37 fullgåtte uker + magebilder

 

Som dere helt sikkert har fått med dere allerede, så er jeg altså 37 uker på vei i dag, og inne i min 38 svangerskapsuke. Helt sykt! Det er virkelig ikke lenge igjen til termin nå, det er bare snakk om dager. 23 dager nærmere bestemt! Og hvor fort går ikke det? Kjenner ofte at panikken tar meg litt, til tross for at vi jo faktisk har absolutt alt klart til henne, og mere til.

Formen er ikke så bra om dagen. De siste dagene, og spesielt i dag, har jeg hatt skikkelig med pusteproblemer. Om jeg står oppreist, må jeg hive etter pusten ganske ofte… noen andre som har det sånn ? Ikke nok med pusteproblemene. Jeg vokner daglig av leggkrampe. Noe som er helt GRUSOMT, stakkars kjæresten som hver dag vokner av et hyl rett i øret.. :p I dag har det også presset utrolig nedover, sånn, myye mere enn normalt, så jeg lurer faktisk på om hun kommer snart jeg! Hadde ikke hatt noe i mot det, men samtidig kan hun godt vente litt til for min del. Vi er i alle fall klare for å ta henne i mot alle sammen, både storebror, pappa og mamma… vi venter på deg !! 🙂 Har heldigvis også så utrolig snille huseiere som har sagt at jeg bare skal ringe dem når fødselen starter, så kan de komme å passe storebror. Noe jeg setter veldig pris på! Man vil jo ikke sitte hjemme å vente på barnevakten med vonde rier, og hvertfall ikke om jeg får en veldig rask fødsel… .er lite keen på hjemmefødsel. Da er det bedre at de ER hjemme fra før av, haha ! 🙂 

Termin:  Mensentermin 29 august, men følger UL termin som er 8 september.

 På vei:  37 fullgåtte uker (37+0)

Igjen til termin:  23 dager! 

Kjønn: En liten prinsesse

  by safesaver” href=”http://rannveigheitmann.blogg.no/mitt_svangerskap_uke_for_uke.html”>Navn:  Lillesøster skal hete Emma Angelica

Trimester: Tredje

by Browse to Save” href=”http://rannveigheitmann.blogg.no/mitt_svangerskap_uke_for_uke.html”>Neste kontroll:   20 august hos jordmor

Innkjøp: En del småting, ny sengehimmel for eksempel. Den er nydelig!

Bevegelser: Det meste av bevegelser går for det meste i å strekke føttene utover høyre side på magen min. Da kjenner man hælene veldig tydelig, hihi 🙂 

Utålmodig:  Egentlig ikke i det heletatt.. tar det med ro og koser meg selv om det er tungt nå           

Vektøkning:  Veier 67 kg, altså akkurat samme som forrige uke. En vektøkning på 12 kg hele svangerskapet totalt.

Vann i kroppen: Myye vann… 

Melk  i brystene:  Mye hvit melk

Strekkmerker: Ingen strekkmerker forutenom de to bittesmå rundt navlen, som er gamle. 

Hodet  by Browse to Save” href=”http://rannveigheitmann.blogg.no/mitt_svangerskap_uke_for_uke.html”>ned: Hodet er langt nede i bekkenet, noe som kjennes veldig godt.

Tungt:  Eneste som kan defineres som tungt nå er at jeg har litt pusteproblemer, aller mest sannsynlig p.g.a den svære magen min. Det er ubehagelig både å stå og å sitte. Eneste stillingen som er behagelig er å ligge i sengen på siden. 

Kynnere: Siden jeg har åpning på 2 cm regnes det vel som svake rier, og ikke kynnere. De er hyppige, men ikke regelmessige enda. 

Hodet  by safesaver” href=”http://rannveigheitmann.blogg.no/mitt_svangerskap_uke_for_uke.html”>festet Hodet er festet og langt nede i bekkenet i følge jordmor på AHUS.

Matkick: Har litt dilla på snop og søte ting om dagen ,desverre

Plager: Vonde kynnere/svake rier. Leggkramper daglig. Og helt sykt ekle mareritt omtrent hver eneste natt! 

Humør: Mye humørsvingninger om dagen

Høygravid: Ja, og regmes som “til termin” i neste uke!

Fødselsforventninger: Har overhodet ingen frykt for fødselen, da jeg vet nøyaktig hva jeg går til. Selv om det såklart er utrolig smertefullt, men jeg er jo trossalt lagd til å takle det! 

 Vi gleder oss masse til å bli mamma og pappa til prinsessa vår <3 

Sykehusbaggen: Har begynt å pakke sykehusbagen nå, eller.. pakker i koffert da, hehe 🙂 

 

37 uker

Vekt: 2950 g 

CRL: 33 cm

Full lengde: 46 cm


OM BARNET
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 35 uker gammelt. Nå gjøres bare finpussen mens fosteret fortsetter å legge på seg, og fosteret er snart klart til å bli født. Barnet vil ikke regnes som prematurt (for tidlig) om det fødes etter inngangen av denne uken. De siste ukene vokser fosteret saktere, men  by safesaver” href=”http://www.babyverden.no/Gravid/Uke-for-uke/37-uker/”>gutter vokser vanligvis fortere enn jenter.

Laget av vernix er i ferd med å forsvinne, men noe vil sannsynligvis være til stede og kan faktisk hjelpe under fødselen. Det oljete kremlaget kan gjøre det enklere for fosteret å passere gjennom fødselskanalen.

 

TIL MOR: Bruk mulighetene!

37 uker gravid

Endelig fri til å bruke dagene som du selv ønsker. Det trenger du.  by safesaver” href=”http://www.babyverden.no/Gravid/Uke-for-uke/37-uker/”>Noen er imidlertid litt redde for at dagene skal bli lange og ventetiden dermed enda lengre. Selvfølgelig kan det skje. Men de aller fleste opplever disse ukene som vært verdifulle og nødvendige. Roen senker seg, og kroppen får den variasjonen og hvilen den trenger. Kos deg med vask og stell av klær og utstyr til den lille. Det er helt spesielt! Disse bittesmå klærne er det godt å ta frem og titte på ? om og om igjen.

Kvinner forteller hvordan de nesten ikke klarer å tenke på annet enn det som nå står foran dem. Det er liksom ikke plass til annet. Dette er et helt nødvendig ledd i forberedelsen. Ukene er dine ? så gjør som du vil. Mange er slitne og trenger rett og slett hvile. På denne tiden ser de fleste kvinner frem til å avslutte svangerskapet. Noen fordi de får plager, andre fordi de og kroppen deres lengter etter å bli som før. Og ikke minst fordi de lengter etter å se babyen. De som for få måneder siden trivdes godt med magen og hadde ønske om å fortsette til evig tid, føler plutselig et behov for å få det overstått. Og de som ikke ville eller våget å tenke helt fram til fødselen, endrer ofte innstilling nå.

 

TIL FAR: Keisersnitt
Keisersnitt blir stadig vanligere i Norge. Andelen har steget fra to til 16 prosent på 40 år. Bedre metoder,  by safesaver” href=”http://www.babyverden.no/Gravid/Uke-for-uke/37-uker/”>mer kunnskap og høy kapasitet har gjort keisersnitt til et alternativ for mange. Økningen skyldes nok også en holdningsendring på fødeklinikkene og blant de gravide.

Ved et keisersnitt lager fødselslegen et snitt i mors hud over skambeinet og arbeider seg videre gjennom muskellagene i buken. Barnet, navlesnoren og morkaken hentes ut gjennom en liten åpning i livmoren. Et keisersnitt er et stort inngrep, og mor vil trenge mer tid på å komme til hektene enn etter en vanlig fødsel.

Planlagt keisersnitt kan gjøres dersom barnet ligger i seteleie, hvis mor har trangt bekken, eller hvis barnet er for stort til å kunne passere gjennom fødselskanalen. Dersom mor tidligere har hatt en traumatisk fødsel, kan keisersnitt være et alternativ. Mor oppfordres likevel til å prøve vanlig fødsel på ny. Et planlagt keisersnitt kan være en fin fødslesopplevelse. Far tilbys å være til stede ved hodeenden av sengen og tar sammen med mor imot barnet som  by safesaver” href=”http://www.babyverden.no/Gravid/Uke-for-uke/37-uker/”>kommer over det grønne forhenget.

Hastekeisersnitt gjøres dersom det er akutt fare for mor eller barn. Grunnen er gjerne store blødninger hos mor eller surstoffmangel hos barnet. Det tar få minutter før barnet er ute, og det er sjelden tid til å gi mye informasjon. Far blir som oftest stående på gangen. En slik opplevelse må bearbeides med jordmor i etterkant.

 

Hvor langt er du på vei ?

15 kommentarer
    1. Gratulerer med 37 uker 🙂
      Kanskje noe skjer snart, 🙂 er selv plaget med leggkramper, utrolig vondt og iriterende, får det mest på natt og kveld. !!

    2. Har magen din synket litt? Ser sånn ut iallefall. Og det er jo også et tegn på at det kan skje veldig snart:)

    3. Har det samme som deg… pustevansker i hele dag,helt forferdelig! Så mannen måtte ta seg av vaskinga og annet husarbeid og sønnen vår idag 😛 er bare 32 uker på vei, men magen har sunket enormt .. Heldige du som alt er kommet i uke 37, og ikke minst, Gratulerer 😀

    4. Hei Rannveig! et godt tips mot leggkramper er magnesium tabletter!fås kjøpt på apotket og i noen dagligvarer butikker. hjalp begge gangene jeg var gravid 🙂

    5. Leggkramper tyder på magnesiummangel. Da jeg begynte å få leggjramper begynte jeg på magnesium tabletter med dobbel dose. Vips var leggkrampenr borte men en annen bivirkning var at søvnen ble MYYE bedre!!! Bare et lite tips:D siden kroppen din gir alt babyen trenger så er det deg det får utover om du får mangel på noe så kan være lurt å gi kroppen din litt ekstra så den er bedre rustet nå når di blir tobarnsmamma:* lykke til fremover! Gleder med til å følge deg videre!!!:)

    6. Utrolig fin mage du har! Er selv 31 uker på vei, klarer nesten ikke vente på at prinsessen skal komme til verden :-)) Hvor har du kjøpt bh’n du har på bildet? Så utrolig god ut!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg