Blogging fra dødsleiet

Hei igjen alle lesere og followers. Det har desverre blitt en stund siden siste livstegn fra meg, noe jeg bare må beklage på det sterkeste. Det har seg nemlig slik at her i huset har alle som en vært syke  – på tur. Jeg hadde virkelig håpet det ikke skulle komme, men nå er det altså min tur. Formen akkurat nå er mer eller mindre lik en person som ligger for døden. Det tok meg faktisk to timer fra jeg bestemte meg for å blogge, til jeg klarte å finne fram pcn og gjennomføre det.

Formen var ganske elendig i morrest, men etter at jeg brukte tiden mens ungene var i barnehagen, til å sove, bedret den seg betrakelig. Vel, den noenlunde OK’e formen varte ikke særlig lenge. Straks etter de var i seng, var det senga for meg også. Samme med i går, og skal sove så snart jeg klapper igjen pcn etter dette innlegget. Jeg prøver også å holde meg unna smertestillende ettersom det forlenger sykdomsforløpet. Og det kan vi jo ikke ha noe av?! Ikke lov å være syk når man er mamma. 

Vi hadde en fin morsdag på søndag. Fikk fine gaver av min kjære.og dagen ble tilbragt hos søster/tante Astrid i Oslo med god mat osv. Kjempekoselig! Nå håper jeg bare på at jeg snart kan begynne å føle meg som en levende person igjen.Helst i morgen tidlig. Så håper jeg dere alle har hatt det fint! 

Blogges 

58 kommentarer
    1. Smertestillende er til for å dempe symptomer ved sykdom. Bruker man dem etter bruksanvisning og ikke over tid er de kjempebra når man har feber og muskelvondt ved f eks influensa. Kan du henvise til hvem som sier at smertestillende forlenger sykdomsforløpet?

    2. Rannveig, jeg regner med at det er kun en lite gjennomtenkt header, men om du har opplevd sykdom og død så er dette absolutt ikke noe å sammenligne en årlig forkjølelse og influensa med. Ung, dum og uvitende kan heldigvis unnskylde din lite gjennomtenkte sammenligning.

    3. Herregud for noen negative kommentarer da! At dere gidder bruke tiden deres på noe så tragisk..
      God bedring til alle sammen Rannveig! Håper formen er bedre imorgen 🙂 Ha en fortsatt fin uke med din herlige familie 😊

    4. God bedring, Rannveig! Overskriften skremte meg, jeg trodde du var kjempesyk og lå på sykehuset eller noe. :/ Koselig bilde av barna dine. Ønsker deg en fin uke!

    5. Nina: det er faktisk noe i det hun sier. Ved feber og høy temperatur blit bakteriene i kroppen “hemmet” og får ikke til å formere seg i like stor grad. Feber er dermed svært gunstig, og med paracetamol og lignende febernedsettende lar bakteriene få holde på lengre og kroppen bruker lengre tid å bekjempe sykdommen. Basic anatomi.

    6. Du er så patetisk som kommer på en slik overskrift
      Eier du ikke skam i livet? Og kan du ikke kle ordentlig på barna dine når det er vinter!?!

    7. Har sett flere ganger at du har alt for lite klær på barna dine. Dårlig vintertøy og dårlige sko. Kle på barna dine! Utenom det så virker du som en flink og engasjert mor Rannveig:-) Stå på!

    8. Ikke rart dere er mye syke slik ungene går kledd… Den tynne, møkkete anorakken til n burde vært byttet snart med en skikkelig dunboblejakke og antrekket til lillemor taler for seg selv… Du som er fra det kalde nord bør vel kunne noe om vinterpåkleding? Eller, det er er sant. Det er jo nettopp bekledning som ikke er ditt fagfelt..

    9. Nå leste jeg nettopp kommentarene over her, og de er ille altså!
      Sender masse varme til deg Rannveig, må du overse disse kommentarene så godt det går an. Hva går gjennom hodene til folk i det de skriver slike stygge kommentarer?

    10. Overskrifta er et hån til oss som faktisk er alvorlig syke-og er mammaer…. Influensa/ forkjølelsa – ja er plagsomt, men helt normalt og det går over…Tenker at mennesker som beskriver det som å ligge på det siste har møtt utrolig lite motgang i fht helseproblemer.,..

    11. Helt utrolig hvordan du gang på gang klarer å ordlegge deg så utrolig krenkende for så veldig mange. Du må virkelig lære deg å tenke gjennom tekstene dine før du så ukritisk trykker “publiser.”
      Jeg tenker at du har mange lesere- mange lesere i forskjellige livssituasjoner. Og ila min tid som leser har du krenket psykisk syke, de som trenger stønad fra nav, mammaer i joggebukse, de som prøver å bli gravid- og nå, en ren sammenligning mellom å være syk og å ligge på dødsleiet.
      Jeg er sikker på du ikke mener noen så voldsomt vondt, men herlighet så lett det hadde vært å unngå disse lite gjennomtenkte frasene dine!

    12. Jøss, du har god tid på å slette kommentarer som omhandler deg selv tydeligvis :p men når det kommer til hets av andre, da blir de liggende der en ukes tid før du sletter dem :p
      At du sletter alle kommentarer som sier at du ikke må dra inn mannfolk i barna dine sine liv så ofte som du gjør, viser jo bare at du fakrisk gjør det.. Tenk på barna dine, og ikke deg selv hele tiden…

    13. Er ikke ofte jeg kommenterer på blogginnlegg, men jeg må bare si at noen av leserene dine er seriøst de mest fintfølende personene jeg har sett. Makan til hysteri og alvorlighet skal en lete lenge etter.
      Jeg vet ikke om det er dette som er tingen, men unger(eller personer generelt) skal ikke ha på seg jakke i bilen, om det var dit de skulle, da det kan gi store indre skader om en evt biluykke skulle inntreffe (demping av sikkerhetssele). Og ja, smertestillende og febernedsettende gir lengre sykdomsforløp da de demper lymfocyttfunksjon også. Tar sjelden sånne piller.
      Hilsen en som har tatt utdannelse innen blant annet immunsystemet, og ikke er slem mot andre over internett fordi jeg har en dårlig dag.

    14. Altså, det er faktisk ikke lov å bli krenket hele tiden. Da blir det krig i verden. Kan dere ikke la være? Typisk nordmenn å bli så lett krenket, og spesielt på andres vegne! Merkelig. Det går an å tenke: “jaja, hun mente sikkert ikke å såre mine følelser”, og dermed ikke henge seg opp i ALT andre mennesker sier.

    15. Snakk om å skaffe seg oppmerksomhet ved å skrive at sykdomem forlenges med smertestillende! Jeg hadde egentlig bestemte meg for bare å være leser her inne, men det er tok kaka.

    16. JEG RIVER MEG I HÅRET AV KOMMENTARENE OVER. Er det mulig å bli truffet av ALT Rannveig sier og gjør (og sikkert alt annet i hele verden). HVORDAN KAN DERE MENNESKER GÅ UT??! Siden dere rett og slett blir forvandlet til onde demoner av ALT? Dere må seriøst se til å logge av internett. Putt persiennene foran vinduene, blokker døra – si opp telefon og internett. Never go out again. Kanskje dere holder kjeft da.. kanskje dere føler dere mindre plaget av omverdenen? Sånne som dere får meg til å ville legge med ned på bakken å grine. Men det gidder jeg virkelig ikke.

    17. Hvorfor gidder dere å kommentere negativt? R gidder ikke å bry seg om kritikken ! Det ser ut til at ungene er på vei til bilen og er derfor ikke for lite kledd, så sant det er ull. Folk må jo ha litt humor da, R er mannesjuk=på dødsleie. Trodde hun hadde tenkt å legge ned bloggen jeg da 😜

    18. Dette var en festlig tråd! First things first – god bedring, Rannveig! Influensa er noe dritt. Så var det det der med smertestillende. Det er en ting de ikke gjør, og det er å forkorte sykdomsforløpet. De bare demper symptomene, men det kan jo være verdifult nok for en som trenger å være litt pigg med to små? Og de forlenger det heller ikke! Så bare ta både paracet og ibux med god samvittighet!
      Marianne – vet ikke hva slags “utdanning” du har innen immunologi, men tipper at det er et helgekurs i noe alternativt noe? Hverken paracet eller ibux demper lymfocyttfunksjonen. Paracet virker på hjernen, hvor smerte registreres og kroppstemperaturen styres. Ibux hemmer et enzym som heter cox-kinase som deltar i kroppens betennelsesrespons.
      Hilsen legestudent

    19. Ha en fin dag 🙂
      Gå gjerne inn på bloggen, å Facebook siden vår og trykk liker og del, vis du er i mot mobbing 🙂
      da vi kan nå ut til flere, og det vil gjøre oss veldig takknemlig.
      Takk

    20. Vel.. På sykepleiestudiet lærte vi også at paracetamol forlenger sykdomsforløpet (lærte det forøvrig fra en turnuslege……..). Så da får man velge da, være syk lenge eller ha det litt vondt og fælt de dagene det står på..
      Sykepleiestudent

    21. Jeg forstår forsåvidt at unger blir skitne når de leker. Barn skal få være barn og alt der der, men Rannveig; dette er kun ment som et godt råd. Har du ikke en ren jakke du kan ha på guttungen når dere skal på søndagsbesøk? Du sto frem på tv2 om hvor viktig det var med merkeklær, vet ikke om Reima regnes som merke. Men om jeg var deg ville jeg heller prioritert to jakker fremfor en som skal brukes to år til både lek og til fint. Har du råd til reimajakke annet hvert år, har du råd til minst fire rene jakker hos H&M i samme periode.

    22. Til legestudenten
      Tror du misforsto det jeg skrev.. jeg gidder som regel ikke å svare arrogante leger/turnusleger/studenter men jeg skal gjøre det denne gangen. Når en infeksjon oppstår så øker antall lymfocytter, capiche? Forhøyet monocytter og lymfocytter er blant annet et tegn på infeksjon. Nok om det. Når smertestillende demper reaksjonen (hemmer prostaglandin E2, cytokiner etc etc) stopper produksjon av hvite blodlegemer opp, og bakterieantallet øker fortere enn produksjonen av hvite blodlegemer når du slutter med smertestillende. Da vil lymfocyttproduksjonen være dempet i begynnelsen.. Tú comprende? Legger ved en pdf fil som kanskje kan være til hjelp om du ikke forstår. Takk for meg..
      http://www.jimmunol.org/content/188/1/21.full.pdf&ved=0CCEQFjAC&usg=AFQjCNGL48sCeGhYV7hkW5zz5lENjtEo_Q

    23. Blir helt oppgitt over kommentarene her.
      Ja, for det var sikkert bitende kaldt denne dagen hvor ungene går til og fra. Lurer på om dere hadde sagt det samme om hun hadde aaaalt for mye klær på ungene for det er jo heller ikke bra!! Bare å google så finner dere fakta om det også!! 👹
      Stå på Rannveig, litt møkk og lort er bedre enn et reint helvete!! :))

    24. Og helt riktig det du sier ang. Bruk av smertestillende/febernedsettende , ikke stopp feberen, det er kroppens egen forsvarstropp som jobber!
      Er feberen skyhøy, så klart da demper man den med smertestillende/febernedsettende :))

    25. Og helt riktig det du sier ang. Bruk av smertestillende, ikke stopp feberen, det er kroppens egen forsvarstropp som jobber!
      Er feberen skyhøy, så klart da demper man den med smertestillende :))

    26. Til dere som skriver at Rannveig skriver krenkende…
      VET DERE AT DET ER DERE SOM BESTEMMER OM DET ER KRENKENDE ELLER IKKE DET HUN SKRIVER? DET ER DERE SOM LAR DERE KRENKE!
      Hva er vitsen? Hvordan skader det deg at Rannveig synes det er forferdelig å være syk med to barn. Kanskje overskriften var ment humoristisk, kanskje hun ikke tenkte så mye over der fordi… DET ER IKKE NOE ILLE OVERSKRIFT!
      Og det bildet… dere vet jo ingenting om hvordan bakgrunnen var for det! Kanskje det var varmegrader? Og de som sier at Ns jakke er skitten, så kalles det DÅRLIG FOLKESKIKK å si noe sånt, altså. Å dere skal være bedrevitere?
      Er det dere, lesernes, ansvar å lære Rannveig at det finnes verre ting her i verden enn å ha influensa?
      NEI.

    27. Hvordan er det I møbelbutikken. januarsalget nærmer seg vel slutten, så det er kanskje litt roligere for deg nå? Det må være slitsomt å ha så mye sykdom I huset når du er alene med barna 24/7, aldri har avlastning og har 3 jobber. Jeg synes du er skikkelig tøff som får det til å gå rundt.

    28. Hei igjen, Marianne, du har rett i at kommentaren min over var arrogant, det beklager jeg. Artikkelen du viser til, omtaler prostaglandiners rolle ved kroniske betennelser og kreft. Det et noe ganske annet ennen kortvarig influensa. Som forøvrig forårsakes av virus, ikke bakterier.
      selv om det skulle være slik at sykdomsforløpet ble forlenget en halv dag, ved bruk av febernedsettende, så må man vurdere det opp mot nytteverdien ved bruk.
      Å fortelle en alenemamma med to små at hun må gå med feber synes jeg er uetisk. Og særlig når man begrunner det med en tvilsom, helsefaglig utdanning.

    29. Alene 24/7 er vel litt i overkant overdrivelse. Leser du ikke bloggen?? Hun Har mer barnefri enn andre jeg kjenner med små barn. Jeg er enig i at hun bør spandere en ny jakke til N, men jeg vil anta at barnehagen sier ifra hvis det er noe galt. Snuppa var supersøt 😍

    30. Rannveig jobber ikke, hu mista jo den jobben. Katten slapp hu ut som bare 10 uker stakkars og ikke regn med at hu klarer å kle på barna når hu ikke engang klarer å kle på seg selv😀 og ny samboer igjen. Og vi vet jo alle hva slags gutter som velger en alenemor med to unger med to forskjellige, bare 23 år, ingen jobb, ingen utdannelse, eier ikke hus, stiller opp på nakenbilder og reklamer. Er vel snart slutt tenker jeg. Kanskje på tide å roe ned mannfolkjaget og ta deg av ungene? Ikke noe bra forbilde for ungene dine å møte mammas nye kjærester hele tiden. Tenk hvor mange du rekker over innen du er 40. Ikke bra.

    31. Seriøst er katten død? Det er jo ille. Hva lærer man ungene sine om dyr da? De er ikke noe leketøy😤 det er jo R det er synd på som ikke har noe av de tingene du beskriver, ikke vårt problem. Når det gjelder nakenbilder osv så er hun ikke den eneste av unge mødre som holder på sånn, lurer på om det er normalen blant ungdom.

    32. hva mener du med at hun mistet jobben? Rannveig har jo hardnakket påstått at hun har tre jobber selv om det til tider kan se ut som at hun i hvertfall ikke har noen av dem i barehagens åpningstid.

    33. Tre jobber. Ja E og N det blir 2 jobber og bloggen 3😃 slitsomt å være alenemor med tre jobber assa😀

    34. Hmm, det er vel ikke noen av de son leser bloggen som vet så mye, det er jo veldig overfladisk det som står i bloggen . Omtrent ingen info om livet hennes. Men det er bra hun ikke utleverer ungene sine som mammatilmichelle og R er ikke like barnslig som Anna. Mer umoden og slitsom dame skal du leite etter.

    35. Synes det blir litt rart at hun kaller bloggen for en av jobbene ettersom hun blogger maks 2 ganger i uken. Er vel mer på hobbynivå. Eneste grunnen til at jeg leser bloggen hennes er pga. kommentarene hun får. Det er god underholdning og det er leserne som legger igjen en kommentar som får bloggen hennes til å gå rundt. Ellers er bloggen bare søppel.

    36. Blir overgitt over alle disse kommentarene. Tydelig at dere ikke har barn selv. Skaff dere et eget liv og slutt å rakk ned på andre, misunnelse tar frem det styggeste i folk. Stå på videre, syns du er kjempe flink Rannveig 😊👍

    37. Gud som folk reagerer. Er faktisk underholdende å lese kommentarene. Er enig i at overskriften var drøy, men når det er sagt, så provoserer Rannveig med vilje for å få lesere. Ser ut til at mange glemmer det, og tar ting litt for seriøst.

    38. Helt sjokkert over kommentarene. Ikke vanskelig å se at hun går til og fra.skjerp dere. Før politiet plutselig dukker opp på dør. Hun har alle I adressene deres og står fritt for å sende inn dere som driver med ærekrenkelse på høyt nivå her. Er bare helt målløs over hva voksne kan ha ut av kjeften sin.

    39. Er dette kødd eller er folk seriøse med kommentarene sine her inne? Bloggen din virker mer og mer som et forum der alle med dårlig selvtillit kan komme og skrive akkurat det de vil til deg. Hva faen feiler det folk? Åssen mennesker er dere??
      Hvor er katten? hva skjedde med katten? døde katten? Ungene drepte katten! ..Det eneste som mangler er vel at folk snart skal spørre om du SPISTE katten!! Hva faen har det med folk å gjøre om hvor den katten er? Enten så kan det være den faktisk er hjemme hos henne eller så har hun sluppet ut katten for tidlig og den kanskje har stukket av.. Eller kanskje det rett og slett ble for mye ansvar for henne med en katt i huset?! Hvorfor må dere dytte nesa opp i alt mulig?
      Nakenbilder osv. Ja, og hva så? Hva med Linni Meister som er mye eldre enn Rannveig til og med? Linni har faktisk ikke en sånn stemme når hun er “alene”, hun gjør seg faktisk til og det her VET jeg! Rannveig er vertfall seg selv og har ingen behov for å ape seg selv på den måten!
      Ny kjøreste! Wtf? Hvem er dere til å komme her og åpne kjeften deres om hvem hun skal la ungene omgås med og ikke? Hva vet dere om hvem den fyren er og hvorfor skal hun ikke ha kjæreste, hva er galt i det?

    40. Dere som er så negative er bare sjalu på Rannveig og hennes liv. Nydelige barn har du iallfall. Det kan ingen si noe på.

    41. Er folk seriøse…? Har folk virkelig så ufattelig kjedelige liv at det å sitte og kommentere Rannveigs kommentarfelt er det dere bruker dagene på? Å grave etter mest mulig negativt, rundt absolutt alle aspekter i livet hennes? Helt alvorlig talt, det er ikke rart det er hverken krig eller mobbing i verden. Jeg blir seriøst lei meg av tanken på å sette barn ut i denne verden. Mennesker er jammen meg verste slag.

    42. Signerer innspillet fra legestudenten lengre opp her. Og til deg som svarte Nina her oppe, dette er ikke “basic anatomi”, dette er immunologi/pattologi.. I prinsippet er fins det sannsyligvis støtte for at ibux/paracetamol kunne ha forlenget sykdomsforløpet, men dette er lang fra målbart, og det finnes ingen vitenskapelig støtte/eller funn for at man kan si det. Om man søker opp forksning (snakker ikke om google eller forskning.no, men ordentlige databaser) finner man ingen forskning som viser at ibux/paracetamol forlenger sykdomsforløpet, heller ikke forkorter. Og til som sier du har studert sykepleie, du burde da vite at man børe være litt mer kritisk til kildene dine, når du oppgir at du har blitt fortalt det av en overlege.. At du har hørt det av en enste overlege er ikke det en verdifull kilde i det heletatt. Huffameg..

    43. Det er ikke engang noe gøy å skrive fine kommentarer til deg når de bare drukner i de stygge uansett!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg