Gravide som røyker er motbydelige

Tenkte jeg skulle tipse dere om et blogginnlegg laget av en venninne av meg selv. Jeg kunne faktisk ikke vært mere enig med bloggeren, da jeg synes at gravide med en sigg rundt kjeften virkelig er det styggeste jeg kommer borti. Jeg har hatt venninner som har røyket hele svangerskapet gjennom ( grusomt) og jeg røyket selv da jeg ble gravid første gangen, men valgte å slutte fortere enn fortest da jeg innså hva som virkelig spiller en viktig rolle – fosterets helse. Ikke det at moren selv er så egoistisk at hun ikke klarer å slutte og setter sine egne behov fremfor sitt ufødte barn og med full bevissthet skader sitt eget barn før det engang er født. Det er rett og slett motbydelig !

Trykk her for å komme til blogginnlegget ! 

26 kommentarer
    1. Jeg er selvfølgelig helt enig med deg i at røyking er noe av det verste man ser ved gravide kvinner! Jeg er selv gravid, men jeg har aldri rørt en røyk i hele mitt liv så for min del har det aldri vært noe ufordring gravid eller ei. Men jeg syns det blir litt dumt at du skriver slike innlegg og blander deg oppi hva andre velger å gjøre. Jeg syns det er utrolig rart av deg at du tar sol foreksempel, men dette er ting jeg aldri har kommentert før og mener at enkelte ting kan man faktisk holde for seg selv. Men leser bloggen din ofte, og syns du skriver mye bra ellers;)

    2. Du som ligger å steiker deg i solen og blir solbrent på magen, tror du det er så veldig smart då? Helt enig med det du sier om røyking, men du skal ikke snakke så veldig høyt når du selv gjør ting som absolutt ikke er bra for en baby. Tenk deg om før du skriver ting, evt skaff deg kunnskap om hva som er bra/ikke er bra når man har et foster i magen 😉

    3. Helt enig! Er man så ego at man ikke gidder slutte for barnets beste, så kan man like greit kjøpe seg en potteplante! Har selv røkt, så jeg vet det ikke er vanskelig å slutte. Det er bare å lese endelig ikke røyker boka! Det er ikke noe bedre med foreldre som røyker rundt barna, selv når de er ute! Passiv røyking er ikke bra, det viser all forskning.

    4. Greit nok at røyking ikke er bra når man er gravid, Men det er hver enkelt person sin eget valg. akkurat like mye som det er ditt valg å ta sol høygravid. Syns ikke at en person som deg som trur alt det du gjør selv når du er rett skal uttale seg om det. 🙂

    5. Yvonne: Er du seriøs? Moren velger ikke bare for egen kropp, hun velger også at barnet skal røyke. Så enkelt og greit er det! 😉 SOM om barnet valgte å ta en sigg, hahah! Dagens..

    6. man kan faktisk få alvorlige skader selv om man plutselig slutter,og det går også utover fosteret. mener ikke att folk skal røyke under svangerskapet. men ta den tiden de trenger på å slutte pga. begges helse. jeg brukte 13 uker på å slutte, mens min mor brukte 7 mnd på å slutte når hun hadde meg, å jeg har ikke skader etter det og det har heller ikke mitt barn.
      det er bevist att stress er mere skadelig enn røyk er under svangerskapet.

    7. 07:13, det er det dummeste jeg har hørt, mor kan slett ikke få alvorlige skader. Helsepersonell er ofte altfor “snille” når det gjelder å snakke til gravide om dette. Det eneste som hjelper er å slutte…..helt!!

    8. Anonym 07.13: Hvor har du funnet forskning som beviser at stress er mer skadelig enn røyk? Gjerne en link til det! Skulle likt å sett det, for den påstanden er det nok ikke hold i. Og som ble skrevet i innlegget, det finnes utallige måter å takle stress på. Finnes ingen unnskyldning.

    9. Gravide som snuser og røyker er noe av det styggeste jeg ser.. Klarer ikke å forstå hvordan de har samvittighet til noe sånn.

    10. Det er ikke farlig å sole seg om man er gravid. Huden beskytter solen og barnet får det ikke varmere inni magen. Hadde det vært tilfellet så hadde man også fått kjempehøy feber av å ligge i solen. Huden er faktisk vårt største beskyttelsesorgan både mot vann, varme, ultrafiolette stårler etc. Men bruk høy faktor. Husk er man alltid brun når man er ung blir man også fortere “sviske” som gammel….for ikke å snakke om hudkreft…..

    11. Nina: Et foster har ikke evnen til å regulere sin egen kroppstemperatur, og hvis mor blir overopphetet i solen, blir barnet det også! Huden beskytter oss til en hvis grad, men ikke mot alt, og derfor får mennesker heteslag, blir dehydrerte o.l når det blir så varmt at kroppen ikke kan regulere selv. Normal soling er OK, men å ligge å steke seg i syden, er slett ikke bra. jeg gikk gravid i fjor sommer, og hvis jeg tok av meg toppen, kjente jeg at sønnen min snudde veldig på seg når det kom direkte sollys på magen min. Derfor solte jeg meg med topp/singlett, og tok pauser fra solen ofte. Det er velkjent dette med røyking under graviditet, og alle vet at det er fy-fy, men det finnes mange andre ting som slett ikke er bra for babyen, og det virker som at det ikke gjør noe så lenge man ikke røyker og drikker. Syns folk kan passe på seg selv, og ikke legge seg så mye opp i hva andre gjør!

    12. Jeg synes ikke du har så mye å si når det gjelder denne saken, da du også klart og tydelig har påført ditt eget barn skade ved å sole deg slik som du har gjort. En baby koker inni magen på mødre når de blir utsatt for slik varme. Dette er MINST like helsefarlig for fosteret som å røyke under graviditeten.

    13. Du vet, de som trasher her nå rannveig, de føler seg nok truffet og vil forsvare at de selv røyker og bruker soling mot deg. Det jeg finner ligt latterlig er at om denne varmen er så forbanna skadelig, hvordan i alle dager går det med de barna som blir født der nede? Spurte legen om akkurat det med og ligge i sola når man var gravid og fikk beskjed om at så lenge jeg ikke følge ubehag og følte meg varm så var det ingenting i veien med og sole seg i varmen. For de får faktisk barn der nede også!!

    14. wow! Blir helt satt ut av at folk sammenligner det å være i sola og det å røyke under svangerskapet! Veldig tydelig at folk følte seg truffet av innlegget ditt, Rannveig! Skaff dere litt mer informasjon før dere uttaler dere! herlighet…!

    15. Herregud.
      Jeg tror Rannveig kunne sagt hva som helst og folk ville hoppet på henne.
      Graviditet og røyking har INGENTING med hverandre å gjøre. Spør du enhver lege, jordmor eller helsesøster får du samme svar. Om man synes Rannveig har dumme meninger om andre ting, so what.
      Denne gangen har hun helt rett!

    16. Enig! Det dummeste jeg hører er “legen min sa jeg kunne fortsette å røyke fordi det var skadelig at jeg var så stresset” JAVELL!!!! Idiot! Så det er mindre skadelig å påføre egen kropp og barnets helse ved å stresse noen uker, enn å påføre gift daglig i mange mnd? Bullshitt. Finnes ikke annet enn egoisme og egen fremmelse ved å forgifte det stakkars barnet. Går kun på mor og hva hun vil. Og ja, jeg bar storrøyker! Slutten med en gang testen viste +, selvfølgelig!

    17. Jeg er imot røyking når man er gravid MEN
      Grimsmo :
      Jeg har ADHD, noe som fører til at jeg blir svært hyperaktiv uten medisinene mine. ADHD medisinene er noe man absolutt ikke skal ta når man er gravid, det er visst på linje med narkotika. Jeg fikk beskjed at legen å fortsette å røyke( i så liten grad som mulig) for å kunne roe meg litt ned. Det er stor sjangse for spontanabort om man hopper rundt og hiver seg på veggene.
      Jeg fikk mange stygge blikk under graviditeten og det skjønner jeg, MEN jeg måtte. Barnet mitt er 100% frisk.

    18. Asså det er dårlig å røyke i de første mnd, eller frem til barnet er over halv utviklet, når barnet har kommet så langt som eks 7 mnd så er det ikke så mye skadelig som når man gjør det mens barnet er på vei til utvikling, ofc i en liten grad skjer jo noe, men barnet Mister bare litt vekt og ikke mere når man røyker eks når barnet et 7 mnd på vei!

    19. Fy så dumme dere som sier det er farligere med stress enn med røyk for babyen.
      Får babyen i seg de stoffene røyken har ved stress? Nei, det gjør den ikke. Vil heller at babyen skal merke det litt ved røykeslutt eller at h*n kanskje må slite med astma i mange år framover. Jeg har røyka i 10 år og over 20 om dagen, men den dagen jeg fant ut at jeg var gravid kutta jeg røyken, ganske enkelt fordi da er det ikke lenger bare meg det går utover. Hvor mange av dere som er ”for” røyk under svangerskapet ville gitt barnet deres en røyk? Det blir på samme måte, det er KVALMENDES!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg