Første svangerskapskontroll hos jordmor

Da jeg våknet i dag, våknet jeg til et aldri så lite “ÅÅÅHneeeeii?!?!??!”  Spontant bestemte jeg meg nemlig for å tone(heldigvis bare tone..) håret mitt i går kveld. Og ettersom Emma våknet midt i fargeprosessen, ble jeg sittende noe lengre med fargen i håret mens jeg holdt på å legge henne igjen. Kanskje noe lengre enn jeg egentlig hadde trodd. For, da jeg våknet i dag, var det ikke brunt, men nærmere SVART som møtte meg i speilet. 

Først, så trodde jeg at jeg skulle gråte. Men, vant til å gjøre det beste ut av situasjoner som jeg er, fant jeg ut at det kanskje kan bli fint likevel. Tross alt skal jo denne bare vare en liten stund. Så, egentlig overhodet ingen krise, og nå tenker jeg ikke på det engang. Satanisthår får duge en periode. 

Da vi gikk ut døra, fant jeg en hentelapp i postkassa vår. Hurra! Pakker liker vi alltid. Viste seg å være det nydelige babynestet og smokkesnoren som en kjempesøt jente har laget selv til lille S i magen. Dette skal jeg vise dere senere i dag, tenkte jeg. Utrolig nydelig!

Med ungene vel levert i barnehagen, og svangerskapskontroll hos jordmor jeg måtte rekke, fant plutselig sentrallåssystemet i bilen min ut at ; “Nei, la oss streike!!” Med et hode som ikke helt henger med enkelte morgener, klarte jeg jo selvfølgelig ikke å innse at det jo bare er å låse opp bilen manuelt med nøkkelen. Hahahaha… herregud. Så jeg fikk nærmest panikk for å ikke rekke timen, og måtte løpe inn i barnehagen for å spørre om noen kunne hjelpe meg. Det var da en av de ansatte foreslo at jeg skulle prøve nøkklen. Dere kan tro jeg følte meg smart. Ikke mitt stolteste øyeblikk….  haha. 

På helsestasjonen, som jeg akkurat ikke rakk med 5 minutter, møtte jeg verdens snilleste jordmor, som jeg skal gå til resten av svangerskapet ettersom jeg er frisk og rask og ikke trenger å dra til lege. Man kan møte mye forskjellig i svangerskapsomsorgen (og overalt ellers), men henne var jeg virkelig knallfornøyd med.  Kjempehyggelig, rolig og imøtekommende. 

Det beste av alt er jo at hun også jobber på Tun A, på Ahus, hvor jeg fikk Emma og også skal føde denne gangen. Tun A er for gravide som har hatt et komplikasjonsfritt svangeskap, og som skal ha naturlig fødsel. Og etter i dag kjenner jeg faktisk at jeg gleder meg enda mer til fødselen. Hvis hun er på jobb og ledig når jeg skal føde, så får jeg jo kanskje henne som jordmor til fødselen om jeg er heldig.  Om ikke det skulle være tilfelle, så håper jeg den fantastiske jordmoren jeg hadde under fødselen med Emma er der. Det er utrolig viktig at man har en god kommunikasjon og kjemi med jordmoren man skal ha under fødselen. 

Vi snakket mye om vannfødsel, ettersom det er noe jeg ville ha med Emma, men ikke kunne pga. avføring i fostervannet. Så, om alt ligger til rette for det nå slik det med all sannsynlighet gjør, så skal jeg ha en helt naturlig fødsel, vannfødsel, og mulig bruke akupunktur som smertelindring siden venninnen min som skal være med er utdannet sykepleier og under utdanning som akupunktør. Ellers så håper jeg jo at Ahus har fått lystgassen opp å gå igjen til Desember, jordmoren min  mente at det helt sikkert kom til å være på plass til da. 

Desember høres så fjernt ut, men det er virkelig under fire måneder til jeg skal få møte min vakre lille datter inni magen. Uke 25 imorgen

7 kommentarer
    1. Jeg synes det er så stas at du skal bli mor igjen, Rannveig! Ingenting er bedre enn å høre at alt står bra til med både mor og barn 🙂 Jeg har fått inntrykk av at du er en god mor, så jeg vet med sikkerhet at du kommer til å klare hverdagen helt fint med enda et barn!
      Masse lykke til, du har fremtiden i dine hender 🙂 Ha en fortsatt fin onsdag!

    2. Hvorfor står det ikke på helsekortet ditt at dette i utgangspunktet var en tvilling,og at du aborterte den andre….? Merkelig at den opplysningen mangler….!

    3. Et lite tips … Ikke legg ut bilde av helsekortet på nett så hele verden kan lese det. Lite gjennomtenkt ihvertfall, når du for 2 uker siden hadde gått opp 2 kg totalt ….har du lagt på deg 4 kg på disse to ukene?
      Hvis du skal holde lesere for narr eller pynte på sannheten bør du holde faktaopplysninger som helsekortet for deg selv.
      Ellers ønsker jeg lykke til ! Skån deg selv og hold opplysn tilbake.

    4. Hei 🙂 Tenkte å sende deg mail, men spør like godt her, selv om det kanskje blir litt dumt for dette innlegget har ikke noe med det å gjøre. Men jeg prøver, og håper selvfølgelig på svar! Jeg googlet fargelinser som kan virke til brune øyne, og da kom bloggen din opp så jeg leste innlegget med de forskjellige linsene du hadde lagt ut bilder av. Jeg har brune øyne selv, og hater det.. Synes ikke det kler ansiktet mitt i det heletatt, og har prøvd mange forskjellige blå linser, men blir aldri noe resultat fordi jeg har alt for mørke øyne.. Så derfor lurte jeg på om du hadde noen flere sider der du har bestilt linser? Og om du husker hvor du kjøpte de lyseblå linsene du hadde på bildet?
      PS: Veldig fin blogg! Takk på forhånd 🙂

    5. Veronika: hvis du leser nøye, så ser du at Rannveig veide 55 kg før fødselen, 56 kg i uke 15 og 62 kg i uke 25. Dvs har hun lagt på seg 7 kg hittil i svangerskapet.Dersom vi tar Ragnhilds høyde og vekt (og dermed BMI) med i regnestykke er ANTATT total vektøkning for henne mellom 10 og 16 kg gjennom svangerskapet. “Textbook” gjennomsnitt er 12,5 kg. Så er det jo slik at noen legger på seg mer og noen mindre enn “textbook forventet”.
      Ellers:
      Rannveig: jeg ble skikkelig babysyk av de klærne… og så fint du har funnet en jordmor du koser deg med!
      Klem fra meg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg