Uke 23 – Tanker om å føde alene

God “morgen”! Da var Nathaniel levert i barnehagen, og vi har for fullt startet hverdagen igjen. Han synes det var veldig gøy å se vennene sine i barnehagen igjen, og Emma var veldig glad for å se meg igjen etter å ha vært på pappahelg siden torsdag.  

Nå nettop leste jeg at Ahus, sykehuset hvor jeg fikk Emma og også har fått fødeplass til lille snuppa i magen, har sluttet med lystgass. Hjelp! Jeg, som har født to ganger før, får plutselig fødselsangst, noe jeg aldri hadde trodd, haha. 

Ikke bare skal jeg føde helt alene (alene:uten barnets far) men jammen meg skal jeg gå gjennom en naturlig fødsel uten lystgass eller noen som helst slags smertelindring. For, epidural, det nekter jeg å ta. Vil så langt jeg kan det, ha en naturlig fødsel, men lystgass hadde jo vært kjekt å ha. Jeg husker under fødselen med Emma, som også var naturlig, hvor mye jeg satte pris på lystgassen og ble helt desperat etter å få tak i den under riene når fødselen begynte å bli skikkelig vond. 

Jeg gruer meg litt til å ikke ha noen å skvise handen til når jeg føler jeg holder på å dø under riene, eller å ha noen å dele gleden over den lille prinsessa når hun endelig er ute. Jeg vet av egen erfaring hvor ufattelig stort øyeblikket når de blir født er, og jeg skal være alene når dette skjer, eventuelt ha med meg søsteren min og/eller en venninne, evt. mamma om hun mot formodning skulle rekke fødselen, noe jeg tviler på siden Emmas fødsel tok knapt 5 timer. 

Her er min lillestore gravidmage, og snart starter jeg på min graviditetsuke 24. Navlen har poppet ut, og Nathaniel bemerker dette veldig ofte ved å si at han har mye større navle enn meg, haha! 

Navlepiercinghullet mitt, som er det eneste strekkmerket mitt, har også blomstret opp igjen. Håper og tror at det blir det eneste, også dette svangerskapet. Men, om det mot formodning skulle komme strekkmerker, er det heller ikke verdens undergang selv om det naturligvis ikke er ønskelig. 

Nå skal jeg bruke tiden før jeg skal hente ungene i 3 tiden, på å gå gjennom bloggmailen min, som har fått ligge litt de siste ukene. Men, nå er ferien slutt og det gjelder også for bloggen min! 

Blogges

 

22 kommentarer
    1. Hvilken mann er det som ikke vil stille opp om han skulle gjøre en kvinne gravid? Er det ikke jævlig surt å vite at han ikke vil stille opp i det hele tatt, eller kommer han til å gjøre det? Har dere ikke en gang vært kjærester?..
      Kommenterer aldri, men dette er noe jeg virkelig undres på.

    2. Ullevåll har heller ikke lystgass, men de hadde elektroder som du satt neders på ryggen og apm masserte deg med støt gjennom det hele. Du styrer styrke. Den hjalp tusen ganger mer enn lystgassen gjorde første gang. Klarte meg gjennom 13 timer med kun det som smertelindring! Det klarte jeg ikke med lystgass.

    3. Hei Rannveig!
      Skulle bare innom for å beklage meg for at jeg har skrevet stygge kommentarer her tidligere. Ikke så ofte, men jeg har vært med på å skape negativitet før på bloggen din med spydige kommentarer. Jeg har fått utrolig mye respekt for deg, fordi jeg ser du mestrer ting, alene. Du er en skikkelig god mor for dine barn, og du blir å klare dette med ditt tredje barn også. Du har bevist Norge at du mestrer dette! Og jeg er så utrolig stolt, uansett om jeg ikke likte deg før. Men skal man være voksen å tenke realistisk, så handler ikke alt om at du har stilt deg i undertøy på en fotoshoot. Jeg ser opp til deg når det kommer til morsrollen. Jeg ser opp til deg når det kommer til hvordan du takler dritt. Du klarer å stå på uansett hvordan hverdagen din er. Hektisk. To barn. Gravid. Forumer med drittslengning. Mennesker som snakker. Dømmer. Blogg. Du har god grunn til å være stolt av deg selv, Rannveig. Jeg har innsett det nå. Så jeg beklager min oppførsel tidligere.
      Jeg ønsker deg masse lykke til med babyen! Du er utrolig vakker, og har vært så heldig med kroppen din etter begge graviditetene! Ønsker deg og ungene alt godt! 🙂

    4. off var det ikke flaut å se deg selv hvor fjern og utrykkene.. du hadde når du var med T på tur ?? Du ligner veldig på Gunilla i housewife i yngre versjon…. =)

    5. Kan ikke si jeg syntes synd på deg som MÅ føde alene. Hadde du hatt litt mellom øra, så hadde du ikke blitt gravid for 3. gang. Er jo greit å ta en risikoanalyse før en legger seg ned å sprer beina.

    6. De har ikke sluttet med lystgass. Ventilaskonen deres var for dprlig og den skal ordnes. Deretter får de lystgass tilbake. Sannsynligvis har de fått det tilbake til desember når du skal føde ☺

    7. Fine magen! <3 Har selv termin i januar, er spennende å følge deg! Gleder meg til jeg får mer synlig mage 🙂

    8. Masse lykke til. Det du gjør er stort:-)
      Du som har hatt barnefarene tilstede under de andre fødslene vil nok kjenne på det anderledes , men jeg fødte uten barnefaren til stede noe som vi ble enige om. Da jeg hadde min mor og min bestevenninne med, å det var fantastiskt. At jeg fikk dele dette med to av de som var aller viktigst for meg var det som betydde noe, de har kjent meg hele livet, gått hele svangerskapet med meg, jeg kunne føle meg helt komfortabel meg. Så hvis du har noen som står deg like nær som min bestevenninne gjør så tror jeg du vil se at det er minst like fantastiskt å dele dette med henne 🙂

    9. Signerer deg på å ikke ta epidural altså! Noe sprøyte stikker de søren ikke inn i ryggen på meg!
      Be om varmepose, det fikk jeg på første mann og det lindrer det også ! 🙂
      Herreguud, jeg har 13 dager igjen til termin idag! *dåne*

    10. Må du blottlegge deg bare for og ta bilde av magen?? Svaret er ganske enkelt, NEI DET TRENGER DU IKKE! Andre klarer fint og kle på seg, men du må bare hive av deg klærne… Men skjønner at det kan være like enkelt som og spre beina…

    11. En fødsel er ikke naturlig hvis du bruker lystgass! En naturlig fødsel er når du ikke bruker noe slags hjelpemidler som lystgass eller smertelindring.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg