Jeg heier på unge mødre!

Barn? Jeg nei? Jeg skal leve livet og drikke meg drita hver bidige helg til jeg er 40 år, deretter skal jeg ordne meg millioninntekt og ha 350 kvadrats drømmehus, reise verden rundt 5 ganger, og ha meg feeeeeet bil til 1 mill. Og for å ikke glemme, skal jeg ha verdens kjekkeste og snilleste, og mest omtenksomme mann. Så kan jeg få barn! 

Ærlig talt…. jeg ANER virkelig ikke hvor mange ganger jeg har fått slengt forskjellige varianter av denne setningen i trynet. Det er snakk om ganske mange ganger her! Mennesker som mener at definisjonen av å leve livet er å være fri til å gjøre nøyaktig hva man vil, hvor man vil. La meg fortelle dere en ting. Et barn BRYR seg ikke om hvilken bil du kjører, eller hvor stort og flott hus du har. Et barn bryr seg om kjærlighet og omsorg, egenskaper som på ingen måter kan kjøpes for penger. Og noe man har like mye av enten man er ung eller gammel. 

 

For meg, er definisjonen av å leve livet, noe helt annet enn overnevnte. Jeg ble mamma for første gang  i en alder av 18 år. Alenemamma da og, fra første stund!  Jeg var egentlig bare et barn selv, men lærte fort hvordan voksenlivet fungerte. Klart det har vært tøffe tak, ingen mamma, 18 eller 40, har en fasit på hvordan man skal gjøre foreldrerollen.

Ikke misforstå meg, ønsker man ikke barn før man er 40, så gjør man ikke det, og da er det selvfølgelig helt greit! Jeg har selv flere venninner som var 35-40+ da de ble mamma første gang.  Men vær så snill, ikke prat nedlatende til oss som fikk barn før fylte 20, akkurat som om det skulle være noe mer negativt. For det er det ikke! 

Jeg vil heller påstå det helt motsatt! Jeg er kjempeglad for å være en ung og oppegående mamma, jeg føler meg velsignet som har fått lov til å bli mamma til to så vakre små, så tidlig i mitt eget liv, og at jeg enda har energi til å takle 3 forskjellige jobber, samtidig som jeg er alenemor til 2 små. Jeg elsker å bygge lego, og vannsklier er noe av det morsomste som finnes! Jeg er så ung, at jeg enda husker min egen barndom relativt godt, slik at jeg ofte kan relatere meg selv som barn i situasjoner som oppstår i hverdagen. Dette gjør meg rett og slett til en bedre mamma i og med at jeg på denne måten forstår mine barn enda bedre, rett og slett fordi jeg selv husker hvordan jeg likte at ting ble gjort. 

 

Når folk kommer å sier til meg at jeg ødela ungdomstiden min fordi jeg ble gravid og fikk barn, så får jeg lyst til å le. HØYT. Hvorfor i alle dager kunne min sønn, verdens vakreste gutt, ødelegge noe som helst i mitt liv? Eller datteren min? Det eneste mine barn har tilført livet mitt, er den største kjærligheten jeg noen gang har opplevd, og noen gang kommer til å oppleve! Når jeg er 40, da er mine barn voksne. Da kan jeg reise jorden rundt 150 ganger om jeg måtte ønske det, og for det meste gjøre nøyaktig som jeg vil. Jeg kan kjøpe meg 5 hus og eie verdens feeeeeteste bil.

Men, akkurat nå, TRIVES jeg faktisk med å vie mitt liv og min hverdag for å gjøre ting så bra som mulig for de to barna jeg har vært så heldig å få satt til verden. Jeg har aldri angret et sekund på at jeg valgte å stå for mine handlinger, og bli mamma i ung alder.

Dersom du er en av disse som skal ha gull og grønne skoger før du kan få barn, vil jeg gjerne spørre deg et spørsmål! Hva hvis, når du er 40 og mener du er klar for det, faktisk finner ut, at du rett og slett ikke KAN? Du er for gammel! Var det ultimate perfekte,store huset og de 40 reisene rundt jordkloden verdt det da? 

Jeg vet hvertfall at jeg kan jobbe hele livet ut om det er det jeg måtte ønske, jeg kan skaffe meg uberfeeet hus om 35 år, og bli sammen med en skikkelig hunk, når det måtte passe meg uten å måtte tenke på noe som helst.

Det viktigste i livet har jeg nemlig allerede sikret meg, verdens to vakreste barn! Og jeg gjør nøyaktig en MINST like god jobb som en eldre mamma ville ha gjort! 


Del gjerne videre! 

52 kommentarer
    1. Du snakker alltid så nedlatende om alle andre, og tror at ditt liv er fasiten på alt. At du valgte og bli ung mor får være opp til deg, men respekter de som vil leve livet først, få seg utdannelse og ha et seriøst og varig forhold før de setter barn til verden. Først skriver du at at det er helt greit at om man vil vente til man blir 40 år, så skriver du til slutt at ” tenk om man ikke kan få barn fordi man er for gammel, nå kan man angre på at man ville leve livet først”. Du motsier deg selv så til de grader.
      Slutt å tro at livet ditt er perfekt, det kler deg ikke. Jeg sier ikke at du ikke er en god mor, for det tror jeg absolutt du er, men du kan vel ikke mene at å ha to barn med to forskjellige fedre er en drømmesituasjon?
      Jeg mener ikke at du ødela ungdomstiden din, og all ære til deg som stod for dine valg når du ble gravid begge gangene, men jeg er lei av disse innleggene dine som lyser: “jeg har et perfekt liv, alle andre er bare misunnelig”

    2. Bra skrevet…….jeg personlig synes det er for gammelt å få barn etter 40 år. Man skal være oppegående og følge barnet sitt. Det krever mye, også fysisk. Nå er jeg bestemor til ei på 1 år, og nyter det å være “småbarnsmor” igjen – eneste forskjellen er at hun drar hjem etter helgen 🙂 Og jeg er fri igjen… Synes du har vært ei god mor jeg 🙂 God helg – klem 🙂

    3. Finnes en mellomting mellom 18 og 40 da 😉
      Også er det jo noe å tenke på at alle ikke får friske barn, så man skal være mentalt klar for alt som kan komme. Og lettere å ha en utdanning og litt på stell når man da får et sykt barn.
      Men alle gjør som de vil..jeg bryr meg egentlig ikke når noen får barn, for det angår ikke meg.

    4. Altså, det er fint at det gikk bra for deg og slikt, for all del. Jeg er glad for at du synes livet ditt er flott, og at du er glad for at du fikk barn i en noen lunde tidlig alder.. Men ikke alle unge mødre greier å ta vare på barnet, ikke alle unge foreldre har hus, bil og inntekter. Vil heller si det er bedre å få barn når man er litt eldre, og det er også en forskjell på atten og førti år. Det finnes en mellomting, en kvinne på tjuefem kan være like oppegående som en mor på atten.

    5. Akkurat dette her som du skrev ” Dersom du er en av disse som skal ha gull og grønne skoger før du kan få barn, vil jeg gjerne spørre deg et spørsmål! Hva hvis, når du er 40 og mener du er klar for det, faktisk finner ut, at du rett og slett ikke KAN? Du er for gammel! Var det ultimate perfekte,store huset og de 40 reisene rundt jordkloden verdt det da? ”
      Akkurat det der var skikkelig kvalmt.
      Ro deg ned, er du bedre enn andre Rannveig?

    6. Jeg forstår frustrasjonen din Rannveig.
      Men det er så synd at hvert innlegg på bloggen din i det siste inneholdet ett eller annet hvor du “slår tilbake” mot lesere som er frekke. Og det på en lang, sint og nedlatende måte. Jeg forstår at du blir sint men bloggen din blir utrolig negativt ladet og du får bare enda flere haters.. Hev deg over det! Bli heller kjent for en som har en inspirerende blogg med mange gode, flotte innlegg – ikke en som er kjent for å krangle med leserne sine.

    7. Jeg skulle ønske at du ikke hadde så mange innlegg med ekstra trykk på alt det negative! Trå varsomt når du snakker om hva som er ungt og gammelt, og hvordan du tydeligvis har fasit på det meste i livet! Du føler deg som verdens beste mamma til dine egne barn, om hvordan du tar vare på dem, elsker dem, kan kjøpe ting til dem, og har tid til dem mellom alle jobber du har…Siden du er så tydelig på at du tar vare på barna i alle situasjoner, har du tenkt på hvordan det blir for dem å se moren sin i en sleasy annonse for et mannfolkblad? Hva med å lære dem respekt for andres meninger, du har jo fortalt alle hva du mener om jenter/kvinner som velger å avbryte svangerskap, om datteren din kommer hjem gravid som 16 åring og ikke ønsker barnet-da forteller du henne at hun er en morder, ikke sant? For det er jo det du mener alle andre som velger det er? Det er mange ting man skal gjøre rett for å være en god mor, Rannveig. Ingen er perfekte (heldigvis) men vær varsom med alle dine høylytte meninger på sensitive temaer…Ikke kall folk nett troll når de konfronterer deg etterpå, ihvertfall.

    8. Hvorfor heier du ikke på alle mødre? Sikker på at om du hadde vært litt vennligere innstilt til mennesker hadde de vært det samme mot deg.
      Hadde vært så hyggelig å lese ett innlegg, om så bare ett, med innhold hvor du ikke angrep noen!

    9. Fjåsete innlegg. Ikke akuratt noen drømmesituadjon du er i nei. Tror du Rannveig er sjalu på oss som er gift, har utdannelse, bra jobb, penger, barn og ikke minst stabilitet!

    10. Altså, unnskyld meg men dere som kommenterer at rannveig alltid er negativ og snakker nedlatende om leserene sine, så er det jo ikke akkurat så jævlig rart når det eneste hun får er dritt. Synes hun har all rett til å skrive tilbake, og nei, det blir nok ikke fred av den grunn, men noen av dere har en så forferdelig trang til å kommentere noe negativt om rannveig uansett hva hun skriver. Så rannveig, jeg heier på deg og synes dette innlegget var skikkelig fint skrevet! Er så forferdelig synd at det er så mange som hele tiden skal prøve å trykke deg ned, men det gjør meg glad av å se at du ikke brytes ned av de teite leserene!

    11. Helt enig med deg! Jeg ble mamma når jeg var 16år og nå er jeg 17år.
      Kunne aldri blitt mer lykkelig enn jeg er nå! Man kan være like godt mamma om man er 16 eller 40lxm.
      Du står i stor respekt å være alene med 2 barn! Du er kjempe flink ingen andre enn dem som har barn kan forestille seg ansvaret å jobben med å ha barn <3

    12. nå setter du ting veldig på spissen Rannveig. folk mener ikke at man skal skaffe seg millioninntekt og nesten være pensjonist før man får barn.. greia er at det er lurt å ha inntekt og et sted å bo med ordnede forhold når man får barn. det skjønner vel alle?! eller er drømmelivet å bli gravid med “uhell” mens man bor på pikerommet hjemme hos mor og far? nei gi dere altså!
      og en ting, man skal ikke se ned på eldre mødre heller, mange blir ikke gravide bare de blir sett på, som mange unge mødre blir. mange blir ikke gravide før de er 40! jeg er 27 år og er ferdig med utdannelse snart, når jeg er ferdig med utdannelsen skal begynne å tenke på barn. jeg er kjempe glad for at jeg ikke fikk barn tidlig, nå er jeg mer voksen og mer tålmodig, ja har rett og slett mer livserfaring -jeg har noe å tilby et barn. det er ingen fasit på når man bør få barn. det blir opp til hver enkelt, men jeg synes det er uforsvarlig å sette barn til verden når man fortsatt bor på pikerommet. men jeg ser ikke ned på noen for det. folk må få barn når de er 15 for min del, eller 50. jeg bryr meg ikke. vi må alle være enige om å være uenige. thats live 🙂

    13. Jeg er fast leser av deg og speiltvillingene. Jeg liker dere begge på hver sin måte.
      Men jeg har lagt merke til at du en god del ganger skriver om samme tema som henne, ETTER at hun har gjort det.

    14. Jeg har aldri kommentert for, men foler at dette var relativt dumt innlegg fra din side.
      Jeg er sikker paa at du er fornoyd med dine valg, Rannveig. Du er sikkert en veldig god mor, men valgene DU har tatt er for all del ikke riktig for alle andre.
      Selv er jeg 24 aar, fullforer naa en mastergrad. Jeg har et stabilt forhold, inntekt og i ferd med aa kjope mitt forste hus sammen med min samboer.
      JEG mener at man kan ha slike ting paa plass selv for man er 40. Det handler om aa kunne gi sitt barn den aller beste starten paa livet. Jeg vil ha et hus, et barndomshjem de kan alltid komme tilbake til, jeg onsker aa kunne bidra til utdanning (utveksling, utenlandsopphold etc), jeg onsker aa kunne ta en ferie med min familie uten aa maatte vri paa hver eneste krone. Jeg onsker ogsaa at de skal ha et stabilt forhold hjemme, uten mine, dine og vaare barn.. om jeg kan unngaa det. Jeg mener da at den beste oppskriften er aa ha en stabil partner, hjem og jobb slik at alt ligger til rette for det.
      Nei, man trenger ikke aa vente til man er 40.
      MEN, man trenger heller ikke aa faa unge i en alder av 18 aar.
      For min del virker det som du maa bevise noe.. noe du absolutt ikke maa.. men tenk igjennom hvor “heldig” du har vaert i forhold til mange 18 aaringer som blir gravid.
      Er du fornoyd med ditt liv har du vel ingenting aa bevise? 😉

    15. Fikk mitt siste barn nå som 40 og har aldri følt meg sprekere eller kommet meg fortere . Ingen selvfølge å få friske barn heller og det kan være tøft for en ung mor å sitte med alene .stabilt hjem og voksne foreldre er vel best . Deilig å ha funnet roen i livet sitt

    16. Jeg er selv ung alenemor, men til en. Jeg er helt enig med deg, Rannveig! Dessuten tror jeg ingen kan helt skjønne dine meninger i dette innlegget når de selv ikke er unge mødre. Jeg er glad for at jeg fikk barn tidlig. Tenk deg de som får barn når de er 40, så liten tid barna kan få med foreldrene sine, de er mer sliten og når barna blir 10 år så kanskje står overgangsalderen allerede :p nei huff, jeg heier på deg, Rannveig! Stå på! Du får stor respekt fra meg for at du greier å være alene med to barn og at dere har det så greit!

    17. Jeg er enig faktisk. er 24 år blir 25 og er mamma til en gutt på 3 mnd, jeg tenker litt omvendt skulle ønske jeg var yngre :p nå må jeg liksom kjappe meg med nr 2 og 3. jeg vil heller reise rundt som eldre når behovet for og slappe av er mye større. Men igjen forstår jeg de kvinnene som vil vente og også de som ikke vil få barn. vi lever i et samfunn der kvinner er veldig selvstendige. de jobbene kvinner kan få idag er svært krevende og mange har rett og slett ikke tid. personlig skulle jeg ønske jeg hadde tatt noe krevende studie før jeg ble mamma, for mitt største ønske er at mitt barn ikke skal mangle noe. Men igjen han er det beste som har skjedd meg og det går ikke en dag uten at jeg er overlykkelig for å ha han i livet…

    18. Tina: foreldrene mine fikk meg i 40-årene. Jeg vokste opp i et godt stabilt hjem, der begge foreldrene mine hadde jobbet hele livet, og hadde råd til ganske dyre ting. Veldig dyre biler, dyre reiser, flotte goder, stort hus i bedre nabolag. De var mye eldre en foreldrene til mange venner, men de hadde godene, og jeg er evig takknemlig i dag for alt det flotte jeg fikk være med å oppleve! Og til slutt må jeg få si at foreldrene mine ga meg mye oppmerksomhet, kjærlighet og hjelp. Eldre foreldre er IKKE noe problem, for mine hadde alltid tid til meg.

    19. Flott innlegg, syns faktisk det er et av de beste innleggene du har skrevet. Vi unge mødre trenger st folk heier på oss istedenfor at de ser ned på oss. Dette var “godt” å lese, takk! Selv er jeg 17 år og mamma til en nydelig gutt på tre månder, jeg ville ALDRI forandret på noe!:-)

    20. Kjære Rannveig,
      Jeg bruker sjeldent å kommentere på bloggen din, men nå må jeg nesten. Jeg er utrolig enig i det du skriver her, jeg blir oppriktig irritert når jeg ser folk som snakker nedlatende om folk som får barn i ung alder. Er det virkelig forskjell på om man er 20 eller 40 når man får barn? Min beste venninne fikk selv en sønn da hun var 17 år, og er 18 nå. Hun er en utrolig god mamma, som virkelig står på! Min mor fikk meg da hun var 19 år, og jeg er så utrolig glad for at jeg har unge foreldre.
      Stå på!

    21. å ha 3 jobber å komme hjem å måtte rydde vaske å lage middag å i tillegg ta seg av 2 barn hørres ikke ut som noen drøm eller luxus. uansett hvor mye man liker vannsklier å lego….

    22. Du ønsker respekt for å være ung mor. Men hva med å gi samme respekten tilbake til de som er eldre mødre?
      Du hevder ikke deg selv ved å tråkke på andre, Rannveig.

    23. Syns det er flaut å lese dette jeg.. Når skal du vokse opp å få selvrespekt og god gammal norsk folkeskikk? Du er skikkelig motbydelig.. du ber andre respektere deg å dine valg, du får faen meg respektere andre å deres valg også! du er ikke noe bedre enn de i 20,30,40 åra som ønsker barn!
      Er ikke rart folk dømmer de under 20 som drar på fylla å tar vare på en unge fra en one night stand å ikke har en dritt planlagt for ungen.. Sier ikke at alle under 20 holder på sånn men er mange..
      Hva forno fint har du å si om de som ikke vill ha barn eller kan få barn? du har vell noe stygt å si om dem også 🙂

    24. Dette var et unødvendig innlegg. Det er vel ikke lurt å få barn før man er økonomisk stabil og kan ha mulighet til å ta seg av et barn, uansett alder. Du virker som du snakker nedlatende om alt og alle som ikke er akuratt som deg.

    25. Forstår deg på en måte på innlegget, og jeg har selv alltid sagt at jeg ihvertfall vil ha min første før jeg fyller 25. Er nå 23 og fikk min første ca 2 mnd før bursdagen min, men altfor tidlig i forhold til va jeg og min samboer planla.
      Men når det er sagt, så er det å forståelig at mange vil ha opplevd verden, ha hus, utdannelse, bil osv før di får unger. Jeg tror, at da vil du få en slags følelse av “safety” istedenfor å være usikker på både hus, bil osv. Det hadde ihvertfall jeg følt. Nå bor vi i kjelleren hos svigermor og sparer opp penger, og vil nok bli boende bortimot 2 år, og lever på et ganske stramt budsjett.
      Men så noen har kommentert at å få barn før man har stabil økonomi syns jeg kunne ha vært unnlatt! Om du har lite penger så kan du alltid få det til, uansett. Vi klarer det fint, og hjelp vil jeg alltid få av foreldre hvis jeg spør. Det er også veldig mange som får unge veeeldig tidlig og klarer seg utmerket. Men alle er god mor uansett alder di velger å få unger i, ingen er bedre enn andre. Det finnes ikke noe fasit svar på hvordan være verdens beste mor, det er forskjellig fra mamma til mamma og hvordan unger er/oppfører seg/trives. I en unges øyne er du verdens beste,.. (Så lenge du ikke skader ungen på noen måte da)..
      Hvordan du velger å leve livet ditt er helt opp til deg selv, fikk selv ett par negative kommentarer om å få unge nå så tidlig osv, og jeg blir rett å slett forbannet. Hvis vi som får unger uten stabil økonomi og som er unge selv skal respektere dere som velger å vente med å få unge til alt er på plass, så skal pigade respekten sendes tilbake til oss også.!

    26. Flaut å lese kommentaren til hun ene her oppe, om “god gammeldags norsk folkeskikk”.. Hun skriver her at Rannveig er motbydelig. Hvor er hennes folkeskikk? Brauter på med negativitet.
      Folk må da for faen meg få barn når de selv ønsker det, om man er 18 eller 45 år! Ingen har noe med det å gjøre!!! Herregud, jeg river snart av meg håret – så mange dumme folk i denne verden… Jeg får hodepine.
      Så lenge foreldrene gir barna den omsorgen og kjærligheten det trenger er det ikke noe annet som teller!!! Det er prio 1 🙂

    27. mamma23: hvordan kan du mene seriøst at man ikke trenger å ha stabil økonomi når man får barn?! jeg blir skremt over hvor uansvarlig folk er altså. økonomi er første prioritet! det er penger man lever av. du mener at man kan få penger av andre… ærlig talt, man kan ikke være avhengig av andre, du kan ikke mene at det er foreldrene dine sin oppgave å brødfø dine barn? snylting er aldri sjarmerende. håper du lærer barna dine at man må stå på egne ben, ikke forvente at andre ordner opp for dem.

    28. Det finnes en mellomting da.. Man kan også vente til man er 25, har ett stabilt forhold, egen bil og en god jobb, SÅ få barn. Noe som er å foretrekke med tanke på at man slipper å stresse så mye rundt situasjoner, som kanskje barna ikke har godt av.. Du kan være så glad i barna dine du bare vil, men å gå igjennom brudd, flytte, være lei seg å stresset er ikke noe som er godt for barn og oppleve. Noe som kunne vært unngått om man hadde tenkt litt lengre i første omgang. 🙂 Dette gjelder så altfor mange.. Man gjør så klart det beste utav situasjonen, men man burde tenke litt lengre før man setter barn til verden.

    29. Jeg sa alltid at jeg ville ha barn når jeg var rundt 25. Ferdig utdanna med stabil økonomi og eget hus. Etter at jeg har vært dagmamma for en 1-åring derimot er jeg rimelig usikker på om jeg i det hele tatt noen gang vil ha barn. Et A4-liv er det verste jeg kan tenke meg til. Jeg er 20 år, flyttet hjemmefra, har egen bil og er i et stabilt og langvarig forhold. Likevel er tanken på barn helt fraværende. Skolevenninner o.l rundt meg føder i hytt og pine, men jeg er rimelig sikker på at om jeg skal ha barn blir det ikke før jeg er 30. Det handler jo rett og slett bare om preferanser. Du synes et hverdagslig A4-liv er toppen av lykke, mens for meg er det mitt største mareritt. Det skal ikke være nødvendig å kritisere andres preferanser i livet slik som du gjør nå. La de som ønsker barn tidlig få det, og de som ønsker ting litt mer på stell først gjøre det.

    30. Man skulle forventet at et menneske som var så voksen som deg, hadde egenskap til å nyansere måten du uttrykker deg på. Jeg skjønner at du, Rannveig, ønsker å vise de positive sidene ved å få bar i ung alder, og ut i fra dine forutsettninger gjør du sikkert en strålende jobb. Jeg kjenner deg ikke og skal ikke dømme deg. Men jeg har aldri hørt at folk sier “skal vente til å få barn til jeg har millionintekt og er over 40 år”. Å sette det sllik på spissen er like stigmatiserende og ufint sagt som å snakke nedlatende om unge mødre. Ditt liv er ikke fasiten på hvordan ting bør være, og å snakke nedlatende om peroner som er i motsatt sjikte som deg er bare utrolig lite voksent og intelegent.
      Mange i dagens samfunn, inkludert meg selv og min omgangskrets, ser på det som veldig lurt og smart å vente med å få barn til man har:
      -en utdaning
      -har en stabil inntekt
      -eier noe eget
      -og sist men ikke minst, at man har funnet den man øsnker å dele livet og foreldreoppgavene med
      Man trenger ikke være 40 år, eller ha en millionintekt for å oppnå disse kriteriene. Ei trenger man å innfri alle, men om man skal være ærlig med seg selv, så er det jo slikt det er blitt nå til dags.. Selsvasg går ikke alltid alt som planlagt i livet, men mange ser på det som uheldig å ha to slike “uhell” (bli gravid uten at det var planlagt) før man har kommet seg lengre i livet.
      Har jeg hatt en bedre og tryggere barndom fordi:
      -mine foreldre hold sammen og bodde under samme tak: JA
      -de hadde en utdanning og en stabil inntekt før jeg og broren min kom til: JA
      -de hadde investert i et hus på tre etasjer hvor det egnet seg å ha barn: JA
      Lets face it.. Du bør unngå å snakke nedlatende om andre, om du ikke ønsker å få høre sannheten.

    31. Var 16år når jeg ble gravid, og 17 år når jeg fikk min fine lille prins! Fant ut at jeg var gravid 5mnd ut i svangerskapet. Nå er jeg fortsatt 17år og har aldri vert mer lykkelig:-)
      Stor respekt til deg!! Elsker sånne innlegg

    32. Alder spiller nok liten rolle når det kommer til barn, kjenner flere på 35-40 år som sliter både med økonomi å forhold, jeg er 20år har en gutt på 1 1/2 år er gift med barnefaren, har en romslig økonomi å eier mitt eget hus.
      Dette var ikke ment som skryt, bare en påminner om at folk er på forskjellige stadier i livet uavhengig av alder, man må få barn når det passer seg best for vår egen del, ikke når andre synes vi skal eller ikke skal.
      Bare for å komme med et sluttpoeng her; slutt å vær så opptatt av hva du tror andre mener om deg, skal garantere at det er egentlig ingen her som tenker noe over hvor gammel du er, men måten du oppfører deg på å avgjørelsene du velger å ta. Folk må få lov til å reagere å tåler du ikke det kan du heller slette bloggen å trekke deg tilbake så du slipper å få kritikk i det hele tatt.

    33. Helt enig. Fikk selv barn i slutten av 20-årene, men hadde gjerne fått før, hvis det hadde falt seg slik. Jeg hadde selv unge foreldre, og har bare positive ting å si om det. Stå på!:D

    34. Den beste alderen å få barn på er verken 18 eller 40, med tanke på kroppen – men 26 og 27, for da er livmoren på sitt beste. Men når det kommer til intelligens tror jeg ikke man trenger å kommentere så mye på. Tror de fleste skjønner hvor ståa ligger. jo eldre man er, jo mer livserfaring har man. Jeg er 22 nå, og er HELT sikker på at jeg ikke vil ha en unge før jeg har tatt utdanningen min(3-5 år). Jeg har eget hjem, samboer, bil, holder på med en god utdanning.. Men vi er smarte nok til å planlegge. Vite når vi ønsker å få barn. Snakke sammen. Ikke bare knulle i fylla og være, i mine øyne, uheldig. Hadde jeg blitt gravid nå, hadde jeg tatt abort, og det er noe jeg er helt sikker på.
      Når man er en ung jente som enda bor hjemme hos foreldrene sine, så er det oftest slik at dem tar mer vare på ungen enn moren selv gjør. Man er enda bare et barn selv. Nå var du 18, og vil ikke se på deg som et ekstremtilfelle. Mange får barn som 18-åringer, men man har jo så sinnsykt mange år etter det på å få barn, så hvorfor stresse? Hvorfor ikke kose seg med å gjøre hva man vil nå, istedenfor å vente i 20 år til, som du skal gjøre? Da har jo alle dine venner andre ting å forholde seg til, så blir du å være alene om det også. Du har familietiden din nå – alene. Og du blir å være “fri” når du er eldre, alene. Hva er vitsen?
      Og tenk på alle de spreke, smashinge 40-åringene du rakker ned på.
      Aller første feilen du gjør som en “god mor”, er jo å publisere bilder av ungene dine på nett som faktisk hele verden kan se. Du burde være litt mer varsom med ordene du kaster rundt deg, rannveig.

    35. Er ung mor selv, og kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver 🙂 heier på deg og alltid vær deg selv !:)

    36. Man får barn når det passer. Eller så passer det ikke men man gjør det beste ut av situasjonen. Alt har sine fordeler og ulemper. Min far hadde godt voksne foreldre mor var 40 og far 50. Han skammer seg over sine foreldre. Ikke hadde de overskudd til å gjøre noe med han. Han kan ikke svømme eller gå på ski feks. De fikk meg når de var 23. De hadde ikke VGs engang, og ikke råd til bhg. De jobbet 3delt turnus slik at det alltid var en hjemme med meg. De hadde ikke mye overskudd til meg og jeg ble fort selvstendig. Min bror som er tre år yngre måtte jeg hente i barnepark etter at jeg begynte på skolen og ta med hjem. Var nøkkelbarn alene med lillebror en time hver dag. Men led ingen nød.
      Selv er jeg studerende snart 2barnsmor på 24. Vi har fått barn nå fordi det passer oss. Og skjønner hvorfor rannveig skriver dette innlegget.. Unge mødre blir ofte sett litt stygt på. Og mange går ut fra at vi ikke ville ha barn men ikke visste før det var for sent. Kommentarer som det må være fælt å bo så trangt, og du skulle kanskje ønske du hadde ventet er ikke uvanlig. Men jeg er fornøyd. Hadde kanskje valgt annerledes om det ikke hadde vært for at min samboer ønsket barn før han var 40 (det er en del aldersforskjell).

    37. Nå er vell ikke ALDER en definisjon på om du er en god forelder eller ikke, ei heller materialistiske ting. Og nei, det er ikke en drømme-situasjon å sitte med to barn alene, som i tilegg har to forskjellige fedre, men det har heller ingen ting med ALDER å gjøre, det kan skje hvem som helst. Jeg syns du gjør en god jobb jeg, Rannveig. Det ser iallefall ut som du har 2 lykkelige og fine barn! 🙂

    38. Syns det er greit du mener det, men ikke kritiser de som er eldre og har fått barn 🙂
      Jeg er ikke klar for å få barn enda, det blir nok når jeg er 30 år. Ikke før altså. Syns det er creds til de som får det tidligere 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg