Min beste venn..

Er nemlig denne godsaken fra Babybjørn! Vet ærlig talt ikke hvordan jeg skulle klart meg uten i hverdagen. Med denne får jeg ryddet, vasket, bakt og laget mat SAMTIDIG som jeg koser med snuppa. Og hun elsker rett og slett å være oppi der . Kan det bli bedre ? Tenkte bare jeg skulle tipse alle dere andre hjemmeværende nybakte mødre om denne flotte tidsparende greia 🙂

Står faktisk i skrivende stund å lager middag til familien. Blir pannekaker og betasuppe i dag, enkelt og godt 🙂

Bruker du bæresele til ditt barn?

57 kommentarer
    1. BabyBjörn er gull verdt! Men du må sette henne lavere i bæreselen, den øverste delen skal nemlig dekke hodet hennes – hun er ikke stor nok til å holde hodet selv! Slik den er på bildet har ikke hodet hennes nok støtte :/

    2. ææh, ikke bra for hofter og rygg til babyen med babybjørn :/ men så lenge hun ikke sitter så lenge oppi til dagen går det nok fint 🙂

    3. Ja jeg brukte baby bjørn til alle mine. Når dem var over 6 uker gamle! Å kun når man var en snart tur på senter eller skulle reise . Du kan jo ikke bruke den hjemme for gudtskyld! Håper iallefall ikke du bruker den lenge. Da er det bedre å la babyen ligge på gulvet å få utviklet seg istedenfor å henge i en babysele.

    4. At man har barn fra før er definitivt ikke noe argument for at man ikke trenger tips og råd, det er jo dette bildet et glimrende eksempel på. Du er ei ufordragelig jente som svarer på den måten.

    5. Babybjørn burde bli bannlyst. Burde vært ulovlig å selge. Grusomme seler både for mor og barn.. Nei få på deg noe som er godt for barn og deg selv.
      (Ala, sjal, mei tai, manduca, ergo, anglepack, osv. ALT utenom babybjørn)

    6. Babybjørn er den værste bæreselen du kan bruke!! Hoff stakkars, se det stakkars lille hodet hennes ikke har noe støtte!!:'( Hun kan få nakkesleng av det der!! Omg jente, ble skikkelig lei meg av å se det her!

    7. Viss det her er erfaringen du har tatt med deg videre fra første mann, er ikke det noe å skryte av. Det finnes så utrolig mange tusen mer erfarne mødre der ute enn d du er, å være mamma er å feile å ta til seg gode og dårlige erfaringer. En mamma som tror hun vet alt , er ikke en god mamma . Du ble mamma som 18 åring, håper for gudts skyld du va åpen for råd fra andre i den tiden. Slutt å ta alt til deg som kritikk. du er regelrett frekk og umoden i tilbakemeldingene dine.

    8. Tenk hvor patetisk det er å bli provosert av ei bæresele. Hodet er jo støtt opp ellers hadde vi sett overflaten av holde. Fan skaff dere et liv.

    9. Hei, Rannveig!
      Jeg bare lurte på når du la sønnen din inn på eget rom, og når du tenker å legge Emma inn på eget? Jeg har ei datter på 6 mnd som jeg lurer på om våkner av at vi snur på oss om natten. Så vurderer å legge henne inn på eget rom nå etterhvert, men er usikker på om det er for tidlig..?

    10. Mamma B: Æ trur nok ho vet kordan ho ska ha babyen oppi der, så det der sa du bare for å finne nåt å pirke på ;)) Og hadde nu Emma fått “ondt” av den måtn ho hadde ho oppi dær, hadde ho skrekke, vil æ påstå..

    11. Jeg sitter og nesten gråter her bare fordi a) Jeg lurte på hvordan du fikk tid til alt, b)dette kan jeg gjøre mer siden jeg har arva hele to bæreseler og kjøpt en bæresjal og c) jeg er blitt skikkelig gråtrte rundt alt som handler om baby fordi jeg elsker sønnen min så høyt og det gjør meg til en gråtedame.. haha. Har stor respekt for mamma Rannveig, du virker som en veldig flink mamma!

    12. Sverger til ergobaby både til min datter som nå er to år og min nye baby som kommer i April. der er nyfødt innlegg som gjør det bedre for babyen så du unngår hofteproblemer hos den lille… men ellers er bæresele genialt. brukte babybjørn mer når hun var større og ville opp å se (andre veien selvsagt når hun var stor nok).
      folk gir deg bare tips om hodet, de mener ikke være stygg så må ikke gå i forsvar med engang 😉 kos deg med den lille 😉

    13. Babybjørn er virkelig ikke bra å bære i, spesielt når de er så små. Det er så mye bedre for hun og deg å bære i noe ergonomisk rett bæretøy. Når de er så små er elastisk sjal absolutt det beste. Andre gode alternativer er manduca, ergobaby og beco butterfly. Når du først skal bruke bæretøy så sørg i allefall å gjøre det som er best for barnet ditt.. Babybjørn er det verste alternativet da den ikke gir rett stilling for hoftene.. Står masse om det på ulike nettsider, det er forsket på og bevist at ergonomisk rett bæretøy er bedre for utvikling av hofter og bekken. Synes det er helt grusomt å de en så liten baby i en slik bæresele. Men så et jeg over gjennomsnittet opptatt av rett bæring.

    14. Thea : hvar det virkelig det beste du hadde å komme med? Ok, men da kan du la rannveig være i fred heretter tror jeg…..

    15. Håper ikke du går i forsvar og ikke tar til deg tips ang dette temaet. Men babybjørn er virkelig ikke bra for babyer, da babyen blir ‘hengende’ i selen og det gir et svææært uheldig trykk på blant annet hofteledd!! Du kan bare google litt så finner du mye info om det. Manduca og ergobaby er to gode alternativer, faktisk også billigere 🙂 nettsiden tettinntil.no er fin,de har peiling og du finner mye info der. De har også facebook side. Jeg har manduca til min jente og er kjempe fornøyd. Den har spedbarnsinnlegg som er gull verdt fra nyfødt 🙂

    16. Huff..det så vondt ut for hoftene. I selen jeg har skal babyens føtter inn i en nyfødtpose. Mye bedre for hofter. Må du gjøre så mye sa. Nyt tiden og kos og lek med den lille i stedet

    17. Dette er ikke den type babybjørn som ikke er anbefalt. Det er den eldre type babybjørn som ikke er anbefalt, fordi babyens ben henger rett ned i den.
      På dette bildet ser dere vel at bena er i “froskestilling”, men god støtte for baken og lårene, akkurat slik som det er anbefalt, i hvert fall for litt større babyer. Men er enig i at hodet burde hatt litt bedre støtte.

    18. Kjære venen froskestilling er det langt i fra! Nei baby Bjørn burde bannlyses! Når det er så mange bedre seler på markedet- HVORFOR kjøper dere de som er FRARÅDET DA? Barn under 3mnd skal sitte i froskestilling – det er IKKE SLIK! google it! eller les inn på http://www.tettintil.no !!Etter 3 mnd kan barnet sitte med vid/brei benstilling – noe slik som når barn har hoftepute! Barn skal IKKE ha bena rett ned før de begynner å reise seg og stå av seg selv! Å bli bært i skrittet, eller sitte vaglende på et bagasjebrett er vel noe ingen av oss syns er behagelig så tenk over det. Barnet får heller ikke trent rett balanse og muskulaturen på den måten! Nei brenn den der og kjøp noe skikkelig! Og dere som mener at de ikke selger ting som er skadelig – det selgest masse som er skadelig ( tobakk, snus, alkohol, dårlige bilseter osv) så lenge produsenten tjener penger så er det fokuset størst. Dessverre.

    19. Babybjørn bæresele er ikke anbefalt for baby. Bena blir hengende rett ned, noe som er ubehagelig for babyen, og som kan gi feilstilling i hoftene.
      Anbefaler heller Manduca eller ergo bæresele som nevnt ovenfor.

    20. Du som ikke vil ta råd fra andre, men selv skal du “tipse” andre om noe som overhodet ikke er bra for barnet? Ta å sitt deg ned og les litt om ting , eller er du for sta for det å ?

    21. Har alltid trodd at Babybjørn hadde bra bæreseler, men det er jo bra at Rannveig får tilbakemelding og informasjon om denne bæreselen. Er enig i at en 4 uker gammel baby er litt liten til å bæres rundt i bæresele hvis man ikke har en spesiell sele for så små barn og den stillingen Emma har i selen er ikke gunstig. Tror nok Rannveig tar imot informasjon og kritikk fra lesere, men skjønner ikke helt hvorfor enkelte må uttale seg “ufint” på bloggen vedr. dette. Det går vel an å være høflig når man gir tilbakemeldinger 🙂

    22. Kjære gud som folk slenger med leppa her.. Babybjørn er en meget god bæresele. Passer kanskje ikke alle, og noen har gode, andre har dårlige erfaringer med dette..Folk vil alltid ha en mening om hva andre gjør, istedet for å se på seg selv. Eller er dere andre feilfrie kanskje?;)

    23. Babybjørn er IKKE en god bæresele! De som påstår det har overhode ikke peiling og aner ikke hva de uttaler seg om, og dermed anbefaler.. Den feilbelaster hofteleddene, noe som kan vise seg flere år senere. Om babyen ikke gråter i selen, vil IKKE si at selen er god!!! Ikke vondt ment på noen måte, men alle mødre vil nok kun det beste for sine barn. Så ta i mot tips og råd, og sjekk litt rundt. Manduca og ergobaby er ja 🙂 håper virkelig du bytter til en annen sele 🙂 lykke til videre

    24. Jeg aner meget godt hva jeg uttaler meg om! Vi går på helsestasjon til leger, fysioterapeut og helsesøster som ANBEFALER babybjørn, og gutten vår er sprek, sterk og rask! Men du vet nok bedre enn dem, haha, jeg må bare le!

    25. Hei Rannveig:) Gratulere så mye som mor igjen.For en utrolig flott blogg du har=) Må ærlig si jeg ble meget sjokkert over oppførselen til Therese og hva enn hun andre heter..hehe..Men bare hev deg over dem for du virker som en sterk person:) Sjekk gjerne ut bloggen min også der legger jeg ut cover låter sunget av meg og mye mer:) Ha en fin dag:) Mvh Janette (Den syngende bloggeren)

    26. Vi går alle til helsepersonell med barna våre. Helsesøster, fysio og spesielt leger vet lite om hvilke bæreseler som kan anbefales forran andre, da dette ikke inngår i programmet helsekontroll, og dette ikke inngår i utdanninga deres. men særlig interesserte tilegner seg fagkunnskap på dette området – og de holder seg oppdatert på alle nye bæreseler/sjal på markedet, med barnet i fokus. Folka bak tettinntil.no er utrolig dyktige, og anbefaler bla. Ikke babybjørn, nettopp pga ergonimiske årsaker. Hvis helsepersonell anbefaler babybjørn er det rett og slett trasig, og sier veldig mye om kompetansen deres. Hofteleddsplager,bekken og rygg viser seg først år senere. Er domt å ta sjansen med så mye god kunnskap tilgjengelig 🙂

    27. Ranveig!! Vi savner med videoblogger fra deg 😀 Kan du ikke lage videoblogg der du filmer små glimt av hverdagen deres eller noe? Jeg liker bloggen din, stå på!! 🙂

    28. Jeg brukte det til min sønn som er fire da han var baby var han veldig needy hyla hele Tia. Hadde og hvit. Dattera mi trenger ik slik hu klarer seg fint pa babygymmen

    29. Viss baby Bjørn hadde vært så farlig som visse av dere skal ha det til så hadde der ikke vær lov og produsere de……?! Brukte bæresele på min selv, fra babybjørn og den var gull verdt spør du meg 😉 å ser ikke noe galt i å bruke bæresele hjemme….? Bare man ikke gjør det hele tiden, som jeg tviler sterkt på at rannveig gjør! Men jeg ville nok ikke hatt bebisen der når jeg lagde mat :s det hørtes litt skummelt ut når det er varme ogsånn, da ville jeg heller lagt hun i lekegrind eller noe slikt. Men dere må
      Serriøst slappe av med at baby Bjørn er “bannlyst” da hadde de IKKE hat lov å produsere de haters ..

    30. Produsentene bryr seg ikke om ergonomiske prinsipper og sikkerhet, de er kun ute etter stort salg, noe de klarer i massevis med babybjørn. det er kun merket som selger. Noen tror at jo dyrere ting er, jo bedre er de, men i også dette tilfellet er det nei!! Det samme gjelder bilstoler, europris selger bilstoler til under 300kr, stoler som aboslutt ikke skulle vært ute på markedet. Men folk kjøper pga prislappen og tenker ikke sikkerhet. Det meste kan selges på dagens marked, derfor er det så utrolig viktig å være kritisk å sjekke ut på forhånd før man kjøper. Et enkelt eksempel er at det er mye godteri med kreftfremkallende stoffer i seg, som fortsatt står ute i butikkhyllene.

    31. Herregud folkens!!!! Jeg kommenterer aldri, men hva feiler det dere? Og Silje, når ble du ekspert på bæreseler?? Det er mange forskjellige typer bæreseler og jeg brukte Baby Bjørn til begge mine. Har ikke hatt noe vondt av det. Hvis de hadde vært så skadelig som dere “selvutnevnte eksperter” her mener, hadde de ikke blitt produsert. Kan noen av dere komme med ett eneste eksempel på at ett barn har blitt skadet etter å ha blitt båret litt i en Baby Bjørn? For en latterlig gjeng!!

    32. Man blir ekspert, som du kaller det, når man holder seg oppdatert, tar til seg tips og veiledning fra de som har holdt på med dette i årevis, og i det daglige. Det er ikke slik at jeg har funnet på at bb ikke er ok å bruke. Men når proffpanelet fraråder bb, synes jeg det blir for domt å argumentere for selen og påstå det stikk motsatte. Jeg stoler iallefall på de med årevis med kunnskap om bæring, fremfor hva jeg, eller andre troor er best

    33. Utrolig flott at du bærer babyen din! Det får dere igjen for begge to 🙂
      Det finnes også bæretøy som er bedre utformet, så det blir mindre tungt for deg og bedre for hoftene til den lille – da kan dere bære bære bære hele tiden 😉 (f.eks ergobaby, manduca, mei tai, ringslynge osv – selv synes jeg de er penere å se på også)

    34. Jeg har lest alle disse kommentarene her nå, og nå følte jeg at jeg måtte skrive noe her: jeg har ei tante som fikk ei jente for 6år siden med hofteleddsdysplasi, og ble frarådet av hofteleddsspesialist om å ikke bruke babybjørn bæresele, og at den bæreselen kan brenne i h*****! Jeg har ei datter selv, jeg er 18 år og hun er 1 år, jeg ble også frarådet å bruke babybjørn fordi at den påfører barn hofteplager, som først kan merkes før flere år senere! Det er en grunn til at babyer/barn i Afrika ikke har hofteplager, siden mødrene bærer babyene sine riktig i de sjalene de bruker!

    35. Jeg har lest alle disse kommentarene her nå, og nå følte jeg at jeg måtte skrive noe her: jeg har ei tante som fikk ei jente for 6år siden med hofteleddsdysplasi, og ble frarådet av hofteleddsspesialist om å ikke bruke babybjørn bæresele, og at den bæreselen kan brenne i h*****! Jeg har ei datter selv, jeg er 18 år og hun er 1 år, jeg ble også frarådet å bruke babybjørn fordi at den påfører barn hofteplager, som først kan merkes før flere år senere! Det er en grunn til at babyer/barn i Afrika ikke har hofteplager, siden de bærer babyene sine riktig på ryggen i de sjalene de bruker!

    36. Hadde planer om å gi deg en saklig kommentar, som jeg ser at flere andre her har gjort. Men du er jo overhodet ikke åpen for å ta til deg råd og tips fra andre i det hele tatt. For et usmakelig svar du hadde lengre oppe! Det skal ETT googlesøk til for å se hvorfor BB ikke er anbefalt. Det koster null kalorier å sjekke opp i det. At du har et barn fra før gjør det ikke til en ekspert i det hele tatt. Håper du bare spiller så ovenpå som du fremstår, og at du faktisk tar innover deg det folk har skrevet her. Regner med at du, som alle andre mødre, vil det beste for barna dine!

    37. Hvorfor i all verden skal Rannveig måtte svare på en høflig og snill måte, når de kommentarene hun får kan være så stygge og ufordragelige at det halve hadde vært mer enn nok?
      Stakkars Emma? Hvem sier sånt?? Stakkars barna til dere som ikke kan oppføre dere på nett som kommer til å lære samme elendige nettoppførsel som sine foreldre.
      Har man ikke noe pent å si, så la være! Normal folkeskikk.
      Og NEI at hun har en offentlig blogg er ikke en unnskyldning for å lire av seg faenskap bak en skjerm.
      Stå på Rannveig! Du er flink 🙂

    38. Babyen burde sitte lavere i selen, hun får ikke nok støtte til hodet der:)
      Har bæresele selv. Men jeg har Ergobaby sin. Den er ergonomisk riktig, hvilket baby Bjørn ikke er.. Du finner masse info om det om du googler litt:)
      Bæresele er absolutt gull verdt. Men når hun er så liten burde hun ikke sitte der lenge av gangen. Spesielt ikke i og med at det er baby Bjørn du har.

    39. Hei Ranveig. Nå har du fått nok tilbakemeldinger på at BB ikke er bra, og det stemmer. Du kunne ikke vite det, men nå som du vet kan du gjerne gå inn på http://www.tettinntil.no. Her er masse gøy info om bæring av barn. Det er veldig flott og bra for barnet at du bærer, bare det bæres riktig! Faktisk bruker nyfødtavdelinger på barneklinikker rundt om bæresjal masse for de premature bebisene. Det er HAUGER av forskning som viser de gode effektene bebisene har av bæring. Blant annet gråter de 44% mindre, er ofte raskere ute mororisk og prykisk, får den tryggheten og nærheten de sårt trenger i begynnelser + bonusen: DU FÅR MER TID! 😀 Hurra for bæring av barn (ergonomisk riktig 😉 )

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg