Solarium er IKKE farlig for gravide…

Først og fremst må jeg bare beklage for den dårlige bloggingen min, jeg har rett og slett ikke energi til det og bruker all tiden etter lillegull sin leggetid til å sove. Eller, til å ta sol ! For nettop det å ta sol mens man er gravid tenkte jeg å skrive litt om i dette innlegget. 

De siste to dagene har jeg tatt sol, og har “sjekket inn” på facebook begge gangene. Da har jeg fått kommentarer som “Herregud, det er farlig å ta sol når man er gravid, legen min sa det” osv. Fikk også et par kommentarer her på bloggen, og helt ærlig, så har jeg lyst til å le… HØYT ! 

Dere som mener solarium er kjempefarlig mens man er gravid, vis meg for guds skyld den forskningen som viser det ! Nei, nettop ! For det finnes ingen forskning som viser det. Snarere tvert i mot, det finnes forskning på at solarium ikke er noe farligere enn om man ikke er gravid. Det eneste man risikerer ved overdreven soling er hudkreft, uavhengig om man er gravid eller ikke. Det med at man stråler fosteret er jo helt latterlig, dere er vel klar over at UV-stråler går 0.3 mm inn i hudens overflate, mens fosteret ligger laaaaangt innenfor det ? 

Gjennom hele svangerskapet med Nathaniel tok jeg jevnlig sol, i perioder nesten hver dag. Selvfølgelig med vifte og hele pakka på, da man skal passe på å ikke bli for varm ( noe som kan være farlig) og han er da en perfekt og utrolig velskapt frisk liten gutt.  Og jeg akter å gjøre akkurat det samme med snuppa i magen, når jeg VET det ikke skader henne. Jeg kommer til å fortsette å ta sol til den dagen jeg føder, og såklart fortsette igjen etter det, rett og slett fordi jeg liker å være brun og se bra ut. Jeg respekterer de som ikke vil ta sol i sitt svangerskap , men hvorfor føler dere behovet for å komme å fortelle meg at jeg er en dårlig person som velger å ta sol mens JEG er gravid ? Lær dere å respekter andre, voks opp og for guds skyld….  søk opp fakta og vis til forskningskilder før dere kommer med påstander om ting dere egentlig ikke har peiling på ! 

Daaaagens frustrasjonsmoment, var godt å få det ut ! Det er virkelig mye man skal få hets for, silikonpupper, restylane, soling, bleiking av håret.. jaa… lista er uendelig ! Jeg liker å ha det sånn, og bryr meg fint lite om hva andre mener om mitt utseende og hva jeg velger å gjøre med det. Folk får mene hva de vil, så lenge JEG er fornøyd. Og tipper nok ikke det blir færre meninger etter min neste TV deltakelse, høhø ! 

Bildet som skapte blest både her på bloggen og på facebook , eh.. hahah ! 

17 uker gravid med N og solarium i bakgrunnen… oh noo

Sol og ikke gravid, samme greia. 


/38 uker gravid med N og fortsatt BRUN.

Respekter andre og ders valg, og bry deg mere om ditt eget liv og hva du selv foretar deg. Det tjener du på i det lange løp ! 

45 kommentarer
    1. Er gravid selv og tar solarium innimellom, har ikke hørt at det kan farlig:) Men at man lettere få pigmentflekker. Så da burde det jo få være opptil hver enkelt:) Skjønner ikke at folk gidder å henge seg opp i det uansett jeg da:p

    2. Hahah Rannveig! Drit nå i det da? Hva er vitsen med å sjekke inn på solstudioet på face når du vet at folk vil reagere, det lurer jeg på.. du liker da å provosere.. ta sol og drit i hva andre sier.. din kropp, men barnet kan også få konsekvenser.
      Er ikke farlig for barnet med strålingen. Men er farlig for deg, huden din osv, mn du er jo klar over det. Er ikke det noe du tenker på noengang? At du vil eldes tidligere osv? Har sett mange spørre deg om det, men du har ikke svart?
      Det eneste som er farlig er vel at om du blir utsatt for vena cava syndromet under svangerskapet kan du besvime mens du ligger på rygg. Da kan det ende galt, da dette kan føre til at barnet i magen ikke for nok oksygen.. og da kan jo ting skje!
      Også må du bare vite at dette er en NO HATE kommentar! <3

    3. Det er ikke uv-strålene som er farlig, men overoppheting av fosteret. Du får google “gravid + overoppheting” og se hva du får av treff

    4. Solarium når en er gravid er ikke farlig en skal bare passe på å ikke blir overopphetet då dette ikke er bra for babyen og det kan komme en del lys inn på slutten når skinnet på magen blir tynnere slik at babyen blir urolig men bare ta ett håndkle på magen:)
      Sjøl tok eg kun sol en gang pga eg hadde så vondt i ryggen at eg ikke klarte å ligge.

    5. Soling under graviditet er ikke noe problem. Her gjelder også samme regel som før: Solarium og sol ute har samme virkning.
      En kan oppleve at fosteret blir urolig under soling. det kommer av at sollyset gjør at det blir lysere inne i magen, og babyen beveger seg derfor mer. Dette kan man dempe ved at man legger et håndkle over magen. Man skal allikevel være oppmerksom på at det under graviditet ikke bør være for varmt under solingen. Bruk derfor viften godt.
      Det er også økt risiko for å få brune pigmentflekker i huden under graviditet. Disse oppstår oftest i ansiktet. Noen ganger forsvinner disse raskt etter fødselen, men i andre tilfeller kan disse følge deg hver gang du blir brun. I de fleste tilfellene forsvinner disse når huden blir blek igjen og kommer ikke tilbake ved senere soling. Disse flekkene kommer ikke plutselig, men utvikles sakte så det kan være lurt å være på utkikk etter disse og stanse solingen hvis du føler at det kommer skjemmende flekker.
      Når man er gravid har man ekstra stort behov for vitamin D3 som skapes av solstrålene. Vitamin D3 er helt nødvendig for at kroppen skal oppta kalsium. Så litt sol under svangerskapet kan være bra for både deg og fosteret…

    6. Æ har en trang te og vise mitt undertøy og pupper… Støggaaaaaaaa!!! Å tru meg, det ligger IKKE litt sjalusi bak de orda!

    7. Du etterspør forskning som viser at det er skadelig….Det finnes ikke tilgjengelig forskning anngående risikoer ved solariumsbruk hos gravide fordi det er ikke ETISK forsvarlig! Og skulle igangsette en longitidunell studie der handlingene kan muligens gi foster permanente skader vil mest trolig aldri bli igangsatt i den vestlige verden…takk og lov. At du velger og utsette deg selv for en betydelig økt risiko for deriblant føflekk kreft er din sak. At du velger å muligens utsette et foster er også desverre din sak. Sitat Rannveig: For det finnes ingen forskning som viser det. Snarere tvert i mot, det finnes forskning på at solarium ikke er noe farligere enn om man ikke er gravid. Hvor har du funnet den forskningen som viser at det ikke er noe farligere? Wikipedia???Eller muligens NRPA rapporter som er utviklet for de som fører tilsyn med solariumer og finansiert av de som drifter solariumene. Dette er det man vet: Statens strålevern fraråder all bruk av solarium. Kunstig soling fører til at du får økt UV-dose på toppen av UV-dosen du får fra den naturlige solen. Dermed øker risikoen for tidlig aldring av huden og for hudkreft. Vil du eller tørr du og finne ut eventuelle langtidsvirkninger hos dine barn?

    8. Skjønner ikkje vitsen med og slenge dritt om hvilken bilder folk legger ut. Og forteller folk at de er stygge osv.. Sier folk det kun for og få selvtilliten de sin opp?, blir trøtt og kvalm når folk holder på sånn…
      Veldig fin blogg du har Rannveig! 🙂

    9. Stemmer det du skriver. Eneste som kan være negativt med å ta sol når man er gravid er at man kan få pigmentflekker på magen. Men det skader jo ikke barnet på noen som helst måte 🙂 Lykke til videre i svangerskapet 🙂

    10. Jordmoren og legen min sier også at solarium er farlig, men når jeg spør om de kan vise til kilder hvor jeg faktisk kan fordype meg mer på dette selv og ikke bare godta at “sånn er det bare”, blir de stille. Også over til noe enda verre; jeg kunne godt ta solarium om jeg la toppen min over magen min for å unngå stråling til fosteret… HAHAHAHAAH! Unnskyld meg, men om stråling hadde vært farlig så spiller det INGEN rolle om jeg har noe på magen eller ikke – stråling er STRÅLING :p
      Det som kan være farlig med solarium, som alt annet av varme, er jo om du blir overopphetet, men dette merker jo DU leeeeenge før babyen merker det 🙂 Man går selvfølgelig ut om det blir ubehagelig varmt og ekkelt for deg, det sier seg selv.
      ♥ Lizbethosnes.com

    11. Skjønner ikke hvorfor folk er så stygge i munnen. Og hvis de virkelig misliker henne så sterkt, hvorfor gidder dere å se bloggen hennes?! Mange rare folk spør du meg!! Slemme er dere!!

    12. Jeg er helt enig at man ikke skal si hva som liksom er rett, når man ikke kan bevise det.
      Men, jeg tror ikke jeg personlig ville tatt MYE solarium under graviditeten. Men det er meg. Jeg syntes du er tøff som tørr å skrive dette innlegget. Stå for det du gjør osv. 🙂 Så lenge det ikke er bevist farlig å ta sol med barn i magen, så skjønner jeg ikke hvorfor folk skal si ditten og datten. Helt opp til hver enkelt hva de vil gjøre under svangerskapet 🙂 Man soler seg jo ute gravid, så hvorfor ikke i solarium?:)
      Lykke til! Elsker bloggen din 🙂

    13. Det er finnes faktisk ikke noe fasitsvar på om det er farlig å ta sol under svangerskapet eller ikke, man vet alt for lite om det 🙂 Så dem som sier det er farlig – tar feil, og dem som mener det er ufarlig har heller ikke rett.
      Jeg tar ikke sol under mitt svangerskap, rett å slett fordi jeg vil unngå den risikoen det KAN være ved å ta solarium når man er gravid. Det med stråling er jo veldig sant, går ikke spesielt langt inn under huden, men overoppheting er absolutt ikke bra!
      Bryr meg ikke spesielt om andre som tar sol under sitt svangerskap, så at folk slenger med leppa til deg blir jo kanskje litt dumt 🙂 Gjør det du føler er riktig, og gi faen i alle andre!

    14. Kristin over her sa egentlig det meste jeg skulle si; det finnes ikke betydelig forskning på området. At man ikke kan vise til forskning som sier det er skadelig betyr ikke dermed at det er ufarlig. Det betyr at du utsetter barnet for potensiell fare. Jeg har studert fysikk og deriblant stråling, og ville ikke tatt solarium så ofte/lenge som du gjør iallfall. Sier ikke dette for å provosere eller whatever, men vil at folk skal ta veloverveide valg. Sette seg like mye inn i dette som f.eks. valg av barnevogn…
      Og Lisbeth, stråling er ikke STRÅLING. En grunn til at vi ikke har kjernekraftverk her og der!
      Også noe å tenke på for gravide (eller de om vil bli gravide i framtiden): Stråling fra laptopen på fanget…! Og du blir også utsatt for stråling på fly! (KAN påvirke foster i første trimester).
      Til sist; nei, jeg vet at man ikke kan unngå at som er potensielt skadelig her i livet.. men visse ting er ikke like nødvendig å utsette seg for som andre! 🙂

    15. Misliker sterkt når folk sier hva jeg kan og ikke kan gjøre når jeg er gravid, så skjønner godt at du fortsetter å leve som normalt. Spurte jordmoren min angående solarium og hun mente det gikk greit, så lenge jeg tok 15 minutt og ikke lengre hver gang. Grunnen til at det ikke er bra for babyen er jo nettopp fordi hjerteslagene synker ved oppheting av fostervannet 🙂

    16. Helt rett at solarium ikke skader barnet. Jeg tok solarium da jeg var gravid med mine barn. Eneste jeg vil advare deg om er pigment forandringer. Har masse pigment flekker i ansiktet nå etter dette.

    17. Hva er problemet??… Solarium spesiellt under vinterhalvåret er bare supert! Spesiellt når man er gravid, da øker behovet for D vitamin og solarium kan være en god kilde til dette da tabletter med d vitamin er vanskligere for kroppen å ta opp. Fortsett med sol, det er sunt for babyen din! I Norge har man ikke så mye sol og varme til at det skal utgjør en forskjell på D vitaminlagetet ditt! Fortsett med sol du:) lykke til videre med svangerskapet, gleder med til lille prinsessa er ute, lurer på hvordan hun ser ut:D

    18. Det er din kropp. Og ditt liv. Så hvis du vil ta sol, så gjør du det. Du eksponerer for hele Norge hvor egoistisk og egosentrisk du er. Barnet ditt kan ikke si fra inni magen at hun har det ubehagelig. Og kan love deg at dette kommer til å bli brukt mot deg i fremtiden. Du blir observert. Av alle rundt deg. Barnehageansatte, naboer, helsestasjon. Og alle som leser bloggen din.

    19. Har du i det heletatt googlet det, eller spurt en jordmor/helsepersonell? Klart noen av de som kommenterer ikke har helt peiling, og gjetter at det er strålingen som skader barnet. Du som mor og gravid bør selv sette deg inn i dette, og skaffe deg informasjon. Her gjelder det også å bruke sunn fornuft. Hører du at det kan være utrygt for deg og fosteret i magen din at du tar solarium, så bør du heller følge føre-var-prinsippet. Å holde deg unna, i tilfelle det faktisk kan være skaldelig, istedetfor å kreve resultater fra forskning som bekrefter dette.

    20. Det er kanskje slik at leger og jordmødre ikke sier til sine gravide pasienter “ja ta sol”, fordi det skader pasientens hud og øker risikoen for hud/føflekkreft, men at det ikke har noe å si for barnet i magen (med mindre man snakker om overopphetning som andre trekker frem). Jeg synes man skal ha et nøkternt forhold til det å ta sol. Å sole seg innimellom kan være greit, men overdrevent soling kan som sagt være helseskadelig. Det er du jo helt sikkert klar over Rannveig og det er ditt eget valgt 🙂 Så lenge du føler deg bra så tror jeg barnet vil vite og kjenne at mor har det godt. Da vil også barnet ha det godt i magen. Solarium er noe som får deg til å føle deg bra = positivitet i ditt sinn går over til barnet ditt. Barn i magen kan ikke få hudkreft fordi mor tar solarium!

    21. i brosjyrene på brun og blid står det faktisk om solarium og graviditet! Det er da ikke sånn at gravide ikke kan vere i solen, og det er lite forskjell mellom litt solarium og en hel dag i stekende sol. Bare be de lese i brosjyren om de har så mange meninger om det, det fungerte vertfall for meg. Er forresten 37+6 på vei med lille Adelen <3

    22. Du sier du tar sol får å se bra ut. Hvem faen ser ikke bra ut i en alder av 20 år? Med eller uten sol. Om kun 10 år vil huden din begynne å eldres, å da vil mora di se yngre ut enn deg. Du sier at alt gikk bra med nathaniel i magen da du tok sol, hvorfor vil du risikere at det kanskje ikke gjør det igjen? Det er ingen forskning som viser til at det ikke skader barnet. Ingen bruker en gravid kvinne som forsøks kanin, hvor dum er du egentlig ?

    23. Har akk vært gravid, så snakket med jordmoren min om det var greit å ta sol, og det var det. Bare at man kunne få fortere pigmentflekker og sånne ting. Så jeg tror jordmødre vet hva de snakker om her.

    24. Det stemmer det, er ikke farlig å ta sol når man er gravid. Jeg forhørte med med legen min om det når jeg gikk gravid, og det gikk helt fin 🙂 Det eneste man burde passe på var å ha på viftene så man ikke ble overopphetet, men det har du jo så da er det ikke noe problem 🙂 Må egentlig le litt når folk tror at barnet tar skade av det, for tenk på alle organene i kroppen som hadde blitt skadet hvis UV strålene hadde gått så langt inn :p Men nå tok jeg minimalt med sol da, for jeg er livredd for hudkreft.

    25. Solarium gir jo større sjanse for å få hudkreft generelt, så det er jo opptil hver enkelt om de vil risikere det. Det er ikke noen større risiko når man er gravid.
      Man kan fort få stygge pigmentflekker når man er gravid og man kan bli veldig fort brent. Dette er ikke ukjent..
      Jeg for eksempel var i syden en uke, første dagen etter 15 minutter hadde jeg brannsår på beinet fordi jeg tåler ikke sol nå som jeg er gravid. Så man reagerer forskjellig. Jeg er sikker på at hvis du spør legen din om du bør ta det, så sier hun/han sikkert nei. Det er hormonene i kroppen forresten som avgjør hvordan du reagerer på sol i graviditeten.

    26. det er ikke farlig for fosteret å ta sol! strålene som kommer fra solariumen trenger seg ikke så langt inn! det er bare snakk om fåfå millimeter.. Men sjansen for pigmentflekker er større da man er gravid, pga hormoner..

    27. Du må ikke bry deg om alle de håpløse menneskene der ute Rannveig! Du lever ditt liv og det gjør du på din måte og akkurat som du vil selv 🙂
      Det å bruke tiden sin på å slenge slike kommentarer sier mer om dem enn om deg.
      Du har et meningsfylt liv med kjæreste og barn og ikke minst masse kjærlighet og gleder.
      Ikke bry deg 🙂 Hev deg over det bare 🙂

    28. Det som er med soling. Og hvertfall i solarium er at huden blir påført skade ved at solen og ståler ødelegger og cellenes jobb i huden. Dette kan føre til hud kreft og hvis en gravid får kreft blir disse ofte ikke behandlet før etter fødsel pga skade på foster. Går dette over lang tid kan dette være livsfarlig for mor og foster. Utviklingen av foster kan også være i faresone for å ikke være ferdig utviklet. Så jo oftere man tar sol jo større er faren for hudkreft + huden ser og blir mye mye fortere gammel og rynkete

    29. Det kan være farlig dersom det blir for varmt. Det er tross alt vann i magen din, som barnet ligger i. Blir vannet for varmt, kan det være skadelig. Det er ikke anbefalt å ta solarium mens man er gravid, på samme måte som det ikke er anbefalt å sitte i badstue, da det kan bli for varmt. Men der igjen så er det ikke påvist at det faktisk er skadelig, men det anbefales likevel ikke 🙂

    30. Det er vel en litt feil påstand å komme med, “solarium er ikke farlig for gravide”? Solarium er farlig for alle og en hver, uansett hvor mye du vrir og vender på det. Skal ikke si noe på om det er spesielt farlig for gravide, men at det er farlig med solarium er hvertfall sikkert og visst.

    31. UV-stråler får man både fra solarium og og sola, derfor er det ikke uv-strålene som kan skade fosteret. Dette blir på lik linje som når du soler deg i syden. Men for at solariumet skal produsere UV-stråler kreves utrolig mye strøm som kan gi usynlige stråler som man ikke kjenner der og da, men som kan gi en senere innvirkning på fosteret. Det er ikke snakk om en misdannelse når barnet blir født, men kanskje i senere alder. 🙂
      uansett, du virker som en utrolig god mor og jeg tror vi alle leserne skjønner at du vil barna deres beste. stå på!

    32. Fakta er at man ikke vet… Man vet rett og slett ikke hva strålingen fra solarium kan påvirke fosteret i magen. Jeg er gravid for andre gang og liker ikke å bli bleik, men ettersom man ikke VET nok er det ikke en risiko jeg orker å ta om det så er 1% sjangse for at det skal være skadelig engang. På samme måte får man ikke ta røntgen under graviditet fordi man ikke vet nok. Men du får jo ta ditt valg selv 🙂

    33. Du bør ikke ta sol før du er i uke 12, for da har den utviklet alle organer osv så hvis du tar før det kan det skade fosterets utvikling på en eller annen måte.

    34. Det jeg lurer på er hvordan du klarer å ligge på ryggen så lenge uten å få vondt/ubehag. Jeg er I uke 28 nå og har så lyst til å sole meg myyye mer…men sliter hver gang jeg gjør det. Det er så vondt å ligge på ryggen der… det er så hardt og trangt. Får kjempetrøbbel når jeg skal ut av senga igjen 😂 Ellers er det kjempedeilig 😄

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg