Amming med silikon & offentlig amming

Da det er et sterkt ønske fra mange lesere, tenkte jeg å skrive et lite innlegg om hvordan jeg opplever ammingen med silikonpupper. Får jo en del spørsmål om jeg har silikon, og det kan jeg bare bekrefte meg en gang at ja, det har jeg. Fikk innlagt 350 gram i hvert bryst i desember 2012, og ikke mange dagene etterpå ble jeg gravid. Da jeg/vi sto mellom å velge abort eller ikke, tenkte jeg ikke på det i det hele tatt. Mange mente jo at jeg burde tatt abort p.g.a at jeg nettop hadde fått meg nye pupper og at de nå kom til å bli helt ødelagte. Vel, puppene mine kan jeg alltids kjøpe nye, og Emma kan aldri erstattes. Jeg er uendelig glad for valget jeg tok om å beholde- Det var helt og holdent hundreprosent riktig. 

Ammingen har egentlig gått helt strøkent fra første stund, og Emma begynte med ammingen allerede minutter etter fødselen.Jeg kan egentlig ikke si jeg merker store forskjellen fra amming med og amming uten silikonpupper. Eneste forskjellen er vel at brystsprengen melder seg litt raskere nå enn forrige gang, men det kan også handle om at jeg har større melkeproduksjon nå, ikke vet jeg. Det er i alle fall ingen ting å si på ammingen, den går plettfritt for seg. Nå er jeg også veldig komfortabel med amming og har for eksepmel ingen problemer med offentlig amming, noe jeg har inntrykk av at mange, spesielt unge jenter, har. 

Har alltid vært for at man skal kunne amme hvor man vil amme! For det er jo tross alt verdens mest naturlige ting. Jeg har aldri personlig opplevd at noen har kommet bort til meg direkte å bedt meg slutte å amme, men hadde jeg opplved det hadde det ikke kostet meg fem flate øre å skjelt vedkomne ut etter noter. De som ikke vil se på ammngen, kan vel se en annen vei om de så absolutt ikke tåler synet.

Men, dette er såklart bare min mening! Og jeg har full rett til å ytre den.

Hva er din erfaring med silikonpupper og amming? 

Hva mener du om offentlig amming. Greit eller ugreit? 

97 kommentarer
    1. Seff bør man få amme hvor man vil ! 😉 Eg hatet å amme offentlig til og med i familiebesøk. puppene var jo dobbelt så stort som hodet til Angelica. Fikk aldri til ammingen heller så har ingen gode minner ifra det. Bare stress og smerte ! 🙂 håper det går bedre denne gang:)

    2. Jeg er helt for offentlig amming, men selv så føler jeg meg ikke komfertabel med å amme offentlig. Så hvis jeg skal ut mere enn et par timer så pumper jeg det kan så jeg kan gi han på flaske.

    3. Jeg er helt enig med deg 🙂 Amming er det mest naturlige i verden, og det er jo tross alt babyens matkilde… så da bør man jo få amme hvor som helst, alt ettersom når barnet er sultent!! 🙂 Selv har jeg også silikon, og kunne amme… men fikk ikke melkeproduksjonen ordentlig i gang, så jeg måtte begynne å gi gutten min flaske etter en uke for han var så utrolig sulten stakkars 🙁 Var kjempe leit, men hadde ikke noe valg… Er ikke silikonen som er grunnen til at jeg ikke kunne amme da..det ligger i familien min.. :/ så spørs om jeg kommer til å kunne amme neste gang jeg får barn. Skal ihvertfall gi det en sjanse!
      Nei, kos dere med ammingen så lenge som mulig dere 🙂 Det er bare fint å se at du faktisk kan amme! Det er jo det beste for lillejenta di 🙂

    4. Syns det er veldig bra at du ikke bryr deg om hvor du ammer! Jeg var dessverre en av de som stort sett holdt meg hjemme når det var tid for amming, fordi jeg ikke orka å bli “nedglodd”, og følte meg ikke så veldig fresh. Var rett og slett ubehagelig å bare tenke tanken på å amme offentlig. Det gjør meg kvalm at folk i det hele tatt har noe å si imot det, for som du sier. Det er noe av det mest naturlige i verden.

    5. Klart babyen skal få mat selvom man er på en offentlig plass 🙂 ellers burde jo ikke voksne få lov å spise offentlig heller 😉
      Brystene er til for at babyen skal få næring.
      Men jeg personlig foretrekker å dekke litt til mens jeg ammer, legger ikke brystene ned på bordet slik at det lyyser i rommet. Syns det er greit å ha på klær som er egnet for amming (lett tilgang) og legge gulpeklut litt over mens jeg ammer slik at jeg ikke føler at brystene er på utstilling 🙂

    6. Jeg fikk ikke ammet 🙁 ikke førstemann iaf og jeg har ikke silikon :p andre gangen amma jeg bare en knapp uke og valgte å ikke ville mer selv, men da klarte jeg det, typisk Oo jeg valgte å ikke amme pga det er vanskelig å vite hvor mye babyen får i seg og da hadde jeg jo en sønn fra før av og ville jo ikke ha snuppa hengende i brystene hele tia, det råda jordmora meg til også å unngå amming da pga sønnen min. 🙂 syns amming er helt naturlig og har 0 imot å se ammende mødre 🙂
      haha det med at hu over her skriver at puppa er dobbelt så store som hodet til dattera di burde sett mine :p de var faktisk dobbelt så store selv om jeg ikke hadde eller har silikon, det skal jeg vente med til jeg er helt ferdig med barn…
      ang erfaring med silikon og amming kan jeg iaf fortelle om ei venninde som fikk barn etter å tatt silikon, MEN hun amma IKKE… de ble helt jævlige, ene henger nå lengre ned enn den andre og de er laaaaangt nede… :s enda hun ikke tok så mye silikon heller. da hun fikk enda et barn så de enda verre ut. men sant det du sier, du kan alltids operere deg igjen sant når du er ferdig med amming og barn 🙂 har selv time til silikon neste år for nå har jeg en av hvert og da er jeg ferdig med barn :p hehe

    7. Synes det er helt greit å amme offentlig, gjør det selv og! har ikke tenkt og la gutten min ligge suleten fordi at noen folk ikke liker det! som du og noen andre nevner ovenfor så er det jo helt naturlig å amme! men jeg er ikke så komfertabel med å flashe puppene mine, så jeg bruker og dekke meg litt til. Men det handler jo litt om hva man selv er komfertabel med!

    8. Syns helt erlig at folk skal få amme offentlig, men at de godt kan dekke det litt til. Altså ikke sitte og vifte med puppene :p Spørs selvsagt veldig hvor man er!

    9. Du er så flink mor du! Det virker som om du er en sånn helt alt-mulig person. Du har født to barn og har DEN kroppen, og du klarer å hold deg pen til og med når du et småbarn og en nyfødt i huset, det er få som klarer det for å si det sånn. Jeg digger at du egentlig driter langt oppi hva andre syntes og har å si om deg. Hahha, kleint kommentar, men håper du blir glad av den, hah digger deg

    10. Bedre og amme enn å gå rundt med en skriker unge. Det er jo helt, men man kan gjerne dekke litt med fks et lite teppe 🙂 <3

    11. Syns det er helt greit med amming offentlig, men jeg syns virkelig man burde dekke seg til over puppen. Burde tenke litt på de andre rundt også, for det er ikke alle som er så komfortabel med det. Hadde aldri gjort det du gjør på det bildet, med tankte på alle rundt og at jeg ikke ville flasha så offentlig, jeg ville dekt meg til.

    12. Jeg ammer lett offentlig, men da har jeg på meg klær som egner seg til det. Jeg synes alle skal kunne amme hvor de vil, men jeg synes ikke det er særlig delikat å se hele puppen til den som ammer ( slik som på bildet av deg). Selv om offentlig amming er bra, så betyr det ikke at det er greit å flashe puppene slik.

    13. ja sex e også verdens mest naturlige ting, men man gjør ikke det offentlig.. Si ikke at æ syns d e feil, men man kan jo gjør det litt diskre 🙂

    14. Er for offentlig amming, men syns man skal dekke seg til. Man trenger virkelig ikke brette ut puppen slik.

    15. Jeg synes offentlig amming er helt greit. Har tre store/voksne barn som jeg ammet når DE var sultne, enten det nå var hjemme, på kafé eller på en benk på kjøpesenteret… Men jeg gjorde det litt diskret, både av hensyn til andre og for at ungene skulle får litt ro over måltidet. 🙂

    16. Veldig bra Rannveig! Du er så tøff, åpen og ærlig! Derfor har nettopp din blogg fanget meg. Og lille søte babyen hihihi, hun er bedårende

    17. Jeg er helt enig med deg. Den tiden jeg ammet mine gutter hadde jeg forsåvidt ikke noe problem med å amme offentlig, men i familieselskap satt jeg ikke med bordet og ammet, jeg gikk litt for meg selv både for at ungen skulle roe seg mere ned og konsentrere seg om det han holdt på med og ikke alt annet som skjedde i rommet, og fordi jeg ikke helt liker at folk glor på puppene mine. Men som du sier, det er verdens mest naturlige ting 🙂

    18. Såklart skal man kunne amme offentlig, må babyen ha mat så må hun/han ha mat! Og det der og da, helst med engang 🙂 Tenkte først at jeg kom til å synes det var ekkelt/ukomfortabelt, men etter å ha gjort det første gangen så har jeg ikke noe problem med det i det hele tatt og setter meg ned hvor enn det måtte være om jenta mi er sulten. Hun er 4 uker og 1 dag idag. Men jeg syns det er litt greit å dekke meg til litt, bruker å ha en genser som er lett å trekke opp så den ligger litt over og skjuler på en måte, også amme-topp og amme-bh under som jeg drar ned. Kjekt 🙂

    19. Hehe ! Du e ganske morsom igrunn 😛
      Syntes det er helt ok å amme offentlig ! Det er helt naturlig… Men syntes ikke at dette bildet er så delikat… Du viser litt for mye for min smak.. Ekkelt egentlig 🙂 syntes du kan dekke litt til.. Men som sakt er du VELDIG komfortabel med deg selv så du liker vell å vise dem når du ammer 🙂 søtt bilde, men vi ser på puppen, ikke ungen 🙂

    20. Syntes offentlig amming er helt greit! Fader folk soler seg på toppløse osv, hvorfor ikke da kunne gi barnet sitt mat på en måte som har vært naturlig i alle år? 🙂 Jenta mi er 6mnd neste uke og jeg ammer henne hvor det måtte passe meg. Jeg bryr meg ikke om hvem som er der og om folk glaner, det er jo helt naturlig 🙂

    21. Jeg ammet offentlig, men litt mere diskret enn hva du gjør. Å dra puppen ut av halsutringninga synes jeg blir i meste laget. Jeg foretrakk å lirke puppen ut under toppen jeg hadde på meg, gjerne med en singlet under sånn at magen også ble litt skjult. Trenger ikke flashe hele puppen for å amme..

    22. Man må vel da kunne mate barnet sitt hvor man vil?! Om noen finner det støtende, så burde de jo kanskje tenke litt på hva slags årstall vi lever i..

    23. Syke folk som har en kleskode for “riktig” amming! Ser ingen verdens ting feil med bildet som R ammer på. Ville ikke funnet d støtende vist jeg satt på nabo bordet og spiste. D er noe alvorlig feil med verden når vi kan se musikkvideoer dær folk nesten har sex og synes d er normalt, men bli støtt av en mor som ammer sitt barn! Da har pupper blitt FOR sexifisert! Bare til oppdatering til verden, pupper er til fordi en mor skal kunne mate sitt barn. Hadde ikke vært mennesker på jorden vist ikke d var for at mødre har ammet, for morsmelkerstatning har ikke alltid vært til.. 😛
      Jeg ammer mitt barn hvor som helst og i klær som jeg ikke tenker over skal dekke til her og dær.. Folk får se vekk vist d plager de!

    24. Hei Rannveig 🙂 Jeg lurte på hvorfor min kommentar ble stoppet av spam-filtret? Det ble litt lengre enn det jeg har skrevet før, var det derfor? Den inneholdt min egen amme-historie og ellers bare hyggelige/positive ting og komplimenter, så jeg ble litt forvirret ;P klem <3

    25. Helt enig med Tine rett over her!:-)
      Ammer akkurat når, hvor og hvordan jeg vil. Det syns jeg er godt å høre at flere gjør også:-D
      Så fin lille emma er:-) du virker som en god mor!

    26. Offentlig amming er helt greit! Jeg føler meg litt ukomfortabel selv, spesielt hos svigers og ‘de gamle’. Men det er jo egentlig bare tull – det er verdens mest naturlige ting, som du sier! Og jeg er kjempestolt av at jeg fullammer fortsatt (4,5 måned gammel er gutten min). Så nydelig liten jente du har 🙂 Og så masse hår! Hun kan pynte seg med hårpynt snart 😉

    27. Amming er helt naturlig 🙂 det er jo mat til baby som altid har vært son:-)
      Personlig klarer jeg ikke amme offentlig, uheldigvis! Men men

    28. Selvsagt skal offentlig amming være greit! ungen trenger jo mat, blir nesten det samme som om vi ikke kunne ha spist ute offetlig. Dessuten amming er noe som er helt natulig med eller uten silikon : )

    29. Syns det var et flott ammebilde jeg! Jeg selv slet med offentlig amming, ble stresset av det, og da kom det heller ikke noe melk:( Det kleineste jeg har opplevd i forbindelse med amming var på 17mai en gang… Tok på meg kjole, og eneste måte å få ut puppen på var å dra kjolen opp! Hehe, så fant meg en benk, og brettet et teppe rundt meg, og opp med kjolen:) var faktisk en ganske behagelig og koselig stund for mor og barn:) Bryr meg ikke om hvordan andre ammer, men jeg selv foretrekker å dekke meg veldig til, eller planlegge, så jeg slipper å amme ute:)

    30. Jeg var som deg! Amma hvorsomhelst, nårsomhelst! Det er jo helt naturlig! Victoria var litt urolig innimellom, så da fant jeg gjerne en krok litt for meg selv, men utenom det så amma jeg midt i sentrum med tusenvis av mennesker rundt meg på 17. mai! De som titter kan få glo for min del! Mitt barn skal ha mat.
      Jeg er så enig med deg Tine i det du skriver, kleskode for amming burde ikke være nødvendig! Vi lever i 2013 og barna våre skal få mat! Det som betyr noe. Selv brukte jeg ammetopper ganske ofte, men det var ikke for å skjule mer, men fordi det var mer praktisk! Jeg har også amma sånn som deg Rannveig! Stå på videre, jeg digger deg! Jeg gleder meg til jeg får neste mann og kan amme igjen! For utrolig nok er det det jeg savner mest fra babytiden.. Det var liksom meg og dattera mi sin tid, som ikke kunne ta fra oss!

    31. Helt enig med deg 🙂 babyen må jo ha mat!! Jeg ammer også sønnen min offentlig, og dersom noen skulle si noe på det har jeg ei lekse på lager å lære dem!! Når det er sagt så har jeg et ammeforkle som jeg ofte bruker å amme under i offentligheten! Når lillegutt var bitte liten brukte jeg det ikke så ofte, men nå som han nesten er 6 mnd og skal få med seg ALT som skjer er det forkleet kjempe greit 🙂 både fordi puppen blir veldig blottlagt ofte og han får mer ro til å spise under der :D!

    32. helt greit å amme offentlig, det gjorde jeg også, men det går an å være litt diskre å amme uten og vise hele puppen. bedre å dra opp genseren/toppen nedenfra og ikke sånn som du gjør på bildet. men du liker jo å vise frem puppene dine

    33. Amming er en naturlig ting og jeg ammer min sønn overalt og jeg driter i hvor jeg er da han får pupp liksom! 🙂
      Sier også at du bør ta puppen nedenfra ikke ovenfra 🙂 blir lettere hvis du tar den nedenfra for lille Emma og suge istedenfor å ha den slik du har den på bilde 🙂
      lykke til videre:)

    34. Så klart det er helt naturlig å amme offentlig, det vil iallfall jeg mene. Uansett så føler jeg at folk stirrer, skulle ønske det fantes ammerom her i området, men det er det ingenting av. Finner helst ett sted det er minst mulig folk og setter meg til rette der. Men jeg skjuler det jeg kan få skjult om jeg sitter ett sted med mange folk:-p men det har noe med at det er greit å amme offentlig, men liker ikke å vise puppen min til alle og enhver hehe:-)

    35. Er helt klart for, men synes også man kan utvise litt sjenanse, og ikke klaske våte ammeinnlegg på cafebordet osv.
      Jeg blir ikke støtt uansett, men tenker selv litt på de rundt meg.

    36. Bryr meg ikke om andre ammer halvnakene, men dekker meg til selvfor min egen del:) er ikke komfortabel med å vise noe så intimt og privat til randoms.

    37. Jeg er for amming. Men syns det ser rart ut hvis barnet er nesten to år og ammes. Jeg ville ikke ha ammet slik som du gjorde på bilde brukt amme topp ellet ammet med å løfte opp skjorten ikke dregd den ned. 🙂 men fantastisk og se ei så tøf jent.

    38. Jeg synes amming er heeelt naturlig! Jeg var 17 år da jeg ble mamma, og fikk ofte blikk når jeg måtte amme offentlig. Om det var for at jeg så ung ut, eller om noen synes det var ekkelt at jeg måtte slenge ut puppen- vet jeg ikke. Det synes jeg rett og slett var dårlig gjort, men synes ikke det var ekkelt å amme i offentligheten 🙂 Det er helt normalt!

    39. Offentlig amming er jo selvsagt ok, da det er naturlig og barnet skal jo ha mat. MEN man trenger ikke å amme hvor som helst fordet. F.eks. hvis man er på restaurant og cafe er det ikke veldig hyggelig å se på en unge som suger på en pupp altså. Men det er min mening og jeg ville ikke gjort det selv.

    40. Synes det er fint at du ammer offentlig,barnet må ha mat og bryr seg ikke om det er i bilen, på kafe, i parken eller hjemme. Barnets behov kommer først. Men det dreier seg også om ens mors ønske. Ikke alle er like komfortabel med å amme hvor som helst. Jeg selv ønsket å amme min sønn men likte ikke å sitte med puppen ute på kafe f.eks,men fant løsninger med ammetopper, teppe o.l til å dekke meg slik at babyen fikk mat. Slik som du sitter på bildet er jo mest komfortabelt, slik satt jeg mest hjemme. Det er ens eget valg om man drar opp eller ned toppen. Jaja brystet synes, men man sitter da ikke å stirrer på andres bryster om de ammer eller ikke. Hadde toppen vært dratt opp hadde magen syntes, da hadde vel det vært galt også. Synes du gjør en god jobb som tobarnmor, ta egne valg og stå for de.

    41. Tankevekkende så mange som synes man bør dekke puppene under amming når mange jenter ellers gjør mest mulig av puppen synlig med dype utringede topper, bikinier som såvidt dekker brystknoppene etc. Spesielt i reklamer og musikkvideoer. Da er det helt greit å se pupp. Men når den brukes til det den er designet til så skal den dekkes til??
      Superflott ammebilde, Rannveig. Du er er skikkelig godt forbilde for unge jenter. Stå på!!

    42. Vet du om det har noe å si om du har innlegg over eller under muskel? Hva har du? Og selvfølgelig skal babyen få mat når h*n er sulten, uansett!

    43. Helt enig med Tinka over her. Dobbelmoral? Eh ja!
      Nydelig ammebilde! Viser en flott mor og et nydelig barn!

    44. Ammer selv offentlig og ser på det som en selvfølge. Er babyen sulten skal den få mat:) Har også silikon.
      Men..jeg viser ikke hele puppen slik du gjør..:/ Kler meg ammevennlig. Singlett under genseren f.eks. Drar opp genseren og ned singletten.. Så slipper jeg og vise hele puppen og andre slipper og se hele puppen:)

    45. Er HELT for amming offentlig. (Hehe er ikke mor, er bare 15 men anywaaay) Alle har jo sett en pupp før uansett så det er jo ikke noe nytt (uansett om man har sett sin egen eller mor sin eller kjæresten sin)
      Synes man ikke skal vise nippelsn men den er jo dekt av munnen til bebisen uansett så.. Egentlig skjønner jeg ikke problemet for jeg føler det blir det samme som å vise kløfta? Er jo fortsatt puppen så..
      Skjønner egentlig ikke hvorfor dette med pupp skal være så forbanna tabu…

    46. Æsj! Å blotte seg i offentlighet er ulovlig, så hvorfor folk får lov til å dra ut puppen midt på gata har jeg aldri skjønt meg på!! Ta med en flaske med melk og spar amminga til du er hjemme!!! Grusomt ekkelt.

    47. Rebecca: Det er en stor og vesentlig forskjell på å blotte og å ta frem et bryst for å amme. Tviler sterkt på at verken vakter eller politi ville gitt bot for å amme et barn, hehe. Morsom du 😉

    48. Jeg har silikon og har ammet begge mine til de var 14 mnd uten problem. Så amming mener jeg man har full rett til i det offentlige. Det er jo mat til baby`n, og de har like stor rett som alle andre å få spise uansett hvor man befinner seg. De aller fleste mødre gjør dette som regel på en diskret måte. Hvis man blir brydd av at ei mor ammer barnet sitt må vedkommende slutte å se på/ bry seg, og heller tenke at den lille baby`n faktisk får mat.
      Rebecca: Alle babyer tar dessverre ikke flaske uansett hvor mye tilvenning man prøver.. Ingen av mine barn ville ta flaske, så jeg hadde ikke noe valg enn å amme, og det gjorde jeg også med glede i offentligheten. 🙂 og helt enig med Christina at det er en vesentlig forskjell på å blotte og å ta frem et bryst for å amme.

    49. Jeg synes offentlig amming er helt, helt i orden! Er derimot veldig, veldig glad for at min mor aldri publiserte ammebilder av seg selv på internett. Det hører kanskje hjemme i et fotoalbum bare familien ser igjennom, men synes det er ganske stor forskjell på offentlig amming og publisert amming.

    50. Offentlig amming er greit . Men man trenger jo ikke å sitte å blotte puppen offentlig. Det er jo ikke riktig. Ja, det er naturlig å amme, men det er ikke naturlig å vippe ut puppen. Du kan amme offentlig, men ta ett skjerf/sjal/teppe/genser over.

    51. Jeg har ingenting i mot det å amme i offentligheten, det er tross alt mat til babyen, men jeg selv ville nok aldri gjort det i offentligheten uten å ha f.eks et skjerf eller teppe over. Det er forskjell på å amme og å vise alt i offentligheten. Selv om det ikke er feil, og det er bare naturlig! men likevel mener jeg det er forskjell på amming med skjerf eller noe sånt over, og å vippe den ut for alle sammen! 🙂 Men dette er selvfølgelig et valg man selv tar, og gjør det de selv føler for 🙂 Hvis man føler seg komfortabel med å amme slik så må man få lov til å gjøre det! Hvis babyen gråter og er sulten, og man er på f.eks en restaurant og man ikke har noe å dekke over med når man skal amme, så er det tross alt bare 1 ting å gjøre å det er å amme uansett! Barnet trenger mat, når han eller hun er sulten. Du virker som ei sterk jente Rannveig! 🙂 Jeg leser bloggen din hver dag, du blogger så bra 😀

    52. Kordan kan dokk si at ho e ute etter å vis frem puppan? Æ har nu sett nakne brøst før i både brosjyra o.l om amming, så æ vil ikje se på det her som nå annerledes. Må dokk slutte å te dokk som nån snurpate kjærringe fra fette 1800! Før en teit verdn. Gå nu heller å klag på de jæklade pornojentn som blotte fram puppan ennu meir enn det lille her. VI ser jo bære hud. Man sku tru dokk aldri hadde sett en pupp før, HAHAHA, dokk bei attpåtel mata av en, næi her e det nok sjalusi 🙂

    53. Offentlig amming er helt greitt (og selvfølgelig en naturlig ting, ettersom en baby trenger mat), MEN man kan godt være litt diskrèt synes jeg. Da jeg måtte amme offentlig (prøvde å mette lillegutt rett før og rett etter vi var på farten), satte jeg meg litt bort med ryggen til, eller la et lite teppe over sønnen min og “matfatet”. Selv om jeg er mamma og selv har ammet, reagerer jeg litt på de som sitter på resturanter, kafeer o.l, og slenger puppene på bordet uten en eneste skruppel. Men jeg ville aldri kritisert noen for det, så kjør på 🙂 Men det er ikke alle som klarer å tenke at amming er en naturlig ting, for mange er pupper pupper, uavhengig om det er melk i dem eller ikke.

    54. Jeg så på innlegget om fødselshistorien din på det ene bildet der hvor du ikke hadde noe sminke på.
      Du er så utrolig pen uten sminke, hvorfor går du ikke uten? Du er like pen med sminke altså, men hadde jeg sett sånn uten sminke hadde jeg godt uten hver dag <3

    55. Er helt for offentlig amming, barnet må jo ha mat!
      på en annen side syns jeg også at man kan legge et skjerf eller liknende over. Mange syns det er ukomfortabelt at naboen så å si blotter puppen for deg

    56. Jeg har ammet Malik helt siden han ble født, har ammet offentlig også, og synes det er bare naturlig 😀 Synes det er veldig fint å se mødre som ammer, men synes det er utrolig TEIT av dem som ikke synes noe om amming, det er jo bare helt naturlig 🙂

    57. Jeg lurer nå like mye på hvordan det er når disse silikonbrystene skal i mammografi, der puppene blir trykket helt sammen, og litt til.

    58. Kan ikke si meg i mot offentlig amming, for jeg liker å se på brystene til de som gjør det.. Spesielt når de er i din alder 😉

    59. Offentlig amming er greit nok det, men ikke nødvendig. Jeg fullammer, men det er som regel tilrettelagt for ammende rundt forbi. (ammerom osv) aldri no problem å trekke seg litt tilbake. Hvis jeg nå likevel kommer oppi en situasjon hvor jeg må amme offentlig, så passer jeg på å dekke meg ordentlig til. Det kan være svært ukomfotabelt for andre mennesker at mødre blotter brystet (slik du gjør på bildet). Det koser ingenting og være litt diskre med ei fille over. Det skylder man seg selv, barnet og alle andre rundt! Ja, faktisk 😉 skjønn jente du har. Bra at ammingen går knirkefritt for seg med tanke på silikonen. Amming er virkelig verdifullt!

    60. GERD: Man kan ikke ta mammografi om man har silikon. Det kan skade implantatet. Så man tar ultralyd /evt mr røntken av brystene.

    61. jah.. riktig.. amming er veldig naturlig.. det er også å pisse og å d***e og.. faktisk onanere og.
      ik misforstå, jg har ikke no mot offenlig amming, men du/dere bør ik dra det så langt bare fordi det er naturlig. da kan alle sammen d***e og dra seg hvor som helst i følge deg/dere.
      pent bilde av deg og ungen;) du er pen!

    62. Datteren vår ble født bodde vi i England. Der er det mindre vanlig å amme, og jeg kan ikke huske å ha sett NOEN amme offentlig. Jeg synes dette var triste og kjedelig siden dette betydde at jeg følte jeg ikke kunne gjøre det. Heldigvis i byen jeg bodde var det en barnebutikk som hadde ammerom, så jeg hvertfall kunne tusle meg en tur til byen i ny og ne. Men da jeg skulle til London å skaffe pass til snuppa var det verre, og en sulten baby og stressa mamma gjorde det til en tur fra helvete 🙁 Endte opp med å få sitte i resepsjonen på et legekontor… Tilogmed hjemme ble det surt av og til. Min svigerfar samt min manns bestefar forlot ALLTID rommet hvis jeg skulle amme, samme med en del kompiser. Skjønner ikke at det går an. Flere av søskenbarna til min mann har også fått barn i samme tidsrom som oss, og de prøvde ikke å amme engang, gikk rett på flaska. Skjønner det virkelig ikke!
      Så du kan skjønne det var deilig å flytte til Norge 😀 Tenkte ikke over ett sekund hvor jeg skulle og bare ammet der det trengtes 🙂 Nå er datteren vår 7,5mnd og vil ikke ha brystet lenger. Litt trist men samtidig deilig med mer frihet….

    63. Amming er selvfølgelig verdens mest naturlige ting, men dersom noen føler seg utilpass og gir beskjed så burde en ta hensyn.Hva om hun som ser dette akkurat har fått påvist diagnosen brystkreft? Eller en mann med problemer med å kontrollere sine seksuelle lyster? Det er ikke ditt problem, men du kan hjelpe andre med deres,. Det er vell bedre en å skjelle deut?
      Du virker som en flott og trygg mor. Og jeg synes ikke at den holdningen her passer deg. For jeg kjenner deg fra tidligere og vet hvordan du egentlig er med menneskene rundt deg.

    64. Amming er verdens mest naturlige ting og ingenting man skal være sjenert over. Jeg syns ikke man burde trenge å ta hensyn til at folk kan bli pinlig berørt av å se på, da kan man faktisk bare gå! Er barnet sultet må det ha mat, uansett hvor man befinner seg. Skjønner ikke hvorfor dette det hele tatt skal være et tema 🙂

    65. Jeg hadde hatt silikon i 5 år da jeg fikk barn. Alt var helt perfekt helt til jeg slutta å amme etter 9 måneder. Da oppdaget jeg at det ene implantatet hadde kapslet seg inn. Nå er det ene brystet hardt og det andre er mykt. I tillegg så henger det ene lengre ned enn det andre.

    66. Offentlig amming bryr jeg meg lite om. Derimot de som sitter å ammer og drikker kaffe/te, eller røyker samtidig, det blir jeg forbanna på. Det er så uansvarlig at jeg har ikke ord..

    67. stygt å se hengepuppa heng uttafor toppen offentlig. sitt i bilen eller gå på handicap dass ditt blonde nek 🙂

    68. Jeg har ingen problem med offentlig amming. Det er som du sier det mest naturlige i verden, og grunnen til at vi kvinner har fått bryster. Jeg har desverre også opplevt at en voksen dame kom bort å sa jeg skulle pakke inn brystene, for hun synes det var kvalm. HVA er kvalmt med å mate et sultent lite barn som er helt og holdent avhengig av meg? Synd at samfunnet har et slikt syn på offentlig amming. Det er livsviktige å næringsrike dråper.

    69. Jeg er helt enig. Skal man liksom isolere seg selv og babyen fordi babyen fortsatt trenger brystmelk? Vet noen mener man skal gå på do. Virkelig? Do? Lurer på om de som mener det ville spist sin matpakke på en offentlig dass, jeg. Amm i vei. Jeg ser en annen vei, både av hensyn til den ammende, og for at jeg ikke trenger å se på, så klart. 🙂

    70. Mye som er naturlig her i verden, men det betyr ikke at man skal gjøre det foran alle forde – og dette synes jeg gjelder for amming. Barnet skal selvfølgelig få mat, men da kan man ta med seg en flaske før man går ut av huset. Dette gjelder særlig hvis man skal på kafe eller restaurant synes jeg, jeg er ingen fan av å se en kvinne amme barnet sitt mens jeg spiser..

    71. Å amme i offentlgheten er jo helt naturlig,men du trenger ikke å flashe hele puppen slik som du gjør her! Dekk til puppen! Ikke så morsomt å se en hel pupp foran seg når man spiser f.eks

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg