32 fullgåtte uker + magebilder

Da var enda en ny uke unnagjort. Og termin nærmer seg med stormskritt. Heldigvis har vi fått oss ny leilighet, og venter nå bare på å flytte inn om noen få dager ! Noe vi gleder oss enormt til, endelig kan jeg starte med forberedelsene til lillesøster kommer til verden. Alle som er/har vært gravide kan vel skrive under på at man får en ekstrem trang til å fikse og styre hjemme, og ordne til babyen kommer, mens man er gravid… spesielt de siste ukene ! Hadde det samme forrige svangerskap, men da bodde jeg jo hjemme hos moren min så det var jo ikke like morsomt å ordne til.

 Når det kommer til formen min, så er den ganske crappy for tiden. Har utrolig lite energi, og er veldig plaget med bekkenløsnings smerter når jeg går/løfter/bevgerer meg. Noe som ikke er helt greit når man er hjemmeværende alle dager med en 1,5 åring. Så her går det i å bite det i seg og gjøre sitt aller beste hele dagen. Gleder meg veldig til barnehagestart for å si det sånn, og til å endelig få slappe litt de aller siste ukene av svangerskapet. Tror kroppen min trenger det. Ellers er det nok ikke så mye nytt å si, annet enn av jeg er nok verdens heldigste jente… jeg har verdens nydeligste sønn og om veldig få uker,verdens nydeligste datter 

(Blir et dårlig iphonebilde på dere denne gangen, kommer ordentlige magebilder så snart jeg finner ladderen til kameraet)

 

 Termin:  8 september 2013 

 På vei:  32 fullgåtte uker(32+0)

Igjen til termin:  8 uker og 2 dager (8+2)

Kjønn:  Prinsesse

 Navn:  Emma Angelica <3 

Trimester: Tredje og siste trimester !

by Browse to Save” href=”http://rannveigheitmann.blogg.no/mitt_svangerskap_uke_for_uke.html”>Neste kontroll:   Jordmorkontroll 18 juli

Innkjøp: Har kjøpt inn litt småting som sutter og flasker denne uken, mest for å ha noe å gjøre, hehe. Planlegger å kjøpe stellebord imorgen.

Bevegelser: Hele magen beveger seg når hun snur på seg og sparker, en aktiv jente med andre ord ! 

Utålmodig:  Litt sånn avogtil, men har enda så mye å gjøre før hun kommer at jeg stresser absolutt ikke med å få henne ut

Vektøkning:  Veide ca 55 kg før jeg ble gravid denne gangen, og veier omtrent 70 kg nå. Så 15 kg vektøkning totalt. På skrivende tidspunkt ser jeg med andre ord ut som en HVAL.

Vann i kroppen: Vet ikke, men tror det siden jeg veier så mye

Melk  i brystene:  Mye hvit melk

Strekkmerker: Ingen nye, kun to gamle små rundt navlen.

Hodet  by Browse to Save” href=”http://rannveigheitmann.blogg.no/mitt_svangerskap_uke_for_uke.html”>ned: Ja, hun ligger med hodet ned og klar til å komme ut til oss <3

Tungt:  JA

Kynnere: Myye hyppige og vonde kynnere

Hodet festet:  Det vet jeg ikke, får vite på kontrollen i neste uke

Matkick:  Ikke spesielt god matlyst egentlig. Tror det har noe med å gjøre med hvor mye jeg har lagt på meg i dette svangerskapet, har rett og slett angst for å veie mere nå.  MEN, ikke lenge igjen.

Plager: Vonde kynnere, nedpress og bekkensmerter. Helt jævlig å gå fort f.eks. Og å bøye seg og løfte ting.. aua. 

Humør: Mye humørsvingninger om dagen

Høygravid: Om 2 uker er jeg offisielt høygravid, men føler meg som det allerede jeg.

Fødselsforventninger: Vi gleder oss masse til å bli mamma og pappa til prinsessa vår <3

Uke32.jpg

Vekt: 1800 g 

CRL: 28 cm 
Full lengde: 38 cm

 

OM BARNET
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 30 uker gammelt. Kroppen vokser ikke like fort lenger, men hjernens vekst fortsetter i samme tempo. Når nye hjernefolder dannes, presses hodeskallen utover slik at hodestørrelsen øker. Antallet nervesammenkoblinger i hjernen øker enormt!

Håret på hodet blir tykkere, og nå er både tå- og fingernegler ferdig formet. Lanugohåret dekker stadig mindre deler av kroppen, og øyebryn og øyevipper blir stadig lengre.

Nå har fosteret så dårlig plass i livmoren at det må trekke føttene opp og innta det vi kaller fosterstilling. Fosteret får stadig mer fett under huden slik at noe av rødfargen forsvinner og huden ikke lenger er så rynkete. Nå er fosteret i ferd med å få det litt lubne utseende som hos nyfødte.

 

TIL MOR: 

32 uker gravid

Ukene går og avgjørelser skal tas. Dette er tiden for å lese om hva du kan forvente omkring fødselen, bestemme deg for hvordan barnet skal fødes, og hvem du vil ha med deg. Hvis du/dere har spesielle ønsker for fødselen eller sykehusoppholdet, kan det være lurt å ta det opp med fødestedet på forhånd. Noen lager et ønskebrev og leverer det til jordmor. Der kan man for eksempel notere ned tanker og ønsker om smertelindring, partnerens rolle og hva man håper og forventer skal skje når barnet er født. Mange steder får man også omvisning på den aktuelle fødeavdelingen.

De fleste steder finnes det muligheter til å delta på kurs som tar opp viktige emner innen svangerskap, fødsel og barseltid. Et slikt kurs kan være til god hjelp i fødsels- og foreldreforberedelsene! Det finnes flere typer kurs, fra endagskurs og helgekurs til kurs som går over flere kvelder. Yoga, trening i basseng og magedans er også gode alternativer til fødselsforberedelse. Partneren oppfordres til å bli med. Det anbefales å delta på slike kurs rundt to måneder før forventet fødsel. Det er viktig å skaffe seg kunnskap og informasjon.

 

TIL FAR: Papparollen?
Det finnes gøyale pappaer, stressede pappaer, kjedelige pappaer, energiske pappaer, tilbakelente pappaer og strenge pappaer. Ingen pappa er lik.

Prosessen med å finne pappaen i deg bør begynne før barnet er på plass. Når barnet kommer, får du annet å tenke på, og da må slike nyttige refleksjoner ofte vike. Snakk åpent med mor om roller. Kanskje hun har en klar forventning til deg som far.

Historien har lett for å gjenta seg. Fedre har en tendens til å ta etter egne fedre. De fleste sitter igjen med gode minner fra barndommen. Det du irriterte deg over som tenåring, er sikkert enkelt å forstå nå som du har blitt voksen. Imidlertid er det lov å være kritisk til din egen far og hvordan han utøvde sin farsrolle. Var han for mye på jobben? Kunne han vært mer tålmodig?

Kanskje har du aldri hatt noen pappa? For deg er det ikke lett å vite hva en god pappa er. Savnet har kanskje gitt deg et tydelig bilde av den perfekte pappaen. Sjansen for at du selv blir en god pappa, er heldigvis stor.

Det er umulig å planlegge farsrollen i detalj. Du kjenner ikke barnet, og du vet heller ikke hvordan du vil takle oppgaven. Refleksjonene du gjorde deg under svangerskapet, kan være gode å ha når papparollen før eller siden blir satt på prøve. Eplet behøver ikke falle kloss inntil stammen. Det er du som bestemmer hva slags pappa du skal være!

Lille Emma’en vår på 3D’ul i uke 23 ! 

16 kommentarer
    1. Oog da venter vi bare på ekspertene på svangerskap som vil fortelle deg at der SÅÅ viktig å spise masse masse masse for at babyen skal overleve. Alle som har gått gravid, har ei venninne som har vært gravid er jo “eksperter” på svangerskap, ernæring, medisin og sosiologi! Kos deg masse Rannveig, flott er du!

    2. Herregud så fin du var på håret Rannveig<3 du passer utrolig godt kort hår!:)
      God sommer til deg og din familie hilsen ei fra Mo:)

    3. Skjønner deg så godt! Er 33 uker på vei og har gått opp 13 kilo til nå! Føler meg kvalm, men i motsetning til meg så ser du fantastisk ut! Du har hvertfall ikke fått noe sideflesk, her føler jeg det tyter i alle kanter. Gud så godt det skal bli å få ho ut. Gå ned i vekt igjen og fungere som en normal 24 åring og ikke en sliten 80 åring. Lykke til videre 🙂 Vi holder ut 🙂

    4. Slitsomt nå på slutten. Skjønner godt det. Selv lå jeg til sengs halve svangerskapet med bekkenløsning. Men snart kommer frøkna til verden, og ting kommer mer på stell. Er spent på om du kommer i samme bhg som min unge.

    5. Du har en flott mage… jeg kjenner til de plagene.. men ikke så ille som du forklarer det.. er vist normalt å få det ved andre/tredje + + + + svangerskap.
      Nå har du forresten en helt perfekt bh størrelse 😉

    6. Kunne du tatt noen bilder av deg der du ikke lener deg så grusomt langt bakover? Vil gjerne se hvordan det ser ut på orntlig! Jeg er også gravid (2 mnd) og jeg blir ganske kvalm av at magen min kan bli så stor. Hadde vært kjempefint med noen NATURLIGE bilder!

    7. Cerchiodellavita::
      Lener seg grusomt langt bakover? Det kalles å være svai i ryggen, noe jeg også er. Det er bare flott og kvinnelig det:) Kvalm av at magen din kan bli så stor? Du skjønte vel det når du ble gravid at magen din kommer til å vokse seg diger? 😀 helt normalt liksooom ..

    8. Det går ann og ha på klær når en tar bilder… Eller nei vent… Jeg heter Rannveig, jeg kler av meg for og få lesere, jeg måååå bare ha masse fokus på meg…
      For det første Rannveig… Du er ikke gudsgave, du er ikke ett førstevalg, når du snakker bokmål høres det helt teit ut, snakk med tydelige ord for det høres ut som du har ett tonn med snørr i nesa når du åpner kjeften… Slutt og fremstill deg som feilfri, for det blir liksom så mye bedre stemmning når en tørr og innrømme sine feil… Legg av deg den wannabe barbi stilen og heller fremstå som ei oppadgående jente… Du er mor til 2 snart og du burde begyne og te deg som en mor, for jeg kan ikke se noe særlige mors gener hos deg… Nei jeg prøver ikke og forandre livet ditt, men gir deg en liten headsup!

    9. Bare så det er sakt., du har selv valgt og få ny unge ganske tidlig, og da vet du risikoen for alt som kan skje, bekkenløsning osv. så du får bare bite tenna sammen og ta det med et smil 🙂 du har selv valgt det og få unge og være gravid med en vilter guttunge og ta deg av 🙂

    10. Cerchio Della Vita:
      Om du blir så kvalm av tanken på å bli så stor, så skulle du kanskje ikke vært gravid ?Ingen kan kontrollere nøyaktig hvor stor magen blir..
      Sært å se at du mener bildene ikke er naturlige…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg