Graviditet er ikke synonymt med hengemage og strekkmerker

Etter at Caroline Eriksen Berg aka. Fotballfrue la ut bilde av sin mage 4 dager etter fødselen med sin datter, har det nesten blitt en slik ikonisk greie aa gjøre. Og det er vel helt greit aa være stolt av kroppen sin, uansett hvordan den ser ut. For kroppen vaar har tross alt klart det mest fantastiske som gaar an, nemlig aa ha gaatt gjennom en fødsel!

Det jeg synes blir litt feil, er at naar de som er relativt slanke etter fødselen sin, blir dømt Nord og ned, samtidig blir damer som har litt mere fett paa kroppen, hyllet som om de skulle vært en slags gudinne eller noe. JA, man skal være stolt, men hvorfor er det slik? Hvorfor tror jenter automatisk at de vil faa hengemage etter et svangerskap? 

Et soleklart eksempel paa dette er Fotballfrue og Komikerfrue. Jeg leste et innlegg paa sistenevntes blogg i dag hvor hun legger ut bilde av seg selv 4 dager etter sin fødsel. Noe som i og for seg er helt greit. Hun ser flott ut! Men denne damen blir altsaa bare hyllet i kommentarfeltet, noe helt annet enn hva førstenevnte ble da hun gjorde akkurat det samme, og noe helt annet enn hva jeg ble naar jeg la ut bilde av min kropp etter mine fødsler. Det er som om det er mer akkseptert aa være tjukk enn tynn etter en fødsel. La meg bare ha en ting helt klart, begge delene er høyst normalt. Jeg selv gikk tilbake til min “gamle” kropp nærmest umiddelbart etter begge mine fødsler, og jeg hadde hverken sultet meg eller trent. Det er rett og slett bare slik min kropp er, og slik kroppen til mange, mange andre kvinner der ute er! 

Jeg vet jeg kommer til aa faa mye pes og kritikk for dette, slik jeg alltid faar naar jeg skriver om mine meninger. Og det er helt greit, dere skal faa lov til aa mene hva dere  vil om meg. Men jeg dette maa jeg bare si! Strekkmerker er ikke noe man automatisk faar som konsekvens av graviditet, og det trenger ikke ta ett aar før du naar din normalvekt etter et svangerskap. Jeg fikk absolutt ingen strekkmerker, noe som er like normalt som de som faktisk faar strekkmerker.  I likhet med at det er fullt mulig aa ha flat mage 4 dager etter en fødsel uten aa anses som unaturlig av den grunn. Faktisk, saa veier jeg akkurat like mye naa, som hva jeg gjorde da jeg ble gravid som 17 aaring. Eneste forskjellen er at jeg elsker kroppen og formene mine mye mer naa! 

Bildene, noen dager etter min andre fødsel. Ikke hengemage, og ikke strekkmerker. I aller høyeste grad like naturlig og normalt som aa ha det. 

Hva mener dere? 

56 kommentarer
    1. Jeg synes det er helt bak mål at hvordan kroppen ser ut etter graviditet er et tema i det hele tatt, om man er slank eller ei. Folk er forskjellige. Hvorfor må det du på internett?

    2. Vel, det du skriver her er jo sant. Alle kvinner er forskjellig.
      Fotballfrue får nok mye hets fordi hun ifølge mange trener alt for mye, og fokuserer alt for mye på hva hun spiser. folk sykeliggjør Caroline. Jeg syns det er feil å hylle tykke damer, jeg liker ikke fedme og overvekt, jeg syns det er fælt. Men rett etter en fødsel er det da helt normalt å fremdeles se både tjukk og fremdeles gravid ut.
      Kvinner er kvinner. Man kan hvertfall gjøre noe med vekta om man ønsker å gå ned i vekt. Det er jeg og mange andre et bevis på 🙂
      Gjør det beste ut av seg selv, hjelper ikke klage.

    3. syntes du bruker disse bildene i hver anledning du har.. ja du så bra ut etter fødselen men begynenr vel bli gammel nytt så la de andre nybakte mødrene få bade seg i sin egen “glans” å gå for all del ikke i føde blemmen år etter år som noen mødre så fint klarer

    4. Fotballfruen og anja johansen la ut bilde av sine trente og flotte kropper etter fødsel og fikk tyn, hun der andre får jo applaus. Så hvis man er tykk da får man en hyllest da eller.

    5. Grunnen til at det er slik er vel rett og slett fordi det i dagens samfunn er mye press på hvordan man skal være og hvordan man skal se ut. Caroline er stort forbilde for mange jenter og grunnen til at bildet hennes skapte reaksjon var vel for å sende ut et slags signal om at dette ikke er normalen. Det er ikke normalt å ha sixpack fire dager etter en fødsel. Det er helt greit å legge litt på seg under svangerskapet og det er greit å ha løs hud og stor mage bare få dager etter fødselen. Og jeg er sikker på at både du og Caroline hadde løs hud på magen, det bare vistes ikke på bildene. Hadde dere lent dere forover hadde sikkert bildene vist noe annet. Derfor skapes et ganske urealistisk bilde av hvordan ting er og derfor hyller man de som tørr å by på seg selv og vise den brutale sannheten. For det er bra sikkert at det ikke er like enkelt å legge ut bilde av sin slappe kropp enn det er å legge ut bilder av en perfekt kropp.
      Det er dog ikke rettferdig at noen får kritikk for hvordan de ser ut, uansett om de er tynne eller tykke. Caroline hadde jobbet hardt for kroppen sin og hadde all grunn til å være stolt. Jeg syns det er bra at hun retter fokus på sunt kosthold og trening, i motsetning til de som bare retter fokus på at det er bra å være tynn..

    6. Sorry men det du sitter å skriver der er å kalle komikerfruen tykk. Hu er seriøst ikke tykk. Da vet ikke du hva tykk er. Og grunnen til fotballfrue fikk så mye slakt var vel mer eller mindre at henne overtrener og det er ikke sunt. Og det sykelig synet på kroppen sin.

    7. Jeg syns komikerfruen er kjempe flott etter fødselen, og det samme gjelder for deg og fotballfrue også. Jeg tror at grunnen til at Komikerfrue får så gode tilbakemeldinger er rett og slett fordi folk er lei kroppshysteriet. Vi blir matet med tynne, superfite kropper stort sett hver eneste dag, noe som setter et enormt kroppspress for mange. Derfor er det befriende deilig å se noen som faktisk tørr å legge ut bilder av seg selv, som ikke er superfit, men som er sånn som veldig mange norske kvinner er etter en fødsel.

    8. Du har rett i mye av det du skriver, men så er det faktisk sånn at rundt 90% av alle gravide får strekkmerker 🙂

    9. Nå er komikerfrue langt ifra tjukk da!
      Bare fordi hu har den kulen enda, som forøvrig er svææært vanlig da livmora bruker tid på å trekke seg sammen, betyr ikke at hu er tjukk.
      Mennesker som deg og Caroline streber etter å være så tynn som mulig og å få minst mulig babyer i magen. Det er ikke sunt å trene hardt og ikke spise når man er gravid.
      Du er syk…
      Og jo, 90 % av alle kvinner generelt får strekkmerker, selv om ikke alle er like synlige. Og strekkmerker og hengemage hører ikke alltid sammen det heller. Det er mange tynne som får magen full under sv.skapet.

    10. Dere som er så negative her!? Lurer på om dere er like negative til mitt innlegg?! Rannveig fortjener også hurra for å ha fått to barn. Og ja marna ser helt nydelig ut er vell ingen som har sagt noe annet? Men fortjener virkelig ikke folk helt uten mage litt klapp på skuldra også?!

    11. Disse bildene du legger ut nå er jo tatt ei god stund etter fødselen. Du har tidligere lagt ut bilde av deg når du er på vei hjem fra føden, og da har du fortsatt en babykul på magen.

    12. Jeg undrer meg stadig. …..hvem vil ha deg som jordmor når du engang kan hende blir det. Du hadde aldri fått tatt i mot mitt barn. Mtp det yrket du drømmer om….dette er sånn som kan slå mot deg.

    13. Heier på deg!
      Tror folk har lett for å dømme deg etter dine mål og meninger, men i bunn og grunn synes jeg du er du ei real og grei jente. Til alle som kjenner Rannveig like lite som meg – hun er bare et menneske 🙂

    14. men kj?re deg. kaller du komikerfrue tjukk på de bildene???? dere ser flotte ut begge to (eller alle tre, 5, 9….) som har lagt ut bilde av magen rett etter fødselen. Det er jammen tøft gjort enten du ser sånn eller sånn ut!

    15. Det å bære frem ett barn i magen er en fantastisk opplevelse, men også fysisk krevende. Jeg var ikke store jenta da jeg ble gravid for 18 mnd siden. Kroppen, som jeg også hadde et sykt bilde av veide nare 45 kg. Hadde ikke normalt syn på kosthold. Men da jeg fant ut at jeg var gravid så spiste jeg ofte og sunt. Unnet meg også masse godt. Har mor det bra, har barn det bra 🙂
      15 kg senere, 60 kg på vekten fødte jeg en sunn og frisk baby på 3,9 kg. Den dag idag ser jeg bedre ut enn før graviditeten. 52 kg og ett normalt kosthold. Kroppspresset er altfor stort, og håper at den dagen datteren min blir eldre så vil hun føle seg bra med seg selv og ikke gå etter for presset.
      Hvordan skal neste generasjon bli når de vet hvor opptatt vi foreldre var/er av kroppen (på en usunn måte) – skal det ikke være greit med normalvektige lropper lenger? Og ja, fikk noen strekkmerker på hoftene – men er stolte av dem. 🙂 kunne gjerne hatt en hel haug av dem, så lenge barnet mitt er friskt og lykkelig!

    16. Marna har KVINNELIGE,SUNNE FORMER og er langt ifra tykk eller lubben. Dine former (?) Rannveig ser mere ut som en 13 år gammel jente sin kropp,som forøverig venter sin første mens. Du er,og ser ikke sunn ut. Bortsett fra silikonpuppene,som også (som alt annet ved deg) ser overdrevent ut,så ligner du på ei lita jente. De som ligger med deg må være pedofil,eller ha et sykt ønske om å ligge med en mindreårig.

    17. Altså, et sjapt søk i arkivet viser at disse bildene ble tatt 23 september: 18 dager etter du fikk Emma. Litt annerledes enn de 4 dagene du prøver å fremstille det som her..

    18. Bruker disse bildene av deg i en hver anledning hvor du får mulighet.. synes forøvrig ikke at du har så fin kropp.. du har ekstremt brede hofter….

    19. Det at folk får hengemage eller strekkmerker har ingenting med å være flink, sunn og trent å gjøre – det er gener. Noen får stor mage fordi babyen ligger “fremover” (på meg kunne ingen se at jeg var gravid på overtid med nr 1 fra ryggen, mens magen forover var enorm, morkaka lå ytterst, noe som økte volumet ytterligere). Noen får nesten ikke mage. Hos noen kommer strekkmerker allerede i uke 8, på grunn av HORMONELLE forandringer i kroppen, noen får ikke det i det hele tatt. 90% av alle gravide får strekkmerker i en eller annen form, mener du at 90% av gravide er slappe og late?
      Hengemage kommer ofte av overflødig hud – heller ikke noe man kan gjøre med ved trening og sunt kosthold. Elastisiteten i huden bestemmes også av gener, det er ikke noe man kan velge eller trene/spise seg til. Så nei, at man ikke får hengemage i form av løs hud betyr ikke at man har vært flink og trente og spiste sunt under svangerskapet. Det betyr at man hadde flaks.
      For øvrig, hadde jeg stor kul på magen i over 1 uke etter fødselen, før jeg havnet på akutten med store smerter – livmoren ville ikke trekke seg sammen. Så min magebilde 4 dager etter fødselen ville vise at jeg hadde skikkelig tjukk mage, selv om jeg ikke var tjukk. Det holdt på å ende med en operasjon, men livmoren trakk seg sammen ordentlig før operasjonen ble bestilt. Det tok altså nesten 2 uker før livmoren trakk seg sammen. Jo flere barn man får, desto senere livmoren trekker seg sammen. De aller færreste med 3 eller 4 barn har sixpack 4 dager etter fødselen.

    20. Det er jo også stor forskjell på hvor stor mage man får i et svangerskap? Hadde magen min vært like liten som feks fotballfrues mage (som etter normalen var en 4mnd gravidmage) hadde nok jeg også hatt flat mage så raskt. Man må se på utgangspunktet, og nei jeg er ikke overvektig, og ble heller ikke er enn “normalt gravid-stor”(+13kg og stort sett bare magen som ble større)

    21. Forkjell på fotballfrue og komikerfrue er jo nemlig at komikerfrue representerer normaliteten. Det er ikke alle som har tid å trene flere timer per dag. Det er heller ikke alle som er velsignet med så mye flaks som futballfrue har i fht inntekt- alle kan ikke tjene 3 mil i året. Det er ikke alle som kan følge lavkarbodietten ( også må en ha god økonomi om en skal på lavkarbo da mye av basisvarer koster mer enn dobbelt). Med andre ord så er det mange faktorer som er avgjørende for å få en slik kropp som fotballfrue representerer, noe ikke alle har mulighet til.Nå er det jo slik at noen er bare heldig. Så må en tenke hva en slik hysteri som fotballfrue representerer kan føre til. Det har i etterkant ført til slanking hos mødrene under selve graviditeten. En må huske på i så fall at dette er meget farlig for fosteret. Det er mening med at man MÅ ha allsidig kosthold under graviditeten og det er meget normalt at man legger på seg. Nå har jo fotballfrue vært tidligere i fokus i fht elstreme slanking blogger( som hun hadde på en tidligere tidspunkt) Hun sier at hun er sunn men hva vet alle om det? Jeg trur hun er meget opptatt av å holde vekten nede konstant. Også hadde barnet henne ikke så veldig høy vekt ved fødselen. Så vi lesere vet sikkert ikke alt – gjør vi det. Dessuten tenker jeg at det er sunt å trene men å trene så ekstremt kan også være farlig for noen. Det faktisk anbefales ikke å løpe mye etter 12 uker. Jeg tenker på de mammaene som ser på henne som et forbilde og kanskje presser sin kropp til det maksimale gjennom hele svangerskap -altså hva med om noe går galt da? Vi alle er jo forskjellige…
      Det er mange gode grunner til hvorfor komikerfrue blir hyllet i komentarfeltet-hun representerer flertall og normalitet. Hun ser veldig bra og normal ut. Det er slik vi kvinner egentlig skal se ut etter 9 mnd og en fødsel. Ta Kate feks. Sunn forbilde etter min mening:)

    22. Beklager mye skrivefeil ovenfor- går for fort med tastaturen noen gang. Vil supplere litt det jeg har skrevet tidligere( bare noen tanker jeg har).
      Strekkmerker er som cellulitter. Veldig mange grunner finner man i genetikk+ nåværende livsstil og kosthold. Det er bare tull med alle de fine kremene. Også er huden mer elastisk når man er 17 enn når man er 30.
      Fotballfrue har dessuten bygget opp mavemuskulaturen i mange år i forkant av graviditeten- og under graviditeten-samt hadde hun meget lille maven under selve graviditeten= sixpack etter fødselen:)Jeg møtt henne tilfeldig på sykehuset når hun var vel ca 7 mnd og man kunne ikke se at dama var gravid… Jeg vil på ingen måte rakke ned på henne. Hun er dyktig på mange områder, men jeg forstår at mange reagerer da det er ofte provoserende og irritterende med alle disse ” se -på -meg -hvor- flink -jeg -er -jentene.” Noen av jenter gjør alt det hun gjør men når aldri dit hun er- da blir en skuffet- hva galt gjør jeg??? Man glemmer det genetiske grunnlaget her( noe jeg kaller flaks da vi kan ikke bestemme over det( noe som jeg trur Rannvei gjelder deg siden du hverken trener eller som du sier selv passer vekten):Nei , jenter- vi er alle nydelige på våre særegne måter. Husk at ikke alle menn opptatt av vår vekt. Fleste menn liker faktisk jenter med former. Og det di liker mest av alt er vel tilsteværelse av selvtillitten. Er man sikker på seg selv og aksepterer seg selv så utsråler man dette. Dette fenger andre som kommer i kontakt med deg:) Dessuten har jeg opplevd overvektige jenter som mer glade og harmoniske enn jenter som er ofte på dietter og er meget tynne. De siste er ofte mer ulykkelige, usikre( super opptatte og avhengige av andres meninger og vurderinger), nervøse mm. Jeg skal dog ikke ta alle under en kam og har skissert en meget svart og hvit bilde her.. Det er mange variasjoner…
      Så jenter: slutt å rakke ned på hverandre og slutt med å være sin egen fiende! Tenkt heller på å bygge opp et godt selvbilde!Vær glad og imøtekommende!Spre glede så vil det komme tilbake til deg! Vi speiler oss i hverandre- du får tilbake det du selv stråler ut!

    23. Også et spm: det er sjelden jeg er her men her er det jo så mye hat:::::Hvorfor? Får dere godfølelse av å rakke ned på andre?Vi alle gjør mange feil her i livet – ingen er perfekt eller bedre eller? Alle dere som skal legge igjen kommentar burde tenke litt hva dere skriver: så mye kritikk….Skriv heller noe fornuftig steden for å henge seg opp og kritisere med en gang. Det er gjennom KONSTRUKTIVE diskusjoner vi alle lærer- ikke gjennom konstant kritikk…

    24. Alle kvinner ser flott ut etter en fødsel. Alle er forskjellige, og det er flott! Du så strålende ut Rannveig!

    25. Sammenligner du deg virkelig med fotballfrue? Du har jo fortsatt “henge mage” og en totalt utrent kropp. Du har virkelig alt for høye tanker om deg selv. Jeg er forsåvidt helt enig i hva du sier, problemet er bare at du ikke eier selvinnsikt og sammenligner deg med fotballfrue.. Men igjen, jeg er jo innom denne bloggen for å få meg en god latter.

    26. Her er jeg faktisk enig med deg, Rannveig! Det er plutselig krise om noen som ser “tynnere” ut enn vanlig etter en fødsel legger ut bilder av det.
      Tror det har mye med at folk ikke vil at noen skal se bedre ut enn dem selv, og da må de rakke ned så fort det er noen som faktisk gjør det. Sier IKKE at marna ikke ser fantastisk ut, for det gjør hun, HELT klart. Men det gjør like mye du og fotballfrue også. Flotte er dere!

    27. Du utnytter virkelig enhver anledning til å legge ut bilder av deg selv et par dager etter fødsel. Vi har alle sett hvor bra du så ut etter fødselen, men dette temaet har du brukt opp for lengst.

    28. Tenker at grunnen til at mammaer med litt hengemage etter fødsel hylles fordi de tør å vise seg fram og være stolt av det midt i disse kroppshysteri dagene. Komikerfrue er på absolutt ingen måte tykk etter fødsel, og jeg synes det er bra at hun la det ut. Nå når de fleste blir gravid i 16-20 års alderen er det kanskje lett å tro at alle bør ende opp med sixpack etter fødsel. Noe som fører til slanking mens de går gravide. Så ja, jeg synes faktisk at kvinner med mammamage etter fødsel bør hylles!, STOLTE, ikke-spiseforstryrrede kvinner bør hylles for å stå forbi slankepress og sixpackgenerasjonen! 🙂

    29. http://rannveigheitmann.blogg.no/m_092013.html
      Har du glemt at bildene du har lagt ut er fra 17 dager etter fødsel og at linken jeg har lagt ned er fra 4 dager? Med andre ord var du helt lik Marna 4 dager etter fødsel.
      Men hvorfor er det fokuset egentlig? HVORFOR er fokuset på hvordan kroppen ser ut etter fødsel, og ikke barnet? Hvorfor?

    30. Dette syns jeg var et fint innlegg 🙂 Når du skriver om slikt er det nærmest forventet at du skal “rakke ned” på andre med en annen kropp og annet syn på akkurat det som deg selv, men det var virkelig ikke tilfellet her. Ti tomler opp for dette innlegget, og for måten du ytret meningen din på her =)

    31. jeg er såå enig med deg! Jeg ble faktisk direkte sur når jeg leste innlegget til komikerfrue, for unnskyld meg, greit hun vil legge ut bilde hun og..men trengte ikke gjøre det så åpenbart at det var for å parodiere! og i tillegg uttalte hun seg til avisa at det ikke var det som var hensikten bla bla bla..så avslutter hun ” men jeg vil gi folk et realistisk syn” altså, halo… synet av fotballfrue er like realistisk som det komikerfrue sitt er, jeg er 157 og veier 48 kg og er spinkel av natur, det vil si at jeg mest sannsynlig ikke vil bli noe tjukkere enn det caroline og du ble, og jeg vil mest sannsynlig ikke legge stort på meg..så for meg vil jo det bli et realistisk syn. Synes det blir for dumt av både marna og ørjan å drive sånn de holder på… liker deg veldig godt rannveig!

    32. Undrer meg over hvorfor du ikke brukte 4dager etter fødsel innlegget ditt når du først skal sammenligne med de andre som har lagt ut 4 dager etter fødsel, det er jo bilder der. Hvorfor bruke bilder fra 17dager etter fødsel da?

    33. Tenkte at jeg skullle legge igjen en kommentar og si at du bare skal stå på med det synet du har der! Jeg kunne i ha vært mer enig. Så får du la være å ta til deg de kommentarene hvor folk sier negative ting både om deg og fotballfrue. Det finnes ingen normalitet i å være tykk eller tynn etter graviditet. Folk er jo forskjellige! Man skal hylles for å ha født et barn, ikke hvordan man ser ut etter fødselen.

    34. Synes du ser flott ut rannveig 🙂 men det er en stor forskjell på fire dager etter fødsel, og 18 dager etter fødsel . Jeg så ut som marna, pluss litt til fire dager etter fødsel, å rundt 15 dager etter fødsel som deg. Men kropp burde ikke være så viktig, vi sitter her med flotte barn <3

    35. Jeg har ikke sett andre bilder av kroppen din så det er kanskje litt tynt grunnlag å uttale seg på, men du har en jobb å gjøre for å si det sånn.. Det er er definisjonen på “tynnfeit” og du ser direkte uproporsjonert ut. Mye mulig det er dårlig kameravinkel eller pga. speilet. Men du bør virkelig begynne å trene skikkelg!

    36. Jeg er fullstendig enig med Nevergiveupbyberit. Jeg har sett flere bilder av kroppen din enn disse, Rannveig, du legger de jo velvillig ut til enhver anledning.. Du må seriøst begynne å trene. Du har blant annet alt for tynne lår, og rumpa di kunne vært mye bedre. I tillegg er du, som Berit nevner, tynnfeit. Du har for mye fett til å være så jævla tynn! Skaff deg en PT! God helg!

    37. Var da ingen bragd for fotballfrue se mager ut rett etterpå hun så jo aldri gravid ut.hvis folk så slik ut som gravide hadde ingen sett at noen var gravide. Legen min sa hun hadde aldri sett folk som var så tynne som høygravide så vanlig er det ikke, men nok om det altså ikke vanskelig for henne se så tynn ut hun var jo tynn som gravid og.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg