Helt ferdig…

Hei kjære lesere!

 

Som jeg tidligere har nevnt for dere nekter Emma alt som heter smokk, flaske osv. Det eneste hun godtar er pupp, og vi har prøvd mange forskjellige typer, både latex og vanlig gummi. Ingen ting vil hun ha! Til nå har hun sovet i vår seng hver eneste natt og sovnet med puppen i munnen når hun skal sove. Noe annet har hun rett og slett ikke godtatt. 

Men, med tanke på at hun er 6 mnd nå, er det på tide å endre disse vanene. For, jo lengre vi venter, jo verre vil det bli ifølge andre som har vært i samme situasjon. Og det tilsier jo god, gammeldags sunn fornuft også! Så i dag bestemte vi oss for å starte med prosjekt sovne uten puppen, og sovne i egen seng. Det gikk nøyaktig 4 og en halv time fra vi startet leggingen som normalt kl 18, til hun sovnet nå 10:30.  Det var mye opp og ned. vugging, syngning ( jeg er helt hes!) og stryking, men til liten hjelp i begynnelsen. Forsøkte også med smokken atter en gang, men den nekter hun fortsatt blankt. Synes det var helt grusomt å høre på henne selv om jeg visste at hun ikke led på noen måte… så lenge man vet hun har tørr bleie, er mett og ikke har vondt noe sted, så må man nesten bare være konsekvent og holde ut… uansett hvor grusomt det føles. 

Så ja….. akkurat nå er jeg helt ferdig. Både psykisk og fysisk. Det tar på å være så konsekvent i flere timer, når det letteste bare hadde vært å lagt seg i senga med henne og gitt henne pupp til hun sovnet sånn som vi har gjort hver dag siden fødselen. Men nå skal rutinene på dette endres, slik at pappaen også kan delta i leggingssituasjonen. Det vil bli lettere for oss alle! Og tips for å gjøre overgangen fra puppeavhegig til puppeuavhengig lettere tas gjerne i mot med stor takk! 🙂 

Siden vi har kastet den gamle sprinkelsenga til Nathaniel, trenger vi da ny sprinkelseng! For øyeblikket har hun en nydelig vugge, men begynner å bli for gammel for å ligge i den med tanke på klatring osv. Har sett meg ut noen sprinkelsenger jeg kunne tenkt meg til henne!

Denne fra Ikea synes jeg er utrolig søt, og veldig praktisk med de skuffene under. Denne er både bra og billig, og samtidig kjempesøt! Liker! 

Denne sengen elsker jeg også! Romantic heter den, og en god del dyrere enn Ikeasengen. 

 

 

Denne tror jeg faktisk at jeg synes er finest, og den er også praktisk med tanke på at den kan omgjøres til juniorseng når den tid kommer. Og den kommer jo som kjent altfor fort, desverre! 

 

Som sagt, tar i mot tips til hvordan man gjør rutineendringene best mulig for alle sammen, med stor takk!

Noen andre som er i samme situasjon, og hvor gammel er barnet ditt ? 

75 kommentarer
    1. Kjenner meg igjen, ungen min sluttet plutselig med smokk og flaske da han var 5 mnd. Han må også ammes i søvn både på dagtid og om kvelden/natten når han våkner.
      Bare tygger på smokken og tror flaska er en leke.. DET er tungvindt, for ingen andre kan passe han særlig lenge. Har dessverre ingen tips å komme med 😛

    2. Har du sett på stokke sengen? Vi har den og er veldig fornøyde. Den kan brukes til barnet er omtrent ti år og kan deretter gjøres om.til.skrivepult.

    3. jeg vil si det du driver med nå kan bli et tortur-prosjekt av de sjelden.. det er alt for tidlig å bli nazi på vaner. vent til 10 mnd. da vil det gå mye lettere. 6 mnd? nei huff. barna trenger nærhet varme og pupp. det er jo det du har gitt henne hver dag hele hennes liv, hvordan tror du hun føler det? det er dette som er naturlig? flasken må kjøres inn fra starten av skal det funke. pupp er jo best. ikke forvent at du noen gang vil få til flaskemating nå.

    4. Her er det akkurat slik, bare at jeg kan legge henne over i sin egen seng når hun først har sovnet. På dagtid har hun begynt med å kunne legge seg våken for så å finne søvnen selv 🙂 Å la henne gråte ville jeg ALDRI noensinne ha gjort, uansett hvor ren bleien er altså.. Det hadde jeg ikke klart for alt i verden. Om natten er det ennå amming til hun sovner for så å legge henne sovende, men det er helt ærlig bare koselig syns jeg 🙂 Hun er jo bare seks måneder gammel, og skal få all den tryggheten og nærheten hun bare ønsker 🙂 Men det er nå min mening =)
      ♥ Lizbethosnes.com

    5. Hei. Fikk ganske mange lesere den dagen jeg la ut det innlegget om deg. Å jeg vil fortsette å stå ved min sak. jeg liker bloggen din virkelig godt. Du er en dyktig blogger.
      Har en give away på bloggen min: http://www.tinehelen.blogg.no som kanskje du eller andre lesere vil delta i.
      Uansett keep it up, du virker som en fantastisk mor=)
      Klem

    6. Anbefaler deg å la kjæresten din legge hu helt til hun blir vant med det! Da kjenner hun ikke melklukta av deg! Det måtte vi gjøre, og på tredje dagen var han i seng uten noe gråt 🙂 herlig!! Og nei, det er ikke for tidlig å starte med det når hun er 6 mnd!! Dumme kvinnfolk som skriver slike ting!

    7. Jeg prøvde og legge henne i en uke, men det ble ikke bedre, hun bare gråt og gråt. Tilslutt prøvde vi å la mannen legge henne. Det tok ca en uke før hun godtok det og ikke gråt i det hele tatt. Håper det funker for dere da. Lykke til!
      Du er så flink mamma virker det som <3 🙂

    8. Så lenge du går inn til henne med jevne mellomrom slik at hun vet at du er der, tror jeg ikke det er så farlig om hun gråter litt. Vær konsekvent, så tror jeg det går bra:) Lykke til.

    9. Har den grindsengen på siste bildet. “Bella”! Har skap og Komode til i samme. Er utrolig fornøyd, bedre kvalitet skal man lete lenge etter. Masse plass i sengen også. Nå er min gutt 20 måneder. Så til sommeren kommer jeg til å bytte den ut i junior sengen fra samme serie. Helt lekkert 🙂

    10. En kan oppleve at barn i alderen 7-9 måneder plutselig våkner oftere om natten enn de har gjort før. Det kan ha sammenheng med at barnet blir mer bevisst omgivelsene. Dette er av flere forfattere betegnet som separasjonsangst. En merker at de reagerer negativt og blir redde for fremmede mennesker. De gråter når foreldrene går, og smiler når de kommer tilbake. De kan rett og slett våkne hyppigere fordi de vil sjekke om mor (og far) er i nærheten, og de søker brystet for å få trygghet og nærhet.
      Det kommer an på barnets alder hvordan du griper denne saken an. En baby som fortsatt fullammes, trenger oftere mat og vil nok være avhengig av nattmaten dersom han våkner og ber om det. Mange små trives ekstra godt dersom de får et måltid idet mor legger seg ? og kanskje også litt melk tidlig på morgenen. Noen erfarer at disse to måltidene kan føre til at barnet ikke våkner midt på natten.
      Dersom babyen spiser flere måltider i løpet av natten, bør det trappes ned gradvis. Dette fordi den lille ellers vil kunne bli ganske så sulten før hun endelig får tilbud om mat på morgenkvisten. Tenk deg selv, om du plutselig ikke skulle få spise mellom frokost og middag? Sult handler både om vaner og behov. Når behovet for nattmat er over, er gjerne vanen likefullt til stede.

    11. Hvordan kan DU spørre om råd og tips Rannveig? Du som kan og vet alt. Er ikke du supermom? I ditt eget hode,ihvertfall…? Vel.. Høhø…

    12. Du som har vendt henne til puppen så plutselig skal du bare slutte helt om natten.. Stakkars kroken da skjønner jeg hun gråter. Både det og egen seng med en gang. Hørtes litt brutalt ut.. Hun har d jo vondt når hun gråter. Trenger nærhet og det hun er vant til. Kosen hennes. Gråter jo ikke for å være slem:)

    13. Jeg ammer fortsatt sønnen min om natten jeg, og han er 14 mnd. Men har sluttet å amme han på dagtid, også når han skal ha luren sin. Bare lot det skje veeeeeldig gradvis, og etterhvert vente han seg av med det (uten gråt!) Jeg tenker at man må følge det som er naturlig og riktig for seg, og at det ikke finnes noen fasitt! Hvis det er riktig for deg å slutte med ammingen når hun skal sove nå, så gjør du det. Men det at det blir vanskeligere med tiden, det tror jeg ikke. Hun vil jo ikke fortsette med dette til hun blir 10 år selvom hun har muligheten? Selvom jeg fortsatt ammer litt om natten, er det langt fra så mye som det pleide å være, og det har bare dabbet av på naturlig vis. Han får rett og slett mindre og mindre behov for det. Men som sagt, forkjellige familier og forskjellige behov 🙂 Hvis du vil ha gode tips i forhold til dette, vil jeg anbefale siden: lykkeligbarndom.no

    14. Gråt er barnets signal på at det er noe som er galt ( for barnet, og det kan være både psykisk og fysisk) og da skal barnet ALLTID bli hørt!! Du har gjort det samme i SEKS måneder, også forventer du at du skal gjøre helomvending på EN dag/natt??. Stakkars stakkars jenta de.!!! Tenk på alle de vonde følelsene hun hadde i går, nå kan det faktisk hende du må gi henne EKSTRA omsorg og nærhet en stund fordi hun ikke fikkd et igår.
      Slike vaner må snus saaaaaakte rannveig, og GRADVIS… De vil si, hun er vant med å sovne med puppen, la henne gjøre det fremdeles – men legg henne da over i vogga ved siden av dere når hun sover, når hun våkner og protesterer ( enten med en gang eller senere, og det VIL hun gjøre, fordi mamman hennes er ikke der og dette er ukjent for henne) tar du henne opp til deg og lar henne være der resten av natten (da viser du nemlig at dette ikke er farlig, for mamma er fremdeles der og mamma hører henne og SVARER på hennes signaler om at hun vil til deg), etter et Par UKER kan du gjøre dette flere ganger om natta(hvis hun våkner for pupp så legger du henne i vogga etterpå, protesterer hun så er det opp igjen, men prøv hver kveld/natt så vil det gå seg til av seg selv!
      Når det går bra å legge henne over i vugga etter å ha fått pupp på kvelden, kan du begynne å prøve å amme i stua på det samme tidspunktet(eller litt før) for så å bære henne inn i vugga, etter en stund med dette kan du amme i stua, for så å gå for å bytte bleie og ha på pysj og i vugga!! (Men protesterer hun så svarer du på det, noen ganger kan det være nok å kos pannen en stund, la henne holde handa, bare sitte ved siden av – det vil du merke)
      Men alt dette vil ta lang tid, det sier seg selv..
      Her er lille mikkis 4 mnder og får siste pupp kl 7 for så å finne pysj smokk og i seng, og da liggeqr han å koser seg litt før han sovner ( men ved de minste protester kommer vi inn, for da er noe galt) du tenker kanskje; åh, så heldige?. Nei, det er ikke flaks, det er HARD jobbing i de fire månedene han har vært her for å få det til – og da har alt gått på hans premisser! Og vi får tilbakebetalt med en glad, trygg gutt som elsker senga si og alltid er trygg på at vi er der! Og han har hatt det bra igjennom hele prosessen,
      Tilslutt; et så lite barn skriker fordi det ikke har det bra, det skriker ikke bevisst for å manipulere!! ( det skriker ikke fordi det VIL ligge med mor og far, det skriker fordi det TRENGER å ligge sammen med mor og far, ogd et er det en enorm forskjell på)
      Håper du fikk litt ut av dette rannveig, selv om det nok ble litt “belærende”, men noen emner engasjerer mer enn andre;)

    15. Jeg synes det blir for mange endringer på én gang for en såpass liten tass. Jeg ammet mitt barn i søvn til hun var 16 mnd, slitsomt var det men det var det som gjorde henne trygg og rolig.. Det er dagens samfunn som har skapt urealistiske forventninger til små babyer… Det er veldig psykisk og fysisk utmattende for henne å gå igjennom det du nå utsetter henne for.
      Jeg ville ventet til hun var 1 år, og da ville jeg først lagt henne for kvelden i voksensenga, uten pupp, bare nærhet, stryking og kos til hun sovner. Når dere har gjort det en periode, så kan man begynne å legge henne i egen seng, med masse kos, og ikke gå fra henne.
      For vår del tok det 2 netter å slutte med sovepupp, men da lå jeg sammen med henne hele tiden, og det som til slutt roet henne var å legge hele henne oppå meg, holde rundt henne og bysse til hun sovnet. Kvelden etter klatret hun selv oppå meg, og ville bysses. Så gjorde vi det en stund, til hun bare sovnet ved siden av meg mens jeg leste eller sang.
      Gi barnet trygghet og nærhet, i bøtter og spann, ikke heng deg opp i hva omverdenen mener du bør gjøre… Skrikekurer på små babyer får hjertet mitt til å vrenge seg….

    16. Det er så vanskelig å vite hva som er rett og galt når det kommer til disse skjønne små! Jeg har hatt mange runder med meg selv og kommet frem til at det viktigste er at det fungerer for oss som familie, og da er det det samme hva “alle andre” mener. Lillejenta mi sov sammen med meg til hun var over ett år, og fikk eget rom når jeg syns vi forstyrret hverandre mer enn sov godt… Syns det var nesten litt flaut å fortelle andre at hun sov med meg, det er jo liksom helt feil. For oss var det rett, og den eneste protesten jeg fikk når hun fikk eget rom var 20 min med sinne før hun fant ut at hei, her er det jo helt fint, jeg sover jeg! 🙂
      Lykke til med det dere bestemmer dere for, men ikke press gjennom noe for å gjøre det som er “rett” hvis det føles alt for feil for mammahjertet 🙂 (og pappahjertet)

    17. Jeg syns det blir så dumt av andre mødre si at det Rannveig gjør er feil. Det er riktig at barn kun kan uttrykke seg gjennom gråt når det er noe. Men når barnet er 6 mnd kan barnet fint venne seg til egen seng og ikke spise seg i søvn. Alle mødre kjenner sine barn best, så selv om noen ammet barnet sitt i søvn til hn er over ett år, så betyr ikke det at det er riktig for alle. Jo mer du gir etter så så klart gråter barnet mer fordi hn vet at når hn gråter får jeg komme opp. Barnet skal ha oppmerksomhet, men å gå inn til barnet for å bre over dynen og gi evt smukk slik at hn vet at du er tilstedet, så er det nok. En tilvenning er noe nytt for et barn uansett hvilken metode du bruker. De fleste helsesøstre gir rådet, “ingen service om natten” for at barnet skal venne seg til å sove natten gjennom. Men så klart alle er forskjellige.

    18. Som dere som er så i mot dette skriver, gråt er små barns kommunikasjon, og deres måte å gi beskjed på. Gråt kommuniserer også misnøye, ikke bare smerte og forferdelighet, og selvfølgelig er lillejenten misfornøyd. Hun liker det som det er, og vil gjerne fortsette å kunne sutte seg i søvn. Det betyr jo ikke at hun lider eller har det vondt og forferdelig på noe vis.
      Rannveig skriver “Det var mye opp og ned. vugging, syngning ( jeg er helt hes!) og stryking, men til liten hjelp i begynnelsen”. Hun har tydeligvis vært der for jenten sin, gitt henne både nærhet, omsorg, kos og trøst. Hadde hun bare latt henne ligge der for seg selv hadde selvfølgelig historien vært en annen. Men hun har dekket alle av barnets behov, inkludert nærhet.
      Det er utrolig vondt i mammahjertet å høre barnet gråte, men gråt betyr ganske mye mer enn desperasjon og lidelse, det betyr også at barnet ikke er helt fornøyd, noe som faktisk ikke er skadelig. Ikke la disse over her få deg til å føle deg som en fæling som lar barnet ditt lide, det er tull. Nærhet er ikke bare pupp!

    19. Har/ hatt det samme problemet som deg der jeg har latt han sovne til puppen. men det er vell d at han har trengt den nærheten og kosen. Vi har hatt ett par suksess kvelder der jeg selv har kunne ha lagt han . Da har han ligget i sin egen seng og jeg har sittet i en stol på siden av i flere timer. kjedelig i lengden ja, men det funker og han vet jeg er i nærheten. Det samme gjør pappaen hans. Noen dager går det fortere og andre dager tar det litt lengere tid.
      Vi har nettopp invisert i ett babynest i håp om at d gjør d litt trygger slik at senga følers mindre ut om det er d han reagere på.

    20. Har ikke lest alle de andre kommentarene,
      Sikkert fått tips av andre, men du lukter jo selvsagt veldig godt med all den deilige melken. Foreslår at pappan kan være konsekvent til dere er helt inne i det. Det samme hvis man skal avenne amming, da trenger ikke du og puppen være i nærheten!

    21. Prøv NUK-smokker fpr prematurbebiser! Liten bøy på slutten, og veldig små!:) naturgummi. Selgespå babyshop! helt geniale! Har testet alle for jenta mi på 4 mnd, enesten som funker!!

    22. Jeg tror du gjør klokt i å venne henne til egen seng nå. Og så lenge du bruker fornuft og følger magefølelsen din som mamma, tror jeg ikke du får gjort så mye galt. Dersom det er vanskelig å få henne i egen seng, kan du jo prøve den som heter “beside crib”. De har den på barnas hus: http://www.barnashus.no/bedside-crib-vugge-benk-hvit.html Denne kan du justere slik at den står helt inntil din egen seg, i samme høyde med den ene siden åpen.
      Kanskje hun godtar det lettere da? Men jeg tror ikke hun har vondt av å bli lagt i egen seng heller. Og min erfaring er at gråtingen går over. Min eldste to lang tid, hun var nærmere et år før vi fikk leggerutinene helt på plass, med riktig døgnrytme. Min yngste, som er en helt annen type, sov i egen seng og på eget rom fra hun var 4 måneder. På henne hadde jeg en amme-stol stående ved siden av sengen, men hun drakk sjelden mer enn en gang om natten. Mens min eldste drakk annenhver time til hun var ni måneder. Jeg mener å huske at jeg duppet smokken i sukkervann på min eldste for å få henne til å ta den. Ikke det sunneste, men med kolikk og et enormt mat/ammebehov på natten var vi ganske desperate når hun passerte ni måneder.

    23. herregud for en gjeng dullette småbarnsmødre. Jeg er mor selv og det verste jeg vet er folk som sier det hadde aaaaldri jeg klart blablabla. Alle har forskjellige rutiner og behov. Noen høres mer avhengig ut av ungen enn motsatt. Amming i søvn i over et år? Har dere overhode vært ute av døren alene etter at dere fikk barn?

    24. Anbefaler STERKT den første fra Ikea med kommode under 🙂
      Den er kjempe solid, og praktisk med kommoder under og ikke minst veldig fin! Forsteden å bruke masse penger på en seng som barnet mest sannsynlig kommer til å skrape tennene borti så malingen flasser av 😉 Hehe (minsten gjør det her)

    25. Bare ta det helt med ro, det ordner seg. Men mange av dere mødre der ute kommer til å få barn med vaner som blir utrolig vanskelige å reversere.
      Jeg lot mini sove i senga om han våknet på natta. Det er lett å få snudd på ja…

    26. Forstår at du er utslitt etter en sånn kveld, men det er jo nødvendig det du gjorde.
      Slitsomt for deg at hun må sovne til puppen og aldri få avlastning i leggesituasjon. Man må faktisk ta den kampen uansett hvor ille det er med gråting. Etter noen dager blir det nok bedre.

    27. Tine er nok ei lita jente eller gutt som sikkert ikke lenge siden gikk i bleie selv..Og kan hvertfall ikke ha barn selv for da hadde man aldri slengt uttav seg en slik kommentar..Noen barn er tykke, andre lubne og noen er tynne , slik er d bare og alt er akkurat like normalt!! Slike kommentara er d bare å flire av og det håper jeg Rannveig gjør….for når mammaen oppdager hva hun/han driver med på nettet ja da får vi håpe på ei straff fra foreldra….! Håper ikke mine barn blir så ufordragelige når de vokser opp, skam deg “tine”! Husk å behandle andre slik du vil bli behandlet selv! Hilsen mamma til 2

    28. Jeg trur faktisk Tine er ei voksen dame. Forskning viser at de er de verste når det gjelder å slenge ond drit på nettet! Ufyselig!!!

    29. Tine: Du er klar over at Rannveig kan ANMELDE deg? Skjønner ikke at du tør å skrive noe så jævlig om dattera hennes. Og at du i det hele tatt klarer å skrive noe slikt om en liten baby er sykt.

    30. At man skriver at man får frysninger av at et barn henger på puppen er da faen ikke så ille?? At barn skal henge på pattene gir meg frysninger uansett hvem det gjelder. Og at ei viss jente veier mer enn det hun bør gjøre er jo noe Rannveig har vært ærlig om. Hun veier tross alt mer enn en ettåring bør gjøre. NEI til amming. La barna lære seg å være Litt uavhengige av sin mor!!!

    31. Vel, nå var det vel ikke akkurat det at du ikke liker amming som folk reagerer på, tror jeg. Du kalte jo ungen for et beist….

    32. Hei:) har vært borti det samme selv. Her ble redningen at jeg dro ut av huset ved legging, og at pappaen la seg ved siden av henne i sengen vår:) når hun ble vandt til å sovne uten puppen, men med kos av pappaen, begynte han å legge henne i sprinkelsengen. På den måten lærte hun og sovne selv, men uten den vonde “skrikekuren”:) hvor er den nederste sengen fra? Den var veldig fin!!

    33. Ikke lett å gi råd om dette for ingen barn er like og det finnes liksom ingen oppskrift. Men la pappa legge henne kan være løsningen, men han må gjøre det over en periode hver dag. Når du ammer om natten så legg henne tilbake i egen seng etterpå. Litt mere slitsomt for deg, men det er vel ikke så lenge før hun sover natten gjennom tenker jeg siden hun får grøt. Og til dere som nærmest kaller dette for barnemishandling har bare bestemt dere for at alt Rannveig gjør er galt. Det Rannveig gjør nå er lurt. Barn får ikke traumer av dette. Lykke til Ranveig:)

    34. Mister litt tro på menneskeheten når jeg leser her altså:/ Man kjenner da ungen sin best selv! Rannveig gjør det som er best for sin datter, jeg for min sønn osv.. Og hvorfor mener du MIlle at leggetid kl 18 er for tidlig? Her legger junior på 4 mnd seg kl 18.30. Dette er et tidspunkt han har bestemt selv. Bader,flaske også i seng. Da er han så trøtt at øynene går på kryss og tvers. Sover da til 4, får flaske også sover til ca 07.00 igjen.

    35. Merkelig hvor mye dritt folk skal lire ut av seg for hvert eneste innlegg denne jenta skriver. Kan ikke de som skriver all denne dritten slutte å klikke seg inn på denne siden?
      Det er INGENTING galt med det Rannveig har skrevet i dette innlegget. Det å få et barn på 6 måneder til å sovne av seg selv uten puppen i munn er da helt greit! Det var da ikke snakk om hverken ammeslutt eller at barnet lå å hylte uten å få trøst og omsorg. Dere som skriver dritt og hetser: synes dere mobbing er greit????

    36. Mente selvfølgelig ikke Amen TINE,men til Maria som satt henne på plass. Skriver nok mye rart til Rannveig jeg også,men man går ikke løs på en uskyldig unge. Det gjør man bare ikke. Syke,syke menneske TINE!!!

    37. Det er ikke slemt å si man er uenig i st man slutter brått med nattamming. Ser ikke noe stygt i å si det. Jeg ville aldri skrevet noe stygt til noen men jeg memer bare at R burde ta det mere gradvis:) avvenne gradvis puppen. R ber jo om råd. Vi er alle forskjellige. Må være rom for ulike syn.?

    38. Hvor leser du at hun skal slutte med nattamming? Hun skriver at hun skal vende babyen fra å sovne med puppen i munn ved legging..? Det har da ingenting med nattamming å gjøre..

    39. Hei! Vi tok av den ene enden på sprinkelsengen (gjerdet) og skrudde bunnen fast, så vi var sikre på at den ikke kunne dette ned og satte sengen helt inntil vår, så jenta vår “trodde” at hun la fremdeles i sengen vår, også litt etter litt så la jeg meg lenger unna henne og la henne lenger inn, og tilslutt prøvde vi å ta på gjerdet og hun sov fremdeles like godt og etter enda litt mere tid tok vi sengen hennes inn på hennes rom og siden har henne ligget der 🙂 Er en litt lang prosess, men for oss så funket det helt supert! Håper det funker bra for dere også, er grusomt når de små gråter 🙁 er jo sikkert litt skummelt uten mamma og pappa…
      Lykke til! Du har forresten nydelige barn 🙂

    40. Duster som påstår at sånt må ventes med >< bare bra a begynner nå 🙂 6 mnd er liksom siste mnd før det er for sent. Jeg amma ikke mine barn nettopp av denne grunn men måtte igjennom grinehelvete da de sku få eget rom enda de sov i egen seng hver natt men de hørte meg puste sant så var fælt å få eget rom, sønn min var 6 mnd og dattera mi 3-4 mnd ^^ satte meg på gulvet å gynga husker jeg mens de skrek :p og så til de helt til det ble stille. Tok en natt med sønn min og noen timer med datteren til de skjønte at sånn er saken nå. Ang smokk prøv noe søtt på smokken men bare en to ganger 🙂 gjør du det mer forventer a bare det alltid

    41. Kanskje det er en idé å først venne henne til å sove i egen seng, og så avvenne sovningen med puppen senere? Kan hende det blir litt mye på en gang å ta begge deler samtidig.
      Jeg har en på litt over 1 år, og han får fortsatt pupp før han skal sove, men er egentlig sjeldnere og sjeldnere at han sovner med den nå. Så legger han etterpå og noen ganger tar det lang tid før han sovner. Vi hadde han i vogge ved siden av vår seng helt fra starten av da vi syntes det var best og han sov best da. Flytta han på eget rom da han var 6 mnd fordi han våkna av den minste lyd, bare når mannen min hosta litt feks. Har sofa på rommet hans som jeg sitter og ammer i. Han våkner fortsatt på natta og vil ha pupp, noe som er slitsomt! Har ikke klart å avvenne nattpuppen ennå, så jeg håååper han slutter av seg selv etterhvert. Har ikke sovet en hel natt igjennom siden han ble født :p Slitsomt, men sånn er det.
      Dere som mener Rannveig gjør feil og alt det der; hun vet best hva som er best for sin egen datter 🙂

    42. svarthvitt.bloggen:
      Så du valgte å ikke amme barna dine pga du ikke ville venne de av med puppen?? Høres helt utrolig dumt ut!!
      Gråtekur er ikke anbefalt på så små barn, og det sjokkerer meg at du valgte å gjøre det på en baby som er 3mnd! Herlighet! Håper du har verge som kan følge med barna dine..
      Rannveig: Jeg skjønner at du er lei av å være levende smokk, men jeg tror jeg ville valgt en mildere vei hadde jeg vært deg (har selv hatt en puppebaby som nektet smokk og flaske). Hva med å alliere deg med pappaen til jenta sånn at du ammer først, og han legger henne.

    43. Hei Rannveig!
      Kjenn bestandig på magefølelsen hva som er best for ditt barn!…ikke hør på alle som tror de vet best, men dog kan det være noe nyttig å hente fra alle mer eller mindre velmente kommentarer.
      Jeg har selv ei jente som nektet å ta flaske og smokk. Jeg prøvde det samme som deg…legge henne å prøve å få henne til å sove uten at jeg måtte ligge sammen med henne og gi henne pupp….som i begynnelsen når hun var spedbarn var et koselig kveldsritual, men etter hvert som hun vokste ble til noe svært slitsomt.
      Jeg fikk henne ikke i så tidlig aldersom 6 mnd. til å roe seg uten meg, men fikk henne ganske raskt til å roe seg uten pupp. Jeg introduserte henne ganske tidlig for “tutkopp”. Pupp fikk hun fortsatt, men før leggerutinene. Når hun sa skulle sove, så var jeg ved siden av henne og hun ble presentert for koppen sin hvis hun prøvde seg på å leite etter pupp. På denne måten fikk hun den tryggheten i at mamma var nært, men lærte seg å sovne uten puppen i munnen.
      Har i dag en trygg og god jente som sovner i egen seng 🙂
      Lykke til!

    44. Svarthvit.bloggen .., seriøst? Du høres utrolig egoistisk ut. Ammet ikke barna dine pga “grinehelvette”? Hvorfor fikk du barn? Du høres veldig liteomsorgsfull ut.. Sier ikke du er det men det høres virkelig sånn ut. Ble skikkelig trist inni meg .. Amme er jo så kos. Litt gråting noen dager tåler man når de skal slutte .. Ikke sikkert de gråter en gang noen avvenner seg selv. Vet nytter sikker ikke si no uansett.

    45. Svarthvitt. bloggen:
      Syntes synd på dine barn. Mm er det beste for babyen og skrikekurer er barnemishandling! Syntes det rett og slett er trist at du har barn

    46. Galdame, jeg tolker det slik men takk for at du bryr deg 😉 rannveig er nok en veldig god mamma , virker slik. Rådet var vel ment. Så da trenger ikke du være spydig 🙂

    47. Hyggelig at det for en gangs skyld er for det meste hyggelige kommentarer, og konstruktive tips til Rannveig. 🙂

    48. Uten å fortelle deg hva du skal gjøre eller ikke, så kan jeg jo si at magefølelsen og morsinstinktet gull verdt å lytte til 🙂 Om du føler at du gjør noe du får dårlig samvittighet av, ikke gjør det 🙂

    49. Hei Rannveig!
      Så slitsomt det er. Her er det slik at gutten min er vant til å få pupp før han legges i vugga si for kvelden. Da sovner han. Det er ikke optimalt dette heller, for da må jeg nesten være der hver kveld. Men det er ikke så enkelt å slutte med dette. Kjæresten min er borte på jobb 4 dager i strekk i uka, og da er det litt vanskelig alene. Da vet han jo at jeg har puppen, men at han ikke får det. Skjønner det er slik du har det nå, og det må være forferdelig.
      Angående smukk så anbefaler jeg NUK-smokken. Fås kjøpt på Vitus apotek og Brio vet jeg. Gutten min nektet å ta andre smokker, men denne elsker han 🙂
      Lykke til videre med rutine-endringen!

    50. Vi sliter med det samme. Snuppa vår er 10 mnd og jeg ammer hun fortsatt. Var akkurat på kontroll, og tok opp akkurat dette med HS. Hun anbefalte virkelig ikke å legge i egen seng samtidig som å slutte å amme. Det er beste for barnet er om det lærer å sove i egen seng først. Så slutter dere med ammingen etter det. I den rekkefølgen. Om dere først prøver å slutte med pupp, når hun sover med deg går dette dårlig da hun har puppen veldig tilgjengelig.

    51. Sovner nesten alltid uten pupp, jeg. Men det er vanskelig ! ; p
      God helg til deg og dine, Rannveig. 🙂
      Mvh, Per.

    52. Unnskyld meg, men hun sa ingen steder at barnet ikke får mat
      om natten. Det hun ønsket tips og råd om var hvordan hun skulle
      venne henne av med å sovne til puppen.
      Jeg blir så provosert av at folk skal vri og vende på det som Rannveig
      skriver hele tiden. Noen av dere kan vri absolutt alt om til noe negativt!
      Er det virkelig ingen som har forståelse for at det kan være godt for mammaen
      at barnet kan sovne uten ar hun må legge seg sammen med henne til hun sovner?
      Avvenningen blir MYE verre når barnet har hatt det som vane i 9mnd f.eks. Hun
      kan jo ikke amme henne i søvn i evig tid heller! Dessuten så trøstet hun jo
      barnet, og barnet var god og mett med tørr bleie. Det var ikke sånn at hun bare lukket
      døren og gikk.

    53. Man skal ikke tvinge en mor som ikke vil amme til å amme 🙂 det fikk jeg erfart første gangen, endte opp at begge ble frustrerte og det ble slutt på melk, amma bare på sykehuset. Andre gangen var det mer tillatt å la mor slippe amming, ei jordmor sa også til meg at jeg burde ikke amme nr to selvom jeg ville, for hadde en på nesten 4 som også ville ha meg rundt seg, kunne ikke da hjelpe han hele tia med en baby hengende etter puppa mine 🙂 sier seg selv ^^ og da etter den kommentaren valgte jeg heller ikke amme andre gangen. Det å slippe ammegreia var jo bare en slags bieffekt el hva man skal si :p

    54. Hei! Er i nesten samme situasjon,bortsett fra at gutten min er 8.5 mnd.. eneste forskjellen er egentlig at han alltid har blitt lagt over i egen seng når han har sovnet til puppen..så jeg har ikke noen gode råd egentlig..gjorde det samme med første mann, men han sov natten igjennom fra han var 6 mnd. Så da var det liksom greit..han her er derimot oppe 3-4 ganger hver natt, og det gjør.meg smårar til tider…håper dere finner ut av det :)) klem fra en annen levende smokk! 🙂

    55. Hadde samme problem med datra mi, etter at ho fikk smake litt av smoothien min på tutten på smokken så har ho tatt den siden! Ho var 6mnd da..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg