Knasker paprika til barneTV

Da var det fredagen da og tid for helgekos! Som ifølge mange av dere der ute er en fryktelig, alvorlig foreldeforbrytelse. Ungene våre skal nemlig spise gulrøtter hele uka, helst. Skulle likt å se ungene deres som sitter å knasker grønn paprika til Fantorangen…eh… nettopp.

Det var en superglad gullegutt som var veldig klar for helg jeg hentet tidlig i barnehagen i dag, og vi har bare koset oss sammen her hjemme. Lagd og spist hjemmelaget pizza, sett på Space Dogs, og spist kjærlighet på pinne, kinderegg og popcorn. Å nei…. 

Faktisk. Etter at mange ropte ut om dårlig mor fordi ungene mine fikk Tom og Jerry kjeks på stranda en lørdag, måtte jeg  jo spørre noen som virkelig har med dette å gjøre på et mer profesjonelt nivå enn alle dere selvutnevnte, bedrevitende kostholdseksperter der ute. Jeg spurte tannlegen til Nathaniel om det var slik at man egentlig bare skal kutte ut alt av sukker. Og hun mente det var ingenting i veien for godis i helgene. 

Det finnes så utrolig mye merkelige mennesker her i verden, det får jeg virkelig erfare gjennom å ha ,denne bloggen. Jeg har for eksempel drukket melk hele mitt liv, hele min barndom, i ganske store mengder. 

OG.. jeg er så frisk og rask som jeg kunne få blitt. Har omtrent aldri vært syk. Jeg gjennomgikk to hele svangerskap uten bekkenløsning. Jeg akter derfor å gi mine barn det jeg mener er bra for de, så får dere veganske selvutnevnte, hysterisk bedrevitende kostholdseksperter, som noen andre foreslå, gå å plante et tre i hagen deres eller noe og for all del, la deres søte små sitte å knaske røtter til lørdagsbarnetv. For alt jeg bryr meg! 

Vi kommer hverken til å slutte å spise kjøtt, melk eller slutte med andre animalske produkter. Jeg er nemlig av den oppfatning av at det er noe som ligger svært naturlig for menneskeheten og for vår helse, for at vi skal få i oss de næringstoffer vi trenger.

Rekk opp handa de som vet hvorfor dere i dag kan sitte her å slenge bedrevitende dritt til noen dere overhodet ikke kjenner, og samtidig uten at noen kan finne ut av hvem dere er?  Det skal jeg fortelle deres. Tipptipptipptipptippoldefaren deres løp rundt i skauen og skøt dyr med pil og bue, fanget fisk og spiste de råe, mens tipptipptipptipptippoldemoren deres satt på huk inni en grotte å fødte tipptipptipptippoldemoren deres, som de også foret utelukkende med animalske produkter.  De satt ikke å knasket planter, for å si det sånn. Her var det animalske produkter man måtte få i seg dersom man ville overleve. 

 

35 kommentarer
    1. På et innlegg 07.11.2012 skriver du at du har montert en 1.80 seng helt alene med ganske kraftig bekkenløsning… Så enten lyver du jo nå eller da?
      LOL

    2. Anonym:Først om fremst synes jeg det er ganske underholdende at du faktisk leter deg fram til 4 år(!!!) gamle innlegg for en sjanse til å slenge meningsløs dritt.

      Når det er sagt. ALLE gravide har mer eller mindre bekkenløsning på slutten av svangerskapet. Jeg hadde så vidt jeg husker svært få plager før inntil helt på slutten av begge mine forrige svangerskap.

      Nå, har du fått svar, selv om du er den siste personen her som har fortjent det.

      Sov godt nettroll!

    3. Jaja, kom over det nå da! Trenger ikke
      Dvele ved ting så himla lenge av gangen.. Du blir ikke noe
      Mindre tragisk av det;)

    4. Hahahahahaha nei jeg ler IKKE av bloggen din, den er flott den….men jeg ler av alle som veit alt og kan alt i komm.feltet hver eneste gang du blogger :)))))
      Fatter ikke at mine barn har greid seg, og ikke dødd på veien til å bli voksne hahahahaha.
      Folk må slutte å følge boka….følg heller ungene mer, hva de ønsker. HAHAHAHAHAHAHA det er altså sååååå mange lavpanna foreldre idag, at jeg er glad mitt barnebarn har de foreldrene hun har….og seff er jeg verdens beste mormor….som gir både is, kjeks og sjokolade da hun er her…..
      Stå på Rannveig :)))))) janteloven gjelder ikke for sånne som deg og meg 😀

    5. Herregud, dette er en uke siden og du gnåler om det enda. Og måten du snakker om de som kommenterte det er verre! Du skriver stadig vekk om disse nettrollene, men du er det største trollet selv.

    6. Hahahahaha de største nettrollene er de som kommenterer anonymt….som ikke tør stå for det de skriver….De har jeg aldri tatt seriøst, hverken her eller på min egen blogg….Ja det er troll det….

    7. Rannveig, SLAPP AV! Dette er jo helt ekstremt. Det var ikke så mange som reagerte på det innlegget, tvert imot så støttet de fleste deg. Høres ut som det har vært et haiangrep mot deg eller noe.
      Du bestemmer hva du vil som mor. Mødre på nettet klikker over alles meninger, og det behøver dere ikke. For ALLE kommer til å ha en mening mot deres HELE livet. Det vil ALLTID være noen med mottargumenter. Men sånn er livet. Hvis man skal reagere på alt man leser, så må man logge av nettet, fordi da kan man føle seg personlig angrepet på alle plan. Det står ting OVERALT på nettet som går på enkelte ting alle kan føle seg truffet av, men du kan faktisk VELGE og lavær å reagere.
      Syntes virkelig ikke dette temaet var verdt 3 innlegg! Du er en fantastisk mor Rannveig, blås i negative meninger. Du er mamman= du bestemmer. Ikke reager så voldsomt på ting, da får du det mye bedre.
      Se på deg selv, du har GOOODE grunner til å være selvsikker og stolt av den mammaen du er, fordi du gjør en grådig god jobb hver eneste dag. Du trenger ikke å forsvare deg selv. Hvis du tar dette så personlig og reagerer sånn som du gjør, så virker det som om du er sint fordi du føler det er sant. Du har tilåmed snakket med tannlegen etter kommentaren, så det spørs ikke om du føler deg veldig truffet selvom du prøver å skrike ut det motsatte.
      DET ER HELT I ORDEN Å SPISE SØTT OG DET ER HELT I ORDEN Å SPISE SUNT!
      End of conversation!
      <3

    8. Enda et innlegg med fokus på negativitet. Hvorfor i helsike gidder jeg gå innom denne bloggen, egentlig? Drittlei innlegg som dette!

    9. Kan du fortelle litt om dine forskjellige graviditeter ? Hadde du forskjellige graviditetssymptomer i alle graviditetene ? Og når mistenkte du at du var gravid osv ?? 😀😀

    10. Du ble virkelig truffet av at noen mente du ofte ga barna pølser, kjeks, loff og usunn mat, rett og slett? Du tar jo helt av.
      Det er ikke den lille lørdagskosen folk tenker på når de kommenterer, men helheten! Du legger jo ofte ut bilder av kakespisende barn ol. Mener du at dette ikke kvalifiseres som kos og usunt da eller?
      Mitt barn la utrolig mye på seg av mme. Jeg valgte derfor å kutte ut slikkerier da han var liten. Han visste jo ikke hva det var engang. Nå er han normalvektig og veldig aktiv! Og får selvfølgelig en is hvis det er veldig fint vær og kaker/godt i bursdager, høytider osv.. Det blir mange ganger i året, og synes alldeles ikke synd på ham.

    11. Hei rannveig. Jeg syns du er urolig tøff og er mektig imponert over deg. Du fortjener ikke all denne mat kritikken. Mine barn er ei på 14, 8 og 3 jeg skjønner virkelig ikke åssen de har klart å bli noen fantastiske unger med god helse å tannhelse med å spise godt innimellom både fredag å lørdag og tilogmed kanskje fått litt i uka også. De som sitter å kommenterer er noen nettroll som ikke harver liv å dagen blir ikke topp uten et innlegg el to for å kritisere når det egentlig ikke er noe å kritisere. Vær så snill rannveig stopp kommentarfelt du eller barna fortjener det ikke. Fortsett blogging som du gjør nå så er jeg sikker på at du hopper opp på listene igjen

    12. Virker som du ble usikker på dine egne avgjørelser siden du måtte konferere med tannlegen.
      Ellers et lite tips, du er veldig på hugget for tiden, skal forsvare og rettferdiggjøre. Og det går i de samme tingene HELE tiden: “snart trebarnsmor, alenemamma, sliten, nettroll”.
      Folk leser jo bloggen din så der har du lyktes. MEN tror de fleste leser fordi det er underholdning, dvs DU er underholdning i forhold til hvordan du ter deg og håndterer ting. Hadde det ikke vært bedre om du hadde lesere fordi bloggen din var givende, positiv og lærerik?

    13. Misforstått snillhet å gi barna sukker for å kose seg syns nå jeg da.. Har de ikke blitt gitt det så ofte, så har de heller ikke trengt det for å kose seg. Og som det sies over her, så er det ikke reagert på at du gir kjeks på strandtur eller godteri i helgene, men at de veldig ofte spiser usunn mat. Det er vel en grunn til at du tar det så nær av akkurat dette.

    14. At man i det hele tatt skal bry seg om andres kosthold og matvaner. Det er da ikke deres problem? Om hun så hadde ville gitt godteri til ungene hvert måltid, hva angår det dere?
      Skal det være nødvendig å kommentere på andres valg? Jeg synes det høres helt forferdelig ut å sette et ungt barn på slanking som blir beskrevet på kommentar oppe her, men jeg anklager ikke henne for å lære barnet at det å være tynn vil si man er sunn.
      Man har kun ansvar for sine egne barn når det gjelder kosthold, ikke døm og veiled andre. Skjønner godt at Rannveig vil forsvare seg i denne saken, men det burde hun slippe. Hun har da ikke noe å forsvare, en god mor er hun.

    15. Kan ikke dere nettroll slutte å hakke på alt Rannveig gjør. Hvorfor ikke heller skrive positive og støttende kommentarer til henne, prøv, dere kommer til å føle dere mye bedre etterpå enn ved å skrive nedsettende og kritiserende tilbakemeldinger til henne. Rannveig er sterk både psykisk og fysisk, men hun er gravid og som hun selv sier full av gravidhormoner og da reagerer hun som hun gjør. Det ville alle gjort i hennes situasjon. Dessuten kan jeg ikke se at det hun poster er noe å kritisere henne for. Hun gjør en god jobb som mamma, kanskje det er det dere ikke tåler å se.

    16. Så enig, der fikk du jammen sagt det! Jeg er så mektig lei av vegetarianere og veganere som på død og liv skal belære meg om at melk er farlig for kroppen; jeg har i likhet med deg drukket melk hele livet, til frokost, lunsj, middag og kveld, i tillegg til at mamma bruker melk i maten vi spiste, og jeg har aldri vært noe særlig syk. Fikk en omgang med forkjøelsekanskje en gang i løpet av et år… Og det har fortsatt også i mitt voksne liv. Nå som jeg drikker mindre melk enn det jeg gjorde før, blir jeg også oftere forkjøla. Er nå akkurat ferdig med den tredje for i år. Så dere veganere som mener melk er så usunt for oss; gå og ta dere en bolle, og slutt og belær oss i hva som er sunt og ikke sunt!

    17. take a chill pill å legg ting bak deg, mister lysta til å lese videre når det starter med 10 dager gammelt bull

    18. Hehe.. Hmm.. Min datter knasker både paprika og agurk til Fantorangen da hun var 2-3-4 år.. 😝 hun foretrakk det foran godteri. Hun er nå 7 år og spør gjerne etter en skål med tomat, mais, paprika og agurk. Men nå har kinderegg og annet godteri blitt mer fristende 😅

    19. Hei Rannveig. Jeg har lest bloggen din siden du startet med unntak av noen få ganger. Men en ting som slår meg gjentatte ganger er at du tar opp de samme tingene gang på gang, hvis noen har kritikk til deg. Og det kan som de andre sier, være at du føler deg truffet av en sannhet. Pluss at du i dette innlegget blir mer irritabel i innleggene dine, og i stedet for å bare ta deg en tenke runde, det er lov å lese over før du publiserer så hiver du ut eder og galle for noe som noen hadde en mening om.
      Jeg vet at ikke det at jeg slutter å lese bloggen din er viktig for deg men, vet du hva,,,,,, tenk om flere sluttet.
      Hvorfor kan du ikke gi oss et svar på hvorfor du gikk tilbake hit til blogg.no

    20. den pizza så utrolig god ut 🙂 så klart man kan kose seg i helgene, er så mange som har sukker hysteri, er helt teit, min lille spiser helst Popkorn eller paprika bamser, han får en skål hver lørdag, han er ikke glad i godis enda,men kommer ikke til og nekte han når den tiden kommer,men han tar gjerne grønnsaker og frukt også 🙂 jeg deler opp frukt og grønnsaker hver dag,er jo sunt for begge 🙂 vet mamman min gir han smurfe pastiller innimellom,men det er faktisk lov,spiser sjelden godis ellers

    21. Slutt å være så bitter og nærtagende. Skal du la denne ene tingen plage deg resten av livet? Skal bloggen fra nå av, bestå av sure innlegg om sukker og grønnsaker? Gud hjelpe meg, altså.

    22. Jeg syntes du virker som en fantastisk kvinne og som en super mor! Håper jeg blir en like god og omsorgsfull mor som deg! :):)

    23. Kjære deg. Det er ikke alle i verden som er mot deg. La være å legg ut bilder av ungene som får snop, så slipper du pes. Jeg gir ungene litt godter i helgene, så jeg er ikke uenig med deg.
      Men du høres så bitter og usikker ut. Det er så typisk at du virker så selvsikker i dine valg (og jeg mener at du er en god mamma). Men med en gang du får kritikk, så går du i fullt forsvar. Det er er tegn på usikkerhet. Og usikker trenger du ikke å være. Ta valg for dine barn, og stå for dem. Ikke skriv lange, bitre svar til de som er uenige med deg. Det er jo sånne reaksjoner de vil ha.

    24. Dere som kommenterer at ho kanskje føler seg truffet og kommenterer ann dritt burde kanskje også tenke på at jenta faktisk er gravid. Altså full av hormoner.. Ho får meget mye dritt på en dag, så skjønner godt at ho blåser seg litt opp av det av og til, helt normalt.
      Og dere som kommenterer at ho må ta seg en chill pill, burde muligens vurdere det selv heller.

    25. Det er du som er mamma, det er deg det går utover om det på noe som helst vis går utover barna dine om du tar feil valg som angår dem. Jeg skjønner at som gravid går slike ting som dette innover deg på en annen måte, men prøv heller å bygg opp selvtilliten din når det gjelder mammarollen, så du slipper å bry deg så mye om hva andre sier. Å kalle dem som kommenterer tilbake gjør ikke ting bedre, for å være voksen må du vise at du er bedre enn dem, og hever deg over slike ting. Du vet som sagt best selv om dine egne barn 🙂

    26. Hehe, du vet jo at jeg deler omtrent samme syn som deg på dette temaet, men min datter er stor fan av paprika og velger det lett fremfor sjokolade 🙂 Jeg er sikker på at det er nettopp fordi vi ikke har noe fyfy-syn på snacks her i hus 😉 Resultatet av en avslappet holdning til det har gjort at hun spiser langt mindre sukker og godis enn de fleste andre – selv om det hender at hun få smake både en tirsdag og fredag en uke 😉

    27. Alt med måte; tror jeg! Om du spiser litt godteri hver dag eller masse på en lørdag har faktisk ingen forskjell å si for kostholdet. Det viktige er å ha en god balanse. Her i huset spiser vi en del pasta, fordi vi er halvt italienske og det er en helt naturlig del av kostholdet vårt! Med sunne, gode sauser så klart;) men her går det ikke i fullkornspasta, fordi det ikke smaker godt, da kan vi heller lage noe annet! Men spiser mye frukt og grønt. Eldste barnet får avogtil brus, en tre-fire ganger i året ca, og godteri på lørdagene. I tillegg baker vi og koser oss innimellom. Den hyggen det gir oss er like sunn for kropp og sjel som sukkeret er usunt. Det går så klart an å kose seg med grønnsaker og dip o.l isteden, men sukker er ikke farlig i moderate mengder. Når det kommer til melk, så er det litt slitent når folk kommer med argumentet “jeg har alltid drukket melk og er frisk!” Det er ikke sånn det fungerer, selvom jeg krysser veien uten å se meg for og ikke har blitt påkjørt betyr det ikke at jeg ikke KAN bli det, eller at andre ikke vil bli det. Ang melk så er det mest snakket om enorme mengder hormoner (østrogen) som har blitt linket til kreft. Det er litt skummelt å tenke på synes jeg. Vi drikker melk hjemme, men ikke mer enn 1 glass for dagen for kalsiumet og fordi det er veeldig godt:) Har en i familien med melkeproteinallergi som har problemer med beintettheten, og har hatt mange beinbrudd i sitt liv, så man må absolutt sette ting i perspektiv! Uansett, kjør på, og prøv å ikke ta deg så nær av ting som blir sagt. Her i Norge er vi veldig flinke på alt, må vite! Leste en gang i kommentarfeltet ditt en som kritiserte at næringsinnholdet i matpakkene til barna dine sank så fryktelig fordi du lagde dem dagen før. Hahaha, holdt på å le meg ihjel. Her er det mange personlige kostholdseksperter ute og går! Uansett, storhandling er lurt for å spare tid og penger, og du er en flink mamma! Har selv vært ung alenemor i flere år og er nå i et godt forhold. Husker hvor tungt det kan være å gjøre alt selv og du må DRITE i hva andre synes og vite med deg selv at du gjør en super jobb for barna dine, de kommer til å vokse opp med fine minner om alt mamma gjorde for og med dem. Ikke la sure kommentarer ødelegge humøret ditt, du trenger energien din til viktigere ting. Ha en god søndag:)

    28. Men kjære vene, det var da voldsomt? Skjønner at du kanskje er sensitiv da du er veldig hormonell for tiden, men du trenger ikke ta deg nær av hva “bedrevitende” kommenterer. Når det er sagt så trengte vi så klart kjøtt og melk for å overleve for tusener av år siden. Forstå meg rett, vi er nå i en såpass modernisert verden at vi kan velge å IKKE spise kjøtt eller andre animalske produkter. Det er både bra for miljøet og helsa. Likevel må man få i seg alle næringstoffene, og det går helt fint uten å ty til kjøtt. Men det kommer veldig ann på hva man velger istedet. Jeg trenger ikke være bedrevitende av å skrive det her, for det er fakta. Man trenger ikke spise kjøtt hver eneste dag, prøv en kjøttfri dag i uka 🙂 Visste du forresten at filosofer som bl.a Pythagoras og Albert Einstein var vegetarianere?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg