannet veier, morkaka veier osv. Om man ikke legger på seg så mye er det som oftes noe som er galt, er jo ikke meningen å være tynn når man er gravid? man skal jo legge på seg nettopp fordi UNGEN skal veie litt. Tenk litt før du snakker neste gang 😉 BTW: jeg la på meg bare 5 kg rett før jeg fødte, men dette er fordi jeg hadde ekstrem svangerskapskvalme, så totalt sett la jeg på meg 10 kg noe som er HELT normalt.

    15. ANONYM som snakker om “Får de som går så masse opp i vekt 10-15kg ligger på sofaen å gomler gåtteri å feit mat.” Sjekk ut fakta før du slenger sånne ting rundt deg hvis du ikke har peilig.
      Inndeling av vektøkningen i svangerskapet:
      Foster 3500 gram
      Morkaka 600 gram
      Fostervann 800 gram
      Livmoren 1000 gram
      Brystene 400 gram
      Blodvolum 1200 gram
      Væske i vevet 1200 gram
      Fett 3500 gram
      Gjennomsnittlig vektøkning 12,1 kilo.
      Helsedirektoratet viser til at en vektøkning mellom 11 og 16 kilo regnes som normalt.

    16. Mange kvinner har faktisk gått ned i vekt under svangerskapet fordi de har lagt om kostholdet etter at de ble gravide, rett og slett for å gi barnet best mulig næring.

    17. Christina: det var jo litt merkelig at man skal gå opp så mye , da jeg på det meste har kun lagt på meg 7 kilo i et svangerskap. Å da veide barnet 3697 gram. Å det va overhodet ikke unormalt.

    18. Tror det er ganske vanlig å gå ned noen kilo i første halvdel av svangerskapet. Det gjorde jeg også. Men! Så gikk jeg opp 9 kg på slutten :/ Noe jeg har fått hørt i ettertid er lite! Flere som sier de har gått opp 30-40 kg i løpet av de 9 månedene man går gravid, noe jeg ikke skjønner er fysisk mulig på så kort tid, men ser jo det skjer med noen! :-O

    19. TULL, helt individuelt. Jeg gikk bare opp 3kg gjennom hele svangerskapet.
      Alt hva du jør det til selv.
      Om du trøster deg med at du blir å gå opp 10-20 kg så jør du det også.
      Vist man lever sunt å spiser litt sunnere å er i aktivitet så trenger man ikke legge på seg 10kg eller mer.
      Mange får en unskylding får å gå opp i vekt å kose seg litt mere enn normalt. Mange blir sykemelt å blir ligganes på sofan. Kiloene ramler inn.
      Men lev sunt 🙂 så ska du se at du ikke træng legge på deg så masse.
      Alle er forskjellige å vil oppleve dette forskjellig. Finnes ingen fasit!
      Men vet at ikke alle eser ut. Kjenner mange såm ikke har lakt på seg så masse!

    20. Anonym heilt der oppe 😀 Ja,æ e meget kjent førr dæ 😀
      Du e et godt eksempel på aleinamor! 🙂
      å Rannveig!!! Du e nok sekkert ei god mor førr NC, men nok en gang… tenk dæ om før du skriv…
      Det e nok sekkert artig førr NC å læse innlæggan dine å se dæ stå der i bare oinnertøyet og nåen ganga naken + læs om at han sjøll e så slitsom etc. etc. 🙂

    21. Selvfølgelig er det individuelt hva man går opp i vekt. Men det er veldig normalt å gå opp 10-15kg uten at man sitter i sofaen å spiser godis som noen her inne trodde. Det er mer normalt å gå opp enn ned under en graviditet. Det er poenget mitt. De tallene er ikke tull nei. Mitt første svangerskap gikk jeg opp 20kg med en sunt kosthold, men denne gangen er jeg nå straks i uke 34 med nr to å har gått opp 6kg, noe som ikke er mye. Men tilsammen gjennom 40 uker+ vil jeg nok gå opp kanskje 3-5kg til uten at det betyr at jeg er en sofagris.

    22. Men handle mye om kor aktiv du er.
      Forbrenner du mere enn du putter i dæ?
      Om du sitter mere i ro enn før du ble gravid, så sir det sæ sjøl at du går opp i vækt!
      Sunt eller usunt om du putte i dæ mere enn du klare å forbrenne så blir du å gå opp!

    23. Gikk ikke opp noe i vekt nesten å ungen var frisk å sunn helt normalvekt 2800.
      så ikke ta den at de fleste går opp 20kg å at det er normalt, får du kan sjøl bestemme om du vil legge på deg så masse.

    24. Er du teit du åver?
      Jordmor sa at ungen var frisk å sunn å helt normalvekt. Så ska du kåmme å si at det er får lite?
      Ikke er jeg tjukk å la ikke på meg noe særlig under graviditeten.
      Fokus på sunt kosthold med lite sukker hadde jeg.

    25. Før jeg ble gravid kunne jeg telle på EN hånd hvor mange ganger jeg har hatt hodepine (med unntak av en kraftig hjernerystelse med innleggelse og det hele som barn, selvfølgelig), men nå som jeg er gravid får jeg det nesten hver eneste dag. Hjelper om jeg drikker mye, men da snakker jeg MENGDER. Det er nok graviditeten som gjør det i alle fall, vi trenger jo så mye mer vann nå enn ellers for eksempel 🙂
      ♥ Lizbethosnes.com, mitt liv som gravid ? og ellers litt utenom det vanlige.

    26. Lillemåltråst: no bei eg væææældi nysgjerrig kæm du e?!?! Og tusen takk ska du ha:D man gjør det beste av situasjonen man er i! Ja det er slitsomt men hjelper ikke syte og klage! Og etter mi meining har rannveig lite å klage på! Skulle likt å visst hvordan du skulle hatt D om du i tillegg hadde jobbet!

    27. Du får håpe hodepinen går over 🙂 Jeg har heldigvis ikke slitt med hodepine, men kvalme! I mitt siste svangerskap spydde jeg av meg 7 kg( til uke 14).
      Vet om mange som er ” tynnere” enn de var når de ble gravide, etter de fødde.
      Alle svangerskap er forskjellige.
      Lykketil i svangerskapet!

    28. Jesus LINN! Trur ikke du vet ka du snakke om
      ?Høy: Over 4500 g
      ?Normal: 2500-4500 g
      ?Lav: Under 2500 g
      ?Svært lav: Under 1500 g
      ?Ekstremt lav: Under 1000 g

    29. Barnets vekt bestemmes av mange faktorer:
      ?Gestasjonsalder (født før, etter eller på termin)
      ?Morkakens og navlestrengens funksjon (næringstilgangen kan bli redusert, og dermed også fødselsvekten)
      ?Mors kosthold før og under svangerskapet (næringsrik kost, eller fastfood)
      ?Mors vekt (kroppsmasseindeks) før og under svangerskapet (undervekt kan føre til et lite barn, mens overvektige kvinner ofte får store barn)
      ?Mors og fars fødselsvekt (barnets fødselsvekt til termin avviker sjelden mye fra foreldrenes)
      ?Sykdom hos mor (diabetes er en kjent faktor som øker sjansene for et stort barn)
      Fødselsvekt er et komplekst forskningsfelt, så flere enn disse momentene vil være med på å bestemme ditt barns fødselsvekt. Prat gjerne med jordmoren din om hvor stort hun tror ditt barn vil bli

    30. Når du gikk gravid med Nathaniel Chrisander hadde du gått opp 10kg i uke 17, stemmer det? å nu med nr 2 er du gått ned 0,5 ? 🙂
      så der ser dere hvor forskjellige graviditeter er!

    31. ynskyld meg ! da jeg gjikk gravid gjikk jeg opp 10-11kg. å det er SLETTES IKKE UNORMALT NÅR MAN GÅR GRAVID !!! å jeg jobbet hele tiden, å da mener jeg uten en eneste fridag, det var skole, jobb og hest å stall , å sån er det bare.så kom ikke her å påstå att man ligger hjemme å feiter seg opp som en jævela gris dersom man går opp i graviditeten ! det er faktisk talt noemalt 😉 å ja , jeg sier også du bør sjekke opp fakta før du utaler deg om hvor mye eller lite det er vanlig å gå opp i graviditet !å jeg gjikk faktisk til kontroller til både lege og jordmor da jeg gjikk fravid, å dette var faktisk helt normalt !

    32. altså det var normalt å gå helt opp til 12kg i graviditeten uten att man trengte å sitte å nyte ribbe å hamburger å godis.

    33. Jeg ser at du har et underlag under vekta, ei badmatte eller noe? Du vet det at vekta skal stå på ei heil rett flate? Viss jeg har vekta på badet å på flisene der, så veier jeg 10 kilo mindre enn jeg egentlig gjør :p ser ut som du har juksa litt, eller så vet du bare ikke om det. Ta vekta ut i stua du å vei deg der, trur kanskje du får deg en overraskelse da.

    34. Noen kan gå opp av forskjellige grunner. Og 2800 e ikke lite, akkurat passe. Selv har jeg fått store barn. Nesten 4 kg, men jeg blei ikke feit. Gikk opp 15 kg, da jeg ble sittende med bekkenløsning. Prøv det jente før dere snakker. Det er vondt det!
      Ser at det er mange unge som både skriver å ja Rannveig, noen har menn som må jobbe døgnet rundt. Du skal ikke sitte å le av andre. Det er stygt å på kanten mot mobbing. Kanskje du må tenke deg litt om på hva du skriver og hva du sier. Du er tross alt et forbilde for mange unge jenter som har lyst å være som deg. Plutselig har vi blonde jenter som bruker extansions, lager ande fjes å som klager på det meste og mobber andre. Er det det du ønsker?

    35. dere som babler om at det er mange menn som jobber døgnet rundt. dere er vel klar over at det ikke er lov å jobbe så mye ja?

    36. Du er den dummeste kjerringa som finnes RANNVEIG, din jævla mongo. Håper du får et enda mer jævlig liv enn du har nå og innser en dag at alle leserne dine bare gjør narr av deg og blir sinte av alt det dumme du uttaler deg om. Er du smart så stikker du vekk fra internett før du gjør mer skade for deg selv og den stakkars, STAKKARS ungen din

    37. Jævla latterlige kommentarer og tanker rundt svangerskap? Man SKAL uansett gå opp minst 10-11 kilo når man har et barn i magen. Det er ikke fett man legger på seg.. det er fostervann, morkake, livmor, fosteret, puppene, blodøkning.. Tett i huet er noen av dere i alle fall.
      Og Rannveig som er så tynn fra før av trenger ikke å gå ned i vekt. Jeg syns hu rett og slett ikke egner seg som mor når hu risikerer helsa til sitt eget barn som hun bærer på.
      Hvis man skal gå ned i vekt under svangerskap, så skal man ikke gå på diettkurer og aldri slanke seg. Og man skal allerede være overvektig for å måtte gå ned i vekt, for det er også en risiko.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg