36 fullgåtte uker + magebilder


Hallveis til 37 fullgåtte uker dere! Terminen nærmer seg med stormskritt, og det er bare 5 dager til prinsessa ikke regnes som prematur lengere, om fødselen starter. Og det er jo ganske så sannsynlig at den gjør, eller ikke.. , det kan vi rett og slett ikke vite. Går jo rundt med 2 cm åpning og hyppige, vonde kynnere/svake rier..  så det kan jo starte når som helst. Men så lenge de ikke er regelmessige så er de “ufarlige”. Vet hvordan riene kjennes ut når fødselen er i gang for alvor, haha! DET kjenner man, for å si det sånn. 

Men gruer meg ikke til fødselen og smertene i det hele tatt. En fødsel er noe helt fantastisk(men vondt, såklart…) , og jeg gleder meg til å også ha pappaen til lille snuppa med denne gangen! Det blir nytt for meg det. Gleder meg sånn til hun er ute og får se hvordan hun ser ut! Alt står klart til henne her hjemme hos oss, stellebordet med de minste klærne hennes pent brettet oppi, vogna, vugga ferdig redd opp, babykurven i stua.. ja, alt ! Vi gleder oss <3 

 

 

   Termin:  Mensentermin 29 august, men følger UL termin som er 8 september.

 På vei:  36 fullgåtte uker og 2 dager(36+2)

Igjen til termin:  27 dager! 

Kjønn: En liten prinsesse

 Navn:  Lillesøster skal hete Emma Angelica

Trimester: Tredje

by Browse to Save” href=”http://rannveigheitmann.blogg.no/mitt_svangerskap_uke_for_uke.html”>Neste kontroll:   20 august hos jordmor

Innkjøp: Ikke noe spesielt, kun noen strømpebukser som er i litt større størrelser.

Bevegelser: Er mye liv inni der, og nå er det så trangt at det som regel gjør vondt når hun beveger seg.

Utålmodig:  Nå som storebror er begynt i bhg og jeg skal få slappet ordentlig av de siste dagene/ukene før jeg blir tobarnsmamma, så er jeg ikke utålmodig i det heletatt. Vet at tilværelsen som kommer etter fødselen er LANGT mere slitsom enn allslags gravidplager.

Vektøkning:  Veier 67 kg, gått ned en kg siden forrige uke. Totalt vektøkning på 12 kg hele svangerskapet.

Vann i kroppen: Myye vann… 

Melk  i brystene:  Mye hvit melk

Strekkmerker: Ingen strekkmerker forutenom de to bittesmå rundt navlen, som er gamle. 

Hodet  by Browse to Save” href=”http://rannveigheitmann.blogg.no/mitt_svangerskap_uke_for_uke.html”>ned: Hodet er langt nede i bekkenet, noe som kjennes.

Tungt:  Nei, nå som gullet er i barnehagen er det ikke tungt i det heletatt. Koser meg !

Kynnere: Siden jeg har åpning på 2 cm regnes det vel som svake rier, og ikke kynnere. Men ja, de er utrolig hyppige og vonde.

Hodet  by safesaver” href=”http://rannveigheitmann.blogg.no/mitt_svangerskap_uke_for_uke.html”>festet Hodet er festet og langt nede i bekkenet i følge jordmor på AHUS.

Matkick: Har litt dilla på snop og søte ting om dagen ,desverre

Plager: Vonde kynnere/svake rier. Og grusom halsbrann til tide! Ellers ingenting. 

Humør: Mye humørsvingninger om dagen

Høygravid: Ja, og regmes som “til termin” om under to uker!

Fødselsforventninger: Har overhodet ingen frykt for fødselen, da jeg vet nøyaktig hva jeg går til. Selv om det såklart er utrolig smertefullt, men jeg er jo trossalt lagd til å takle det! 

 Vi gleder oss masse til å bli mamma og pappa til prinsessa vår <3 

Sykehusbaggen: Pakket jo en liten “hastesykehusbag” da jeg ble innlagt med rier i uke 35. altså forrige uke. Men skal nok pakke den ordentlig en gang i nærmeste framtid. Alt til sin tid 🙂 

 

Vekt: 2700 g 

CRL: 32 cm 

Full lengde: 44 cm

 

OM BARNET
 Fosteret er i begynnelsen av denne uken 34 uker gammelt. Morkaken som lenge var tyngre enn fosteret, veier nå en sjettedel av fosterets vekt.

Fordøyelses- og tarmsystemet er fremdeles relativt umodent, og vil ikke være helt modent før barnet er tre til fire år gammelt. Nå utgjør fettlaget omtrent 15 prosent av fosterets vekt, og vil gjøre det lettere å regulere kroppstemperaturen etter fødselen. Huden ser lyserosa ut til tross for fettlaget. Årsaken er at blodårene ligger så nær hudoverflaten. Hudfolder rundt blant annet knær, håndledd og nakke utvikles.

 

Hvor langt er du på vei? 

33 kommentarer
    1. ikke sånn for å slremme deg eller noe, men det er ingen garanti for at pappan er med deg denne gangen.. det kan man aldri vite, dere startet jo i et forhold ganske tidlig, og ble gravid relativt kjapt, men håper jo han er med deg og at alt går bra <3 😀

    2. Først og fremst må jeg si at jeg er fast leser, og liker bloggen din veldig godt 🙂 syns du for mye ufortjent drittslening! Du virker jo som en kjempe søt jente og en fantastisk mamma 🙂 bare så det er sakt! Men en ting jeg må si, syns du fokuserer så mye på hvordan du må se ut etter fødsel osv.. Skjønner at det er viktig for deg , er en mamma selv å seff tenkte jeg på hvordan kroppen min skulle bli etter fødsel, men måten du formulerer deg på kan misforstås, kan se ut som du tenker mere på hvor slitsomt det blir og bli 2barnsmor og fokuserer på utsende ditt så virker det ikke som du gleder deg til princessa de kommer! Sier ikke at du ikke gleder deg, det tror jeg nok du gjør 🙂 å du er jo realistisk når du sier det blir slitsomt, en 2(?) åring med masse energi og en liten baby krever jo all din tid, men kanskje tenke på hvordan du formulerer deg! Mener det ikke som kritikk:) stå på! Gleder meg til og fortsette g lese bloggen din når du er tobarnsfar og se bilder av din lille jente ! Klem

    3. For det første så vet du ikke hva du går til når det kommer til fødsel…kan være at den blir mye mer andeledes enn den du har hatt! Og må si at jeg er litt lei av å lese hvor tungt alt er! Jeg har jobbet 100% i mitt første svangerskap. Nå er jeg på nytt gravid, har en stressende og krevende jobb med mye tunge løft og høy aktivitet. Å nå har jeg i tillegg en gutt på 2 år som krever sitt på ettermiddagen! Synes ikke noe synd på deg!

    4. Nå blei jeg nesten missunderli 😛 Ikke strekkmerker selv om det er nr2 😛 LUCKEY! Kjempe flott mage ^^
      Lilli: Du vet teknisk sett hva du går til når du skal føde selv om erfaringen på selve fødselen kan være forskjell fra gang til gang = OFC! MEN man vet hva man kan forvente, så teknisksett er ikke det feil å si.
      Men samme som fødsler er anderledens er også hver person anderledens, alle kan ikke være perfekte? og svangerskaper er også ikke til å sammenligne, du hadde kanskje ikke så mye utmattelse som kanskje hu har hat? Og hu sier ikke at hu misslikere så vitt jeg forstod. Alle trenger en pust i bakken, til og med deg! Noen ganger må man bare, mens man må utnytte mulighetene til å slappe av før en fødsel for det er mye som skjer i fødsel og etterpå, noe du også vet. DET ER BTW LOV TIL Å SI AT MAN ER SLITEN, selv om noen klarer mer eller mindre enn andre så er man ikke like og man ikke ikke forvente det heller…. …

    5. Til du Lilli over; du mener du er lei av å lese div på bloggen her. Hvorfor fortsette å lese den? Rannveig skriver jo akkurat det hun måtte føle for, og om noen av oss lesere ikke liker det, er det VÅRT ansvar å evt droppe å lese, ikke Rannveigs ansvar å skrive det VI måtte ønske. Dessuten har hun ikke skevet noe om at vi skal synes synd på henne.. Er uenig i flere av Rannveigs valg og meninger selv, men føler ikke at det er min plikt å kritisere henne og påpeke det forde.

    6. Til Lilli: At du snart er tobarnsmor og oppfører deg slik du gjør er virkelig skremmende. Dette er Rannveig sin blogg, hun blogger om hvordan hun opplever svangerskapet, og det jo klart at det er enormt krevende å være mor til en på den alderen og samtidig være gravid. Og du som selv har vært gravid to ganger burde vel forstå at ingen svangerskap er like. Så det kan godt hende at Rannveig’s svangerskap er langt mer krevende enn dit. Jeg er ikke mor, og jeg er sykemeldt fra jobben, men alikevel synes jeg det er tøft og tungt å være gravid. At du velger å jobbe i en jobb med tunge løft og høy aktivitet som du så fint kaller det – er jo din egen dumhet. Dèt er faktisk ikke forsvarlig for deg eller babyen din. Babyen skal ikke utsettes for stress. Så istedefor å syte over at du har det så mye værre enn alle andre så kan du heller vurdere å gjøre noe med det.. Hvis det du skriver i det hele tatt er sant.

    7. Om du jobber 100% er vel det ditt valg? Det er faktisk fullt mulig å gå til legen å få sykemelding om man syns det er tungt og man ikke klarer å gå på jobb. Jeg jobba 100% i barnehage, men trappa ned og ble mer og mer sykemeldt. Selvfølgelig, fint om du klarer å jobbe frem til perm, men da trenger du søren meg ikke klage heller. Du taper ikke penger på å sykemeldt deg. Og om rannveig er sliten, så er hun det. Å være gravid er slitsomt. Ikke alle har det likt. Ingen er like, ingen mager er like, ingen barn er like. Kan ikke folk her inne begynne å tenke på seg selv og slutte å si hva rannveig skal og ikke skal?

    8. Å være gravid er utrolig krevende og slitsomt for noen! Jeg var så sliten at jeg ble innlagt på sykehus! Å si at Rannveig ikke kan få lov til å si at hun er sliten, er bare latterlig! Slutt å les bloggen hennes da vel! Rannveig virker som en utrolig flink jente 🙂

    9. Så fin mage du har 🙂
      Jeg hadde faktisk ikke regelmessige rier føre helt på slutten av fødselen min. Husker jeg våknet opp på natten med smerter så jeg skrudde på rietelleren på telefonen og da var det alt fra 4min til 9min i mellom. Da skjønte jeg ingenting for det gjorde så vondt! Dro på sykehuset med uregelmessige rier på morgenen, og joda jeg var i fødsel 🙂 når jeg hadde 7cm åpning ble de regelmessige med 30sek mellomrom og 20mim etter var snuppa ute 🙂 så glad jeg dro på sykehuset selv om de ikke var regelmessige 🙂

    10. Kjenner jenter som har gådd i over en mnd med 2 cm åpning, å babyen kommer på overtid ford.det har nåkk ikke så mye å si, å det er iallefall ikke sjeldent:)

    11. jeg hadde 3 cm åpning 2 uker før termin, modningsrier i 16 dager, og fødte 8 dager over termin… alle som undersøkte meg sa de trodde jeg kom til å føde før termin. Men neida, så det er sant det du sier; det er det ingen som vet. Det skjer når det skjer :p

    12. så utrolig fin mage du har! tror du du kan fortelle hvor du kjøper undertøyet ditt? du har alltid så fine bh’er på bildene!

    13. Håper babyen holder seg inne en litt til:) Lykke til heldig du er som ser flott ut med nr2.
      Sånn til dere andre: det å blogg er ikke det samme som en 100% virkelighet. Alle bloggere representerer 5% av live sitt på en blogg. Selv har jeg lært meg, at jeg ikke kan dømme andre bloggere. Da jeg selv ser hvor lite, som faktisk kommer frem av min hverdag via bilder og tekst. Denne bloggern bruker provokasjon, det er slik hun fanger lesere. Å det fins mange alternativer av provokasjon. Blogging er et taktisk spill:) samt noe for å dele sine gleder å sorger. Jeg kjenner ikke deg Heitmann, har ingen rett til å dømme om du er ei god eller dårlig mor uten å kjenne. Masse lykke til med nr 2, våknet akkurat fra narkosen over en kirurgisk abort. Skulle også ønske jeg kunne gå gravid med nr 2, men tiden passet så dårlig med utdanningen, lappen, husbygging, firma osv… Du er heldig som har en mann som tar vare på dere. Min mann jobber 90% med sitt AS. Er praktisk alenemor…. men i teorien ikke:P vannskelig! Håper alt godt for dere…

    14. Hei 🙂
      Leser bloggen din regelmessig og syns den er kjempeflott !
      Syns også som en av de andre nevner at du har veldig mye fint undertøy, jeg selv sliter med og finne Bher som passer.. Bruker str. 80f , finner ingenting!
      Den Bhen du har på bildene over fins vel ikke i større str enn 80b ?:(

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg