Hvorfor kan ikke gutter ha rosa leker og dukker ?

Hei igjen alle dere trofaste lesere!

Dagen i dag har egentlig vært litt rar, med tanke på at vi kom hjem fra sykehuset i 10 tiden ganske så underernært på søvn etter en smartefull kveld(natt med regelmessige rier, som heldigvis stoppet opp. Så nå skal det virkelig bli godt å legge hodet mot puta og bare roe ned skikkelig! Men først, en liten oppdatering på dagen. 

Har da som sagt vært i Oslo og feiret min søsters bursdag med familien, noe som var utrolig koselig til tross for at jeg har en liten tass som er veldig rastløs og lite glad i å sitte i ro på restauranter. Haha. Så det blir en del løping fram og tilbake til maten kommer, noe vi forsåvidt er ganske vante med og innforstått med når vi velger å dra ut å spise 😉 

Etter en bedre middag og dessert på Egon bar det rett på Toys r’us for å titte etter lekekjøkken til gullet. Har nemlig lenge tenkt på å kjøpe det, og tenkte de kanskje hadde noen fine. Men jeg vet akkurat hva jeg vil ha, så desverre fant vi ingenting der. I stedet endte vi opp med gråtende/snakkende dukke og rosa dukkevogn, noe han var stoooorfornøyd med når vi kom hjem1 Suksess !! Tenker at det er veldig fint for han å ha det når lillesøster kommer og han kan trille sin egen lille vogn med sin baby, når mamma gjør det samme. Han nemlig bare elsker å gjøre alt jeg og reservepappa gjør, søtnosen!

Hvorfor kan liksom ikke gutter leke med rosa leker ? Er så i mot det der ! At det kun skal være for jenter. Hvorfor gjøre forskjell på kjønn allerede i 1,5 års alderen? Nei, det skal ikke være meg. Mine barn skal i alle fall få leke med akkurat det de ønsker å leke med, uansett farge eller noe annet. 

Bruker du typiske gutte/jenteleker til ditt barn selv om leken egentlig er ment for det motsatte kjønnet? Synes dette er litt interessant skjønner dere, da jeg mener det blir helt feil og sette de i bås etter kjønn. Men det er jo bare meg da 🙂 

Nå er det senga for ho mor! Satser på en rie-fri natt og mye søvn! Imorgen bærer det på Harrytur til Sverige, så fremt lillesøster fortsetter å holde seg inni magen!

Vi blogges, smask 

48 kommentarer
    1. Jeg har følgt bloggen din siden du var tidelig i svangerskapet med din første 🙂
      Gleder meg til å følge deg som tobarnsmamma også! 🙂

    2. Syns at barn skal få leke med det dem vil, har en lillesøster som elsket bilder og alt som bare “gutter” skal leke med som mange sier. Det skal ikke være forksjell på unger uansett alder, når jeg får barn skal de få leke med hva dem vil. Og dem skal også bruke ale farger på klær, skal ikke være den som sier nei dette er ei jente hun skal kun ha rosa. Blir så feil i mine øyne 🙂

    3. Jeg lar jenta mi leke med akkurat det hun vil. Men hvis jeg legger frem f.eks en traktor/bil så synes hun det er helt uinteressant (hun er 10 mnd). Min mor fortalte meg at min bror var ekstremt opptatt av slike ting (både leker og irl), mens jeg ikke brydde meg det grann. Litt spesielt 🙂

    4. Er helt enig med deg Rannveig, syntes også det er utrolig domt å gjøre forskjellig i tidlig alder. Når min lille jente kommer til verden og bli større så skal hun få leke akkurat med hva hun vil. Om det skulle vært biler eller slikt.

    5. Hvis gutten velger svart dukkevogn så er det jo ikke noe galt i det. Og vil han ha den i rosa, så ja, da syntes jeg at det er greit.
      Man kan ikke tvinge farger på barn uansett, syntes at de kan velge selv!
      Nå er det dessverre slik at det er mer akseptert at jenter liker mer guttete ting enn omvendt. Men jeg ville nok ikke kjøpt rosa vogn til ungen min fordi jeg ønsket den rosa, ville heller valgt en nøytral farge som svart, hvit eller brun om ungen ikke hadde hatt noen formening om hvilken farge h*n ville hatt:)

    6. Jeg kjøpte for en måned siden et blått lekekjøkken med utstyr til min lille gutt på 1,5 år. STOR suksess her i hus 🙂

    7. åå du er så herlig, du skjønner virkelig hva foreldrerollen går ut på… Akkurat det å ikke “dømme” barn etter kjønn eller hudfarge. Om flere hadde tenkt det samme hadde det kanskje ikke vært noe problem i dag, og folk sier at vi har 100% likestilling i Norge haha… Likestilling går også utpå det at du skal ikke bli dømt fordi du er en gutt som liker rosa. Stå på, du er den perfekte mammaen

    8. Helt enig med deg, Rannveig! 🙂 Syns også at gutter kan få leke med rosa ting, og ikke bare “typisk gutte ting”! 🙂 Syns det blir feil å nekte ungene i å leke med rosa osv.. syns de kan få leke med det de vil! 🙂 Og en ting til! Ikke bry deg om de anonyme, frekke og stygge kommentarene! Det at de siser at du er skada i huet, sier bare mer om dem! 🙂 De snakker om seg selv, for det er de som er skada i huet som skriver sånne kommentarer! 🙂 Jeg syns du er en superflink mor!! 😀 <3 Klem 🙂

    9. Her får ungene leke med det de vil 🙂 Eldstegutten på 6 elsker alt som glitrer og er bling bling, så han leker gjerne med typiske jenteleker. Mellomgutten på 3 har bil og togdilla og enser ikke jenteleker, men går ofte med lillesøsters hårstrikker, spenner eller annet pynt i håret 🙂 Lillemor viser allerde en interesse for biler, men hun er bare 7 mnd så vi får se, her hjemme er det bare leker, ikke gutte og jenteleker 🙂

    10. Jeg har jo bare gutter, derfor blir jo som oftest alt av leker de får hos andre og sånn i guttefarger. Min eldste på 1 1/2 år har aldri vist særlig interesse for dukker, men han har en som han kan leke med hvis han vil -han har heller interessen for bilder og traktorer og sånt. Har aldri vært noe opptatt av hvilke leker de har, om det er dukker eller biler spiller ingen rolle for meg sålenge de har det gøy med dem 🙂

    11. Ida: hun har da klær på seg, og selv om bh’en stikker litt frem så er den FORTSATT under toppen!! Hva er problemet ditt?
      Bra at du ikke er så opptatt av dette med typiske jente og gutteleker 🙂 Når jeg var lita så var legoen og togsettet til brorn min favoritten 🙂

    12. Tror de riene dine var et klaaaart tegn på at det virkelig er på tide å slappe av! Men du fortsetter å farte rundt som en liten dum bimbo

    13. Leker gjør meg ikke noe, Bendik har selv rosa vogn han triller på med rosa dukke 🙂
      Men klær er jeg ikke så glad i når de er baby at de har masse rosa, for vannskelig å se kjønnet fra før når de er så små hehe.men har ikke noe mot de som gjør det 🙂

    14. Fine deg ! 🙂 den dukkevongnen var kjeme søt ! er enig med deg altså.. Angelica elsker å leke med traktorer og biler og sine jenteleker. Synes det er helt greit eg ! :p Unødvendig å gjøre forskjell når dei er så liten 🙂

    15. Anonym: Er du en verdensmester på å gå gravid og ha en aktiv sønn? Hadde du vært det så ville du ikke vært så nedlatende mot henne! Hun er nok fullstendig klar over det, og har garantert fått beskjed om det på sykehuset, og da er det absolutt ingen vits i at du kommer og leker bedreviter… Hun har også tidligere uttalt at det er ikke enkelt og ta det med ro når hun har en sønn som har sine behov. Det er ikke bare og prakke han på noen andre!! Hun gjør så godt hun kan! Er det så jævla vanskelig og respektere henne for den hun er. Dere som skriver nedtlatende til henne er jo så opptatt av og putte henne i bås og glemmer og se hele henne og hennes andre sider..

    16. Folk ville nok tro det hadde klikket for meg om jeg
      Hadde kjøpt dukker og rosabarnevogn til guttene mine.
      Det er ganske rart, men nå får jo du en jente som kan ta over heldigvis 🙂
      Tror nok de hadde blitt skuffa å.

    17. Jenta mi på 16 mnd har egen trø traktor:-)
      Litt av grunnen er jo at vi har gårdsbruk, å hun er ofte med pappaen sin i traktor:-)
      Synns det er helt greit at hun har “gutte” leker.

    18. Du er så flink Rannveig 🙂 Stor respekt til deg! Kommenterer ikke så ofte, men jeg følger med på bloggen din, og på facebook, og gleder meg til å følge med videre også 🙂 Det må være tungt å gå gravid når man har en liten racergutt som løper rundt og tuller og tøyser hele tiden. Du er kjempe flink! Og jeg er utrolig sjokkert og oppgitt over dem som leker bedrevitere og kommenterer ting som at du må ta det med ro og slikt, og ikke respekterer deg og det du gjør. Du gjør ting på din måte, og slik du må gjøre dem, og jeg syns det er helt supert hvordan du takler hverdagen med ei i magen, og en energifull liten en på utsiden 😉
      Du ser kjempeflott ut, både med og uten babymage, og jeg syns det er supert at du ikke gjør forskjell på kjønn når det gjelder leker 🙂 dessuten, den rosa vogna og dukka kan jo også lillesøster i magen leke med når hun blir litt større 😉
      Stå på, og lykke til med alt fremover nå 🙂

    19. Jeg har to sønner, og en babyborn dukke..
      Det er ikke forskjell på gutt og jente som barn mener jeg, det er hva samfunnet gjør dem til.
      La barna velge fritt spørr du meg 🙂

    20. Jeg hadde sovedukker, lego, stor rød brannbil, dukkehus, bilbane, bamser, bondegård i plast (det var rosa løver og brune tigre på den bondegården og… ehm…) og sykebil med batterisirener som ulte til batteriet var tomt… (Til stoooor glede for omgivelsene.) Fin blanding.

    21. Min gutt på 4,5 år leker bare med biler, lego, togbaner osv…men han har da aldri interessert seg for typiske “jenteting”. Synes barn kan bestemme dette selv i så ung alder 🙂

    22. Jeg hadde en kompis som hadde to småbrødre med hver sin babyborn dukke. Jeg synes det var kjempefint. Da lærer de seg å ta vare på noen. Omsorg er jo en viktig del av oppdragelsen. 🙂

    23. sønnen min har dukkevogn og dukke, å han er veldig glad i å leke med det, å jeg syntes ikke det gjør noen ting, han er snart 4 🙂

    24. Lille Olivern min elsker Dora å Rosa !
      Han er snart 3 år :)) Om han vill ha en leke i butikken som er rosa så får han det, har heller ikke noe i mot å ta på han feks en rosa gutte t-skjorte eller hettegenser, noen ganger har han rosa sokker på :))
      Han er ille guttete å elsker Biler filmen også! De små barna våres er det ikke noe vondt i å de dømmer ingen å ser verden på en helt annen måte enn oss. Derfor syntes jeg alle barn kunne leke med hvilken farge de ville sånn at barna våres vokser opp å kan like det de liker uten å bli sett ned på eller føle seg nedstemt !
      Heia alle farger =))

    25. Faktisk, frem til 1927 var det vanlig at babygutter hadde rosa klær mens babyjenter hadde lyseblå.

    26. Gutten min hadde rosa dukkevogn, rosa kjole og babydukke da han var 2-3 år. Og det var faktisk faren hans som kjøpte dukken og dukkevognen til ham. Ok, etter litt forarbeid fra meg, der jeg hevdet at det ikke var aktuelt å påtvinge ham og tvillingsøsteren kjønnsroller fra de var små. Noe jeg synes var spesielt viktig å slå fast ettersom faren deres er fra et muslimsk land. 😉
      Dukken og vognen lekte han mye med, om enn litt mer brutalt enn søsteren, og som 9 åring har han fremdeles dukken og påpeker fort at den er hans om søsteren vil låne den. Den rosa kjolen gikk han med EN dag i barnehagen, der alle tok det fantastisk fint at han kom kledd slik. Likevel spurte han aldri mer om å få gå i den. Tror ikke det var så viktig lenger, nå da han hadde en egen kjole og visste at han fikk lov til å gå i den… og til og med hadde fått høre at han var fin i den. For antagelig var det det som var sårt, forsto vi i ettertid, at søsteren bestandig fikk høre hvor søt og fin hun var de dagene hun hadde på seg kjole. DERFOR hadde han lyst på kjole. Og han forsto jo ikke at et klesplagg, en stoffbit rett og slett, skulle være forbeholdt jenter. Som så fikk urettferdig mange komplimenter. Så det episoden lærte oss foreldre var å bli flinkere til å si at han var søt og fin, slik generelt. Ikke bare i kjole. 🙂
      Og denne oppdragelsen til tross er han en veldig guttete gutt. Og søsteren, som har hatt tilgang på tilsvarende “gutteting” er en svært jentete jente. Så man påvirker vel egentlig ikke så mye ved å være foreldre som er villige til å stryke ut kjønnsnormene… men likevel tror jeg det er viktig.

    27. Det er gjort forsking på det der. Små apeunger ble sluppet inn i et rom med leker og presto: Apeguttene samlet seg omkring guttelekene, apejentene omkring jentelekene… Biologien er der uansett hva slags “moderne” forestillinger foreldre prøver seg på. Men, det er også helt normalt om lillejenta leker med bil av og til og om lillegutt er opptatt av dukker innimellom – ikke noe galt i det. At småjenter faktisk foretrekker rosa er også påvist, mens jeg mener å huske at smågutter gir blanke i hva farge de har på seg.

    28. Jeg trodde at vi, i 2013, hadde kommet lenger enn dette. Om en gutt vil leke med dukker, burde han få lov til det. Og vil ei jente leke med biler, burde ho få lov til det. La barn være barn og leke med det de vil, mener nå jeg.

    29. Har egentlig ingen god forklaring på hvorfor, men jeg føler egentlig at det blir litt feil å kjøpe dukkevogn og dukker til sønnen sin. Likesom å kle ham i rosa klær, som jeg har sett andre gjør…. (Rosa babyklær er jo egentlig for jentebabyer)… Føler meg nesten litt frekk som har dette “synet”, men vet ikke…..føler det bare sånn :-/
      Jeg observerte en mamma og en sønn på H&M der sønnen på sikkert 4-5 år fant en rosa ipad-veske og ville virkelig ha den for det var yndlingsfargen, så tydelig at moren ble flau og prøvde å få sønnen til å ta en annen farge. Der syns jeg virkelig at gutten kunne fått den rosa som han ville ha, og syns ikke det er såååå hytt og er bare en liten “tulleting”, men å faktisk kjøpe dukkevogn og dukker til sønnen sin, føler jeg blir feil..
      Jeg er ikke imot homofile eller noenting, og sier heller ikke at man er homofil om man vil ha rosa eller leker med dukker, men det er vell bare hvordan man er blitt “oppdratt” eller miljøet man var i som bare sier meg at det blir feil i mitt hodet.
      Jeg ville nok prøvd å vise sønnen min noen kule biler eller noe, som kanskje fikk ham vil å ville ha det istedenfor rosa dukkevogn.. Jeg tenker at om man først kjøper dukkevogn til sønnen sin så blir han å leke med det, og videre vil han kanskje ha rosa av alt annet og, og om han til slutt spør etter en rosa kjole til seg selv, kjøper du det også til ham da? Barn blir lett påvirket og det kan hende… Og skal man liksom DA komme med at “det er jenter som bruker kjole” ?? For det er jo faktisk jenter som leker med dukker også, men alikevell fins det både gutter/menn som leker med dukker og kler seg i kjole…
      Men syns egentlig det er supert at noen er som deg også, for selvfølgelig som du sier så bør man kunne få leke med hva man vil uten at det skal ha noe å bety til en viss grad i hvertfall 🙂

    30. Hvis du syns barnet ditt skal velge, hvorfor kjøper du rosa da? Ta med deg barnet til butikken og la den velge når du sier selv at den bør velge

    31. Så bra at du gjør det du syns er riktig for ditt barn 🙂 Skjønner godt at han vil ha rosa vogn, istedet for sort. Rosa er en mye mer spennende farge enn den sorte. Syns det var en god idé å la han få dukke og vogn, nå som han blir storebror. Hvertfall siden han selv ønsket det 🙂 Alle barn er forskjellige. Selv lekte jeg ikke med dukker før jeg var 7-8. Foretrakk lekebiler 🙂 Stå på, og lykke til med fødsel!

    32. Hjelpes for en aktivitet rett etter innleggelse 😮 Hva med å la W ta med seg NC i selskap/på shopping/ut generelt og heller konsentrert deg om å hvile? ?

    33. Du turbo, ro litt ned 😉 hehe, neida. Kos dæ bare max me løping etter NC, shopping, selskap å alt som høre me! Syns d e flott at du lar han leke me d han vil, uansett om d e bila eller dukke 🙂 Isabella elske bilda å alt me motor, men leke like fint me dukke 🙂 Unga må få leke me d de sjøl har løst t uten at foreldra skal si “nei, d dær e for jente/gutta” 🙂

    34. Det er lov og kle på seg litt når man skal ut blandt folk:-/
      Jeg ville ikke satt pris på og måtte se en rosa truse og hvite helt gjennomsiktige klær når jeg satt på restaurant for og spise mat.. Man går da ikke kledd sånn offentlig…

    35. Enig med deg! Jeg har en datter på 2 år som har lite interesse av dukker, men elsker biler, klosser, sand og andre “gutte-aktiviteter”. Favorittfilmen hennes er Biler. Hun skal få leke med akkurat de lekene hun vil og ha på seg klær i akkurat de fargene hun vil. Synes hele opplegget med “gutte- og jenteleker, gutte- og jentefarger” er dumt.

    36. Er enig i at barna skal få velge selv hva de vil leke med, men hvis sønnen min ville ha en dukkevogn hadde jeg sett etter en annen farge enn rosa. Og akkurat rosa klær vil jeg ikke kle sønnen min i. Det blir litt feil

    37. Flott at du vil gi han mulighet til å forberede seg og bearbeide hverdagen gjennom lek, når lillesøster kommer. Men knall rosa dukkevogn? Selv hadde jeg en mørkrød/blå lekevogn, jeg er jente. Men morsomt å ha noe å bli flau over når baby bildene kommer fram om 15 år!

    38. Syns de skal få leke med hva de vil 🙂 jeg lekte selv med turtles osv da jeg var lita :p og sønn min hopper stadig på barnevogner og dukker og babyleker Oo han er snart 4… hender også at han er en skikkelig guttgutt og da, skal leke krig osv :p så er litt opp og ned 🙂 er så glad han ikke sier: “æææsj, det er jenteleke!” osv Oo

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg