Lappen !

Dette blir egentlig bare et superkort innlegg ! Trenger nemlig litt hjelp fra dere. Nå som vi blir å flytte ganske “øde” (er tog og buss da) og jeg gjerne vil ha muligheten til å hente/bringe lillegull i barnehagen, selv om det jo for det meste vil være Willem som skal stå for det da… så tenkte jeg å gripe sjansen til å ta lappen nå før prinsessa melder sin ankomst til verden ! Så… det jeg da lurer på. Er det noen som vet om noen slags “lynkurs” eller liknende i Akershus/Oslo som er bra… og pris ? Tenker sånn f.eks å ta lappen på en mnd ? Har hørt om noe sånt før, så er litt interessert i å høre om det er noe som eksisterer fortsatt.

Hadde satt veldig pris på svar fra andre som har litt erfaring med det 🙂 

Ooog ja, forresten ! Så noen kom med et kjempeflott spørsmål,om jeg kunne skrive et innlegg om det å bli mor som 18åring. Og det synes jeg var en utrolig god ide, da det sikkert kan hjelpe mange i samme situasjon, også til å prøve å unngå å bli satt i den situasjonen ( med mindre man vil det da såklart….) . For det var utrolig tøft og ikke noe jeg vil anbefale til noen selv om det naturligvis er verdens beste ting å bli mamma. Noen andre som vil ha et slikt innlegg ?? 🙂

#sminkefri

Akkurat NÅ sitter jeg og bollemagen bare her hjemme og tar vakre bilder av meg selv mens Willem og lillegull er dratt på besøk til en kompis av han med jevnaldrende barn. Været er suuuperfint og livet smiler til de grader. Ha en fin dag kjære lesere !

54 kommentarer
    1. Jeg bor jo ikke der i nærheten. Men før i tiden var det MYE slikt at man kunne ta lynkurs osv, men flere og flere har sluttet med dette. Tror nesten bare du må ringe direkte til kjøreskolen(e) nær deg å spørre dem 🙂 Lykke til! Veldig kjekt med lappen selv i alle fall, er jo ikke avhengig av å sitte på eller hentes av noen.

    2. nei finnes ingen lyn kurs,kun en obligatorisk opplæring første del er trafikksikkerhets pakka,så kommer hoved del teori og praksis,så eksamen, samlet pris caa 50,000

    3. Har tadd lappen her i Alta, å det tok under en mnd fra æ hadde tadd teorien til æ hadde lappen, men va ikke nå lynkurs. Kommer væll mæst ann på kor mange dæm kjøre me å om du må ha mange kjøretima eller bare de obligatoriske:) betalte 18000

    4. Roar, du må ha røyka sokka dine, det koster ikke 50 lapper å ta førerkort med mindre man bruker noe helt ekstremt med kjøretimer..

    5. Det finnes intensivoppkjøring her hvor jeg bor: møre og romsdal. Da må det jo gjøre det i oslo også. Der jeg hørte kostet det irunt 22000, må ha tatt teori først og øvelseskjørt mye. Da kan man ta lappen på 1-2 uker:)

    6. Jeg brukte 50 000,- her i Stavanger, Christian. Mange som gjør det her. Hadde ikke mer kjøretimer enn normalt.
      Vet det er en plass nær Stavanger der du kan ta lappen på to uker eller noe. Da bor du på skolen og kjører hele dagen og har teori. Men er usikker på hvor mye det koster. Men det finnes sikkert noe lignende der du bor også. 🙂

    7. Tror ikke det er mulig å klare å ta det på en måned hvis du ikke har gjort en del fra før. Er mye obligatorisk som man må gjennom. Bla. glattkjøring som de ikke vil du skal ta mens du er høygravid. Men du kan sikkert klare det hvis du finner riktig kjøreskole. eneste er at det som oftest er lang ventetid på oppkjøring i oslo. Man må også ha bestått teorien før man melder seg opp til oppkjøringen. Lykke til!

    8. Det er helt umulig å ta lappen på kun en måned. Du må ha traffikalt grunnkurs, mørkedemonstrasjon, landveiskjøring, glattveiskjøring på bane og veg, teoriprøven og oppkjøring.
      Og dette her er utenom selve kjøretimene!
      Bare kursene i seg selv kommer på alt fra 10- 25 00 kroner, regner jeg med.
      Hvis du har øvelseskjørt mye fra før, er det et STORT pluss, ellers har du lattrelig mye du må lære!(:
      Jeg er bare halveis, og har brukt 15 000, og jeg må sikkert bruke minst 30 000 til, før jeg har lappen i hånda.
      Hvis jeg hadde vært deg, hadde jeg ventet med å ta lappen til babyen var ute av magen.
      Lykke til:-)

    9. Litt sent å tenke på det nå som høygravid da? Du får ta den etterpå engang – men anbefaler deg å følge det “vanlige” opplegget, slik at du modnes kjøremessig underveis og gjør det på en trygg måte. Beregn 1 år fra du starter.

    10. Hvis du snakker med kjørelæreren din eller en kjøreskole så kan de sikkert ta hensyn og få deg raskt ferdig:) før et slikt lynkurs må du ha tatt teorien:)

    11. Du må nesten bare ringe kjøreskolene å høre 🙂 mange som har intensiv kurs. Tok selv lappen på 3 uke. Pris er veldig avhengig av hvor mange timer du trenger og hvor mange forsøk du bruker på teorien 🙂 lykke til!

    12. Jeg brukte 28 tusen, og var ferdig på fire md. Hadde bare obligatoriske kjøretimer og glattkjøring, landevei, langkjøring, bykjøring og mørkekjøring. Mørkekjøring tok jeg 7 mnd senere, da det akkurat hadde blitt for lyst når jeg begynte. Så måtte bare fornye førerkortet etter jeg tok det. Skolen min hadde en del elever, men lærerne anbefaler jo at du skal kjøre hjemme mellom timene, og øve på det du er dårlig så du slipper og bruke en formue på og øve med lærer. Jeg hadde kjørt 100 mil før jeg meldte opp til kjøreskole. Lykke til på under en mnd…….

    13. I Oslo er det ikke noe lynkurs. Dessuten må en kjørelærer kunne godkjenne, før du kan melde deg opp til de obligatoriske timene som mørkekjøring, landevei kjøring, sikkhetskurs på bane osv… Det tar noen par mnd/uker for å søke om å kunne ta teorien. Når du har hatt nok kjøretimer, å din kjørelærer sier nå kan du ta de obligatoriske timene. I Oslo koster det ca 25-50.000 kr å ta lappen. Kommer på om du har øvd masse i forkant. Jeg er på trinn 2 (kjøretimer). Å startet på trinn 2 i mai. Ennå er jeg ikke klar følge kjørelærer. Jeg har sjekket litt priser hos de ulike kjøreskolene i Oslo. Skøyen trafikkskolen vs førerkort spesialisten på Majorstuen. Så ligger Skøyen trafikkskole ca 100 kr rimeligere. Du trenger ca alt fra mellom 10-20 kjøretimer. Å anbefaler kun å ta dobbeltimer. Da du bruker mye tid for å stille inn div ting. Slikt går det tid på! Når det gjelder teorien, så kan man få kjøpt en oppgavebok på tanum. Så vil jeg anbefale seg å ta nett testene for teorien. Dessuten, har du muligheten. Så kjør med kjæresten og tren på blandt annet stopp/bakkestart og små annet prike arbeid som bør bære innøvd.
      Ville nok ikke tro du tar lappen før du føder. Å som de beste sier, bør du unngå å kjøre opp høygravid. Det høres ikke helt forsvarlig ut, for hverken deg eller babyen. Så ta heller lappen etterpå.

    14. Hei, jeg tror det blir litt vanskelig. Du må ha fullført trafikkalt grunnkurs og førstehjelp, ikke minst ha bestått teorien, og kjørt endel hjemme for å få bli med på intensiv kurs, selv skal jeg ta det i september i arendal. Det koster 15 000. Du burde heller ta det god tid enn å stresse, du burde tenke på at det er faktisk ikke bare deg selv som sikkert skal sitte bak i bilen, men også barna dine, da er det jo greit å ikke stresse bare for å få lappen, men faktisk kunne alt å være en sikker sjåfør. Men om du forsatt har dine planer for det så burde du sjekke ut arendal, husker ikke hva det het, men søk på google 🙂

    15. jeg tror det var mye av disse “lynkursene” for 10 år siden, men tror ikke de finnes lengre! Det er så utrolig mye man må gjennom for å få lappen, selv trengte jeg 20 kjøretimer + glattkjøring, langkjøring, teori og oppkjøring! dette brukte jeg flere måneder på men har nå hatt lappen i nesten 3 år.
      Får håpe du finner ett sted du kan få lappen på kort tid, blir sikkert veldig slitsomt uten bil når du får ett til barn 🙂 selv er jeg veldig avhengig av bil, men så er jeg singel og har ingen mann som kan kjøre heller =)
      Lykke til =)

    16. Kjøresten min tok et intensivkurs som varte en uke så tok han oppkjøring siste dag av kurset ! Men da har du mange timer kvar dag 🙂 Så må du ta teorien før kurse:)

    17. Hvor lang tid du bruker på lappen, avhenger av hvor flink du er. Kan du å kjøre i trafikken fra før, trenger du bare de obligatoriske timene, og det tar ikke mange dagene om de har tid og kan sette opp timene kjapt. Men er lurt og ta teorien først, fordi da kan de sette opp oppkjøringsdato med en gang 🙂 bare tull jeg leser ovenfor her! Om de bruker 30000+ på lappen, må det avhenge av hvor i landet det er, aldri hørt om noen her som har betalt så mye med normalt antall kjøretimer. Jeg har mange kjøretimer pga lite øvelseskjøring hjemme, og jeg har betalt 15000 og har bare noen få timer igjen. Lykke til!:)

    18. Hehe det er tydelig at du ikke har mye peiling på hva som skal til for å få lappen. MYE privat øvelseskjøring, obligatoriske kjøretimer, obligatoriske kurs, teoriprøve og selve oppkjøringen som ganske mange også stryker på og må vente ca 1 mnd på ny 🙂 Lykke til sier bare jeg!

    19. For å få lappen på en måned, eller “lynkurs” som du kaller det må du ha kjørt mye fra før av og helst ha hatt lappen tidligere men mistet den. Det fikk i alle fall jeg beskjed om når jeg kontaktet kjøreskoler for å snakke om intensivkurs 🙂 Håper det ordner seg i alle fall, lappen er nok veldig greit å ha i boks! =)
      ♥ Lizbethosnes.com

    20. Glattkjøring og sikkerhetskurs på bane koster 4500, oppkjøring koster 4500 teori 500 og de andre er ikke billig de heller. Hver kjøretime koster 450-550, og det er ikke noe “rabatt” på dobbeltime eller trippeltime. Jeg hadde 18 kjøretimer, og kunn det obligatoriske som jeg skrev ovenfor. Jeg brukte 28 000, Trur du skal være heldig om du får lappen under 30 000…

    21. Har ei venninne som tok lappen på ei uke, husker ikke hvor hun gjorde det men var i nord norge et sted :p
      Prisene er også forskjellig fra hver kjøreskole, tror det beste er hvis du hører med dem du har i området 🙂

    22. Det finnes lynkurs overalt her i Nord-Norge, så da finnes det nok gaaarantert sørrafør óg. Da tar du lappen på én uke, dersom du består den praktiske prøven. Du bør ha forholdsvis gode kjørekunnskaper fra før av har jeg hørt. Jeg har ikke tatt lynkurs selv, kun vanlig løype.
      Først må du søke om å ta førerkortet. Men du skal bare melde deg opp med én gang til kjøreskolen. Jeg som er svaksynt (nærsynt) måtte legge med en synserklæring fra optiker. Ellers hvis det er andre helsemessige årsaker du må opplyse om.
      Det er absolutt smart å ta teoriprøven før du tar kurset. Da er du klar til å ta den praktiske prøven der – eventuelt like etterpå.
      Den norske kjøreopplæringen er oppdelt i fem moduler. Del én består av trafikalt grunnkurs med tilhørende mørkekjøring. Det er modul 1. Modul 2 er vanlige kjøretimer. Så må du kjøre både i by og på landevei, og pris her avhenger av hvor mange kjøretimer du trenger – og hvor erfaren du er. Så må du gjennomgå sikkerhetskurset som koster 4400. Så langkjøring til 6500 da jeg kjørte opp i 2010. Til slutt førerprøven, teori ca 500 praktisk ca 3300. Totalt 15-25 000 alt ettersom. Det er etter alt jeg har hørt billigere å ta lynkurs.
      Men jeg sier det bare igjen – ta teorien ASAP! Det tok ett år fra jeg var ferdig med modul 4 til jeg tok teorien … Og det er dessverre ikke uvanlig.

    23. Hei! går fint ann å ta lappen som intensivt kurs på 1 uke, da du har flere kjøretimer på dagen.
      vet de har dette i haugesund, lang borte men kan google hvor de har i Oslo området? eller høre med kjøreskoler?

    24. Hei 🙂
      Det er fullt mulig og ta intensivkurs på førerkort klassen B. Jeg er ikke sikker på om de tilbyr dette i Oslo, men du kan ringe rundt til f.eks tempo trafikkskole, sveinsvendsen.no, team osv. Om ingen i Oslo tilbyr dette kan du spørre om de vet om noen andre trafikkskoler som har intensivkurs. De krever nok at du skal ha tatt trafikkalt grunnkurs først, og eventuelt førstehelp, akkurat det er jeg ikke sikker på. Men prisene er forskjellig over alt. Jeg har igjen 10.000 for og få lappen, og da har jeg brukt litt over 30.000kr til sammen. Lykke til.

    25. Intensivkurs er bare dumt og ta om en ikke har kjørt mye fra før av, noe en burde ha gjort generelt ellers også om en tar lappen innen en måned eller mer.
      Når det kommer til de nye reglene, så MÅ du ta trafikalt grunnkurs delen først, du må da ha med ett bevis som gjør at du kan øvelseskjøre+legitimasjon. Pluss at ledsager må ha fylt 25 år å ha hatt lappen sammenhengene i 5 år! Så om typen din er 25 år og har hatt lappen i 5 år sammenhengene, så kan han være din”lærer”. Men er han under 25, så må du høre med noen andre.
      Mye privat øvelseskjøring, gir det minder kjøring med en trafikk skole. Å vips, så har du lappen!
      Ta lappen på ett intensiv kurs er ikke det smarteste, mere kjøring privat og med trafikk skolen, gjør deg til bedre sjåfør.
      Det du må igjennom er, glatt kjøring, mørke kjøring, forbi kjøring og langkjøring. Så er det da teoriprøven (noe du burde ta nå, men les masse først) for en bestått teoriprøve så kan en fokusere på kjøringa.

    26. FLYT trafikkskole i lillestrøm, anbefales på det sterkeste 🙂 billig og veldig gode lærere! 🙂

    27. Hør med kjøreskolen din Rannveig. Jeg hadde aldri tatt i et bilratt noengang,men tok førerkort på nøyaktig 3 uker. Dette er inkl.teorietisk prøve,og alle praktiske prøver. Jeg har hatt førerkort i 10 år,uten uhell eller lignende.
      Så ja,lynkurs er nok like bra som alt annet. Kjørelærer tar nok en inviduell vurdering.

    28. Hvis du ikke har øvekjørt en del og mestrer det å kjøre bil så er det idioti å bruke ekstra mye penger på intensivkurs. Det er like mye du skal lære og kan du ingenting fra før vil du ikke klare det på så kort tid.
      Hvis du ikke har det fra før må du ta traffikalt grunnkurs også burde du (hvis du ikke ønsker å bruke en formue på kjøretimer) øvekjøre masse før du setter igang. Kanskje greit å ta en kjøretime først sånn at du har den ekstra tryggheten første gang bak rattet.
      Så skal du igjennom alt det obligatoriske. Beste er om du graver deg ned i teoriboka med en gang sånn at du får tatt teoriprøven fort som fy, du får ikke bestilt oppkjøring før du har bestått den og det er lang ventetid på oppkjøringer. Det er jo noe du kan gjøre før du føder også så sett igang. 🙂

    29. Hovedproblemet her er ikke kjøreopplæringen, men å få tid til å kjøre opp på trafikkstasjonen. Du må ha bestått teoriprøven før du kan melde deg opp til oppkjøring. Første ledige time for oppkjøring på Østlandet er for øvrig 8. september, så det ser ut til at du bare kan glemme planene om å få lappen før termin, dessverre. Kanskje du kan bruke permisjonstiden din til å øvingskjøre? 🙂

    30. Du kan ikke kjøre bil siste mnd før termin bare sånn at du veit det, kjøreskolen ber deg om å komme tilbake når babyen er ute. Det skjedde mora mi når hun gikk med meg, og jeg har hørt fra folk jeg kjenner om har tatt lappen mens de er gravid at de må vente. Dessuten er det lang ventetid på oppkjøring, så det er ikke bare å ta en lynkurs liksom, i hvert fall ikke hvis du ikke har kjørt noe særlig fra før. Lappen er liksom ikke gjort på en dag:)

    31. brukte 3mnd ca på lappen- men da kjørte jeg en del med mamma og pappa på fritiden. Jeg hadde nesten ikke kjørt noe før jeg begynte med lappen. Du må ha trafikalt grunnkurs før du kan begynne, og jeg ville begynt med teorien hvis jeg var deg. Kusinen min har brukt 3 år på lappen fordi hun ike greier teorien. Når den er bestått er det bsre å begynne å kjøre.
      Ta teorien mens du er gravid- og lappen etterpå 🙂

    32. Du kan ta intensiv kurs på Mo i Rana el Mosjøen og Brønnøysund å:)) så hiv lillegutt og gubben i bagen så har du det unna gjort på ei uke el noe sånn:) men da må du ha kjøre erfaring:) glattkjøringa kan du ta senere innen så og så lang tid:) fin mage btw:)

    33. Bor selv ikke så langt fra lillestrøm, og mener at de har hatt noe lignende opplegg på Lørenskog – men aner ikke om de fortsatt tilbyr det.
      Men du kan jo prøve å legge det ut på mittanbud.no – og se om det er noen som tilbyr det – eller som evt kan få ordnet det for deg 🙂
      Lykke til 🙂

    34. Jeg begynte i januar (2008) med kjøreopplæringa og var ferdig med alt med alt i slutten av juni samme år, noen uker etter 18 års dagen min. Trafikalt grunnkurs + mørkekjøring hadde jeg på forhånd. Gjennom de 5 mnd hadde jeg ikke private kjøretimer pga jeg bodde en annen plass enn foreldrene mine. Husker ikke hvor mange kjøretimer jeg hadde, men de + det andre obligatoriske betalte jeg rundt 17-18 000 til sammen. Hørte for litt siden at gjennomsnittsprisen for å ta lappen i dag lå på rundt 30 000(!). Ta å ring litt rundt og forhør deg med de kjøreskolene i nærheten, så kan du gjøre opp en mening selv ut i fra hva de har å tilby. Lykke til !!

    35. Kate: Eh, jeg prøvde å få tak i Best trafikkskole på telefon sånn ca 4 ganger, + at jeg har sendt mail. De gutta svarer jo ikke.
      Men hva veit vel jeg, kanskje de har tatt ferie hele bølingen.
      Det viktigste for den Rannaveig, er at du finner deg en kjørelærer du går sikkelig godt overens med(:

    36. Det luretste for deg ville vært og tatt lappen i Alta, lettere å kjøre opp der enn i Oslo-gryta og sikkert kortere ventetid også 🙂

    37. Hei.
      Jeg er fast leser av bloggen din hver dag, og syntes du er en helt utrolig jente! Kan ikke skjønne hvorfor alle disse menneskene slenger så mye dritt om deg og dine. Jeg syntes du er flink og at du er en god person!
      Men ang kjøreskole er Metro Trafikkskole veldig bra! De holder til både i Oslo og Akershus 🙂
      – Julie

    38. Du kan ta intensivkurs, da har du lappen på 14 dager. Koster litt Extra, men da har du isåfall lappen fort!:)

    39. Ikke sats på å ta lappen på kortest mulig tid, bruk den tia du trenger med tanke på at du faktisk skal ferdes i trafikken og det er mye å holde styr på for en nybegynner. Du burde tenke på at du skal ha små barn i bilen og da er det viktig å være trygg bak rattet. Hadde aldri utsatt barna mine for no sånt bare fordi det er praktisk å ha lappen. Det er ikke før du har fått lappen du virkelig lærer å kjøre.

    40. Snakk om mye negative mennesker, det er ikke noe problem å ta lappen på en mnd og heller ikke høygravid. Jeg tok lappen på under en mnd, jeg begynte i november og hadde oppkjøring 6 desember. Jeg ringte bare til kjøreskolen og spurte om jeg kunne bli prioritert til å ta lappen fort, siden jeg var høygravid og gjerne ville ha lappen før minste mann kom. Det var ikke noe problem! Ser flere kommenterer glattkjøring, det var heller ikke noe problem, man bare får ikke lov å “leke seg” og bråbremse.. men det var ikke noe problem! Så jeg anbefaler deg å ringe til nærmeste kjøreskole, og spørre! (kan evt være aktuelt å sjekke litt utenfor sentrum, hvis de ikke har muligheten der) Lykke til !

    41. Jeg fikk lappen 21 juni i år og jeg sa bare at jeg ønsket å ta den så fort som mulig. Hadde en time i uken ca. og tok den på rett under 2 mnd. Så det er fult mulig, men det blir jo endel utgifter på en gang, vil anbefale deg å ringe rundt til de forskjellige skolene og høre om hvem som har mye tid til å kjøre og hvem som har litt mer ventelister 🙂 Lykke til, det er veldig lett når man først er i gang! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg