Innlagt på føden med rier

Hei igjen kjære lesere !

Tenkte det var på tide med en liten oppdatering. I går kveld/natt til i dag ble vi nemlig innlagt på Ahus siden jeg hadde regelmessige svake rier med med 1-5 minutters mellomrom. Etter en liten stund med riene hadde gått gjenkjente jeg godt hva dette var, da fødselen min med lillegull startet på akkurat samme måte. Dette gjorde meg jo selvfølgelig ganske urolig, siden jeg bare er i min 36 svangerskapsuke ( 35+2 i dag) 

Da de regelmessige kynnerne(som vi på CTG’en fikk vite var rier) hadde vart i underkant av en time, begynte jeg å skrive de opp. Så da at de var utrolig regelmessige, men tenkte å vente med å ringe sykehuset for å ikke virke hysterisk eller mase for mye da jeg ikke hadde SÅ vondt. Etter å ha skrevet opp riene i nesten 1,5 time var jeg ikke i tvil, vi måtte kontakte sykehuset. De ba oss jo da komme inn til sjekk for å sjekke om jeg hadde åpning og om det faktisk var rier jeg hadde.

Jeg, som ikke hadde hatt noen sykehusbag i tankene i det heletatt, fikk plutselig panikk så det holdt. Røsket med meg noe babyklær i en bag og det mest nødvendige til meg selv før vi dro avgårde til sykehuset i tilfelle hun skulle komme og vi ikke fikk dratt hjem igjen. Helt sykt, men tilfeldigvis kom mamma på besøk fra Alta i går kveld så hun var hjemme og passet huset og lillegull. 

På sykehuset ble vi møtt av jordmoren vår som ordnet et føderom til oss med fødebenk som jeg skulle ligge på CTG registrering i en halvtime før vi deretter skulle sjekke åpningen. CTG’en gikk kjempefint, prinsessa hadde det superbra og sterke og fine hjerteslag. Den viste også rie-aktivitet, noe som jo bekreftet at det var rier jeg hadde. Da hun sjekket åpningen min var det ca 2 cm åpning, noe som forklarte hvorfor jeg plutselig hadde fått regelmessige tak/rier. Hun sa at enten så blir dette fødsel nå, ellers blir jeg nødt til å gå med åpning til jeg føder, og at det ikke er farlig å gjøre det.

 Fikk da tildelt et nytt rom, med seng til meg og godstol til min kjære! Hahahah, stakkars som måtte sove natta gjennom på den mens jeg lå i senga. Fikk også 2 paralgin forte med beskjed om at hvis det ikke roet seg etter en stund, så skulle vi kontakte jordmoren igjen. Riene roet seg utrolig nok ganske mye etter tablettene fikk virke, og i 5 tiden på natten, et par timer etter hun hadde sjekket åpningen, var siste gang jeg så på klokka på veggen og lurte på når, og i det hele tatt OM disse riene kom til å stoppe, og om vi skulle bli foreldre NÅ, i dag… så lenge før tiden(!!!)… Tror aldri jeg har vært så lite forberedt på noe så stort, men heldigvis så ga det seg og i 10 tiden i dag morrest fikk vi dra fra sykehuset med beskjed om at hvis riene tok seg opp igjen skulle vi kontakte dem med en gang. Har enda vonde kynnere/svake rier, men de er ikke på langt nær så regelmessig som de var i går. Og satser på at hun holder seg inne til hvertfall uke 37 da hun ikke regnes som prematur lengere 🙂

Jeg er så utrolig glad for at jeg har en så fantastisk og støttende kjæreste og pappa/reservepappa til mine flotte barn. Jeg kunne ikke bedt om mere, og jeg gleder meg til vi får møte lillesøster i magen, til riktig tidspunkt og til hun er fullbåren og ikke prematur lengere vel og merke 😉 

Hadde ingen bilder fra i går da det gikk så fort at jeg ikke rakk å få med meg tlf på sykehuset. Så legger med bilde fra da vi var til sjekk på AHUS i forrige uke med CTG registrering siden jeg kjente lite liv fra henne flere dager på rad … heldigvis sto alt perfekt til med prinsessa, noe det også gjør nå, heldigvis !!! 🙂 

Nå skal vi dra til Oslo å feire bursdagen til søsteren min, så vi blogges nok senere tenker jeg ! Kos dere masse, og så må jeg bare si takk for alle fine kommentarer og støtte erklæringer på facebook, det varmer !! 🙂 

25 kommentarer
    1. Oida! Du er heldigvis såpass langt på vei at det mest sannsynlig vil gå veldig fint om hun kommer 🙂 Fødte selv i uke 34+4, og det gikk veldig fint. Trengte litt starthjelp men var bare på sykehuset i 9 dager. Han ble 1 år i går og alt har gått veldig fint med han siden fødsel 🙂 Du må ha masse lykke til!

    2. Åjjåjj…blir spennende å se om du går frem til termin eller om du får tidligere, siden det allerede nå er startet sånn smått 🙂 Håper hun holder seg inne i noen uker til. Masse lykke til 🙂

    3. Uff! Jeg hadde det på akkurat samme måte den dagen jeg var 35+0.. Helt forferdelig var det! Hvor mye viste CTG’en? Altså “styrken” på riene på sitt meste? Med meg lå det på 85 under riene, det var virkelig grusomt altså. Jeg slo i veggen og spente rygg slik at hele meg stod i bue, hahaha! Mon tro om svigermor fikk se meg fra en LITT annen side enn hun er vant med, ja.. 😉 Jeg har også hatt skikkelige tak flere ganger etter å ha kommet hjem (er nå 36+3) men heldigvis ikke noe i nærheten av dette. Forhåpentligvis gjelder det samme deg 🙂 Fleregangsfødende har forresten gjerne 1-2 centimeter åpning i lang tid før fødsel har jeg hørt, heldigvis 🙂
      ♥ Lizbethosnes.com

    4. En venninne av meg hadde det samme. Hun gikk med 3 cm åpning en stund før hun fødte på termindagen, der de tok hennes vann.
      Så det kan nok hende du går helt ut! Men er nok utrolig spennende!

    5. Helt vanlig å gå med åpning og rier lenge før fødsel da man er flergangsfødende. Jeg gikk sånn med NR to selv. Fødte en dag over termin.

    6. Jeg var ca 2 uker før deg i graviditeten, da jeg plutselig fikk rier og fødte 10 uker for tidlig. Nå er han snart 2 mnd, og snart kan vi dra hjem 🙂 Så om det skulle skje noe med deg nå, så går det nok kjempefint selv om det er litt tidlig 🙂 Syns bloggen din er spennans å følge med på!

    7. i forrige innlegg nevnte du noe om å ikke stresse med å pakke sykehusbagen, kanskje du skal ha den klar nå du vet aldri når barnet bestemmer seg for å komme 😉

    8. “Ser enkelte andre gravide som begynner å pakke sykehusbaggen i uke 30, og da må jeg le litt for meg selv. Ta dere god tid jenter!” ha ha ha

    9. det er fullstendig normalt å ha 2 cm åpning når du er annengangs selv om du ikke er fødeklar. omtrent alle som har født før har en viss åpning, helt opp til 3-4 cm kan man ha uten å være i fødsel. det er derfor det som regelt går kjappere å føde andre gang (eller tredje gang..osv.) på ctg vil også kynnere slå inn som rieaktivitet, da den måler sammentrekninger av livmoren. en kynner er en “liten rie”, og vil gi utslag på ctgen. selv om ikke detter er “fødselsrier”. når dette er sagt, så kan stress utløse en for tidlig fødsel, og det virker som du lever en veldig stressende liv med en “hyper” tass rundt ørene, mye flytting og trapper osv 🙂 (etter hva jeg har lest) så mulig hun ikke blir der til termin. lykke til.

    10. Heisann! Du har vært innom samme sted som meg ser jeg;-) Jeg ble lagt inn natt til torsdag med rier som kom med 4-5 minutters mellomrom! I motsetning til deg- har jeg aldri fødet før da, så visste jo ikke hva jeg gikk til i det hele tatt og ble lettere vettskremt når jeg så aktiviteten på ctg-maskinen:-P ble sendt hjem igjen på torsdag- heldigvis, med 1,5 cm åpning og beskjed om å ta det med ro:-P Lykke til med de siste ukene! Ser du har fått uvi- og det kan sette igang fødselen hvis behandlingen ikke hjelper!;-) Håper den går over og at prinsessa får være i magen noen uker til!:-) spis og drikk masse c-vitaminer (appelsinjuice er kjempefint og justerer bakterienivået i underlivet igjen)!;-) tranebærkapsler er også effektivt!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg