Kjeks til frokost, sjokolade til lunch

Okei, jeg må vel bare legge meg flat etter alle kommentarene på forrige innlegg. Jeg innser nå at vi må slutte å spise Tom og Jerrykjeks til alle døgnets måltider, alle dager i uka. Det er bare det at det frister så vanvittig å spise dette til alle måltider.

Jeg skal slutte å sende de i barnehagen med matboksen full av sjokolade og kjeks, og jeg skal slutte å servere de Creme Brulee til frokost. Det er greit. Dere har rett. Beklager for at jeg feiter opp ungene mine med vilje! Det er bare det at jeg synes det er så utrolig GØY!

Heldigvis har jeg innplottet en god dose selvironi i mitt hode, så jeg klarer å le både av meg selv, og ikke minst andre, når de oppfører seg som idioter. Ja, jeg sikter til alle dere komplette tullinger av noen hyklere som kaller meg en dårlig mor fordi jeg tar med en pakke Tom og Jerrykjeks en fin lørdag på stranden. Sammen med frukt, grillmat og vann. Ja, jeg er nok en fryktelig dårlig mor som gjør noe så grusomt for barna mine. Og det må nok omtrent resten av Norges befolkning også være, skal man tro dere dobbeltmoralske hyklere. 

Jeg vil heller påstå at en god balanse er en fin ting. Jeg gir barna mine gode middager, og jevnt over spiser vi sunt. Jeg tillater likevel meg selv å være en så fryktelig dårlig mor en sjelden gang i blandt (helger) at jeg gir de noe med sukker i. Huff a meg. Det er sikkert synd i de.

Faktisk, så tror jeg de er ganske så tilfredse og lykkelige til tross for at jeg er så forferdelig og utsetter de for litt godt, gammeldags sukker av og til.. De får alt de trenger, i form av omsorg, kjærlighet og alt de måtte trenge. Da vi skulle legge oss i dag, lå vi alle i Emma’s seng og leste og sang, og da vi skulle si god natt lå begge på hver sin side av meg og strøyk meg i håret. Jeg innbiller meg at jeg hvertfall har gjort NOE rett, selv om jeg selvfølgelig har faila big time med å gi de kjærlighet på pinne til frokost, lunch, middag og kvelds. Shame on me!

 Image and video hosting by TinyPic

Emma’n min på stranda i dag – en gullegod, vakker og hundre prosent perfekt liten jente for sin egen alder! Og hun liker grønnsaker like godt som Tom og Jerry Kjeks 🙂 

 

Ha en fin kveld videre alle nettmobbere. Håper dere føler dere bedre etter å ha slengt litt dritt fra dere, anonymt bak en skjerm. Og at dere føler dere helt fantastisk stolte når det dukker opp brev fra Onkel Politi i postkassen deres. Det er virkelig mye dere kan si før jeg gidder å bry meg om dere og de miserable livene dere uten noen slags tvil i hele verden må leve, men barna mine skal dere virkelig holde dritten deres LANGT unna.  Og det har jeg absolutt tenkt å statuere et eksempel for. 

32 kommentarer
    1. Jeg kan ikke fatte og forstå hvordan mennesker kan være så onde, det er HELT ubegripelig, og også den største grunnen til at jeg sluttet å blogge. Jeg vil, og klarer ikke å utsette barnet mitt for sånt…
      Og over til kostholdet; etter 16 år som spiseforstyrret, er jeg levende opptatt av en ting: vår familie skal alltid spise sunt. Vi skal være sunne. Fra innerst til ytterst, uten noen utskeielser. Det høres litt strengt ut, eller? Det er det overhodet ikke. Min definisjon av å være sunn, er nettopp det du nevner; balanse. Vi spiser potetgull, sjokolade, ostepop og bestiller mat fra Burger King. Vi drikker brus, bestiller en pizza og lager vafler fra tid til annen. Samtidig har vi en fin grunnmur bestående av kjøtt, fisk, fugl, grønt og frukt. Vi er SUNNE. Faktisk selve definisjonen av sunn, spør du meg! Og det er akkurat det dere ser ut til å være også. Balanse, balanse, balanse. Blir en fantastisk eller for opptatt av kosthold, går det over til å bli direkte usunt – og det i langt verre retning enn en burger og Tom & Jerrykjeks en gang i uka.
      (Det er vel unødvendig å nevne at vi er ute stort sett hele dagen og alltid i mye aktivitet, som selvfølgelig også er kjempeviktig for både store og små. Sunn, sunnere, sunnest – VI!)

    2. Min sønn får blåbær, agurk og paprika når han skal kose seg på lørdager. 3 år gammel, og ber ikke om slikkerier. Synes det blir nok av slik når vi er på besøk, i bursdager og julefeiring. Da serveres det jo alltid søtt. Tenker man på hvor mange utskeielser det er i året, så blir fort de turene på burger king og lørdagsostepopen vesentlige utskeielser, og kostholdet kan ikke lenger karakteriseres som sunt, lizbeth!
      Bra barna liker grønnsaker, og da er det bare å fortsette å gi dem det istedenfor alt annet, som de uansett får MER enn nok av!

    3. Det er jo akkurat det det er! Etter min mening, er det langt mer usunt å hele tiden ha den “åneeeii, det der er ikke bra, uff, nei, sukker er ikke bra, nei, sjokolade kan vi ikke ha…”-holdningen, enn å faktisk ha et avslappet forhold til det. Jeg er langt mer redd for at min datter skal utvikle spiseforstyrrelser på grunn av alt snakket om nei-mat, ikke lov-mat, dette blir du feit av-mat og i det hele tatt det å sette begrensninger og regler når det kommer til mat. Jenta mi, som nå er 2 år gammel, vet ikke at sjokolade er noe man bare burde spise av og til. Hun vet heller ikke at grønnsaker er viktig, og at man bør spise mye av det hver dag. Det er jo slik det er i praksis; lite godis, mye av det enhver vil kalle sunt. Men ingenting er ulovlig, farlig, nei eller noe mer pes over det enn noe annet.
      Det er en skummel vei dette her, når det kommer til det å skulle være så sunn. Det å være for opphengt i at usunn mat er dårlig og “farlig”, er langt farligere enn å gi barna et avslappet forhold til det.
      Hilsen mammaen til jenta som LETT velger paprika og løk fremfor en sjokoladeknekk, og som etter å ha fått smakt på brus sier “Neeeii, ej vil ha vann” 😉

    4. Hei Rannveig! Har lest bloggen din i flere år, men aldri kommentert før:
      Jeg ser både på bloggen og på instagram at du får en del “hat” som det blir kalt. Men det er også personer som bare kommer med sine meninger og utsagn. Jeg syns ikke du burde ta deg så nær av og med en gang på i forsvarsposisjon, du virker så aggressiv da…
      Også virker det som om du bryr deg mer om de få som kommenterer stygt, enn de som kommer med fine kommentarer og støtter deg.
      Jeg syns du virker som en fantastisk god og flink mamma, og hvem som er fedrene til barna dine raker absolutt ingen andre enn deg, fedrene og barna!
      Bare pass på så bloggen din ikke blir tatt over av “hatere” og kun omhandler dem… Er mye kosligere å lese om familien din enn om alle de som skriver dritt til deg 🙂
      Nå håper jeg at du tar dette konstruktivt og ikke som “hat”, for det er det så absolutt ikke!
      Stå på og lykke til som tre-barns alenemor, du er knalltøff!

    5. Ok – jeg er ikke, og kommer aldri til å bli din største fan, Rannveig – til det har du tatt litt for mange dårlige valg etter min mening. MEN – å kritisere deg for å la ungene få litt kjeks på stranda en lørdag? Ærlig talt. Rekk opp hånda, de av dere som aldri har gitt barna deres en is eller en brus på en varm dag? Det var det jeg tenkte. Ungene til Rannveig ser helt normale ut for sin alder. Faktisk er det sunt for barn i barnehagealder å ha littegranne å gå på – da blir de ikke så avkrefta etter en heftig runde med omgangssjuke eller influensa. Tro meg, jeg har et undervektig barn som aldri legger på seg uansett hvor mye han spiser. Når han blir syk, ser han ut som en Belsen-fange etterpå. Ikke veldig pent!
      Nei, kos dere på stranda – og la ungene kose seg med noe godt i ny og ne. Hysteri er langt farligere for barn enn litt sukker i ny og ne!

    6. Så jævla bra at jenta di velger det da, Lizbeth! Mange barn velger faktisk det sunne alternativet. Men hvorfor skal du på død og liv gi barnet det som er usunt da, når du vet at barnet liker paprika etc bedre?
      Husk på at barn skal ha et særdeles mindre kaloriinntak enn de voksne. Når man da gir to barn en pk med Tom & jerry-kjeks på deling, eller setter frem en stor skål ostepop midt på bordet, sier det seg selv at det blir alt for mye. For ikke å snakke om å dra de med på McDonald’s og BK!!! Definisjonen av å kose seg trenger ikke nødvendigvis være å spise godteri og spise fet junkfood.

    7. Kommer heller aldri til og bli din største fan, men nu må æ nesten flir. Sæll etter d innlegge her så komentere folk at koffer ikke gi di paprika osv om di like d like godt?! Hahah, herregud. Ungan har ikke ont av litt godt av og til, hennes unga e ingen unntak der. Og sæll om di får en pakke på deling, vil d ikke si di spis en hel pakke. Heller e d ikke så mye i en sånn pakke. D her e lattelig folkens, pass på doc sjøl istede.A

    8. Bekymret for barnas helse fordi de får kjeks på stranden??? Er dere hele forbanna psykopat… Kjenner jeg koker! Unger får jo ikke lov til en dritt lenger, de vokser opp som usikre og erfaringstomme pga nettopp foreldre skal vegre barna mot alt mulig! Ungene mine får sunt vanlig kosthold i ukedagene og så koser vi skikkelig i helgene!! Ja jeg er forferdelig mor!! Å for dere som er så bekymret for helsen til barna hennes, kan dere ikke utdype hvorfor? Syns de ser helt fantastisk opplagt å friske ut jeg, eller har dere kanskje noen spesiell utdanning som gjør at dere kan se noe vi andre ikke kan? Stå på rannveig

    9. Selvfølgelig skal ungene få kose seg med noe som inneholder sukker en gang iblant! Hva feiler det folk?
      Jeg er selv gravid og gleder meg allerede til å innføre kosen med lørdagsgodt på lørdagskvelden. Betyr ikke at man gir ungene godteri o.l hele tiden, hver dag – bare fordi man gir for å kose seg litt ekstra iblant….

    10. Jeg lurer også på – dere “voksne” mennesker som kommenterer her – fikk dere aldri godteri eller lignende da dere var barn? Tilbød moren deres dere aldri en kjeks, eller en is på en varm sommerdag?
      Jeg er vokst opp i en familie hvor vi får lov til å kose oss, og dette skal jeg føre videre til mitt barn. Vi er en frisk og aktiv familie – uten noen former for sykdommer. Eldste i familien er nå blitt 95.
      Oiii som vi tar skade av å kose oss litt iblant 😉

    11. Steng kommentar feltet, da vel? Er mange bloggere som har gjort det i lang tid, Anna Rasmussen og Sophie Elise er to av dem…Nå er det topp bloggere med over 60.000 lesere da, så de kan jo gjøre det uten å tape penger. Det blir altfor mye fokus på negativitet, det virker som om du neste liker å skrive tilbakemeldinger med eder og galle? Jeg skjønner at du tar imot mye dritt, og INGEN har rett til å snakke dritt om barna…men du burde heller skrive litt mer positive innlegg når noe ER positivt!

    12. Nå var det ikke kjeks på strandtur som var poenget her!! Selvfølgelig skal man kose seg iblant, det var ikke det. Men hvor går grensen for å si ifra hvis foreldre gir barna for mye søppelmat og de legger på seg mye? La oss si i ekstreme tilfeller for at dere skal forstå poenget; i tv-program der barna veier 30 kg ved 2-års alder. Skal ikke de foreldrene få vite at de feilernærer barnet? Er det mobbing av barnet, eller handling til barnets beste??

    13. godt skrevet rannveig. mange teite mennesker som ikke tør og stå frem med navn engang, tapere med kjedelige liv kaller vi dem

    14. Feil, feil og latterlig feil! Barn har et større kaloribehov pr kg enn hos voksne. Nettopp fordi de er barn, mindre mager og mye mer aktivitet. Les deg opp på fakta før du legg fram svada du 24.08.15 kl 08.28.
      Og skal man total forby sukker for barn bare fordi de digger grønnsaker, hva tror dere som skjer når de blir større barn?
      Jo, da tiltrekkes de til det de aldri fikk.
      Så stapp gulroten og blåbæra enn viss plass, for det er faktisk noe som heter en balanse av kost, med både frukt, grønnsaker, karbohydrater, proteiner, fett og SUKKER

    15. Veldig godt skrevet Lizbeth Osnes. Helt enig med deg. Alt med måte og balanse. Barna til Rannveig må da kunne få kose seg med kjeks av og til. Ser jo at de også får frukt. Det er alltid noen som vil finne feil ved alt du gjør. Det å sitte og kritiserer anonymt er visst en hobby fritidsyssel enkelte har. Du har skjønne, flotte barn og gjør en veldig bra jobb med de.

    16. Barn skal ikke ha mer enn 1000 kcal når de er under 2 år!! Du over her mener at en normal voksen person skal ha under det eller? DU tar feil for å si det sånn..

    17. Herregud folkens. Polstre unga innepå rommet med ei skål erter og kaldt vann. Husk i plast fordi de kan skade seg på glass.
      Nå tror jeg verken dine barn Rannveig er noe mer usunne enn andre barn. Så lenge man har et sundt og variert kostehold i hverdagen så ser jeg ikke problemet med litt kjeks på stranda.
      Her får guttungen både lørdagsgodt og litt annet usundt innimellom. Men han er glad i både fisk, frukt og grønt. Så jeg ser ikke at han lider noen nød. Og innimellom er vi så “gale” at vi spiser en is på en helt vanlig tirsdag.
      Jeg har ikke lest kommentarene på forrige innlegg, men sikker på det var veldig få som kommenterte frukten de fikk.

    18. Min kommentar på forrige innlegg gikk på at badedrakten du hadde kledd på E kanskje var en smule for trang, ikke at jenta di var for stor! Men anmeld meg gjerne if that’s a crime. Syns forøvrig du har to skjønne barn og har aldri tvilt på dine egenskaper som mor.

    19. du gjør en fantastisk jobb! Og alle som sitter på rompa og kritiserer deg og gjemmer seg bak en dataskjerm er noen store pingler, for å bruke et ord fireåringen min er glad i å bruke.
      De har sikkert ikke snøring om hvor krevende det er og være foreldre, og langt fra det og være alene mor. Jeg er nybakt tobarnsmamma, jeg har knapt fått smake på hvor krevende det kan være. Jeg har god hjelp fra pappaen og, for vi er sammen. Og ut fra hvor mye jobb det er, for det er ikke bare lek, morro og glansbilde og ha barn. Det krever jobb. Det krever at en er sta. Og det er en evig tolmodighetsprøve.
      Men barn er meningen med livet. Og det er noe jeg aldri ha kunnet byttet bort for alt i verden! Det er en klisje, men du forstår den kun som mamma eller pappa. Barn er givende. Og de er øyenstener og har et grepa tak på hjerterota fra testen lyser positivt 💖

    20. Blir so irritert over folk som skal kritisere alt mulig! At barn får kose seg med kjeks på stranda og laurdagssnop er også tydeligvis eit problem? Når eg får barn skal eg innføre laurdagssnop. Hugsa sjølv kor koselig det var når eg var mindre. Det betyr ikkje at eg kjem til å gi barna mine godteri morgon og kveld 24/7, men at dei får kose seg med noko godt innimellom ser eg på som uproblematisk.

    21. Jeg leser sjeldent bloggen din, men er innom i ny og ne. Kjenner jeg blir så irritert over alle drittsekker som finnes der ute, som faktisk ikke har noe bedre å gjøre enn å kritisere deg på alle områder. You go girl! Du har vel all rett til å servere barna dine akkurat det du vil! Litt kjeks eller annet godt hører jo med på stranda 🙂 Fortsett å server barna dine det du gjør, de ser både sunne og veldig søte ut!

    22. Jeg synes du er en flink mamma jeg rannveig 🙂 stå på ! må da gå ann og lokalisere disse nett trollenes ID adresse ? eller ? det kan vel politiet gjøre ? synes foreksempel denne som kaller seg bare S over her er sykelig opptatt av deg og ditt :O
      lykke til med svangerskapet ditt , du er nydelig som gravid <3

    23. Kjære Rannveig. Steng kommentarfeltene eller slutt å gi trollene oppmerksomhet. Det kommer alltid til å finnes de som må finne feil med alt. De er vel ingen engler selv! LO høyt da hysteriske foreldre roper høyt om sukker og kjeks. Alt med måte. Herregud jeg er så lei dere foreldre som skal være så perfekte og som aldri gir barn deres sukker og alltid er perfekte i foreldrerollen. Dere får skrive en artikkel om hvordan man skal være forelder da om dere er så perfekte. Blir kvalm. Voksne mennesker som skal rakke ned på et menneske som ja sikkert har gjort noen gale valg men hvem har ikke gjort det? Må dere virkelig snakke stygt om Rannveig for å få dere til å føle det bedre med dere selv? Oppsøk psykolog om dere ikke har konkrete og saklige kommentarer å komme med. Jeg kommenterer aldri her men nå måtte jeg. Skjønner ikke at du gidder å la trollene få holde på sånn i kommentarfeltet. Stå på R!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg