35 fullgåtte uker + magebilder


Vekt: 2500 gram

CRL: 31 cm

Full lengde: 42,5 cm

Om barnet denne uken: 

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 33 uker gammelt. Om du kunne plassere fingeren din i fosterets håndflate, ville  by safesaver” href=”http://www.babyverden.no/Gravid/Uke-for-uke/35-uker/?vMode=child”>denlille hånden lukket seg. Tåneglene når tåspissene.

Navlestrengen er rundt en halv meter lang og mellom en og to centimeter i diameter. Trykket i den og konsistensen gjør at det sjelden blir knute på den, og skjer dette, løsner den som regel av seg selv. Fosteret bruker gjerne navlestrengen som leke og klemmer på den, men det klarer ikke å klemme så hardt at det skades.

Uke35.jpg

Da var det fredag igjen. Nok en uke har gått, og i dag går jeg inn i uke 36 av svangerskapet ! Nå er det virkelig siste innspurt som gjelder, kun 5 uker igjen! Når det er sagt er jo ikke 5 uker sånn superkort tid heller, og jeg som faktisk ønsker å holde henne der inne til termin på grunn av at jeg føler for å slappe av før nestemann kommer, stresser ikke i det heletatt. Ser enkelte andre gravide som begynner å pakke sykehusbaggen i uke 30, og da må jeg le litt for meg selv. Ta dere god tid jenter! Babyen til de aller flese friske gravide kommer ikke før tidligst uke 38. Og om man skal begynne å vaske babyklær og pakke en bag som skal stå klar i 10 uker, da støver jo klærne ned og det er dermed ingen hensikt i å gjøre det så tidlig. 

Jeg som er mamma fra før av vet godt hva jeg prater om. Jeg var også slik da jeg gikk gravid med førstemann. Da jeg endelig hadde fått han i armene etter å ha løpt trapper og stappet i meg grusom kanelgrøt til jeg brekte meg og styrt fælt, innså jeg noe viktig og noe jeg angret på at jeg ikke gjorde mens jeg enda hadde sjansen. SLAPPE AV !!! Det er kjempe viktig. Bruk heller tid på å SOVE enn å prøve ut kjerringråd for å fremprovosere en fødsel. Det er både sunt og viktig for deg og babyen at du sover og slapper av, og det kan også faktisk være direkte farlig å drive å løpe opp og ned trapper og diverse andre kjerringråd. Tenker da på for eksempel morkakeløsning osv.

Nei, altså.. det jeg mener er. Det å være gravid, til tross for alle plagene og smertene, er en LANGT lettere oppgave enn det å være mamma. Babyen får du uansett møte tidsnok, og det å ønske babyen ut i uke 34-35 synes jeg rett og slett er grusomt og det provoserer meg ganske kraftig og lese bloggene til unge jenter som skriver at de ønsker en fødsel da.  Du VIL ikke ha en så prematur baby, eller… det vil hvertfall ikke jeg og tror jeg snakker for de fleste modne,voksne gravide og mødre der ute ! Og søvn kan jeg love dere alle at det blir lite av så fort det lille nurket er ute av magehulen 😉 

Dagens utblåsning! Tenkt på det lenge, og det irriterer meg når jeg ser det. Take a chill pill eller 10 , å være gravid er lekende lett i forhold til å være mamma og det kan jeg love dere alle og enhver! Og å være mamma og gravid, vel.. det taler vel litt for seg selv, det er ingen lett oppgave når du helst bare føler for å sitte og har store smerter enkelte dager.Men, hva gjør man vel ikke for sine skjønne små?  Jeg kommer ikke på noe i allefall, hihi 🙂 

Ellers er det ikke så mye å si…  har utrolig vonde, hyppige kynnere enkelte dager. Og maaaassse vann i kroppen, herregud.. det er så grusomt. Men jeg vet det går over så fort lille prinsessa kommer så jeg slapper av! Og heldigvis har jeg en kjæreste som lover han synes jeg enda er sexy, hahahahah … neida.. eller joda ! 

   Termin:  8 september 2013 

 På vei:  35 fullgåtte uker

Igjen til termin:  37 dager! 

Kjønn: En liten prinsesse

 Navn:  Lille jenta vår skal hete Emma Angelica

Trimester: Tredje og siste trimester !

by Browse to Save” href=”http://rannveigheitmann.blogg.no/mitt_svangerskap_uke_for_uke.html”>Neste kontroll:   20 august

Innkjøp: Kjøpt en del klær til henne denne uka, også mye i litt større størrelser fra 74 og oppover siden jeg av erfaring vet de vokser fort.

Bevegelser: Er mye liv inni der, men mest “gnuing og gnikking” veldig lite spark siden hun er så stor og har såpass liten plass. 

Utålmodig:  Er ganske klar for å legge alt som heter svangerskap bak meg, men direkte utålmodig er jeg ikke. Vet at det kommer en tid som er mye slitsommere enn det vi har nå, så jeg gleder meg til gullet begynner i barnehagen og jeg får slappet ordentlig av i noen uker før jeg kan begynne å tenke på en fødsel. 

Vektøkning:  68 kg, gått opp 2 kg siden forrige uke. Altså en totalt vektøkning på hele 13 kg totalt i svangerskapet. Det meste er nok vann og baby.

Vann i kroppen: Ja

Melk  i brystene:  Mye hvit melk

Strekkmerker: Ingen strekkmerker forutenom de to bittesmå gamle rundt navlen, ser ut som at jeg er like heldig som forrige gang og slipper unna!

Hodet  by Browse to Save” href=”http://rannveigheitmann.blogg.no/mitt_svangerskap_uke_for_uke.html”>ned: Ifølge jordmor ligger hun med hodet langt nedi bekkenet mitt, noe som er utrolig bra og øker sjansene for en fin og feilfri fødsel. 

Tungt:  Ja, men som hjemmeværende mamma til en liten vilter 1,5 åring så får jeg sitte i ro fint lite i løpet av en dag, og det blir mye løping fram og tilbake og løfting av barn, hehe. Sånn sett får jeg jo trening jeg ikke fikk forrige svangerskap, noe som jo er kjempebra med tanke på at fødselen og alt blir lettere når man er i form ! 

Kynnere: Myye hyppige og vonde kynnere

Hodet  by safesaver” href=”http://rannveigheitmann.blogg.no/mitt_svangerskap_uke_for_uke.html”>festet Tror hodet er festet, men det vil neste kontroll vise.

Matkick: Har litt dilla på snop og søte ting om dagen ,desverre

Vann i kroppen: Har mye vann i kroppen nå, og får merker bare av å ha på meg et klesplagg en kort stund. Ser ikke spesielt pent ut med de tjukke anklene mine nei. 

Plager: Vonde kynnere, nedpress og bekkensmerter. Helt jævlig å gå fort f.eks. Og å bøye seg og løfte ting.. aua. Noen dager er verre enn andre.

Humør: Mye humørsvingninger om dagen

Høygravid: Ja, og det merkes

Fødselsforventninger: Har overhodet ingen frykt for fødselen, da jeg vet nøyaktig hva jeg går til. Selv om det såklart er utrolig smertefullt, men vi er jo trossalt lagd til å takle det! 

 Vi gleder oss masse til å bli mamma og pappa til prinsessa vår <3 

Sykehusbaggen: Ikke tenkt på engang.Altfor tidlig, Pakkes vel når det begynner å nærme seg tenker jeg.

 

Hvor langt er du på vei ? 

28 kommentarer
    1. Sitter og ler litt for meg selv når jeg leser alt du skriver om å ikke stresse med å få ut babyen.
      Du sier jo selv at du prøvde allverdens kjærringråd for å sette igang fødsel og samtidig skriver du at det er farlig og de andre som prøver det ikke tenker på barnet sitt. Litt dobbelmoral ute og går?
      Og du virker utrolig stressa for å få ut babyen du bærer på nå. Syns det står i hvert eneste innlegg her at fødsel er like rundt hjørnet og du gleder deg til å få hu ut. Du skriver om kynnere som om det er rier og det virker som du håper hver eneste gang på at fødselen er igang selvom du er langt ifra termin.
      Du burde kanskje ta en chillpill selv før du belærer andre gravide

    2. Anonym: Åi, det var en lang kommentar…

      Ikke så sint nå. Les gjennom hva jeg skrev før du går til angrep. Jeg skriver jo at jeg selv har drevet på sånn forrige gang jeg var gravid, og at det er fryktelig dumt og oppfordrer heller unge førstegangsgravide til å slappe av i stedet for å prøve ut alle tips på lista for å få den stakkars lille babyen ut. 🙂

    3. Ja, jeg også leser mange andre gravides oppdateringer men de fleste har enten ingen bilder eller kun ett, kanskje to. Derfor er det så morsomt når du legger ut litt ekstra, bruker å drøsse på med bilder selv 😀

    4. Litt optimistisk å si at du vet nøyaktig hva du går til kanskje:p Her hadde jeg en feilfri fødsel samt feilfritt svangerskap, jenta mi var livløs da hun kom ut i uke 36! Ble liggende en måned på sykehus før hjemreise. Går nok bra med dere, men å påstå at du vet nøyaktig hva du går til er jo ikke helt sant..

    5. En ting jeg stadig lurer på, hvorfor en slik svai i ryggen på magebildene? Er det for at magen skal se større ut? Ser både ubehagelig og unaturlig ut…… hvis du ser på bildene dine er det omtrent ingen hvor ryggen er rett 🙂 Har du tenkt på det?
      Ellers synes jeg magen din er kjempeflott og dette er ikke ment som noen kritikk, bare en tanke fra meg.

    6. Kanskje ikke gått gravid du, Mona?
      Etterhvert som man kommer lengre ut i svangerskapet endrer hele tyngdepunktet i kroppen seg! Og at man får svai i ryggen er vel mer normalt enn å IKKE få det.. Tenk deg 10-11kg som drar magen din fremover. Også kan du forsøke å holde ryggen rak.

    7. Personlig sov jeg mye mer etter jeg ble mamma, enn da jeg var gravid. Siste månedene sov jeg ikke i det hele tatt på natta grunnet kynnere, dårlig liggestilling, bekkenløsning, halsbrann, kramper i bena osv. Dèt var tungt siden jeg jobbet 100% på sykehjem.. Ingen svangerskap er like, Rannveig – enkelte kan ha mye tyngre svangerskap enn deg og synes babytiden er en drøm selv fyllt med kolikk og våkenetter. Jeg syntes det – da hadde jg ihvertfall en GRUNN il å være våken om natta 🙂

    8. Da jeg gikk gravid med første mann, var jeg bare 16 år. Jeg pakket sykehusbagen da jeg var passert 30 uker, og 3 uker etter kom hun til verden. Idag er hun en frisk jentunge på 5 år som er klar til skolestart! Det er smak og behag når man vil pakke bagen sin. Enig med det Camilla skriver, det er ikke bare å legge seg ned å sove selv om man er gravid. Jeg er gravid med nummer to, uke 29 og det har ikke vært lett å bare legge seg ned å sove når man ønsker det, selv om mitt svangerskap nummer to er mye tyngre enn det første. Så nei, ingen svangerskap er like!

    9. Pakket selv ikke sykehusbagen før nesten i uke 37 eller noe.. Stått klar en stund nå iallefall..
      Kjempefin mage! Gratulerer med 35 fullgåtte uker 🙂 Ikke lenge igjen du heller nå! Tiden går fort 😀

    10. Ikke frekt ment, men lurer på om du angrer på at du tok silikon nå? Er ikke puppene vokst mye siden du ble gravid? Du har tidligere nevnt at du ikke orker å ta så mye vare på puppene nå med tanke på arr og sånt, siden du ble gravid, betyr det at du skal ta ny operasjon når babyen er kommet?

    11. var du ikke nettopp 70 kg, for noen uker siden? Går ddu så mye opp og ned i vekt? Kan da ikke være bra for barnet?

    12. Bare lurte på om det er en “enkel” måte å lete tilbake i graviditeten din her på bloggen? For når jeg skal lese fra tidlig i graviditeten så ligger det nederst på siden, og det er mye å bla gjennom og da hoppe sidene noen ganger. Gravid selv så gøy å sammeligne:)

    13. Mona, svai i ryggen er ikke noe man “lager” selv, trur du ska ta deg en bolle 🙂 Rannveig, jordmødrene anbefaler å ha fødebagen klar fra uke 30 da man aldri vet helt sikkert når fødselen starter.. Og d er jo ikke noe morsomt å stresspakke den bagen hvis man plutselig må av gårde 🙂 jeg er i uke 29 og jeg blir å pakke den i kommende uke… 😉 Uansett masse lykke til når tia er inne, du har en kjempeflott mage 🙂

    14. Synes du har litt lett for å prate for andre. Jeg hadde svangerskap fra hel***** og livet ble MYE lettere med en gang han var ute, selv om han hadde kolikk og det ble mange våkenetter.
      Og selv om de aller fleste føder etter uke 38, så finnes det jo de som føder prematurt. Man kan jo ikke vite at ingen ting kommer til å skje, hvis man plutselig får en styrt fødsel i uke 32 så er det jo bare bra å ha baggen klar. Klær støver ikke om du har baggen lokket og om de skulle gjøre det så er det ikke noe problem å vaske de!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg