Emma Angelica 3 mnd!

Hei kjære dere! I dag var vi på 3 mndrs kontroll med Emma, så i den anledning passer det jo egentlig fint å skrive en liten 3mndrs oppdatering. Vet det er mange som har spurt etter det, og endelig kommer den! 

Tiden fra hun ble født har virkelig bare sust avgårde, og jeg fatter helt ærlig talt ikke hvor den har blitt av. Hun har blitt så stor synes jeg! Ler, smiler og har allerede begynt å forme sin egen lille personlighet. Det å få oppleve dette på nytt er rett og slett bare helt fantastisk. Tanken på at hun om få måneder krabber rundt her hjemme er bare helt absurd, selv om jeg har vært med på akkurat det samme en gang før! 

Da Emma ble født veide hun 3140 gram, og var 48 cm. På dagens kontroll hadde hun doblet fødselsvekten sin, og vel så det! Hun veide 6615 gram og var blitt hele 59 cm, altså har hun vokst 11 cm siden fødselen. Det er helt herlig at vekten hennes går så godt opp, det er jeg veldig takknemlig for,det betyr at melken min er god og næringsrik. 

 

Og her er Emma på dagens kontroll! Bolla vår

Fine jenta vår som var så flink på kontroll! Her er rett før hun fikk vaksiner.. 

Og her er rett etter kontrollen! Sliten etter en lang gråterunde, vaksinene var ikke noe gode nei.. stakkars! Men var heldigvis fort glemt. 

Emma har nå begynt å forme rutiner når det kommer til soving, og også når det kommer til måltider. Tidligere har hun bare spist når hun ønsket det, mens nå merker vi at det går ca nøyaktig 3 timer mellom hver gang. Hun sover fra ca kl 20 og gjennom hele natta til storebror står opp, da blir det nemlig liv i leiren for fult. Hun våkner selvfølgelig med jevne ammepauser, men etter hun er ferdig å spise sovner hun igjen.

Disse rutinene gir meg som mamma mye større frihet, og det er sinnsykt deilig å vite at fra det til det tidspunktet har jeg tid til å få unnagjort ting som må gjøres, mens hun sover. Der tror jeg nok de fleste mammaer må si seg enig. Ellers har jeg ikke mye å si. Vi gleder oss ufattelig mye til alt fremover, til hun begynner å rulle, til hun begynner å krabbe, stå, gå , prate, åh.. av erfaring, så VET jeg at tiden jeg har i vente er helt herlig 

 

Hvor store var deres barn ved 3 måneders alder? 

44 kommentarer
    1. Ja, nå er det bare 6 små måneder til du kan vende henne fremover i bilen 🙂 De må jo nesten sitte samme vei så de er like sikre i bilen begge to, noe annet ville jo vært uforsvarlig.

    2. Maria, den kommentaren der var rimelig upassende. Jeg er heller ikke enig i at sønnen hennes sitter forovervendt i bilen, men det er hennes sønn, hun ser hva som er best for han.

    3. Så fin hun er! 🙂 Syns bloggen din er utrolig spennende å lese, du er ei flott mor! Jeg har en datter som fyller 3 mnd på julaften, er veldig spent på kontrollen etter det! Men hvordan i all verden får du Emma til å sove natten igjennom fra kl 8 med ammepauser?? Mi frøken er helt umulig å sovner ikke før klokka er slått 00.00 – 01.00 .. Da sover hun noen timer hvis vi er heldige, som regel våkner hun av og til, ikke for å spise, men med en gang vi tar henne opp så sovner hun igjen. Det rareste av alt er at hun skal absolutt IKKE sove å rygg. Da sovner hun ikke. Helt siden fødsel har hun sovet på mage, selv om jeg vet at det ikke anbefales av helsesøster. Hun sover ikke i senga si vel og merke, men oppå meg ettersol jeg vil ha kontroll over henne når hun sover slik. Noen ganger lar jeg henne sove på magr i sofaen, men da sover jeg på sofaen på siden av. Utrolig slitsomt i lengden, jeg skulle virkelig ønske hun kunne sove i senga si..
      Lurer fælt på hvordan du greier det. Håper veldig på svar, hvis du ikke har veldig lyst til å lage ett innlegg om det med tips? 😀
      Det hadde jeg satt STOR pris på.
      Klem fra Christin Andrea og Nikoline Elea

    4. Christin Andrea Solberg: Hei! Måtte nesten bare svare på kommentaren din! 🙂

      Rutinene til Emma har hun nesten nettop begynt med, så jeg vil tro at di frøken også vil komme i rutiner ganske så snart!

      Emma har heller ikke sovet en eneste natt i egen seng, men i vår seng hver natt siden fødselen. Jeg synes det er utrolig koselig, men hun sover ikke oppå meg da, slik som din datter, jeg forstår fult og helt at du synes det er slitsomt!

      Det jeg gjør for å få henne til å sovne er rett og slett å amme henne liggende i senga. Da spiser hun til hun sovner, og da er det gjort. Du kan jo prøve på det samme ? 🙂

      Klemmer til deg!

    5. Fikk baby dagen etter dæ:-) han e stor å god, veide 7230 å va blitt 65 cm lang. E morsomt kor forskjellig det e på bebisan:-)

    6. Herlig, det er deilig når man begynner å få rutine på ting.
      Jeg husker ikke helt nøyaktig, men tror han veide rundt 6300 gram og var 63,5 cm på 3. mnd kontrollen. Nå skal han på 5 mnd kontroll i neste uke, og jeg kjenner jeg gruer meg litt :/

    7. Hei 🙂 Jeg ser på en del av undertøy/bikinbildene dine at du har veldig fine arr etter silikonen? Er dette retusert eller ekte? Har selv silikon og tok det før deg, men dine arr er mye finere! Tips? Prøvd alt, kremer på apotek (mot arr) og permanent makup over arrene (spesiel behandling). Takk for svar!

    8. Gutten min veide 6960 gr og var blitt 63,5 cm på 3 mnd kontroll forrige uke. Han blir 3 mnd i morgen:-) Var 3255 gr og 49 cm som nyfødt. Godt å vite at vi har god morsmelk!

    9. Hvis du skal døpe henne så får du passe på ha en mer sofistikert kjole enn du hadde på i din sønns dåp da. Jeg mener, siden man kunne se ammeinnleggene dine stikke opp fra kjolen da du døpte han. Foran presten og greier. At du ikke blir flau….

    10. så stor og flott hun har blitt :))
      husker ikke nøyaktig hva datteren min veide på 3 mnd kontroll men tror d var i underkant av 4 kg. samme med sønnen min (begge er født for tidlig).
      ha en fortsatt fin dag dere 😉
      siri, jeg blir faktisk rett å slett flau på dine vegne, tenk å ha ett så stort behov for å slenge dritt!! hahahahahahaaa jaja patetisk er du 🙂
      Samme med deg Maria, du burde virkelig holde slike tanker for deg selv. har selv en datter som var og er veldig lang for alderen, vi rådførte oss med forkjellige instanser om hva vi skulle gjøre da hun hadde konstante smerter i halebenet på grunn av at hun satt bakovervendt. vi fikk da beskjed om å snu henne. ja selv helsestasjonen sa det, babyshop sa det, og t.o.m legen (som undersøkte henne pga smertene) sa at det ikke lenger var godt for henne å sitte bakovervendt. hun var da va 2.1/2 år. sønnen min er ikke lang for alderen så han sitter bakovervendt, så vi veit jo at det er lurt men det går bare ikke alltid.

    11. Jenta mi var 5855 g. Og 60.5 cm. Lang. Gutten min var 7620 g. Og 65,2 cm. Lang. (På 3 månderskontrollen)

    12. Så utrolig nydelig 🙂
      Det er mange med barn som sier at tiden går fort, da må jeg nesten si at jeg “gruer” meg litt til å bli mamma, for nå som jeg ikke har barn syns jeg tiden går alt for fort 😛

    13. Så fin lille Emma er, Rannveig! En flott liten jente. Gutten min var 67 cm lang 7355 g da han var 3 mnd. Nå er han straks 7 mnd og 76cm og ca 9kg 🙂

    14. Så fin lita jente du har! 🙂
      Jeg bare lurer på hvor du har kjøpt luen hun har på seg? er det ull?

    15. For en nydelig datter dere har, og ikke minst sønnen din også! Kjempe nydlige barn, det må jeg virkelig si <3
      Ville ogaå si at det står stor respekt av deg som virkelig står for hva du mener! At du klarer og legge deg om kvelden står det stor respekt av. Jeg ser ikke helt hvorfor folk skal være så hjærteløse og kalde og hetse deg og dine barn? Respektløst.. Stå på Rannveig, du er modig, tøff og du er deg selv!

    16. Her ble det skyvet ut litt :S så vi var på 4 mnds kontroll men Prinsessa mi veide 2955 gram ved fødsel og var 48 cm lang 🙂 på 4 mnds kontrollen veide hun 5000 gram og var 53 cm lang 🙂 sønnen min har jeg faktisk målene også forann meg på haha han er nå 4 men da han ble født veide han 3200 og var 49 lang 🙂 på 3 mnds kontrollen veide han 6680 og var 62 lang 🙂
      Rutiner osv så hadde jeg ikke ordentlige rutiner med sønn min før han var 6 mnd og fikk eget rom, først da slutta han spise hver 3 time om natta og han sov fra 19-7 🙂 sov 3 timer på dagen og noe han aldri gjorde som nyfødt…
      Dattera mi sov hele natta fra a var ca 2-3 mnd 🙂 fikk eget rom da hun var 4 mnd, sov flere timer på dagen og sov fra 19-8 🙂 det gjør hun fortsatt <3

    17. For å si det sånn, jeg har virkelig fått babytia lenge :p hehe med dattera mi iaf :p hun er virkelig lita men ikke underernært eller noe 🙂 jeg er lita selv så kommer vel av det, begge fikk mme og daså 🙂

    18. Min er mye større nå,men var rundt 7 kg og 65 lang,nå er han 10 mnd på fredagen og er ca 11kg og 78 lang

    19. Datteren min er bare to månder men på 6 ukers kontrollen var jo 57,5 cm lang og veide 4930 gram 🙂 ho var 4030gram og 51 lang ved fødsel 😉 så jeg gjør en god jobb som ku 😉 <3

    20. Sønnen min var 5860g og 59cm på 3månders kontrollen og når han var nyfødt veide han 2875g og var 49 cm lang 🙂

    21. Synes du virker som en flott mor, men blir flau på dine vegne om hvordan du snakker og oppfører deg på tv….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg