Hvorfor får man ikke lov til å være opptatt av vekt/kropp selv om man er mamma?

En ting jeg selv har lagt merke til jeg får MYE hets for, er det at jeg er over gjennomsnittet opptatt av utseendet og det å få tilbake den “gamle” kroppen sin, som jeg hadde før jeg ble gravid. Hvorfor er det så galt å ønske å se bra ut egentlig ? Å bli mamma er jo IKKE synonymt med å være overvektig å gå rundt i tunikaer for å skjule kroppen sin? Nei… den skal man jo være stolt av! Men tydeligis har man ikke lov til det, skal man tro enkelte mennesker.. 

Jeg er hvertfall utrolig stolt av min, og etter snart to gjennomførte svangerskap bak meg ser den forholdsvis like bra ut som før jeg ble gravid. Eneste forskjellen er vel at hoftene mine er bredere, og såkart nå, siden jeg er høygravid, så har jeg jo litt ekstra fett her og der. Men, de fleste kiloene er faktisk vann og baby. Noe jeg er glad for ! 

Etter svangerskapet og endt amming kommer jeg til å begynne på diett. Jeg kommer til å trene regelmessig, om ikke nødvendigvis på trenngssenter, så hjemme eller å gå turer/trilleturer og slikt. Og det å ha et barn i den alderen største gullet er i er jo egentlig en trening og slanking i seg selv. MEN, det jeg lurer på er… hvorfor skal man få så mye hets for å ønske å se bra ut ?? Er det liksom ikke lov ? 

Før svangerskapet med førstemann. Har svært få bilder fra før jeg ble gravid med han, da pc’n jeg hadde på den tiden krasjet med MASSE bilder på. Noe som er litt synd, men jaja ! Her ser dere hvertfall hvor utrolig tynn jeg var, da var jeg nesten litt for tynn. Veide i underkant av 50 kg. Har veldig lyst til å gå ned til 50 kg nå også, men nå har jeg jo litt mere former så ser jo ikke ut som en liten jente selv om jeg veier så lite. Om dere skjønner ? 

Her ser dere bilder, første fra uke 40 i første svangerskap, så rett etter fødselen, 5 dager etter, 1 uke etter og 2 uker etter fødselen. Ble tynn igjen nesten med en gang uten å gjøre noe som helst ( annet enn å amme da) 

22 uker på vei med storebror

Også 40 uker på vei i første svangerskap. 3 dager før han kom til verden!

Disse to siste bildene er tatt i tiden rett før jeg ble gravid med lillesøster. Var utrolig tynn, men likevel med kvinnelige former. Akkurat slik jeg vil ha det etter dette svangerskapet og!

Helt siste bildet er tatt dagen før jeg tok silikon. Og faktisk 2 dager før jeg ble gravid. Spesielt… Haha. 

Og så noen bilder fra dette svangerskapet! 

 

Ca 16 uker på vei med lillesøster

Ca 23 uker på vei dette svangerskapet ( dette bildet er brukt til bikinireklame, derfor pris på det… haha.) 

26 uker på vei med lillesøster

Dette siste bildet er fra i går, to dager unna 37 fullgåtte uker og kanskje bare dager, eller uker igjen til lillesøster melder sin ankomst. Hvem vet? Jeg er i allefall utrolig spent på å se hvordan kroppen min blir etter dette svangerskapet, da jeg har hørt at det kan være vanskeligere med svangerskap nr.2. Men, jeg tar det som det kommer! Stolt over kroppen min vil jeg være uansett, og det er noe jeg synes alle der ute skal få lov til å være, uten at det skal være feil på noen måter eller at noen skal få lov til å hakke på deg av den grunn.. ikkesant ? 🙂

Hvordan gikk det for deg å komme tilbake til normalvekten/kroppen etter fødselen?

Og var det lettere, eller vanskeligere å komme tilbake etter nr.2 ? 

Del gjerne videre dette innlegget , da blir jeg glad!! 🙂 

42 kommentarer
    1. Det handler vel hovedsaklig om at du er forbilde til mange unge jenter, og at kroppsfokuset er helt sykt i våre dager. Ikke alle ser eller kan se ut som supermodeller fra naturens side, og det kan være veldig frustrerende å vokse opp og aldri bli “god nok” fordi man ikke er tynn som en strek. Du skal jo også bli mor til en liten jente nå… Hva hvis hun vokser opp med en helt annen kroppstype enn deg? Kanskje hun blir “big boned” eller sliter med forbrenningen? Man kan aldri vite og derfor skal man være forsiktig med et enormt fokus på kropp og utseende. Men jeg er enig med deg i at man burde klare å se passe velstellt ut etter man har blitt mor. Jeg synes folk får kle seg som de vil, så lenge det er en viss anstendighet, så lenge de holder seg rene. Det er klart det ikke er passende med joggebukse på jobbintervju, men plage det deg feks at folk bruker det hjemme? Har det så mye å si i lengden? At en nybakt mor går med joggebukse hjemme, samtidig som hun er et godt menneske og en god mor? Ikke tolk dette som at jeg mener man er en dårlig mor hvis man går fint kledd og bruker sminke, men mange velger å prioritere ekstra mye tid til barn og hjem, og jeg ser ikke noe galt i det. Det er vel gjerne noe som kommer med alderen også, man lærer seg hva som virkelig har betydning i livet og klarer å slappe av litt mer og nyte de enkle små gleder i hverdagen. Mange bruker som argument at man burde være fin for mannens skyld, men er han verdt å holde på hvis han ikke liker deg fordi du går i joggebukse av og til og har et par kilo for mye? Dette ble langt, men tror og håper at du skjønner poenget mitt 🙂 ha en fin dag og masse lykke til videre med svangerskap og kropp ;-p

    2. Er så enig i det du skriver, men selvfølgelig skal man ikke “slanke seg” sånn veldig når man går gravid, men det betyr jo ikke at man bare skal sitte i sofaen å spise dritt.. Og det med å få tilbake kroppen sin, selvfølgelig vil man det! De som sier noe annet, er bare misunnelig for at de ikke har innstilling til å gjøre det selv. Stå på Rannveig og gjør/si det du vil med din egen kropp, å lykke til videre! 🙂

    3. På det ene bildet der du poserer i byen med solbrillene på ser du veldig godt forskjell mellom deg, en flott mama som tar vare på deg, og hun der damen i bakgrunnen 😀 haha morsomt det 😀

    4. Du er ikke trent da, begynn med trening og stram opp. Du jobber ikke for å bli tynn, du er tynn av natur. Ellers syns jeg du kan gjøre hva du vil, hvorfor bry seg hva andre sier?

    5. Syns at alle skal få ha sine meininger.. Kan ta meg sjøl som et eksempel. Eg har vært overvektig lenge, har hatt spiseforstyrrelser og heile pakka. Har aldri vært fornøyd med meg sjøl. Men betyr det at ikke andre kan få være fornøyd med seg sjøl?! Det viktigste er at man trives med seg sjøl. Om det er det at man vil at andre skal syns at man er fin som gjør at man trives med seg sjøl, så kan man vel det?
      Eg har gått gjennom 2 svangerskap. Er ung mor til to prinsesser. eg vil å bli tynn og “perfekt”. Gjør det meg til et dårlig menneske?! Bare fordi eg vil føle meg vell med meg søl?!
      Syns det va verre å gå ned og få tilbake den “gamle” kroppen etter første svangerskap. Gikk mye letter andre gangen 🙂 og går enda ned i vekt etter det 😀 ( 13 måneder og 1uke siden)
      Rannveig: du har lov til å føle deg vell, du har lov til å ha dine EGNE meninger..! Ingen skal fortelle deg kan du skal mene.
      Vær stolt! 😉 du har snart gjennomført to svangerskap og har snart to nydelige unger! 😀 en prins og en prinsesse.. du har all grunn til å være stolt!

    6. Hahaha. Ikke for å være frekk, men du har ikke akkurat BRA kropp i ikke-gravid tilstand heller. Du er IKKE trent, og du spiser heller ikke sunt. Du er (som også er nevnt ovenfor) tynn av natur – men det betyr ikke at du har bra kropp 🙂

    7. Sett ifra små barns øyne er mamma vakker uansett. Småbarnstiden er kort og hvorfor ikke vie tiden sin til det som er viktig for barna? De bryr seg ikke om du bruker joggebukse og håret er i hestehale. Eller noen kilo for mye. Da barna mine var små brukte jeg all tiden til å være mamma. Jeg kan nesten ikke skjønne at noen har så mye tid til seg selv at de ser ut som en modell før de leverer i barnehagen. .

    8. Hei rannveig:) jeg gikk opp 14 kg i mitt svangerskap, rett etter fødsel trente jeg ingenting men begynte rett på diett. Gikk ned alle 14 kg’ene pluss 3 kg til på under en mnd.:)

    9. jeg syns man skal få lov til å passe på kroppen sin selv om man har barn og er gravid! Man skal da føle seg vel, så om man er opptatt av å se bra ut så er det ingenting galt i det så lenge barna får den kjærligheten de trenger og at de ikke opplever kroppspress hjemme selv. Jeg syns du virker som ei smart og reflektert jente selv om du er opptatt av kropp. Jeg tror så absolutt du er en god mor! 🙂

    10. Altså jeg veide 64 kilo før jeg ble gravid :p er 160 høy :p men etter første svagerskap trente jeg ikke å gjorde ikke en dritt, spiste akk hva f jeg ville å tok meg bare av sønnen min… gikk da ned til 45 kilo :S så gikk det noen år og jeg ble gravid igjen ble da ei jente, la kunn på meg på magen den gangen og, slet litt i starten etter fødselen der, veide for det meste 53 kilo og hadde litt lovehandles her og der :p men nå er tuppa 7 mnd og først nå virker alt mye strammere igjen 🙂 har ikke trent eller noe enda, men skal begynne selvom jeg egentlig ikke trenger det for vil få bedre kondis osv 🙂
      Btw har også merka det der at når man er mamma så er det ikke “lov” å sminke seg eller prøve å kle seg litt bra iaf :p haha… altså nå bruker ikke jeg 4 timer på badet men bruker vel 10 min maks mens minsten leker på teppet sitt og sønnen min spiser frokost f.eks så done 🙂 men får alikevel stygge blikk Oo sku tro enkelte mødre og andre folk forventer at man skal se ut som en sprengt sjøku etter at man har blitt mamma…

    11. Jeg syntes det er latterlig at du får hets for å ville komme tilbake i form. det er fantastisk at du etter 2 graviditeter fortsatt vil ha en bra kropp. Trening er jo ikke bare for å bli tynn, men også for god helse. og hvilken mor vil vel ikke ha en god helse? stå på Rannveig! 🙂

    12. Du får pes fordi du er toppblogger, og “de”må alltid finne noe å pese deg for! Du har så lenge vi har sett deg vært opptatt av utseende, og det er den du er. Fortsett med det.

    13. Helt enig med deg. Er selv gravid i uke 33, og jeg kan nesten ikke vente.med å starte treningen for å oppnå den kropen jeg hadde tidligere. Hvorfor skal man få kjeft eller hets for å ville dette? Jeg tror det er en hver jentens ønske etter graviditeten, men at ikke mange tørr å innrømme det. Man trenger jo ikke se ut som en stranda hval bare fordi man har født en baby 🙂

    14. Synes du ser kjempe flott ut og syns du skal gjøre det du vil. Hvis du vil trene og gå på diett for å få kroppen tilbake, så gjør du det. Det ville jeg også gjort. Er virkelig ikke unormalt eller teit og bry seg mye. Spør du meg er det teit og ikke bry seg i det hele tatt 🙂

    15. Jeg tror nok ikke det har noe med og gjøre at man IKke kan fokusere på utsende og kropp.. Tror heller det har noe med og gjøre at det er litt “feil fokus” når enketlig når som helst blir mamma igjen, da bør heller all fokus og prioriteringer være på den lille og selvfølgelig storebror ! Man skal ta vare på kroppen sin uansett, det er viktig så er enig med deg der, men fokuset ditt akkurat nå børr være på at du skal
      Straks bli tobarnsmor og ikke noe Aent. Er verdens beste ting og bli mamma, ingenting kan slå det som du vet:)! Å når jeg ble mamma begge gangene, begynte jeg og tenke på kropp osv 3-4 mnd etter fødselen, heldigvis var jeg heldig og fikk kroppen min tilbake så og si av seg selv! Poenget mitt er bare at tror folk kritiserer deg fordi de syns du prioritere feil! Du kan trene, du kan få kroppen din tilbake men det kommer, fokuserer først på at du skal bli mamma 🙂 når babyen kommer, så kommer du jo ikke til og ville dra fra hun og trene rett etter hu er født ! Lykke til:)

    16. Til anonym som latterligjør personen i bakgrunnen, dårlig gjort da, hun ba nok ikke om å få bli med på bildet .Og hun er en helt vanlig person etter mine begreper, alle kan ikke være modeller!

    17. Tror ikke problemet er at du vil tilbake i form etter svangerskapet, men at det virker som om du har mer fokus på å ha en tynn figur enn å ernære barnet ditt.
      Når du er bekymret fordi du går opp i vekt i svangerskapet og har planer om å stresse med å komme ned i vekt rett etter fødsel så setter du deg selv myyye høyere enn barna dine.
      Man skal ikke slanke seg når man er gravid, heller ikke når man ammer. Om du har ekstra fett på kroppen så er det fordi du spiser usunt og er inaktiv. Er jo ikke skjeldent du blogger om at du spiser junk.
      Prøv å fokusere på at barnet ditt skal få vokse seg stort og sterkt, så sparer du vekthysteriet ditt til etter du er ferdig med svangerskap og amming.
      Ps. Skjønner ikke at du tør å legge ut det “monokini” bildet. *grøss* det er utrooolig lite flatterende

    18. Mor eller ikke så har alle lov til å fokusere på kroppen sin og utseende! Jeg var ganske deprimert etter å ha fått min datter pga de ekstra kg, og når jeg begynte trene og de forsvant ble jeg meg selv igjen, både fysisk og psykisk! Så er ikke nødvendigvis bra å ikke ta seg tid til trening og kropp når man har fått barn,som noen mener! Stå på!:) du ser strålende ut!

    19. Hei! 🙂
      jeg synes man skal kunne få lov å bry seg om utseende fordeom man er gravid, ingenting i veien for det, haters gonna hate!
      Men, jeg lurer på en ting, kunne du skrevet et innlegg om hva du synes om “overvektige”, litt runde og de som har litt mere fett på kroppen? folk slarver jo mye i dette landet, og vil bare høre din mening, utrolig glad hviss du kunne skrevet hva du synes om de overvektige, synes du det er greit? eller er det folk du overhode ikke kunne tenke deg å være venn med/prate med? 🙂

    20. For meg har det vært vanskeligere å komme i form etter nr 2, men tror det er mest fordi jeg ikke har hatt tid til å fokusere på det.
      Det jeg reagerer på er at du helt fra start har virket som at du gledet deg til å få ut babyen så du kan komme til normalen igjen. At du allerede har det i tankene liksom. Nå har jo jeg aldri gått mere enn 30 uker gravid, men synes det er rart å glede seg til noe annet enn at du får jenta di liksom :p

    21. Rebecca: seriøst? Hva hun syns om overvektige? Det handler da for faen ikke om utseende? Om rannveig møter ei jente som er kul og snill, så kan hu ikke være venn med hu fordi hun er litt rund i kantene? Hahahaahahhaahah er faen meg det mest inkompetente spørsmålet jeg noen gang har lest. KAN FOLK SLUTTE Å TENKE SÅ MYE PÅ KROPP OG HELLER FOKUSERE PÅ DET SOM ER VIKTIG HER I VERDEN? Guuuud jeg lurer på hvordan denne verden ender med den yngre generasjonen som hersker om noen år. Går straka veien rett i dass.

    22. Ikkje bry deg!!! 🙂
      De er bare misunnelige og sjalu og det er faktisk eg og! 🙂
      Men eg vil ikkje slenge drit til deg fordiom !:-)
      Stå på!!! Har du gode diett planer vil eg gjerne høre om de!! 😀

    23. Jeg har vært gravid 3 ganger og har alltid vært opptatt av hvordan kroppen ser ut etter fødsel! Klart man har lov til det! Det er jo ikke hovedfokus, men noe man vektlegger likevel! Stå på og ta vare på deg selv uten dårlig samvittighet! Man er ikke noen dårligere mor om man gjør det, bare ikke barna merker noe særlig til det!

    24. Æsj ja!! Jeg fikk så mye pes når jeg var gravid, fordi jeg sa jeg gledet meg til å få kroppen min tilbake. Jeg gikk trossalt opp 32 kg(!!), og føler ikke det var så rart at jeg sa det da! Fokuser på babyen, ikke deg selv, fikk jeg slengt i trynet da!! Hvordan kunne de trekke konklusjoner om at jeg ikke fokuserte på min lille baby, bare fordi jeg brydde meg om egen helse og vekt også!? Nei, hev deg over det Rannveig! De fleste som kommenterer slik har ikke vært gravide selv!!

    25. Stine-ailin: hvis du gikk opp 32(!!) kg så brydde du deg nok ikke mye om din egen helse og vekt i svangerskapet

    26. Jeg gikk kun opp 11 kg under graviditeten og de ble borte på kun to uker. Når snuppa mi var 7 mnd hadde jeg mistet 25 kg til uten at jeg gjorde noe for det. Men jeg var sykelig tynn på slutten. Tror bare noen mennesker blir kvitt kiloer lettere enn andre. Nå har jeg lagt på meg noen kilo og vurderer å begynne å trene for å stramme inn, og jeg har å fått kommentarer fra folk slengt mot meg. Men det handler om å være tilfreds med seg selv.
      Er ikke alltid enig i hva du skriver, men dette er jeg enig i. Hvorfor skal du ikke skulle tenke på deg selv og kroppen din selv om du har barn? Både du og barna vil få det bedre hvis du selv føler deg bra.

    27. Mona: Er vel strengt tatt ikke for barna at man kommer tilbake i form, er vel for å se bra ut for mannen sin og. Alt handler ikke om barna hele tia.

    28. Det er jo ikke annet enn hysteri når det gjelder vekt etter fødsel. Er jo ikke lov å IKKE være tynn to uker etter barnet er kommet.
      Du er svært heldig som går fort tilbake til normalvekt, jeg sliter med mye overflødig hud på magen selv 5 år etter. Ikke fordi jeg ikke trener eller liker det. Det går bare ikke vekk. Men jeg er vel bare slapp da eller?

    29. Er så enig med deg 🙂 jeg gikk opp ca 14 kilo med lille gutt. Tok av disse bare på noen måneder +litt til:-) nå er jeg 55 kilo og 170 høy. Har aldri vært så fornøyd med kroppen min som etter graviditeten. Tenkte mye på under svangerskapet at jeg skulle slanke meg. Får mye hets fra venner osv om at jeg ikke må bry meg osv , jeg har tross alt vært gravid og det ikke er så “nøye”. Dra til helvete tenker jeg da…. Der står de selv, tjukk og gode og spiser snop og gidder ikke gjøre en dritt med seg selv. Bare ren misunnelse fra folk! Alle kan slanke seg om de vil! Jeg går lange “tunge” turer hver dag og spiser sunn mat nå mens jeg er i permisjon. Når jeg går rundt i byen eller på sentre ser jeg mødre som sitter å trøkker innpå boller og pizza ! Er det rart folk er feit!

    30. Jeg vil nesten si at det er mer synd om man ikke tenker at man vil tilbake til trivselsvekt etter en fødsel, enn om man går rundt å “ikke bryr seg” om hvordan man blir seende ut etter fødsel. Altfor mange lar seg selv forfalle etter at de har fått barn.
      Om jeg ikke trives i min egen kropp, så går det ut over humøret mitt. Synes man skal ha lov til å bry seg om seg selv, også etter at man har fått barn. Man bryr seg jo ikke mindre om barnet sitt selv om man tar seg tid til ei treningsøkt eller fem i uka, eller fokuserer på å ha et sunt kosthold. Jenta mi har nå iallefall vært hovedfokuset hele tiden, selv om jeg både trente og spiste sunt etter fødsel for å komme tilbake i vekta jeg trives med. Sånn vil det være nå når neste man kommer også.
      Stå på Rannveig. Lykke til med fødsel og barselstiden 🙂

    31. Det som er forvridd med hue ditt rannveig er at, du har for mye fokus på og se bra ut til en hver tid… Ta foreksempel dine bilder, du er så jævla opptatt med og ta mest mulig lettkledde bilder at det er helt ille… Alldri sett noen som har blotta seg så mye frem på en blogg før, men ser jo greia, flere lesere… Å jo det går ann og ta bilder med klær på!

    32. Du trenger ikke bekymre deg over å gå ned i vekt etter svangerskapet. Med to små barn kommer du til å få så mye å gjøre at fettet kommer til å renne bort av seg selv. Lykke til 🙂

    33. Jeg er helt enig med deg i synet ditt på at du vil se bra ut etter du har fått barnet ditt også! Jeg er selv gravid med mitt første barn og jeg vil også både trene å sikkert slanke meg etter endt amming, at noen ikke forstår det? Da bryr de seg ikke mye om hvordan de ser ut!
      Kjempeflotte bilder av deg også 🙂

    34. Her er det ufattelig mye surmagede kommentarer! Men du stiller deg også “laglig til for hogg” som man sier. Kroppsfixeringsblogger gjør gjerne det. Du er forfengelig – og det er helt ok for meg – både at du er det og blogger om det. Har lært mye jeg av klær-og kroppsbloggere.
      Det som er flott er at du er sunn og frisk og får barn. Du spiser sannsynligvis sundt og godt og barna dine er ikke små og underernærte når de er født. Det er det viktigste.
      Jeg er 52, men er fortsatt opptatt av kropp, sunnhet, sunn kost og trening. Trening blir ufattelig viktig når du blir gammel, og hvis du ikke danner grunnlag nå, så er det tungt å ta igjen. Det vet jeg mye om.
      Dessuten vet jeg mye om å få rynker – jeg har heldigvis aldri vært så glad i å sole meg, og derfor har jeg foreløpig lite rynker, heldigvis. Det bør du ofre en tanke. Selv om du synes at 52 er gammelt, så skal jeg love deg at du kommer dit og ønsker å være rynkefri!!
      Spar ansiktet ditt i sola, bruk tan på flaske istedet for sol inklusive rynker! Lykke til!

    35. Det finnes to ulike typer mødre: De som klipper håret kort, flytter inn i joggebukse og hettegenser, rydder bort sminken og rettferdiggjør eget forfall med at de har blitt mødre. Så har man de som ønsker å være som de var før de ble gravid, ved å kle seg fint når de skal ut døra og bruker litt tid på sminke og hår for å føle seg vel. Dette har da ingenting å si for hvor god man er som mor, men hvor god man er mot SEG SELV! jeg har en gutt på 13 mnd, og var fast bestemt på at jeg ville en “hot mama”, istedenfor en mamma som har gitt opp seg selv. Her i huset blir det ikke tid til mer en litt maskara og rettetang, men det føles så godt uansett! Så alle mammaer (og fremtidige mammaer): vær god mot dere selv også, vær en fresh og fin mamma som viser verden at hun tar vare på kropp og utseende! Når dette er sagt, går jeg KUN med joggebukse når jeg er hjemme, DET er lov 😉

    36. Vil ikke påstå at du hadde så “kvinnelige former” da du veide under 50 kg. Du hadde store pupper pga. silikon, men både rumpe og hofter manglet du. Nå som du er over 20 bør du ikke tenke at du skal være like slank som en 14-åring mer, det ser ikke bra ut.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg