Dårlig mor

Hei kjære lesere!

Tenkte at jeg skulle oppdarere dere før vi tar kvelden her i hus! I dag har vi vært en liten tur på besøk hos oldemoren til barna, noe som var utrolig koselig. Nathaniel var helt i ekstase da han fikk seg kinderegg og julekaker, det var stas det! Har også vært å hentet de nye gardinene til stua/kjøkkenet, og jeg er helt forelska! De eeer så fine. Tenkte først at jeg ville ha røde gardiner, men i og med at det er furu-farge på taket i leiligheten vår ( usj.. ) så lyser jo hvitt veldig opp i forhold til rødt, i tilegg til at jeg jo også slipper å ta de ned etter jul. Tommel opp! Nå er det skikkelig pyntet her og nå kan julen bare komme.

(bare en liten sneakpeak… )

 

Fikk også oppskrift på noen nydelige kokoskaker hos oldemoren deres, så nå blir det baking på ho mor! Har bare laget kakemenn til nå, så ser fram til å komme i gang med resten av bakingen. Men tiden flyger jo.,.. skulle virkelig ønske døgnet hadde 24 timer til, minst!

I morgen får jeg besøk av ei venninne, en stund siden sist så det blir veldig koselig! Forresten, til alle dere som kommer med dritt fordi vi har bilstolene til Nathaniel fremovervendt. Hva er det som får dere til å tro at jeg ikke vil det beste for mitt barn når det kommer til bilsikring ? Å komme her å sette merkeklærdebatten opp mot bilsikringen av mine barn, er jo bare helt sykt. Da er det DU som har problemer.  Å si at jeg bare kan inrømme at jeg egentlig ikke er opptatt av at om vi krasjer, om mine barn vil overleve eller ikke, og at jeg bare er opptatt av hvilket merke av klær de går i ? Det er ikke noe annet enn sykt å komme med den påstanden.

Enhver mor er nok i aller høyeste grad oppratt av bilsikring og for envher mor er barna det aller mest dyrebare. Det er egentlig ganske morsomt at jeg må sitte å forklare meg her for en gjeng idioter, men jeg vil bare dere skal vite. Dere fremstiller meg som den dårlige moren, og går så langt som å si at barnevernet burde innblandes….. eh… fordi barnet mitt er for lang for å sitte bakovervendt ? Han bruker klær i størrelse 98 og 104, og er dermed en STOR gutt for aldereren sin. Kjære dere, slutt å hat, og for all del, jeg VET jeg er en god mor og kun vil det beste for mine barn! Også når det kommer til sikring i bil. Punktum.

Jeg er så utrolig lei av mennesker som ikke har gutsen til å stå frem med sitt ærlige og oppriktige seg, når de først skal komme å kalle en annen person for noe så utrolig ufyselig stygt som dårlig mor! Har dere virkelig så lav selvfølelse ? Flere burde skjønne det etter alt oppstyr i media i det siste, nettmobbing og mobbing generelt er UT.

 

 

 

109 kommentarer
    1. Folk er ikke lite frekke med deg nå om dagen , enkelte burde skamme seg ! Tenk og komme med sånne påstander !
      Er faktisk også mange barn som blir bilsyke av og sitte bakovervent ..
      Nei rannveig , hev deg over idiotene ! Du virker som en flott mor! Stå på !

    2. Bare et tips.. Vi har frida foran i bilen, i bakovervendt sete.. det funker hvertfall bra for oss og bilen vi har.. hun er også utrolig lang! Bruker størrelse 98-102 (:
      Det er godkjent å ha bilsetet slik om airbagen er avslått.. dere kan jo kanskje prøve det..:) klem.

    3. Stå på rannveig 🙂 jeg synes du virker som en veldig god mor som både tar vare på barna dine og deg selv!

    4. Hvorfor er han for lang? Barnet får ikke vondt av å sitte med beina litt bøyd. Jeg var bekymret for dette jeg og, og vurderte å sette sønnen min fremovervendt pga det, men forhørte meg litt rundt, og de tar ikke skade av det. Dessuten så vil du skjønne hvorfor når du har hatt glattkjøring og mest sannsynlig får prøve å “kræsje” med en stol før du begynner å kjøre. Denne stolen gikk i 5km/t der jeg var på glattkjøring og når den “kræsja/stoppa” i bunnen av den lille bakken på skinna vi ble sendt nedover kjente jeg et skikkelig trykk. Og det var i FEM km/t. Dette trykket blir tre eller firedoblet pr 5/km, og det er ganske mye. Tenk om man da kræsjer med et barn på under to år i 80km/t eller mer som sitter fremover. Da sier jeg bare stakkars barn! Ikke vondt ment, men bare en liten tankevekker på at de bør sitte til de er i hvert fall tre, og helst fire år gamle.

    5. Nå har ikke jeg fått med meg dene bilstol debatten, men det er faktisk INGEN unnskyldning til hvorfor man velger å ikke bruke bakovervendt bilstol til ett barn på kun 2 år. Er barnet stor for alderen så må man finne en bilstol som egner seg for dette barnet. Selv har jeg en sønn som er stor for alderen som snart fyller 2 år og han sitter bakovervendt, det er ikke alle stoler som er stor nok men jeg fant verdensnyheten “axkid kidzofix”, og denne har mer enn nok plass til føtterne til barna 🙂
      Synes du er ei veldig flink mamma og jeg liker bloggen din veldig godt men dette med å snu barna for tidlig i bilen er keg helt imot og ingen unnskyldninger er gode nok

    6. Jeg vet om barn som sitter bakovervent som er lengre enn gutten din. Er sikker på du vil det beste for han, men det er jo en veldig typisk unnskyldning man hører utrolig ofte. Det er kanskje mer lettvint at han sitter forover. Men jeg vil heller takle en grinete unge som sitter bakovervent en en død unge etter et krasj. Fordi det er faktisk realiteten. Min gutt kommer til å sitte bakovervent så lenge som overhode mulig.

    7. Unnskyld meg nå må jeg virkelig le her, datteren min er snart 1 år og hun kommer til og sitte “vanlig” vei fra hun blir 1år. Om dere leser litt så er det faktisk forsket på at det ikke har noe og si om barnesetet står bakover eller forover. Da lille søsteren min ble født i 2008 sa de til og med på sykehuset at det er best og sitter forover og ikke bakover.
      Jeg blir så irritert av at dere “gamle” mødre tror dere veit absolutt alt. Nei huff, ta dere sammen.

    8. Blir til tider sjokkert over hvor mye dritt (voksne?) folk klarer å spytte ut her i kommentarfeltet! Les en annen blogg da vel! Selvfølgelig vil alle det beste for sine barn,Ranveig inkludert! Og jeg er sikkert på at hun er en super mamma for sine 2 søte små! 🙂

    9. En mor vil kun det beste for barnet sitt, og det er jeg sikker på at gjelder deg også. Når det kommer til bilsikring så synes jeg at mange slurver unna eller kanskje er uvitende. Det tryggeste for barnet er og sitte i bakovervendt barnesete helst til 4 års alder. At barnet må sitte med bøyde bein er ikke farlig og ofte opplever ikke barnet dette som ubehagelig, her gjelder pauser og en strekk på beina ved lange turer. Min sønn er 98 cm og sitter fortsatt bakover og det vil han gjøre lenge til. Skulle uhellet være ute så sitter han mye tryggere i et bakovervendt sete enn forovervendt. Grunnen til dette er at små barn ofte har et tungt hode i forhold til kroppen og belasningen på hode/nakke blir stor ved en frontkollisjon i forovervendt sete. Når de sitter bakover blir støtet fra en frontkollisjon fordelt utover en større flate av kroppen, og belastningen ikke like stor. Dette er ikke ment som vond kritikk, bare et lite hint om at bilsikring er utrolig viktig!

    10. Hei. Sønnen min satt i et Besafe bakovervendt bilsete til han var 3,5 år. Da veide han 16,6 kilo. Jeg nekter å tro at sønnen din er større enn han… Han satt overhodet ikke med bena krumt.. Hva slags bakovervendt sete er det du har? Du skrev jo at du har et besafe-sete et annet sted. Disse er jo ROMSLIGE! Hvilket sete bruker du som er fremovervendt i denne gruppe 2 av bilseter (regner med du ikke bruker beltestol, altså gruppe 3??)? visste nesten ikke at det fantes lenger. Maxi Cosi har vel ETT , ellers er det bare billig dritt-seter som har fremoverndt i gruppen 9-18 kilo… Kan du ikke bare poste hva setet heter, så kan vi jo se selv at du ikke har kjøpt noe dritt til ditt barn?

    11. Anina. Stakkar datteren din som kommer til å risikere livet sitt ufrivillig pga du er uviten. Det er anbefalt å sitte bakover til barna er minst fire år fordi skjelettet ikke er utviklet nok til å tåle et krasj. Det er faktisk 90% større sjanse for at et barn overlever et krasj visst det sitter bakovervent. Visst ikke det er grunn nok til å holde barna bakovervendte så lenge som overhode mulig er man rett og slett ignorant. Barna har ikke noe de skulle sagt selv derfor er det vår jobb og holde de så sikre som mulig. Bilkræsj er ikke noe som skjer en sjelden gang, vi hører om det hver eneste dag, og det er veldig realistisk at det kommer til å skje.

    12. Tenk dåkker sjøl å kræsje eller bråbremse i 60-70km/t ! Både nakke og indre organer blir mye mer skadet hvis dem sitter fremover vendt når dem e så små.. Det e mye bedre å sitte med fotan litt i bøy 🙂

    13. Du er da ingen dårlig mor for det om vel? Alt folk gidde finne på.. Men så må jeg jo si at det finnes faktisk barneskoler som tillater lengre/større barn å sitte bakovervendt 🙂 opp til 5 år ca 🙂 men vil da ikke si du er en dårlig mor 🙂 så lenge prinsesse ikke sitter forovervendt eller at de sitter fremme 🙂

    14. hvis dere kræsje så knekk nakken hannes 😉 du kommer til å lære mye bla på glattkjøring 😉
      fytti du e uviten.
      Barn burde sitte bakover til dem e 4 år ca, og e han for stor for å sitte bakover så bytte du stol. hvis du prioritere masse merklær for fler1000 krona istede for bilsikring som e hakke viktigere da det e snakk om liv eller død så e du spætt.

    15. Wow. Du ser ut som en 30-åring…
      Men for en unnskyldning med tanke på bilsetet. Tantebarnet mitt bruker 104 i klær, og han sitter bakovervendt.

    16. Å sita forvænt æ farleg. Spesielt i bilkræsj. Skulle ein koma utfe ein kolisjon og he barnet i forvænt. Sø blir alt av vekten på barnet, spesielt hode. Skyvd framover. Derfe folk får nakkesleng osv i bilkræsj. Og du kan tænke dg hva som ville skje mæ barnet. Mindre skade og mei sikkerhet nørr barne sitter bakvændt 😉 d aller tryggaste. Sø kje skyld p att ongjen din æ fe lang. Dummaste eg he høyrt blondi 🙂

    17. Marie- mamma til Leo: du fikk sakt det akkurat som det er! En er faktisk ansvarlig for at barnet sitter trygt i bilen. Hun klager på at det er de “eldre” mødre som mener det, men jeg er “hele” 20 år, og mine barn skal sitte bakovervendt så lenge som
      Mulig 🙂

    18. Så små barn har overhodet ikke vondt av å sitte med bein bøyd,de er myke i kroppen og tåler det holdt.bare å være flink å gi pauser til bein strek, selv om han nok fikset det selv.han kan bare spenne litt i setet. Og slutt å klang på negative kommentarer.at folk forteller deg sånn og sånn, de vil kun at du skal få opp øya.du stiller deg selv i et lite pent lys

    19. Jeg har ingen formening om deg som mor , jeg regner med at du ønsker dine små det beste som de fleste andre mødre.
      Når det gjelder bilsetedebatten , blir det feil at folk skal rakke ned på deg fordi du har setet fremovervendt….
      Selv har jeg måtte snu setet til 2 åringen fra fylte 14 mnd, fordi han ble bilsyk av å sitte med ryggen mot kjøreretningen.
      Jeg kan ikke vaske bilen etter hver eneste kjøretur pga oppkast, fordi han skal sitte bakovervendt.
      Alle foreldre finner ut av hva som er best for sitt barn.
      Jeg skulle gjerne hatt min lille tass bakovervendt.
      http://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/bakovervendt-sikring-er-best/

    20. Frk Fryd: Jeg ville heller ha vasket bilen etter hver biltur, enn å risikere at barnet mitt dør eller blir alvorlig skadet fordi jeg valgte å snu det forovervent. Det mener ihvertfall jeg 😉 14 mnd er ekstremt tidlig å snu rundt barnet. Blir helt matt.

    21. For å være ærlig så tror ikke jeg at han sitter forovervendt fordi han er for lang, jeg tror heller d er på grunn av at det blir så trangt for sjåføren… men men det er da bare noe jeg tror, men ligger kanskje noe i det?

    22. Det er jo deres valg om han vil sitte forover eller bakover. Men at han er for lang gjør ingenting, er nok vi voksne som er mest skeptisk til å la barna sitte med bøye ben, men sannheten er at det ikke gjør dem noe som helst. De er ganske spreke og bøyelig av seg:) MammaSilje har mange gode innlegg om bakovervendt bilstol i bloggen sin, om det skulle være av interesse:)

    23. JØKHUER! SE HER! bak i bilen kan ungen sitte begge veier,helst med ryggen mot føreren..og det KAN HENDE BILEN IKKE PASSER TIL Å HA SETE BAKOVERVENDT! Forran i bilen så er det viktig at ungen sitter med ryggen mot, pga air bag.. Og nakkesleng selvfølgelig! Men ikke glem at ikke alle biler er tilegnet til dette heller,og heller kanskje ikke air bag. Og det kan hende han må sitte forover uansett, forde far som kjører bilen ikke har plass til sine egene bein..og da kan det bli farlig om han ikke rekker å tråkke på bremsen i tide,pga for lite plass!TENK LITT A!
      og om barnet er for stort for alle seter,så skaff en sittepuff,det brukte jeg! Og HVORFOR I SVARTE HELVETTE SKAL DERE HENGE DERE OPPI HVER MINSTE DETALJ OM RANNVEIG SITT LIV? Slutt å let etter feil. Ingen er feilfrie,selv ikke dere feige faens unger som ikke tørr å stå fram med navn en gang! Det er så utrolig lavmål.
      Og til deg Rannveig,stå på og drit i de teite små som liksom vet bedre om din hverdag enn deg selv! Du er en sterkt og flott kvinne med bein i nesa 😉 digger deg <3

    24. Du mariella må jo være det dummeste mennesket på jord. Tror du virkelig at barnesetet må stå bakoverlent pga air bag hvis det står foran?? Hvis seter står foran må air bag alltid skrus av. Om den blåser ut å setet står bakoverlent, går setet til helvete rett og slett. Og ikke kom her å si at det er ett fett hvilken vei setet står i baksetet. Og jaaaa kjøp en sittepuff til en toåring, hørtes veldig smart ut 😉

    25. De klarer fint å sitte med litt bøyde bein. Er mange barn som gjør det. Er ingen unge på tre (vil jeg tro) som ikke sitter med litt bøyde bein.

    26. Forresten:
      Siden du, som alle andre foreldre, vil det beste for barna dine regner jeg med at du har lest om at det ikke er anbefalt å ha de i fem punkt selen når de er forovervendt. Dette har med at hvis bilen kræsjer så vil kroppen til barnet sitte så spent fast med den 5 punkts selen. Det er da kun hodet som blir dytta fremmover i smellen og vil skade nakken mer. Med det bilbeltet vi voksne bruker så vil hele kroppen gå litt fremover før den blir slengt bakover igjen. Den bevegelsen mister da som sagt de barna som sitter i en fempunkt sele ( er den selen som sitter i barnesete) .
      Jeg regner med at du har tatt en vurdering på hva du føler er best 🙂 for ditt barn. Men hvis det er fordi han som snart to åring er for lang og må sitte med beina litt bøyd, så er ikke det god nok grunn. De har anbefalt bakovervendt til de er fire. Tviler sterkt på at det ikke er noen barn som sitter med beina litt bøyd da, for så korte 3 og 4 åringer finnes vel ikke.
      Dette er bare et lite tips . Men som sagt. Regner jo med du vet det og tatt en helhetsvurdering av det 🙂 .

    27. det er faktisk bedre at de sitter bakovervendt med beina litt bøyd, det er nemlig anbefalt å sitte bakovervendt i 4 år, og de fleste rekker å bli ganske lang på den tiden. men bedre å sitte med bøyde bein altså

    28. herremiin, blir helt satt ut hva folk kan skrive!! Sønnen min trivdes ikke med å sitte bakover,og bena buttet greit i seteryggen bak. så jeg kjøpte et godt sikret fremovervent sete,der han likevel ble liggende litt bakover! 🙂 er jeg en dårlig mor også da, fordi jeg vil gjøre det beste for min gutt, han har ikke tatt noe som helst skade av det, tvert i mot, han stor trives med å kjøre bil! kommer til å kjøpe samme type sete nr 2 til dattera mi, når hun er på samme nivå 🙂
      det er bare tragisk å kalle noen dårlig mor på det grunnlaget, det er skal faktisk en del til for å bli kalt dårlig mor!! Ikke bry deg Rannveig, det er jo en tredjedel her som kjenner-kjenner deg, så blir bare for dumt å dømme sånn. de nok bare misunnelige! For meg virker dere som en veldig fin familie:) kos deg med mann og barn i dag 🙂

    29. Hadde datteren min bakovervendt til hun var 4,5 og hun var lang for alderen.. hun satt med beina ganske så bøyd men det gikk helt fint, litt klaging nå og da men det må man tåle. Hendte hun ble bilsyk men heller tørke spy enn å ikke ha noe barn mer…

    30. Jeg kjøpte forovervendt bilstol til mitt barn til 1 års dagen. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva andre mener om det. Og du burde heller ikke bry deg.

    31. Når det gjelder dine egenskaper som mor, er jeg helt sikker på at du vil det beste for dine barn og at du er en god og omsorgsfull mor!
      Men når det gjelder bilsikring viser forskning at ungene sitter mye tryggere bakovervendt fram til 4 års alder. Det har ingenting med mobbing å gjøre å påpeke det. Det er som regel best å ha så store barn sittende bak passasjeren nettopp for at den som kjører bilen trenger mer plass. Jeg hadde urimelig liten plass i forsetet når mine var i den aldren, men heller det enn å ha dem framover? Hvis du likevel velger å ha han sittende den veien bør du som en lenger opp her skriver velge et sete som bruker bilens 3 punkt sele. Ikke de integrerte selene i stolen. Jeg vet om et barn som ble drept i en trafikk ulykke pga nakkebrudd der bruk av 5 punktsele var den direkte årsaken til dødsfallet.
      Til de av dere som har kommentert at dette bare er noe eldre mødre har funnet på bør dere sjekke nettsidene til Trygg trafikk! Og du som sier at foreldrene dine fikk beskjet i 2008 at der var tryggest å ha ungen forover, det tror jeg ingenting på! Mine er født før det og fagpersoner har anbefalt bakovervendt i alle fall siden starten av 2000. Klart de kan ha fått råd av noen som ikke har peiling, men det blir jo uansett tilbakevist av forskning!
      Og klart alle vil det beste for sine barn, men det blir uansett ikke mer riktig å ha ungen forovervendt i bilen av den grunn! Skadene ungen påføres i en evt kollisjon er jo like uansett foreldrenes intensjon!

    32. Et barn som bruker 98/104 i klær kan FINT sitte bakovervendt. Ærlig talt, mange 5-åringer sitter bakovervendt! Latterlig at du må komme med tomme unnskyldninger uten hold i…

    33. Min minste datter er ikke to år bruker 98/104 hun sitter forover vendt fikk vite på sykehuset at det ikke spilte noen rolle så lenge vekta var der..
      Jeg var og i en ulykke for 5 år sia med min leste datter, fikk da beskjed fra politiet at jeg skulle være glad for at jeg ikke hadde snudd henne bakover for da hadde hun hatt store skader.. Takker sete for at det tok all dritten og ikke min datter..
      Ikke bry deg om andre, gjør det som føles riktig for deg og ikke alle andre..
      Og en ting til vet dere egentlig hvor vondt det er for ungen å sitte høyt med beina og hva det kan gjøre med ungen på lengre turer? Ikke det nei så finn det ut før dere snakker..
      Kos deg i jula Rannveig.. Ta vare på alle positive øyeblikk..

    34. Litt “morro” at noen skriver at:”Barnet mitt sitter fremover, og har ikke tatt noen skade av det”. Nei, såklart tar ikke barnet skade av det, FØR ulykken er ute. Tror dere forskere finner på at barnets nakke og kropp ikke er sterk nok til å sitte fremover?! JEG hadde ihvertfall IKKE gamblet med mitt barns sikkerhet, det er mye man kan være uenig om og “krangle” om, men det å beskytte uskyldige barn, er noe alle bør ta seriøst. Tenk på samvittigheten hvis barnet ditt blir livstruende skadet/dør fordi du har satt det feil vei?!? Det finnes ingen garantier i livet, men jeg skal ihvertfall gjøre mitt beste for at mine barn er sikret på en forsvarlig måte når vi er ute, enten det er med bil eller buss.

    35. Nå må dere slutte å være så belærende og bedrevitere!! Ja, det er ANBEFALT at små barn sitter bakovervendt til de er fire år. Det er derimot IKKE lovpålagt, og ergo opp til den enkelte forelder hva de velger å gjøre. Det kan være mange grunner til at man snur barnet tidligere. Mitt første barn ble snudd rundt da hun var to, og jo jeg var veldig bevisst at det ikke var det beste. Men hun skrek etter to minutter i bilen, som etterhvert gikk over i panikkartet hiksting. Nr to sitter fremdeles bakover hun er to og et halvt. Men jeg ser at jeg klarer å dra det maks til hun nærmer seg tre. Hun er vesentlig lengre og sitter allerede litt krokete. Hun har også KISS, og tidvis smerter i nakken/skuldrene. Man kan fremdeles se at hun i perioder er skeiv i skuldrene (hun går til behandling). Man er IKKE en dårlig mor selv om barnet sitter fremover. Hvor mange av dere stopper noen på gaten og kaller dem en dårlig mor fordi barnet ikke hav votter på. Eller fordi de sover i vognen med teppet over, har jakken litt åpen, spiser bolle istedenfor gulrot osv. Skjerp dere!!!
      Hilsen tobarnsmor på snart 40.

    36. Nå tar du faktisk feil rannveig. Han er ikke for lang til å sitte bakovervendt, du må bare finne en sete som passer han og bilen deres. Sønnen min er 28 mnd gammel og bruker str 104, og har god plass bakovervendt i vår lille golf. Anbefaler deg å kjøpe britax two-way elite, der har barnet god benplass og det er langt i ryggen så de kan sitte bakover lenge. En krasj i 50 kmt vil gi et trykk på barnets nakke på 180-220 kg hvis det sitter forovervendt, mens det kun vil gi et trykk på 40-60 kg hvisndet sitter bakovervendt. Det er ekstremt stor forskjell!!!!!! Vær så snill å bruk penger på at nytt sete så du kan snu han! Og barn er mye mykere enn oss voksne, de tåler å sitte med litt bøyde bein 🙂 hååper du innser at det beste for han er å sitte bakovervendt. Det er ingen skam å snu han selvom du har hatt han forover en stund. Du som har så mange lesere kan hjelpe til med å spre kunnskap om bilsikring av barn..det er så viktig men er utrolig mange som ikke er klar over hvor stor forskjell det er på forovervendt og bakovervendt!

    37. Og Anina!: det du sier er så feil som det får blitt!!! Søk opp “sikring av barn i bil” på facebook og få deg litt kunnskaper om dette før du sier noe!! Plis

    38. At han er lang er ingen unnskyldning. Min sønn er ca 2 uker eldre enn din og bruker også 98/104 i klær og han sitter bakovervendt. Litt bøyde bein men det har ingenting å si…

    39. Mange unødvendige kommentarer! Du vet best, så ikke hør på de andre kjerringene som tror de vet alt! Stå på!

    40. Jeg henvendte meg til trygg trafikk med spm om at sønnen min var altfor lang til P sitte i bakovervendt bilstol, ettersom han da blir sittende med beina bøyd. Jeg fikk da til spørsmål, “er det ikke bedre å risikere at beina til barna blir knekt tvert av, enn at nakken blir strekt og livet går tapt?” De er altfor små til å tåle en kollisjon når de sitter fremovervendt. Men, når det er sagt. Jeg ble livredd og bestemte meg for at slik skulle guttungen Sitte til han fylte 4
      År slik de anbefaler. Det gikk da et halvt år, og lille gutt kaster opp og blir såå dårlig i bil når han sitter bakovervendt. (3 år nå). Jeg ble helt fortvilet og kjørte mange turer med oppkast osv. Til slutt måtte jeg be om råd på nytt fra trygg trafikk. Fikk da beskjed om at det eneste var å la han sitte forovervendt. MEN skal man sette et barn forovervendt, så kast de stolene med 5-punktssele!! De holder igjen hele kroppen til barnet, og ved en frontkollisjon, så er det kun hodet til barnet som får slengen. Med en vanlig beltestol (allerhelst festet med iso-fix) står setet igjen, og overkroppen følger også med frem før den kommer tilbake. Da blir trykket fordelt mer på overkroppen også!
      Du er en god mor Rannveig! Kan vedde på at en hver med disse patetiske kommentarene Inte har barn selv, og ikke aner det minste rett og galt. Finnes mye sjalusi 🙂

    41. Hei, jeg er innom bloggen og instagram til denne fruen avogtil. Så NÅ må jeg kommentere. Etter så mye i media med nettmobbing og div så fins det enda folk som faktiskt MÅ skrive drit. Altså her i hjemmet har vi regelen “har du ikke noe godt og si, så ikke si det”. Ærligtalt hva Rannveig synes om ulike ting er hennes mening, har du en annen mening så skriv det på en saklig måte hvertfall. Syns faktiskt at mangen av dere burde gå inn i dere selv og tenke på hva dere skriver. Og hvertfall de som trer frem som “anonym”. Jeg er selv mamma til 2 gutter og samboer. Og for en mamma er mye her inne i kommentarfeltet sårt for et mamma hjerte å lese. Så Rannveig, jeg måtte snu min og tidlig for han var gal sint når han satt andre veien. Mine barn har og merkeklær som de har faktiskt fått i gave. Og hadde jeg vært så heldig og sett slik ut etter fødtsel så jippikajei. Men nå ser jeg ikke slik ut og trenger heller ikke la det gå ut over deg. Stå på, til mer du fronter folkene her jo mer liker jeg deg. 😊 Stå på!!!!

    42. Først må jeg bare svare til en kommentar lenger opp i feltet her: når det kommer til sikring av barn i bil er IKKE sykehuspersonell noen man tar råd i fra. det sier seg selv, de jobber innen helt andre felt. Bakovervendt er 5 ganger, 500%, sikrere ifht. forovervendt! Ingenting å diskutere, slik er det! blir veldig domt å argumentere for forovervendte stoler med all den kunnskapen som finnes omkring bilsikring og barn nå!! det her er en super blogg: http://www.sikringavbarnibil.no/blogg/ ,der finnes ALT av informasjon, bilsikringsvideoer, tester, alltid oppdatert 🙂 håper mange vil følge denne!!

    43. Leste at noen skrev her oppe:
      -*Anina Kambo Nålby 17 år og mamma til Jennie Sophie
      Unnskyld meg nå må jeg virkelig le her, datteren min er snart 1 år og hun kommer til og sitte “vanlig” vei fra hun blir 1år. Om dere leser litt så er det faktisk forsket på at det ikke har noe og si om barnesetet står bakover eller forover. Da lille søsteren min ble født i 2008 sa de til og med på sykehuset at det er best og sitter forover og ikke bakover.
      Jeg blir så irritert av at dere “gamle” mødre tror dere veit absolutt alt. Nei huff, ta dere sammen.*-
      Det at du skal snu barnet sitt når hun fyller 1 år, da tror jeg du må sjekke reglene igjen, det er nå lovpålagt å ha barnet bakovervent til de er 15 mnd nå. Synd det ikke er lovpålagt til å ha de bakover lengre, håper på å ha jenta mi, (og sønnen 1mnd ) bakover så lenge som mulig vertfall, hun sitter med knærne omtrent oppi nesa, men klager ikke 🙂
      og at det er forsket på at fremovervent er best, har jeg ikke sett noen linker til 😉
      Legger meg ikke borti hva andre gjør med sine barn så lenge det er lovlig, men jeg gjør vertfall så godt jeg kan å sikre mine egne 🙂
      *Hilsen en gammel tobarnsmor på 25år* :p

    44. Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle legge igjen en kommentar på denne bloggen, men kan rett og slett ikke dy meg. Må innrømme at jeg blir litt provosert av alle de tåpelige kommentarene.
      Er selv mamma til to, og vil si at jeg er over gjennomsnittlig opptatt av bilsikring. Da eldste var baby var jeg fast bestemt på at hun skulle sitte bakover til 4 år, men slik gikk det altså ikke. Husker at jeg til og med “så litt ned på” de med forovervendte barn. Her fikk eldste beltestol med isofix da hun ble 3 år. Hun hadde da vokst ut av det bakovervendte setet sitt. Og da mener jeg ikke bare at hun satt med bøyde ben, for det gjorde hun, og klagde og gråt som bare det over at det gjorde vondt i bena, en pappa som ble stressa over gråtingen, men takket være dvd spiller på lange turer så gikk det jo greit. Det som gjorde at vi mente at hun hadde vokst ut av setet, var at selene gikk laaaangt ned bak på ryggen hennes, og det er ikke anbefalt. Selv om hun bruker 104 i klær, som jeg leser at mange er nevner, så er hun veldig lang i ryggen(må ha 110 i en del gensere) Vi tenkte først at vi skulle kjøpe et nytt bakovervendt som kanskje var lengre i ryggen, men droppet dette etter å ha prøvd henne i bakovervendte seter som skulle være lengre i ryggen. Vi konkluderte med at vi har en unge som er “unormalt” lang i ryggen og kjøpte heller forovervendt (belte)stol.

    45. Det er helt riktig det du skriver, Rannveig at barnestolen skal stå bakovervendt i bilen fra barnet er 9 – 4 år. Du er ingen dårlig mor, Rannveig :). stå på :).

    46. Haha, er så morsomt å lese noen av kommentarene.. “Gamle mødre” ja.. Det har vel ingenting med saken å gjøre. At det er MYE tryggere å ha barnet bakovervendt i bil er noe alle burde vite. Syns det er morsomt med alle de ‘gode’ grunnene folk har til at ungen settes forovervendt så tidlig. Det viktigste må vel være livet til ungen din! Belastningen på nakken til et lite barn er enorm pga stort hode ift kropp og mindre utviklet nakkemuskler, noe som betyr at barnet er mye tryggere bakovervendt fordi da er nakken og hodet beskytter og får ikke like stort ‘støt/knekk’ ved evt kollisjon.
      Må signere en annen klok person som har kommentert over her, hvis man uansett velger å ha unger under fire år forovervendt skal man isåfall ikke sikre de med 5 punkts sele, fordi da vil jo ungen sitte bom fast og får absolutt all kraft kun i nakken.. Det skal mye til at dette kan gå bra.
      Håper dere mødre der ute som kjører med ungen i bil kan gå inn på trygg trafikk o.l og lese dere opp på dette.. Gjør det som er tryggest for ungen din.. Vi har ingen barn å miste..

    47. MÅ bare kommentere her, gud så mye folk som sier tull!!! En del av dere som har kommentert håper jeg kun er ute etter å provosere…
      Jeg har erfaring fra en akutt barnepost og sett barn komme inn etter trafikkulykker. Hvis dere tror det er like sikkert å ha barna fremover som bakovervendt bør dere få være med å se hvor bra det oftest går med de som har sittet bakovervendt! Jeg har sett barn komme til sykehus i bilstol som så vidt henger sammen, foreldrene ligger på traumeavd og barna er stor sett kun redde – hvis man ikke velger det fremfor et barn med bøyde ben i bilen vet ikke jeg… Det er bare å tenke kraften som kommer på barnets nakke i en kollisjon når kroppen sitter fast i setet, det sier seg selv at det ikke er bra for nakken.
      Når det er sagt er bilstoler i Norge veldig sikre, og barn som kjører bil her er tryggere enn mange andre steder – noe av grunnen er at vi er gode på sikring av barn i bil. De som likevel velger å snu barna sine før de er 4 år må huske at de ikke bør festes med 5-punktsele.
      Min eldste snudde vi nå nylig, han er snart 5 år og har sittet godt i setet sitt selv om han er blitt lang. Den vanligste grunnen til at man snur barnet tidligere (bortsett fra uvitenhet) er at foreldrene mener barnet er blitt for langt, men somoftest er det at det ikke er plass til en lang fører forann setet om det festet bedre for barnet. Da bør man heller bytte til et mindre sete enn å snu.
      Det er snakk om å få gjennom en lovendring der barn SKAL sitte bakovervendt til de er minst 4 år her i Norge, dette påbudet finnes i andre land hvor de har samme str på bilene som vi har og har fungert fint der. Ellers er det bare å se på Sverige som et foregangsland, de selger stort sett kun bakovervendte seter til barna deres. De har fremmet at barn skal sitte bakovervendt fra 1960-tallet og forskingen sier fremdeles at det lønner seg…

    48. Uff, jeg trodde ikke jeg kunne bli mer sjokkert, men du verden altså! Jeg har personlig sett en voksen dames skader etter en bråstopp med bil. Nakken var knekt, hjernen var revet løs fra resten av kroppen Hun overlede ikke. Alle de andre i samme bil kom fra det uten skader. Tror dere virkelig at et barn på bare 2 år er sterkere til å holde hodet tilbake ved bråstopp enn en voksen dame?? Vil dere virkelig sitte igjen som den overlevende part etter en ulykke, mens barnet deres er død, kun fordi det ikke satt bakovervendt med støtte for nakken? Det finnes INGEN unnskylding for å la så små barn sitte forovervendt, de kan helt fin krølle beina sine. For ja, jeg har også sett en 3-åring død etter ulykke, uten noen andre skader. Jeg jobber i ambulansetjenesten. Dårlig sikring i bil er den mest utbredte omsorgssvikten i dag, og jeg blir rett og slett kvaml av alle dere som sier i mot! Skam dere!

    49. Jeg har en datter på snart 4 som sitter bakovervendt og hun bruker str 110/116. Så det er ingen unnskyldning

    50. Stå på Rannveig 🙂 Mitt barn er nå 8 år og har aldri sittet bakover vendt. Fra han var 0 til ca 3 mnd brukte vi en så kaldt bilbag , som betyr at han lå sikret i baksetet i en egen bag. Så etter det har jeg kun brukt bilsete som jeg brukte da jeg var lita, så det var ca 25 år gammel det sete som var fremovervendt. Fra han var 6 år har han kun sittet på bilpute, altså kun den nederste delen av setet. INGEN kan komme her å si at jeg er en dårlig mor for at jeg gjorde det på denne måten. Min 8 åring lever fortsatt i beste velgående.

    51. Om det er riktig el ik,så er det ingen grunn og kalle noen dårlig mor!!!! Og cathrine hva har at du syns hun ser ut som en 30 åring med saken og gjøre,se deg selv i speilet først!!!!!!!!

    52. Du strømpebuksa;) jeg sa ikke at noe med at airbagen var på osv om ungen sitter forran,tror du misforsto meg rimelig mye der gitt. Les to ganger før du svarer! Kan man ikke skru av airbag forran,så skal heller ikke ungen sitte forran…med mindre der er over 150!
      og du må bo være smart, som sier at jeg er dummeste i verden..kjenner du meg? Haha,nei akurattx)

    53. Rannveig irriterer meg grønn, MEN folkens det er fult tilatt og i forskriftsmessig forsvarlig og ha barnet fremmovervendt etter han har fylt ni mnd. Så vet dere det. Lovgivingen sier så, men trygg trafikk ambefaler bakvendt frem til fire år…men som sakt det er en ambefaling og ikke en lov

    54. For lang? det er den dummeste unnskyldningen jeg har hørt for å snu en unge som ikke er 2 år enda. Min 4åring bruker vist samme str som gutten din i klær og hun har god plass bakover. eldste satt bakover til skolestart. da var hun ca 115 cm lang og hadde egentlig fremdeles god plass i setet sitt.

    55. I fall dere bedrevitende leksikonlignende supermammaer ikke visste det, så var en av best i test bilstolene i fjor forovervendt med airbag lignende funksjon.
      Suck on that

    56. Må man ha dårlig selvfølelse for å være ærlig å si det man mener om deg? du legger opp til å få mye dritt slengt i tryne selv 🙂 “Flere burde skjønne det etter alt oppstyr i media i det siste, nettmobbing og mobbing generelt er UT.” syns det er litt gøy at du nevner dette når du er veldig flink til nettmobbing og henge ut andre selv 🙂

    57. Unnskyld jeg må le av kommentarene du har fått her. Jeg trur ikke folk har fått helt med seg det som er anbefal for barn når det gjelder plassering av bilstolen. For det første det handler ikke om alder på barne men størrelsen. Altså lengden, ikke mentalitet… Grunnen til at barn som er under str på en 4 åring er anbefalt til å sitte bakovervendt er fordi prosent andelen på hode i forhold til kroppen er stort. Altså igjen det handler om lengden til barna. Trur folk skal lese litt mer om sikkerhet før de uttaler seg. Jeg er bevist på å ha min sønn lengst mulig bakovervendt men ser ingen problem med at du snur din sønn som er på str med en 4 åring selv om han er bare 2 🙂 Ha bakovervendt lengst mulig å så over i belte stol er det tryggeste 🙂

    58. Wow!
      Her var mye gjennomtrekk!
      Jeg har vært ung mor, jeg har vært gjennomsnittsmor, nå er jeg vel det dere kaller gammel mor.
      Jeg har vært uviten, og jeg er glad jeg har lært!
      Vær så snill og sjekk litt fakta før dere uttaler dere, det er så mange her som har livsfarlige meninger angående bilsikrikring!
      Jeg trodde virkelig vi var kommet lengre i 2013!

    59. Rannveig er virkelig ikke en dårlig mor. Dere som sitter å snakker nedlatende til henne, burde virkelig dratt dere i nakkehårene, fordi mange av dere, omtrent alle av “hatersene” her er mennesker som er sjalu på henne. Mange av dere er også mødre og, og det som er skummelt å tenke på at dere sier at mobbing er noe som ikke skal gjøres eller skje, men så gjøre dere det selv på et menneske dere ikke kjenner? Slutt å hat Rannveig, hun gjør alt for at barna hennes skal ha det bra, dere aner ikke det. Hun ble fremstilt dårlig på unge mødre, men dere ser at hun er endret seg hele veien helt siden hun fikk sin første unge, og hun vet sikkerheten til barna hennes er alt for viktig, så slutt å snakk nedlatende til henne, se på dere selv. Dere er ikke selv perfekt. Så Rannveig ikke bry deg om disse anonyme personen, fordi du fortjener det beste.

    60. Kjeft i vei på leserne dine!! Uanz, barn som er så små SKAL sitte mot kjøreretningen!! Om du er dårlig mor eller ei får du avgjøre hvis det smeller en dag.

    61. å herregud, jeg vet ikke om jeg skal le eller grine…så mye dumme folk! det er anbefalt at de sitter bakover til 4 års alder, og det er en god grunn til det!!! les dere litt opp på emne før dere sprer usann informasjon til uvitende mødre som kanskje ikke veit bedre…raskt googlesøk så finner du mye FAKTA(!) om at det er det beste…og siden “alle gjør det beste for sitt barn” så burde det jo være enkelt;) og regner med at du, viccy, er en barnløs, sta 17 åring med skylapper. Les deg opp før du åpner kjeften, så ser du fort hva som er best for barnet!! At noen velger å snu før de er 4 år av diverse grunner er jo en ting, men 1 år??? nei nei nei….Å i tilegg gå ut å feilinformere folk som er dumme nok til å tro på en blond rosablogger istedet for å lese seg opp på fakta selv…Sier ikke at du er en dårlig mor, bare en uvitende en! Det går ann å ta av seg skylappene, svelge stoltheten og faktisk ta til seg RIKTIG lærdom og info om bilsikring..for man vet ikke alltid best;) Hilsen en ung mor selv, og ikke en “gammel bedreviter” 😉

    62. koffor gidder folk å bry seg korleis N sitter i bilen?? Det er du som bestemmer! Folk har alvorlig lite å gjere om dei skal henge seg opp i noke sånt!:p Du, på samme måte som andre mødre, veit ka som er best for ditt eget barn, ikkje hør på ka folk seier!

    63. Heller bøyde ben enn et hjerneskadet barn, og i værste fall – et dødt barn… Det er ikke å overdrive – for dersom ulykken er ute så er sjangsen for å miste barnet ditt vesentlig større enn om det sitter fremover…

    64. Videoer sier vel mer enn 1000 ord! Så jeg skal ikke si så mye.
      Men se denne filmen, og vurder en gang til om du kan stå for det du sier.
      Etter å ha sett den, vet i alle fall jeg hva som er riktig for mine barn.
      http://youtu.be/sY9FZRWUVpc

    65. Du vet best for barna dine. Du vet best om de sitter trygt eller ikke. Folk tror de vet alt når de ikke gjør det❤️ Du velger og sette han riktig vei og du hadde ikke gjort det hvis det var utrygt for han. De er sikkert bare sjalue på deg for at du har bil, leilighet og to helt nydelige skjønne barn. Du er en god mor for dine barn og det er det beste❤️

    66. Det er nok ikke alle som skjønner at de kommentarene som kommer om at man er dårlig mor osv faktisk sårer noe sinnsykt! Tror nokk ikke de vil skjønne det heller før de får barn selv og da får kommentarer om at de er dårlige foreldre. Så bare vent, det kommer nok til dem og en dag 😉

    67. Har aldri kommentert inne på bloggen din rannveig men nå føler jeg at jeg faktisk må.
      Der det ingen her som husker at for noen år tilbake så var det “beste” for babyen å ligge i bag flat ut i baksetet festet med nett å seler ?? alt sånt endrer seg etter som tiden går. min frøken snudde jeg rett vei når hun va ca året. å da var jeg i kontakt meg folk som har skikkelig vet va de snakker om å da sa dem at så lenge ungen sitter i en godkjent bilstol så er saken egentlig veldig grei. Skulle likt å vært flua i bilen til enkelte her viss dere har ungen bakovervent å den skriker å ynker seg for at den ikke får strekke ut bena, skulle sett at dere syns det var helt greit å tørke/vaske spy etter vææææær gang man hadde vært i butikken. for det hadde jeg i værtfall ikke gjort ! å jeg ser på meg som en god mor til en fantastisk datter !
      Jeg lurer veldig på hva som gjør dere som har rannveig til idot egentlig tenker med ?? hva er poenget ?? har fulgt bloggen til rannveig helt siden jeg så henne på unge mødre, å jeg syns hun gjør en fantastisk jobb som mamma ! å som hun skriver selg dette er rett å slett mobbing ??
      Jeg klarer ikke å forstå hvorfor ? er det kanskje sant som nevnt tidligere at mange er så sjalu på rannveig å hvordan hun har det ?. er så ubegripelig lei av alle disse bedreviterne som har lest i en bok eller ett blad at sånn å sånn skal man gjøre det viss ikke så er man en dårlig mor.. dette er så feil, man kan ikke lese seg til å bli en god mor ! man må lære det ! har sånn sympati for rannveig å hun skulle ha hadd stående applaus for at all denne hetsen og mobbingen ikke går mer inn på henne en den faktisk gjør ! eller vi vet jo ikke helt hvordan hun takler det.. har bare en ting å si SKJERP DERE ! stort sett alle som er på bloggen her å leser er vel sikkert ca voksne mennesker ?? selv om man faktisk virker som om at det sitter en masse “fjortiser” rundt om i landet å syns det er morsomt å holde hel****e med rannvieg . husk at dere skal feile for deres egne dører før dere feier for andres ! nekter å tro at alle her er så himmla perfekte som dere gir så sterkt utrykk for !
      STÅ PÅ RANNVEIG ! ikke la folk som plager deg gå innpå deg, for det er det de vil oppnå med dette ..
      klem fra oppe i nord !

    68. Andrea: jeg har egen bil, eier en leilighet, eier ett hus som jeg leier ut, har 2 biler, en bmw 2010 mod og en volvo 2012 model, såeeee… Er ikke litt sjalu…

    69. herregud, kan du ikke bare være såpass voksen å heve deg over dritten du får? jeg synes du ukentlig har noe å skrive her på bloggen pga en blogglesere har slengt dritt.. er du blogger må du tåle kritikk, rannveig 🙂

    70. Det er bare litt komisk at du nettopp har vært overalt med dine uttalelser om at merkeklær er det beste for barn (også andres), og nærmest rakket ned på de som ikke bruker det, og så kommer det fram at du har ungen sittende forovervendt, men da vet plutselig DU bedre enn alle andre hva som er best for ditt barn? Enda barn ikke tar skade av å sitte med beina bøyd. Må være flott å være allvitende.

    71. Hei Rannveig, Mobbing er ut, og dessverre er det mange som er krasse i sine kommentarer. Når det er sagt er det verken slemt eller mobbing å påpeke at det ikke finnes tvil om at bakovervendte barneseter gir langt høyere sikkerhet for barna våre. Men det var kanskje ikke akkurat de kommentarene du siktet til. Barna er jo det aller kjæreste vi har. Selv satt vårt eldste barn bakovervendt til han var litt over seks år og 120 cm lang ca., det gikk helt fint. Lillesøster på 2 år sitter også bakovervendt.
      Hva med å ta en tur til en forhandler av barneutstyr og få en selger som har god kunnskap om bilsikring til å hjelpe dere å finne rett sete til deres bil og den nydelige lille sjarmøren? Du som er en profilert blogger kan jo kanskje være så heldig at du får det sponset til og med. God reklame for en forhandler og ikke minst et langt tryggere barn i baksetet dersom det vi sikrer barnet mot faktisk skulle skje. Jeg tror dessuten du kunne vært med på å gi dette temaet et flott fokus og kanskje bidratt til at flere foreldre tok denne viktige informasjonen til seg. Det er jo mange som ser veldig opp til deg 🙂
      Jeg har en enorm respekt for de som tar til seg ny informasjon og anvender den til barnets beste.
      Lykke til! En fortsatt fin førjulstid ønskes deg og dine 🙂

    72. Du spör leserne : Hva er det som gjör att dere ikke tror jeg vil det beste for mitt barn når det kommer til bilsikring .. Kjäre deg , du har lagt ut bilde der du har barnet forovervendt og selv uttalt i kommentar att dette stemmmer. Nå har det seg slik att det absolutt ikke blir anbefalt att ett under 2 år gammelt barn sitter forovervendt. . Så da gjör du ikke det beste når det kommer til bilsikring. Så enkelt er det bare !!
      Og når du först snur barnet så bruk hvertfall beltestol, det er mye tryggere. All belastning vil komme på nakken om man plasserer barn fremovervendt i fempunktsele. Jeg skjönner faktisk ikke att du törr jeg , Da han i en gitt kollisjon er svärt utsatt.
      Du sier du VET att du gjör det beste .. Klarar du virkelig ikke ta inn noe av det folk skriver til deg .. Heller ikke Trygg Trafikk og statens veivesen sine anbefalinger ?? Det er vel for pokkker ikke leserne som er blåst i hue da , man kommer bare med faktaopplysninger til deg.
      Grunnen til att folk drar klär opp er jo fordi du omtrent har kåret deg selv til årets mor fordi du har uttalt att bare kjöper det beste töyet og det beste utstyret. Og når en person er så opptatt av klär til barna og att alt skal väre så bra .. Ja da går man da virkelig utfra att du velger det beste utstyret der det virkelig ER viktig , i bilen !!! Det er vel heller sykt og fokusere slik på noe så trivielt som klör fremfor bilsikring.
      Du snakker om mobbing , jeg ser for det meste konstruktive svar her. Att du ikke velger ta til deg noe når det kommer til noe så viktig som bilsikring av din egen sönn sier vel mest om deg. Du setter deg over all fakta og påstår fortsatt att du gjör det beste , da vil jeg si att du har lite selvinnsikt. Og om du er en god mor eller en vet ikke blogglesere , folk bare påpeper att du i bilsitusjonen ikke gjör det beste , du blir ikke en dålig mor av den grunn … Men og ikke kunne inta informasjon fra andre er en dålig egenskap. Du har mye og läre .. Du er ikke utlärt og kan alt selv om du har to barn.
      Att folk begynner snakke om Bv er jeg enig med deg att er latterlig , du kan selvsagt velge hvilke vei du vil ha han i bilen .. Men om du velger det motsatte av allé anbefalinger så gjör du ikke det beste i den situasjonen 😉

    73. Enkelte personer har ikke stort annet å gjøre enn å slenge dritt. Du må virkelig ikke ta det til deg, og det virker som du greier å håndtere det veldig mye bedre enn hva andre ville gjort! Stå på !
      Og må bare få med at du var kjempefin med en naturlig farge på leppene, enn det veldig rosa!

    74. Døde barn er det du ender opp med om dere kræsjer og har barna i forovervendte seter. For en syk unnskyldning du har. For lang? Meg i ræva.

    75. Du er ikke en dårlig mor av den grunn, herlighet.. Men finnes seter som er opp til 25kg. Vi har setet Besafe Izi Plus og da kan banet sitte bakovervendt til det er 25kg, for regnet med at gutten din ikke er så tung enda 😉
      Ha en fin kveld.

    76. Jeg leste kommentarene du fikk i ditt forrige innlegg, og jeg må ærlig si at det gjør meg kvalm. Det er utrolig hva enkelte personer får seg selv til å si! Du som blogger må tåle å ta imot kritikk og reaksjoner på det du skriver, men du skal likevel ikke måtte tolerere direkte sårende kommentarer og personangrep.
      Om hva som er riktig og galt angående bilsikkerheten til sønnen din er irrelevant for meg, uansett hva som er saken er det ikke greit å rakke ned på og mobbe folk på denne måten. Jeg har aldri lest bloggen din før, men dersom dette er normalt for deg, må du være en utrolig sterk jente som klarer å takle all den negative responsen. Får du konstruktiv kritikk – ta den til deg, vurder den og vær takknemlig. Får du dritt og usaklig respons – hev deg over det og tenk at du er bedre enn dem 🙂

    77. Er meget mulig at gutten din sitter dårlig bakovervendt i det setet han har nå, men da ville jeg ha funnet et annet sete til han slik at han kan sitte bakovervendt lenger. Besafe har kommet med izi-plus som er fra 9-25 kg. Da får han bedre plass. Barn har ikke vondt at å sitte med beina bøyd, og det er heller ikke ubehagelig for de. Husk at det er anbefalt at barn sitter bakovervendt til de er 4 år gamle, fordi skjelettet deres ikke er sterkt nok til å tåle det trykke det får ved en frontkollisjon. Det er bevist at det er 5 ganger tryggere for barn å sitte bakovervendt! For min del er det det viktigste, og jeg ville lett rundt for å finne et sete som passer deres sønn og deres bil. Ta med både gutten og bilen til butikken dere kjøper bilsete i og prøv dere fram til dere finner noe som funker! 🙂

    78. Bilstolene går på vekt, så om sønnen din er over 15 kg kan han sitte i de store setene forovervendt. Men pga at nakken og hodeområde ikke er fullt utviklet i en alder av 2 år, anbefaler man at de sitter bakovervendt ihvertfall til barna er 3/4 år. Gjerne lenger om foreldrene skjønner hvor viktig det er 🙂 Vil bare opplyse deg om det, for jeg jobber i barnebutikk og har sett en del videoer av hvordan skadene kan være i etterkant. (se denne for eksempel) http://www.youtube.com/watch?v=sY9FZRWUVpc Vil legge til at Rannveig nok ikke er en dårlig mor fordi sønnen hennes sitter forovervendt, hun er ikke alene om å ta det valget for å si det sånn. Men jeg ville anbefalt å ha sønnen din bakovervendt i et par år. Mine barn skal ikke sitte forover før de er tidligst 4 år 🙂

    79. Synes du skal overse dem som er negative mot deg. Det virker som du gjør en super jobb med barna dine, de ser sunne og friske ut, får vaksinene sine og mye kjærlighet.
      Og det bilde av deg i dette innlegget er veldig pent 🙂

    80. Rannveig! Du var kjempenydelig på det bildet! Hvor mye sminke har du på deg her? Du har utrolig nydelige øyne!

    81. Anbefaler å ta en titt på “sikring av barn i bil” på facebook 🙂
      Her sitter begge mine jenter bakovervendt (snart 3 år og snart 6 år), seksåringen bruker 116 i klær. Ingen problem! 🙂

    82. Med tanke på at du er en av de mest leste bloggerne og at mange unge mødre seg opp til deg, så bør du virkelig ta ansvar og legge ut et innlegg om bilsikring. En ting er hva DU velger å gjøre, men det at du velger å sette andres barns liv i fare, står det lite respekt av. Når DU sender ut et signal om at det er mer enn greit å snu barna så tidlig, i tillegg til at du ignorerer kommentarer på bloggen din som direkte setter barns liv i fare, så risikerer du at DU står med et dødt barn på samvittigheten.

    83. Du ser igrunn ganske pen på det øverste bilde. Kanskje du skal vurdere å begrensen mengden sminke du bruker ved andre anledninger også…

    84. Jeg må jo bare få si at det må jo være hennes valg om hva hun ønsker å gjøre i forhold til sine batn..
      Men kan jo også si at jeg hat tbarn selv og eldste snudde vi rundt 3.5 år pga hu ble altfor stor og hu satt ikke godt i det hele tatt… da skiftet vi til beltestol;)
      Hat nå ei på 9 mnf som jeg håper å ha bakovervendt i alle fall like lenge hvis ikke lengre 😉
      For jeg har faktisk fått høre at det i sverige er en lov om at barn skal sitte bakovervendt til de er fire år…
      Vet ikke om det stemmer for har ikke sjekket det opp.. men er det tilfelle så tenker jeg at det er nok en grunn for det…
      Så min mening er at alle barn burde sitte bKovervendt så lenge som mulig og de har ikke vondt av at bena er litt bøyd ,) men det er min mening…

    85. Min datter er snart 4 år, bruker 110-116 i klær og er 22 kg. Hun sitter fint bakovervendt i 4 forskjellige biler.

    86. Kjære Rannveig,
      De færreste er ute etter å rakke ned på deg som mor, eller er imot deg på noen måte. Nå har jeg lest igjennom kommentarene på dette innlegget. Noen er uvitende og kanskje mindre gjennomtenkte, men de fleste vil jeg påstå er saklige kommentarer som er godt ment.
      Uansett hvordan vi snur og vender på det så er og blir bakovervendt bilsete det tryggeste. Hastigheten på bilen utgjør en så enormt stor kraft i energi. Ved bråbrems er det livsfarlig selv for oss voksne med et ferdig utviklet skjelett. Hos barna er ikke skjelettet og nakken ferdig utviklet, og dermed er risikoen ENDA større. Også dette med at hodet utgjør en veldig stor del av kroppsvekten til et lite barn. Livsfarlig, rett og slett.
      Forstår at det ikke er noe gøy med klagende eller bilsyke barn, men det finnes ulike bilseter og garantert et som passer for din sønn. Også får man selvsagt ta i betraktning hva som er verst, død ved en eventuell ulykke eller klaging på bilturer?

    87. Han er gjerne lang for alderen, men ikke FOR lang til å sitte bakover. Det finnes ulike typer seter som gjør det mulig for sønnen din å sitte bakovervendt. Men det gjør deg ikke til en dårlig mor fordi om han sitter fremover, det er bare tryggest å sitte bakover.

    88. Hva er greia med munnen din på alle bilder? Å brystene og rumpa som skal skyves frem? Er du ikke forbi fjortis tiden? Greit d er tøft når du er fjorten å begynner å få noe å vise, men nå er det vel på tide og slutte med det:) mye penere uten!

    89. Syns bare du er en tåpen person, som ikke fortjæn all oppmerksomheita du får. No burde rosa-bloggera bynn å gå ut av motn snart, bynn å bi rimeli lei.

    90. Jeg kommenterer noe som ikke har noe med innlegget å gjøre.. Men gud så fin du var uten den rosa leppestiften :)) sykt…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg