Prego supermommy!

Dagen i dag startet som alle andre dager. Ca nøyaktig kl 06:00 to små som løper om kapp fra rommet sitt, inn på mitt, dreger av meg dyna i en fart, og med all verdens entusiasme roper “Mammaaaaaaaaa ståååå OOOOOPP!” Opp å stå, ja! Se litt på barnetv for å våkne fra nattens søvn mens klærne kommer på, for deretter å spise frokost. Rydde, vaske, rydde vaske kjøkken! Vaske alle sammen i ansiktet, passe på at de ikke har sølt til klærne allerede før vi kommer oss ut av døra, noe som er rent sjelden de ikke har siden de på en eller annen mystisk måte alltid klarer å få flekker på klærne, til tross for bruk av smikker ved frokosten. Innimellom dette leker de som oftest med noe på rommet eller i stua, og her må jeg springe i skytteltrafikk fra hva jeg selv holder på med, for å være fredsmegler når det flyger leker i luften. 

Og så…. Pusse tenner, ordne håret til Emma og passe på at vi har alt vi skal ha med oss og som de trenger i barnehagen. Kle på alle sko, jakker og det som eventuelt måtte være nødvendig av yttertøy. Som regel gjør Emma nummer to i bleia etter at alt yttertøy er tatt på, og dermed må alt av igjen, bytte bleie, på igjen med klær og yttertøy. Før vi kommer oss ut i bilen med alle, må jeg passe på at noen ikke legger seg i en søledam eller kaster sølevann med spade på den andre, da dette vil resultere i at vi må inn igjen for å bytte klær på alle sammen. 

 

Når vi endelig kommer til barnehagen. Jeg har som regel alltid en fast plass jeg parkerer på der (om det er ledig) noe det ikke var i dag. Så da parkerte vi på en plass vi aldri parkerer på, og man skulle jo tro det gikk helt greit. Om det hadde vært så vel… 

Det er nemlig to veier å gå ned til barnehagen fra parkeringsplassen på. I dag var vi nærmest den veien som vi aldri bruker å gå ned. Jeg tok ungene ut av bilen, Emma på armen og Nathaniel rett bak meg i det jeg tar sikte på den korteste veien inn til barnehagen, den veien vi aldri går.

Det skulle jeg aldri gjort….. 

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEIIII” hører jeg bak meg. “Du MÅ gå HER, mamma!” hører jeg bestemt fra storebror, som er på tur til å bli helt hysterisk fordi vi går feil vei… faktisk. Vel, han er kanskje sta, men jeg er staere, og fast bestemt på at han ikke skal få velge hvilken vei vi tar til barnehagen. Så jeg fortsetter å gå ned til barnehagen, mens han blir mer og mer hysterisk bak meg. 

En noe lang historie gjort veldig kort – fordi vi gikk “feil” vei brukte vi altså en halvtime på å komme oss fra bilen og inn dørene til barnehagen, en svipptur som vanligvis skulle tatt oss rundt 1 min. Haha! Det hele endte faktisk med at jeg måtte gå opp å hente han. Og tro meg, vi gikk ikke “rett” vei, men nøyaktig den veien vi hadde kommet. 

 

Slike ting er faktisk ganske normalt. Her om dagen hadde vi en slik krangel om…. sokker. Det store spørsmålet om man MÅ ha på seg sokker eller ikke. Da brukte vi nærmere en time før vi kom oss ut av døra, for å diskutere… sokker.

Det letteste hadde jo selvsagt vært å bare gi opp på slike ting. La ungen gå i barnehagen uten sokker, eller gå opp på parkeringsplassen igjen for å gå “rett” vei. Men, som sagt. Man må være staere enn barnet sitt, og akkurat der tror jeg faktisk jeg har en fordel, jeg gir meg nemllig aldri! 

I min hverdag er det ytterst viktig at jeg har en positiv tankegang, og hva enn jeg gjør, prøver å se det positive i det. Jeg er alene, og gravid, samtidig som jeg har hovedomsorgen for to små barn. De fleste dagene jeg har fått de i seng, er jeg så sliten at jeg selv slokner eller bare gror fast i sofaen. Rett og slett! Dette er ikke for pyser, og jeg takker jesus og gud for at jeg hvertall har en kropp som samarbeider med meg når jeg er gravid nå. 

For, det kunne jo gjerne vært sånn at jeg for eksempel hadde hatt Hypermesis (ekstrem svangerskapskvalme) brukket halebeienet mitt (slik jeg gjorde i forrige svangerskap) eller vært sengeliggende med bekkenløsning (hvor skulle ungene vært da?). Men det har jeg ikke. Ikke noen av delene. Jeg er HELDIG! 

Dagens barnehagelunch // Sandwitcher, yoghurt med Aspartam (dere vet, det kreftfremkallende stoffet)  i, jordbær, sukkererter, og fiskekaker med 50% fisk, sterkt frarådet av Mammapolitiet. 

 

Noen som kjenner seg igjen i disse svært viktige diskusjonene med våre søte små? 🙂 

 

#gravid #småbarn #hverdag #barnehage #småbarnsmor #alenemamma #mamma

28 kommentarer
    1. Sånn er det for oss alle 🙂 hadde også valgt min kamp der gitt… Ikke orket å brukt en time på noen sokker. Den perioden går jo over uansett…

    2. Hvordan bil har du? 🙂 Får du plass til tre bilseter eller må du ha ny? 🙂 Skal ha bil snart og kunne vært fint med tips 🙂

    3. Haha elsket den ironiske beskrivelsen av matpakkene 😊 du er kjempe flink! Stå på og fortsett med å gjøre ting slik du mener er rett.

    4. Trikset er å la unga tro de fikk velge, eller å la de få “vinne” noen ganger. Jobber i barnehage, og hveer dag er det tusen kamper. Gir vi de noen få valgmuligheter, så sparer vi faktisk veeldig mye energi. ” Vi må ha på sokker, så vi ikke fryser på føttene. Sånn er det! Vil du ha på deg de røde eller de gule sokkene idag?”
      Så klaaart funker det ikke hver dag, jeg er også mor, og svært lite pedagogisk-korrekt på hjemmebane, men noen triks funker noen ganger, andre ganger funker det ikke med noen ting!
      Lykke til som trebarnsmor! Jeg heier på deg 😊

    5. Men kjære deg Rannveig, hvorfor bærer du Emma når du er gravid og i tillegg sliter med bekkenet? Hun greier vel fint å gå inn i barnehagen selv? Du sliter deg jo ut med å bære unødig tungt. Hun går vel fint inn i barnehagen selv?

    6. Jeg leste med mye latter her altså.. Haha, ikke mor selv, men herregud de kampene der har jeg ofte overhørt med andre foreldre !
      Så tenkte jeg at “her var det masse hyggelige kommentarer, gitt” men det måtte selvfølgelig komme en krass kommentar fra noen.. Herregud, enkelte må da ha bedre å kommentere enn om du bærer ditt eget barn eller ikke. Selv om du er gravid, og selv om E kanskje sikkert klarer å gå selv, så må du vel kunne bære henne om du har lyst og klarer ? Supert sier bare jeg ! Stå på, jeg heier på deg !

    7. Vi har fått med oss at du er alene og gravid nå, og at ungene dine er mest hos deg… Du trenger ikke poengtere det i HVERT ENESTE INNLEGG…

    8. Fint innlegg 🙂 kjenner meg veldig igjen, og jeg har “bare” en unge. du er virkelig flink, og nr 3 på vei. Takk for tips til matpakke! fiskekaker var lurt 🙂 Hilsen mamma 24 fra Sørlandet 🙂

    9. Du har ganske hektiske dager og snart blir det mer å gjøre.. Nå har du jo snart 3 barn som du selvfølgelig elsker og vil gjøre det beste for, men jeg tenker allikevel hvilken situasjon du har satt deg selv i, ved å slurve med prevensjon. Snart 3 barns mor og alene med de. Det siste barnet har jeg forstått ikke ønsker noe kontakt med barnet. Du vet det blir tøft, og at du velger å komme i en sånn situasjon er virkelig litt vanskelig å forstå. Man skal jo kunne ha overskudd og også økonomi til å ha det bra som familie.
      Jeg tenker egentlig hvor viktig det også er å lære barna sine om hvilke valg man har i livet. Det å få seg en utdannelse og være i et stabilt forhold før man får barn, mener jeg er utrolig viktig. Det er krevende med barn og selv om aldri vet hvordan et parforhold utvikler seg, så burdte man tenke seg litt om før man blir gravid når man er ung og uten fast forhold. Ser at du mener at du gikk på p- piller, men da har du slurvet med de også, for det er ganske sikker metode. Er det sånn at du tror du har lett forå bli gravid samtidg ved bruk av p- piller, så burdte man bruke kondom. Jeg synes du har vært veldig uansvarlig må jeg si. Vet noen blir gravide i ung alder fordi man savner kjærlighet i livet og får barn fordi man tror at det vil gjøre de lykkelige. Selvfølgelig er det kjærlighet og glede, men i din situasjon må det også være utrolig krevende med alt ansvaret i ung alder. Håper du også lærer barna dine om bruk om prevensjon den tiden det er aktuelt, men man ser jo også at barn ofte kopierer livstil til sine foreldre. Uansett ser at du gleder deg til det kommende barnet og det er jo flott at du er positiv.

    10. Snakk om å sammefatte en kontekst du ikke er klar over om er reell. Det trenger ikke være slik bare fordi det virker logisk i ditt hode, Stine. Hva hadde du gjort i samme situasjon? Hva om du fikk barn med noen du senere ikke ville være sammen med pga diverse omstendigheter, hadde du da gitt opp, eller stått på? Hvilken rett har du til å dømme noen uten å virkelig vite hva som ligger bak fasaden?
      Vi er forkjellige, alle mann, men man kan vise litt medmenneskelighet og respekt likevell om man er uenig!

    11. Stå på rannveig:) Ikke bry deg om de stakkars misunnelige menneskene som alltid må slenge dritt. De som alltid vet hva som er best!..Jeg syntes du er utrolig sterk og flink😄!
      Klem <3

    12. Har du unger selv ? Får frysninger av 2 åringer med bleie??!
      Jeg får frysninger av folk som sier sånt. Unger er forskjellige og det er slettes ikke merkelig med bleie på en 2 åring.
      Det er faktisk barn opp i skolealder som bruker bleie om natten , fordi de ikke har helt kontroll. Kan være mange årsaker til det . Det er veldig sårende å si sånt til en mor og spesielt når det slenges ut på denne måten.

    13. Slik startet min dag også. 2 barn i barnehage, en på skole og en i magen. Det er bare at etter alle disse kampene så dro jeg på jobb i 7, 5 timer…

    14. Enig med deg Lise. Sånn har jeg det hver dag og, samtidig med at jeg jobber 100% i turnus. Må være skikkelig digg å kunne levere barn i barnehagen og så ha 6-7 t fri til å gjøre hva man vil. Om det så er å fikse vippene, leppene, håret eller vaske hus. Vi andre må gjøre dette mens vi har barna hengende rundt ( kanskje derfor det kun er frisør hver 8-10 uke:-)). Så der må jeg si at jeg er litt misunnelig på deg Rannveig. Å kunne ha såpass mye egentid.
      Men det virker som du tar godt vare på ungene dine og greier sikkert en til på strak arm. Og ang utdannelse, så får man til det man vil. Jeg gjorde unna både gymnaset og 4,5 års høyskole med små barn. Det gjelder bare å være sta nok:-).
      Lykke til.

    15. Hvorfor mååååååå du si i hvert eneste innlegg at du er alene med barna, gravid å snart alene mor til 3?????? Det er jo det eneste du skriver om!!! VI vet det!!
      Å du trenger ikke skrive hele tiden, at alt går bra, livet er flott, du klarer deg helt fint, folk er sjalu på livet du har!
      Vi har fått det med oss nå!

    16. Kjenner meg veldig godt igjen! Og virker som du har en veldig stressende hverdag, så synes du er veldig flink!
      Lurte forresten også på hvor du har kjøpt de matboksene? De var utrolig fine!

    17. Er en grunn til at du er nr 21/23 på topp lista!! Det er kjedelig å lese om hvor “perfekt” livet ditt er, å at du må gjenta deg selv i hvert innlegg om hvor bra du har det, å at du er snart 3barnsmor med 3 forskjellige pappaer, du er alene med barna, å livet er bra flott!!
      Jeg garanterer deg at ingen er sjalu på livet ditt. Det at du må gjenta deg selv hele tiden om hvor flott du har det, får meg nesten til å tro at du prøver og si det til deg selv, for du tviler. Trur ikke livet er så lett som du ska ha det til, en gang tar overgangstødnaden slutt, blir det
      Nytt barn da eller? 🙂 kan ikke tenke meg at du tjener så mange kr på bloggen. Da det eneste du skriver om er deg å ditt perfekte gravide liv. Flyttet 100 ganger, gravid hele tiden, å alt handler om hvor sjalu folk er på deg… Før du skal overbevise andre så må du tro på det selv 🙂

    18. Synes du er tøff, er ikke alle bak de stygge kommentarene her som hadde turt å bært frem barnet alene. Så bare husk at du er bedre enn dem. elsket det med yoghurten:) mvh 30-åring

    19. Jeg må si du jaggu står på, flink med barna dine…men det virker ikke som du har det bra og at alt er så perfekt som du skal ha det til! Du påpeker hele tiden at du er alene med snart 3 barn, dette er noe alle vet. Du har vel valgt dette selv? Du trur alle er sjalu på deg og påpeker dette i alle innlegg også. Jeg kan ikke forstå hva som er så flott og fint å leve sånn som du gjør? Du sier jo hele tiden hvor perfekt livet ditt er men da forstår jeg ikke hvorfor du må klage hele tiden på at du er alene mor og alt det du kommer med! Er det et skalkeskjul? Håper indelirg du klarer deg fint framover.

    20. Jeg tviler ikke et sekund på at du elsker barna dine og at du vil de vel. Men det er ikke nok. Nå har du snart tre små barn og i følge deg selv, er du for det meste alene. Det kommer en tid hvor barna krever mer oppmerksomhet. De begynner på skolen og trenger nøye oppfølging hver eneste dag. Bare for å nevne noe. Jeg kan ikke fatte og begripe at du har satt deg selv i denne situasjonen. Tre svangerskap som ikke var planlagte.
      Håper for barna og for din sin del at det går bra dere. Om du føler at du ikke strekker til så er det ingen skam å få hjelp.
      Skriver dette i beste mening og ikke for å fornærme deg.

    21. Knakk halebeinet pga graviditeten?Eller om du ramlet eller noe.
      Ikke frekt, bare lurer siden du skrev det slik du gjorde.
      Ikke bry deg om frekkasene, at de ikke har bedre ting å gjøre enn å hetse deg sier mer om de enn deg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg