27 fullgåtte uker + magebilder


Da var vi kommet helt til uke 27 ! Fødselen nærmer seg sakte..? Eh, nei… FORT, og sikkert ! Synes ukene rett og slett bare flyger avgårde og det føles ikke som så lenge siden jeg fikk vite at jeg skulle bli tobarnsmamma i en alder av 20 år. Og nå skjer det snart, og skal ærlig inrømme at jeg har litt blandede følelser rundt det hele. Gleder meg selvfølgelig kjempemye til lille snuppa kommer til verden, men jeg hadde ALDRI kunne sett for meg at livet mitt som 20 åring skulle bli slik det har blitt. Mamma til to stykker ! Men jeg kunne ikke sett for meg noe annet, for eksempel det å drikke og “dra ut på byen” betyr ingen verdens ting for meg, det var jeg ferdig med allerede da jeg ble gravid med Nathaniel. Det å få oppleve å være mamma og snart mamma til en til liten krabat er det beste som har hendt meg og det er tusen ganger mere verdifullt enn en tur ut på byen… 

Det gjør vondt i hjertet mitt å si det, men jeg veier nå faktisk hele 66 kilo. Fra 57 kilo i uke 9, til hele 66 kilo i uke 27… det er en vektøkning på 9 kilo det ! SHIT, det er mye. Aldri veid så mye i hele mitt liv før, veide 64 kilo som høygravid med Nathaniel og nå er jeg ikke offisielt høygravid en gang. Får mye kommentarer som at jeg er teit som tenker på kiloene, men her er det faktisk kroppen min vi snakker om. Greit for meg at mange ikke gidder å bry seg om sin, men jeg er veldig gla i min og 66 kilo er absolutt IKKE en trivselsvekt for meg. Etter svangerskapet kommer jeg til å jobbe hardt for å gå ned til 50 kilo som jeg veide før jeg ble gravid med N. 

Ellers er nytt med denne uken at melkeproduksjonen er kommet i gang for alvor. Lekker melk, og om jeg klemmer på så spruter det lange stråler framover ( type 1 meter liksom!) Altså omtrent sånn som jeg opplevde det etter fødselen med N. Blir å ta det opp med jordmor på kontrollen om noen få dager, men mange sier det er normalt så da får vi håpe på det. 

På vei:  27 fullgåtte uker (27+0)

Igjen til termin:  13 uker og  2 dager (13+2)

Kjønn:  Prinsesse

Trimester: En uke til jeg er i 3 trimester !

by Browse to Save” href=”http://rannveigheitmann.blogg.no/mitt_svangerskap_uke_for_uke.html”>Neste kontroll:   Jordmorkontroll 10 juni

Innkjøp: Har jo alt fra før av, og masse mere til ! Denne uken har jeg kjøpt inn ny prinsesesengehimmel og rosa fleecedress fra Reima

Bevegelser: Hun er mest aktiv når jeg selv er i ro, og i og med at jeg er mamma til en 1,5 åring er jeg jo ikke i ro ett eneste sekund på dagtid, så nesten ingen aktivitet om dagen men myye på kveldene. 

Utålmodig:  Litt sånn avogtil, men har enda så mye å gjøre før hun kommer at jeg stresser absolutt ikke med å få henne ut

Navn:  Emma Angelica <3 

Vektøkning:  66 kilo, 9 kilos vektøkning siden uke 9

Vann i kroppen: Ja

Melk  i brystene:  Nå har melkeprodusjonen kommet ordentlig i gang ja, og melken har gått fra å være gul/blank råmelk til gul/hvit melk.. :O 

Strekkmerker: To små rundt navlen

Hodet ned:  Får vite på jordmorkontroll om 3 dager, spent!

Tungt:  Ja, er ganske tungt nå

Kynnere: Myye hyppige og vonde kynnere, men er visst normalt som andregangsgravid

Hodet festet:  Får vite på jordmorkontroll om 3 dager, spent!

Matkick:  Ikke noe spesielt

Plager: Utrolig sliten og lite energi generelt

Humør: Slenger lett med leppa om dagen, hehe… flinke kjæresten min som står gjennom alt selv om han får gjennomgå <3 

Høygravid: Føler meg jo høygravid selv siden jeg begynner å bli STOR, men ikke offisielt høygravid før i uke 34, altså 7 uker til

Fødselsforventninger: Gleder meg MASSE til både til selve fødselen og selvfølgelig til å  by Browse to Save” href=”http://rannveigheitmann.blogg.no/mitt_svangerskap_uke_for_uke.html”>møte lille prinsessa vår <3

27 uker

Vekt: 1000 g 
CRL: 23,5 cm 
Full lengde: 32 cm

 

OM BARNET
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 25 uker gammelt. Denne uken åpner gjerne fosteret øynene for første gang, men det ser ikke særlig godt. Nyfødte barns syn er heller ikke særlig godt utviklet, og de er nærsynte. Hørselen er mye bedre enn tidligere, så fortsett å prate og synge for fosteret! Lydene vrenges nok noe av fostervannet, og fosteret har gjerne vernix i ørene også.

Nå samles nytt fett under huden hele tiden, slik at huden blir mindre gjennomsiktig og rynkete. Hjertelyden kan høres i stetoskop, og enkelte vil kunne høre det lille hjertet slå ved å legge øret mot magen.

Du begynner kanskje å merke at fosteret har fått tydeligere søvnmønster, og vil kunne kjenne igjen aktive og rolige perioder på omtrent samme tidspunkt fra dag til dag.

 

TIL MOR: Sinn og kropp forberedes!

27 uker gravid

Kjenner du av og til at panikken tar deg? Dette er du ikke alene om! Svært mange forteller om denne følelsen. De vil ikke, de tør ikke. Fødselen føles plutselig ikke så langt unna. De forteller om en slags uro og følelse av tidsnød. Heldigvis er disse følelsene som oftest kortvarige. Mange kvinner er også engstelige for at det skal være noe i veien med barnet. Gråter du og føler deg mer sårbar, er dette en naturlig reaksjon på ditt følelsesmessige engasjement. Slik uro er vanlig i svangerskapet. Mitt beste råd er å snakke med noen om det, gjerne jordmor.

Nå som livmoren nærmer seg ribbeina og begynner å presse på lungene, blir du kanskje fortere andpusten. Det er fordi lungesekkene får mindre plass til å utvide seg. Likevel har du faktisk større lungevolum under svangerskapet enn ellers! For å kunne forsyne barnet med oksygen, har blodmengden i kroppen din økt, og økningen i lungevolum sørger for riktige mengder oksygen i blodet.

Livmoren er nå omtrent 8 cm over navlen, men det er store individuelle forskjeller innenfor normalen.

 

TIL FAR: Søsken
Noe av det beste du kan gjøre for ditt barn, er å gi det søsken. Helsøsken, halvsøsken, kvartsøsken, adoptivsøsken, stesøsken og attpåklatter er alle gyldige i denne sammenhengen. Søsken veksler mellom å være perlevenner og uvenner, men slektskapet gir tilknytningen en uvurderlig dimensjon.

Det å få småsøsken er ikke lett. Sjalusi har mange former, men ingen aldersgrense. De minste barna reagerer gjerne med frustrasjon og kan ty til kloring og biting. Ferske storesøsken har et markeringsbehov som må respekteres. Noen blir triste eller trassige. Andre bruker babyfakter for å tiltrekke seg mors eller fars oppmerksomhet.

Som foreldre kan man gjøre mye for å lette overgangen for vordende storesøsken. En ettåring kan ha godt av å leke med dukker og klappe på magen. Toåringer vet hva babyer er, mens treåringer forstår at det snart kommer en søster eller en bror. Eldre barn har nytte av å delta i forberedelsene. La femåringen velge farge på barnevogna. Se gjennom fingrene hvis valget faller på en grell modell. Ta med barnet for å finne frem deres eget gamle barnetøy. La storesøster være håndlanger når sprinkelsengen skal monteres, og storebror være malerassistent hvis barnerommet trenger et nytt strøk.

Når mor er opptatt med amming, må du ta deg av de andre barna. Gi storesøsken litt alenetid så overgangen ikke blir for stor. Små barnesinn trenger gjentatte ganger å høre at mamma og pappa er glad i dem, særlig når det er kommet en baby i hus.

 

Hvor langt er du på vei ? 🙂

22 kommentarer
    1. Er snart i uke 16 nå, og har termin i slutten på november. Første barnet, så må si jeg er spent! Ultralyd nå på mandag, og håper de klarer og se hvilket kjønn det er 🙂

    2. Jeg er 32 uker på vei.
      Da veier vi nesten det samme. Veier 65 kg, og det er for mye på meg.. veide 50 for 1-2 år siden og vil tilbake dit igjen, må bare bli ferdig å gå gravid først 🙂
      Men du har en nydelig babymage 😉

    3. Skjønner veldig godt at du tenker på vekten i graviditeten. Det gjorde jeg også, hver eneste dag…. Syntes det var så kjipt at den bare gikk oppover og oppover. Men slik er det vel for oss gravide:-) hadde heldigvis tatt av mine 16 kilo løpet av 3 måneder. Nå er det 8 måneder siden jeg fikk en sønn og jeg har aldri vært så trent og fornøyd med kroppen i hele mitt liv. Så alt går :-))) nå er det bare brystene som skal fikses etter at de har blitt rimelig slappe ….. Men vil gå gravid en gang til før den tid. Jeg var sunn og trente hele svangerskapet men allikevel la jeg på meg……. Ikke lett å være gravid! Men vidunderet vårt er verdt det:-) sist men ikke minst, syntes du ser veldig bra ut. Følger bloggen din daglig:)

    4. Viss du har vann i kroppen forsvinner dette veldig kjapt etter ungen er komt.Jeg gikk opp 35 kg. i begge svangerskapene mine.Hadde kjempeMYE vann i kroppen første gangen og da forsvant 25 kg. på bare to uker..De 10 siste måtte jobbes litt mere med,men de forsvant de og,med 3 månders trening og riktig kosthold:)Har 2 barn veldig tett,så synes det var grusomt å gå opp så mye begge gangene.Nå har jeg 5 kg. igjen å ta av etter andremann,så er jeg i mål:)

    5. 66 kg er jo perfekt for ei jente som deg, du er trossalt ganske høy og.. men hjelper ikke hva andre sier når en ikke trives selv, det vet jeg. Men du må nok regne med å gå opp litt til, det er jo svangerskapet som veier.. gleder meg til å se magen din på slutten, den er skikkelig fin da, skikkelig jentemage hverfall, 😛 😀

    6. Skjønner helt hva du mener, selvom man blir gravid så bryr man seg selvom om kroppen sin! Og jeg hadde ikke tenkt på bare vekta, men også strekmerker, andre steder som blir forandret.. Syntes det er så teit, fødsel er jo en naturlig ting hvorfor er det så unaturlig for kroppen? (Altså smerte under fødsel, hvorfor er vi ikke bygd annerledes, strekmerker osv)
      – måtte bare få det ut hehe. Men lykke til med alt! 🙂

    7. Tror nok trygt du kan skrive at hode ikke er festet. Og om hun har lagt seg med hode ned har hun enda good plass i flere uker til å kunne snu seg :-p

    8. Jeg bare elsker gravidmagen din:) fineste magen!!!aldri slutte å blogge om dette,triveli å lese å kansje alle dem som surmuler tar cg i nakken å ser at man kan ce bra ut sellom man er gravid:* btw synd dt med tingene dine:/ ikke bra!men fint man har forsikring:) kos dere så mye:)

    9. Vektøkning er bare kroppen sin måte og forberede kroppen best mulig til amminga. Det er vanlig å gå mer opp i vekt med svangerskap nr.2. Du vil helt sikkert greie å gå ned i vekt så mye du øsnker etter at babyen er født og du er ferdig med amming.

    10. Nå må du huske at de kiloene forsvinner raskere enn du aner når du ammer. Vanlig å legge på seg litt mere med andremann, men det er ingen krise for deg. Jeg la på meg 25 kg med nr2 (12 med første) men i løpet av 3 mnd var jeg i matchvekt igjen. Dette går så fint så:)

    11. Det er jo ikke to livsretninger. Det er en mellomting mellom 20 år og tobarnsmamma og festejente. Det er ikke enten eller.

    12. Så fin mage!
      Jeg syns ikke du skal klage på kiloene.. Jeg gjør alt jeg kan for å holde kroppen min “vedlike”, men jeg veier fortsatt 62 kg.. Og jeg er ikke gravid;)

    13. Så fin en mage 🙂 jeg er 28 uker på vei. Gikk ned 8 kilo i starten av graviditeten, i uke 25 var jeg på min normalvekt som var 65 kilo, i uke 26 var jeg på 66, i uke 27 var jeg på 67 kilo og nå har jeg ikke gått opp noe ekstra så har fra normalvekten bare gått opp 2 kilo og er fornøyd med det 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg