Finnmarking som prater østlandsk

God kveld i stuen kjære dere! 

Hvordan har dere det? Her er jeg stuptrøtt, så tror det blir senga om ikke så altfor lenge. Men først skal jeg faktisk trekke vinnere av forrige giveaway ( har du ikke meldt deg på, kan du gjøre det HER) I tilegg til at jeg skal kjøre en ny spennende giveaway for dere i samme slengen! Dette blir knakanes 🙂 

Og når vi er inne på dialektord, så vil jeg gjerne referere til en kommentar jeg fikk i ste, hvor vedkomne lurer på om jeg prater østlandsk eller finnmarking, siden foreldrene i barnehagen sier jeg har byttet dialekt. Det er egentlig litt sykt, at tilogmed i BARNEHAGEN til ungene mine, snakker de bak ryggen min. Hvorfor ikke bare komme bort til meg å spørre meg da vel? Det er vel ikke så alt for vanskelig?

Men jeg må ærlig inrømme, jeg prater faktisk, merkelig nok, østlandsk til ungene mine, så disse “ryktene” stemmer jo ganske bra, haha. Jeg gjør det av den enkle grunn at de (Mest Nathaniel da…) prater østlandsk til meg og det er mye lettere for han å forstå iom at Finnmarking er nokså annerledes. Dette gjør jeg helt naturlig uten å tenke på det en gang, så på en måte, så kan man faktisk si at jeg har endret litt på dialekten.

Når det er sagt, så prater jeg ekte Finnmarking til absolutt alle andre. Så med det sagt, lurer dere alle sikkert på en mindre ting nå.Haha. Gleder meg vanvittig til imorgen ,da skal jeg nemlig endelig til frisøren. Skal riktignok ikke gjøre noe med håret imorgen, men skal feste keratinextensions (punktextensions) i håret, så i morgen skal vi mest prate om og se an hvilken farge jeg skal ha. Liten unge på julaften nå!  

Ellers så skal jeg på kontroll med lillesnuppa imorgen, noe jeg ikke gleder meg nevneverdig til , i og med at vi skal dit kun for å få vaksiner fordi det var noe feil forrige gang hun skulle ha vaksine. Men det må gjøres! 

Ha en fin fin kveld videre vakre lesere! Ja, jeg vet faktisk at dere er vakre alle sammen, i og med at jeg får så mange snaps fra dere. VELDIG koselig, keep up the good work! 

Blogges<3 

24 kommentarer
    1. Hvilken dialekt man snakker spiller jo for så vidt ingen rolle, at du snakker østlandsk til dine barn – når dere også bor på østlandet er vel for så vidt bare greit? De vender seg til dialekten andre barn i for eksempel barnehagen snakker, og de vil selv gjøre seg lettere fortstått også 🙂 Nydelig bilde av deg 🙂

    2. Artig at foreldrene i bhg henger seg opp i dette synes jeg! Du får bare tenke at du er en interessant person, ellers hadde det vel ikke vært så mye snakk bak ryggen din? Hva slags dialekt dere snakker velger dere selv 😘

    3. Husk at hvis du snakker nordnorsk til barna dine, altså at de hører flere dialekter enn bare én, så får de bedre språkforståelse 🙂 Jeg er nordnorsk og jobber i barnehage i Oslo, og ALLE barna, tilogmed barn som ikke snakker norsk i hjemmet, forstår meg godt. Så nei, det har ikke noe å si om du snakker østlandsk eller nordnorsk til barna dine, men de får som sagt bedre språkforståelse og har det lettere i møte med familien fra nordnorge hvis de er vandt med det 🙂

    4. Vi flyttet jo til Oslo forrige vinter, og ser selv hvor lett det er å glemme av at guttene faktisk forstår nordnorsk like godt som de forstår østlandsk.. De forandrer jo sin dialekt til østlandsk, må virkelig ta meg selv i det for svarer dem som oftest på samme måte som de snakker til meg 😛
      Samtidig synes jeg det er viktig å holde på språket. Det blir lettere for dem når de skal lære språk på skolen da, har en gyllen mulighet der. Sånnsett er det fint for barn med foreldre fra forskjellige steder, de får det inn fra de er små 🙂

    5. Bedre språkforståelse av dialekter? Flott, da kom endelig dialektskillsa mine til nytte her i livet. I dag kan jeg være bergenser mens i morgen tror jeg kanskje jeg skal gå for en tykk sogndalsdialekt.. 🙂

    6. Jeg har en slektning som er fra finnmark, men som snakker østlandsk til sine barn og venner sørpå. Men når hun prater med familien som er fra finnmark snakker hun finnmarking. Det tok faktisk 2 år før kjæresten hennes hørte henne snakke finnmarking for første gang, han skjønte da ingenting xD
      Jeg syns alle burde snakke slik de ønsker til sine barn.
      Har faktisk hørt om barn som har blitt mobbet pga finnmarksdialekten på skolen i osloområdet. Da valgte dette barnet å legge om til østlands for ikke å bli plaget… Foreldrene valgte også å legge om dialekten etterhvert.

    7. Jobber du fremdeles? syns du alltid har så mange planer på dagtid. og så legger du ut blogginnlegg midt på dagen I tillegg. Det hadde vært gøy å høre litt om akkurat det. Om du fremdeles jobber, eller om hvorfor du sluttet så raskt etter du startet.
      å så en ting til; snakker du østlandsk til ungene for så å snu deg til de ansatte I barnehagen å snakke finnmarking? blir ikke det litt merkelig? Lurer bare siden du sier at du snakker sånn til ABSOLUTT alle andre.

    8. Dette er absolutt ikke kritikk, men du bør gå tilbake til din egen dialekt overfor barna igjen 🙂 Små barn har en unik evne til å lære og forstå, det er blant annet anbefalt at flerspråklige foreldre skal bruke begge språk fra barna er små, da lærer de seg feks engelsk mye enklere enn om de skal gjøre det på skolen. Finnmarksdialekta kan jo være vanskelig for Oslo-folk (er nordlending selv 😉 men nettopp derfor er det fint at barna dine kan oppleve og lære/forstå ulike talemåter. Hvis han “ikke forstår” hva du sier til han, tror jeg heller det er snakk om selektiv hørsel; han hører det han vil høre 😉
      Vurder det i alle fall, jeg forstår at foreldrene i barnehagen reagerer, men burde absolutt spurt deg direkte ja, men barna dine har større forutsetning for å bli språk-forvirret hvis du snakker ulikt til dem og andre… 🙂

    9. Du, beklager for alt maset altså men når kommer svarene på spørsmålsrunden? Skjønner at du kanskje ikke har tid siden du har 2 små barn som du må holde styr på fra morgen til kveld, men kan du gi oss en liten oppdatering på hvordan det ligger an og når du skal gi ut svarene?

    10. Men kjære vene. Tar du det som baksnakking om noen lurer på hvilken dialekt du snakker? He he he. Ikke ta alt slik ille opp da 😉

    11. Aina: Språkforståelse betyr ikke at man snakker forskjellig dialekt hver dag, men at man forstår flere dialekter enn sin egen… Jeg snakker en annen dialekt enn min mann og mine barn, men jeg har aldri lagt over selv. Kunne ikke falt meg inn. Ikke har de problemer med å forstå meg heller.
      Ellers synes jeg du er ganske hårsår om du synes at det er baksnakking at folk diskuterer dialekten sin. Det er jo ganske spesielt å legge om dialekten sånn (det er sjeldent at folk greier det 100% også, så det høres kunstig ut). Regner med at du også snakker om andre folk bak deres rygg uten at det er så innmari vondt ment. Det er sånn vi fleste mennesker er, vil jeg tro.

    12. Jeg skjønner ikke hvorfor dere tenker så mye på hva foreldrene til de andre barna sier og syns. Hva med førskolelærerne? de sier og syns sikkert mye ….

    13. Er det sant at du har blitt venn med Vilde? Du vet at hun er Tidenes største taper? Kan du fortelle om vennskapet deres?

    14. Haha, tuller du? Man skulle tro finnmarksdialekta er et annet språk. Ærlig talt, snakk om å gi guttungen lite kred. Moren min er fra Finnmark, faren min fra Italia. Og guess what, moren min snakket finnmarking og faren min italiensk til meg gjennom hele oppveksten min (de gjør det selvsagt fortsatt). Jeg er oppvokst i Oslo og har aldri hatt problemer med å forstå noen av dem.

    15. Innrømmelse; det var jeg som skrev kommentaren i går om at R snakket Østlandsk til ungene og at noen i barnehagen hadde kommentert det. Jeg gjorde det kun for å sjekke om R faktisk gikk på. Jeg vet ingenting om hva foreldrene i barnehagen snakker om, men hun la ut en snitt på instagram der hun snakket til E på Østlandsk. Det var kun det jeg bygget kommentaren min på, men ser jo at det er ikke mye sannhet som skal til før hun reagerer:-)

    16. Barna forstår deg bedre om du snakker østlandsdialekt? Hahah for noe tull. Jeg har studert språk og språkanalyse hos barn i 3 år. Og om du hadde snakket engelsk til han igjennom oppveksten og norsk i barnehgaen ville barna blitt flink i begge språk.
      De er tross alt veldig tilpassningsdyktige. Barn som er 2 språklige klarer dette utmerket. Snakker et språk hjemme og norsk i barnehagen. Så guttungen din klarer nok å forstå deg utmerket om du snakker en annen dialekt. 🙂

    17. Herrejesus.. Kjenner jeg blir litt provosert. Spiller det noen rolle om hva folk snakker med sine egne barn?? Forstår ikke hvorfor folk skal henge seg opp i det. Eller hvordan dette i det hele tatt er noe å “baksnakke” noen om..??

    18. til info. du lærer nok sønnen din østlandsk fordi alle jentene fra nord står i kø for å kjøpe servietter de kan sitte på om det kommer en østlending til “byn”.

    19. Alt man skal legge seg opp i.. Tror nok barna til Rannveig klarer seg helt fint uansett hvilken dialekt hun prater til de!

    20. Helt utrolig at dette er noe folk henger seg opp i! Haha, da skulle se ha hørt hvordan jeg snakker for jeg endrer dialekt etter hver enkelte jeg snakker med! 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg