Helsesøsterkontroll med Nathaniel

God morgen kjære lesere ! 

I dag var jo dagen for kontroll for Nathaniel, endelig! Siden de er ganske fullbooket her i Oslo, så fikk vi ikke 15mndrs kontrollen før nå, men helsesøsteren sa at det ikke gjorde noe som helst. Dro da opp til den helsestasjonen i den bydelen vi hører til. Her i Oslo er det veldig greit, siden alle slike kommunale helsetjenester som jordmor, helsesøster osv er i samme bygg. Praktisk ! 

Prata da om alt mellom himmel og jord,om Nathaniel og hans utvilling. Og han har jo en rivende utvikling og utvikler seg helt perfekt og normalt. Som normalt veier og måler de også, og Nathaniel er virkelig en lang gutt ! Han ligger på den helt øverste grafen når det kommer til alle mål,altså en stor, lang og fin gutt !  Og han følger sin kurve perfekt ! 

Denne gangen fikk også Nathaniel sin siste barnevaksine, ble LITT lei seg men gikk fort over meg litt mammatrøst ! Lille gutten min som en gang var en bitteliten baby er blitt sååå stor <3

Neste kontroll blir da ikke før Nathaniel er hele 2,5 år ! Men blir jo likevel å gå jevnlig til helsestasjon med lillesøster Emma Angelica.

Akkurat nå ligger Nathaniel å sover luren sin , så etter dette innlegget skal jeg ta litt telefoner og slikt før han vokner. Så aner jeg ikke hva vi skal gjøre, ingen planer enda ! Blir vel å dra ut å leke litt og sånt.

Siden Nathaniel ble 16 måneder denne måneden, så legger jeg med en oppdatering for 16 måneder på barn. April er også en litt spesiell måned, siden det var denne måneden jeg fant ut at jeg var gravid med Nathaniel. Den 12 april, som nettop var, var det akkurat 2 år siden jeg satt med denne i handa, og ante ingenting om hva fremtiden skulle bringe

Og den 19 april, på 16månedersdagen til Nathaniel, så var det akkurat 2 år siden det lille hjertet hans begynte å slå (ifølge babyverden) .. akkurat DET synes jeg er litt rørende <3 

Om barnet: Fysiske endringer

De fleste barn begynner å gå når de er omtrent tretten måneder gamle, men om barnet ditt venter til det er atten måneder, anses det likevel som normalt. Vanligvis er det slik at barn som er sene til å rulle rundt, sette seg opp og krabbe, også kan trenge mer tid for å lære å gå.
 
Faktorer som avgjør når barnet begynner å gå, er miljø, temperament og arv. Hvis barnet ikke går når det er atten måneder, kan det være lurt å snakke med helsestasjonen, slik at eventuelle problemer kan fanges opp.
 
Hvis barnet ditt ikke går ennå, vil du sikkert merke at ferdighetene har økt dramatisk når det gjelder å krabbe, reise seg opp og gå langs møbler. Nå kan barnet stå alene i perioder mens du venter i spenning på det første vaklende skrittet.
 
Når smårollingen begynner å gå, blir det mange fall til å begynne med fordi det kan være vanskelig å komme seg rundt møbler og leker. Gjør ditt beste for å gi barnet klar bane ? en liten ujevnhet i gulvmatten er nok til å forårsake et fall. 
 
Barnet videreutvikler de grovmotoriske ferdighetene sine og liker å kaste, slippe ned og også å sparke ting. Dersom barnet kan gå, vil det sannsynligvis elske å klatre over puter og oppover trapper. Hvis det nesten greier å gå, men ikke er stødig nok, kan det være fint å bruke en gåvogn som støtte.
 
De finmotoriske ferdighetene bedrer seg også. I denne alderen vil barnet gjerne forsøke å spise med skje selv. Det vil også  by Browse to Save” href=”http://www.babyverden.no/Baby/Maned-for-maned/16-maneder/”>prøve seg på å tegne. Nå perfeksjoneres også bevegelsene som brukes når man flytter en leke fra den ene hånden til den andre. Hvis du ikke allerede har merket at den ene hånden er dominerende, vil du gjøre det ganske snart.
 

Til mor og far: Oppdragelse og oppmerksomhet

Grensesetting er et ord som går igjen i mange sammenhenger. Det handler ikke om ?å begrense? barnets utvikling, men om at grensene bidrar til at barnet blir trygt og omgjengelig. Når dere tydelig viser hvilke handlinger hos barnet dere ønsker mer av, vil barnet uten videre gjøre mer av det.
 
Ved å gi ros i slike sammenhenger, vil barnet oppfatte at det blir satt pris på og bli mer bevisst på seg selv og handlingene sine. Med slike ?ja-budskap? kommer dere inn i en god sirkel der barnet får stadig med  by Browse to Save” href=”http://www.babyverden.no/Baby/Maned-for-maned/16-maneder/”>informasjon fra dere om hva som er akseptert atferd og vil bli tryggere på seg selv.

Når dere gir ros og positive tilbakemeldinger tilpasses barnet til de daglige rutinene deres og den atferden dere ønsker. Selv om dere selvsagt ønsker at barnet skal ta initiativ og være selvstendig, så må barnet også lære at det ikke kan få oppfylt alle behov og ønsker umiddelbart. Slik lærer de også å respektere andres  by Browse to Save” href=”http://www.babyverden.no/Baby/Maned-for-maned/16-maneder/”>følelser, ønsker og behov.

Mange opplever at grensesetting er langt lettere i teorien enn i hverdagen. Noen ganger har dere god tid, føler at livet er  by Browse to Save” href=”http://www.babyverden.no/Baby/Maned-for-maned/16-maneder/”>godtog stabilt, har overskudd og er bevisste i måten dere forholder dere til barnet på. Andre ganger er det motsatt. Ingen foreldre kan hele tiden leve opp til sine ideal om hvordan de skal være og oppføre seg i forhold til barnet. Et trygt barn vil kunne tåle kortvarige variasjoner både i daglige rutiner, omsorg og kontaktform ? også når de ikke liker det og protesterer.

 

22 kommentarer
    1. Hei:) Så stor du er!
      Jeg er 1 uke mindre på vei enn det du er, og har nesten dobbelt så liten mage hehe.
      Men så er jo jeg første gangs fødende da..
      Bor i Oslo og venter en liten jente jeg å:)
      Lykketil videre i svangerskapet og med gutten din!

    2. Er N litt mye større enn gjennomsnitt? Han er i allefall veldig tung! Min gutt er 2 år og 1 mnd og veier 11,5 kg! Kanskje droppe litt av burgeren, pizza, kyllingnuggets og pastaen som det virker som du ofte serverer han! Du vet at det er nå grunnlaget for holdninger til kosthold leggest! Og kjære deg…. Dropp puppe bildene! Du er mor til 2 snart! Begynn å oppføre deg mer som det og mindre som om du er 14!

    3. Jeg fant også ut at jeg var gravid 12. april 2011:-) Datteren min er født dagen etter Nathaniel. Hun tok også sine første skritt på julaften (mener jeg har lest at Nathaniel også gjorde det). Moro å følge dere:-)

    4. Må bare spørre deg om hvor du har kjøpt den rosa BH’n du har på?? Den var utrolig fin, og jeg vil haaa:))) Og jeg har ikke fulgt deg lenge, men mitt inntrykk er at du er en fantastisk mamma!
      Rannveig; værsåsnill å svar meg på spm om bh:) ha en super kveld;)

    5. Til deg anonoyme som påstår at Nathaniel er så tung, så burde vel du som mor ha fått med deg at innenfor det som er normalen av vekt i den alderen, så kan det faktisk være en variasjon på flere kilo. Han er derfor innenfor hva som er normalen. Jeg tenker at du hele burde lese deg opp litt, istedenfor å komme med slike tåpelige kommentarer.

    6. Linn: jeg er såååå enig med deg. Nathaniel er helt normal vektig.Blir så irritert når folk kommer med slike UTSAGN. Mennesket har jo ikke peiling . Har selv en sønn på 9 måneder som er 8 kilo. Regner med han blir noen kilo tyngre når han er 16 måneder for å si det slik:-) å det er heeeeelt normalt

    7. haha jeg må le! barn er barn! og uansett vekt så strekker de seg og blir normale uansett. barn skal ha litt på kroppen og ikke være noen pinner! og da tåler de faktisk og bli syke også! hvorfor gidde å komentere ellr lese denne bloggen hvis ting og tang irriterer hva rannveig gjør og ikke gjør!

    8. La meg vise litt kløft før jeg tar magebilde, sånn at jeg er sikker på at jeg får masse oppmerksomhet på dette innlegget…. STØGGA….

    9. Folk som sitter å dømmer andre for puppene, for deretter å kalle vedkommende “støgga” setter ikke seg selv i respekt hvertfall. Snakk om å synke lavt…

    10. Støgga da eller? Huff da, må være vondt å være så sjalu 🙁
      Fine digge store pupper! Som de fleste menn liker, syns du er deilig jeg rannveig 🙂 nam Hehe ;D

    11. Forferdelig blodsprengte og stygge pupper du har. Burde ikke klemme de så jævlig mye, blir bare stygt

    12. Er også enig med Linn. du er en flink og ikke minst flott mor Rannveig 😉 skulle ønske jeg var like pen som deg :-)og di som kommenterer stygt er veldig sjalu og mange her er tydeligt sjalu på puppene dine 😛

    13. helt normalt med blodårer i puppene.
      jeg har ikke i nærheten av så store pupper, men jeg har også slike blodårer som vises utrolig godt.

    14. Jeg blir helt satt ut, mangler dere normal folkeskikk?
      Er det vanlig for dere å hakke løs på utseendet til en person slik? ville dere gått bort til en fremmed å si “du er støgg” ?
      En del hull i oppdragelsen til enkelte, det er lett å se…

    15. Hvorfor tror dere som mener vi som misliker henne at vi er sjalu… Husk på det at vi alle tenker ikke det samme om en person og hvis en føler for og kritisere henne, så gjør vi det… Uten at vi alle er sjalu, seff noen av oss er det, men ikke alle som kritiserer henne er sjalu… Vi bor i ett fritt land, da må hu tåle drittslenging og kritikk…. Ellerså får hu slutte og blogge om hu ikke tåler litt kritikk og drittslenging….

    16. Dere er tydligvis sjalu ja, haha, alle misliker noen, hva alle ikke gjør er og kritisere og nærmest mobbe de, vi driter i de, og konsentrerer oss om våres eget liv.
      Rannveig, bare drit i de ! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg