Kjære deg som har en jobb

Ja, du som jobber 07-16. Som antakeligvis også har en mann, som på slutten av dagen kommer hjem og er der for deg, mentalt. Og fysisk. Du, som virkelig har fri fra jobben, klokka fire. Du, som slipper å daglig høre sårende utsagn om deg selv og din familie som en del av jobben . Du som har en umettelig trøkketrang til å skvise det inn overalt, hvor jeg skriver at hverdagen min som gravid alenesmåbarnsmor ikke er noen dans på roser, og at jeg kan bli sliten til tider. Det er nøyaktig deg jeg dedikerer dette innlegget til.

Først og fremst kan jeg jo begynne med å si at jeg føler meg ytterst provosert av dine påstander om at du har det tyngre enn meg fordi “du har en jobb“. Vel, la meg fortelle deg noe, kjære deg med jobb. Jeg har også en jobb! Og du sitter og leser den akkurat NÅ.

Når du så fint skriver at jeg kan bruke hver dag på det jeg har lyst til, så har du også fullstendig rett. For det kan jeg! Så fantastisk heldig er jeg. Men det har seg også slik, at om jeg velger å “gjøre hva jeg vil i 8 timer hver dag” og ikke gjøre det jeg må, så har ikke ungene mine mat på bordet neste måned. Har du det slik, du som har jobb? 

 

Det har seg nemlig slik at jeg, til tross for det du gjerne ønsker å tro, har en del forpliktelser, Faktisk, så lever jeg under et helt sykt press. Et press om å prestere, hver eneste bidige dag. Jeg er nemlig ikke garantert en jævla krone neste måned. Det hele kommer an på MIN egen prestasjon, min kreativitet, og min evne til å presse meg selv. Jeg greier likevel å ha penger til det vi trenger penger til, og vet du hvorfor? Fordi jeg, i likhet med deg, også drar på jobb etter jeg har levert ungene mine i barnehagen. Jeg gjør det bare litt annerledes enn deg. Om du er syk, tvinges du likevel til å gå på jobb og prestere? Det gjør jeg! 

 

Så til deg med to unger i barnehagen, en på skolen og en i magen, som har det MYE tyngre enn meg. Når du dro på jobb i 7,5 time, levde du under høyt press om å prestere?  Et press om å konstant ligge øverst ? Det gjorde jeg! 

Blogges♥

62 kommentarer
    1. Rannveig, dette er ikke ment som kritikk, men kan du virkelig leve av å ligge på 6-8000 lesere pr dag? Jeg aner ikke hva blogg.no betaler akkurat deg, men jeg har en bekjent som ligger høyt oppe på listen, med omtrent 3 ganger så mye lesere som du har. Hun kan leve av det, altså betale husleie, strøm, mat og andre normale utgifter. Det er vel barnetrygd/bidragspenger du egentlig lever av? Om du skal være helt ærlig, mener jeg. Jeg skjønner at det tar masse tid å være alene med 2 (snart 3) barn, man velger livet sitt selv. Disse kritikk innleggene dinet il leserne inspirerer ikke veldig, men du vet jo hva som triggerer lesere, og høyere tall:) Den skal du ha, der er du god!

    2. Det finnes mange type jobber, men felles for de fleste er vel at de kommer med et eller annet press om å prestere. Kanskje ikke hvis man sitter i kassa på Rimi, men stort sett. Blogging er også på mange måter en tøff jobb, men hvis du ikke trives med dette, burde du jo ha valgt annerledes? Evt. gjøre noe med situasjonen eller slutte. Bruk i det minste de neste årene på å fullføre vgs hvis du virkelige har tenkt til å studere på sikt, for du får ikke endret livet ditt hvis du ikke starter et sted. Og selv om du er en flott mamma for de to barna dine nå, og sikker også blir det for den tredje, så er det mye vanskeligere å klare seg både økonomisk og med oppdragerrollen når de blir eldre. Da kan det være lurt å ha noe å fall tilbake på.
      Jeg har fulgt bloggen din siden du gikk gravid med Nathaniel, og ser at du er mer moden nå enn da, og jeg håper det fortsetter riktig vei og at ting ordner seg for deg til slutt.

    3. Huff å huff. Etter å ha lest dette innlegget blir jeg bare lei meg. Jeg skjønner ikke at du gidder å holde på. Du sliter deg jo aldeles ut på å forsvare deg selv gjennom denne bloggen. Etter å ha lest de siste innleggene dine der du går i fistel over leserne dine (som du faktisk tjener penger på) hele tiden så syns jeg helt ærlig du bør slutte å blogge. Tenk på barna dine. Få hjelp av NAV. Kos deg med graviditeten og heller bruk positiv energi på ungene dine. Ikke negativ energi på oss lesere. Det er ikke bra for helsen din. Det er mange her som bare venter på at du skal nedenom og hjem. Slutt med hevet hode isteden for at nettrollene skal vinne over deg. Du må forstå at det det de prøver på. Jeg ønsker deg bare masse lykke til. Tror du trenger det.

    4. Linn: Ikke det at du egentlig har noe som helst med dette å gjøre. Men, ja meg forklare.

      Jeg mottar ikke barnebidrag for noen av ungene (fordi jeg ikke har krevd det) og jeg har forkortet overgangsstønad, overgangsstønad er noe alle alenemødre i hele Norges land får så lenge de er i jobb eller utdanning.

      Husleien min alene er på mer enn jeg mottar av overgangstønad, så nei. Jeg lever absolutt ikke “på trygd” slik du påstår.

      😉

    5. Bra skrevet! Er så lett for enkelte å dømme andre nedenom og hjem, uten å vite en dritt om hvordan andres hverdag faktisk er! Sykt provoserende, men du kan jo trøste deg med at du hvertfall er mer reflektert enn de som dømmer 🙂 du slipper i alle fall å sitte på et kontor fra 08-16!
      Du ser sinnsykt bra ut som gravid og, forresten. Skulle ikke tro du har to fra før! Haha, jeg har nettopp fått mitt første barn, men ser ut som jeg har fått mitt tiende 🙁
      Ha en fortsatt fin kveld 🙂

    6. Du fortjener et klapp på skulderen! Jeg håper virkelig du har gode venner og familie rundt deg som forteller deg hvor flink du er, for det er du! Det betyr muligens ikke så mye når det kommer fra en bloggleser, men jeg må virkelig si at det virker som du har 100% kontroll og takler livet bedre enn mange på din alder inkl. meg selv 🙂 I tillegg så har du et utseende som mange drømmer om, og det er ikke lett å være så pen omringet av misunnelige jenter som ikke vet bedre enn å rakke ned på andre..
      Jeg ville bare minne deg på dette:)
      Du er en fantastisk mamma for barna dine!
      Ha en fin kveld!

    7. Takk for svar! Så det du sier, er at W ikke betaler en krone i bidrag? Det betyr at han har Emma like mye som deg, eller kanskje han betaler bhg feks? Om han ikke betaler noe som helst (er det du sier) er jo det helt sprøtt!

    8. Ler litt av kommentaren over her, at de som jobber i kassa på Rimi ikke ligger under noe press. Unnskyld meg! Har du noen gang jobbet i en matvarebutikk selv? Om du ikke har, så prøv det. Det er faktisk en større jobb enn å sitte i kassen og scanne varer.
      Som du sikkert forstår jobber jeg i butikk selv, kun på deltid. Tidligere husker jeg at jeg sa jeg aldri skulle jobbe i butikk, pga at det bare var “tapere” som jobbet der. Etter jeg startet i deltid jobb der vedsiden av studiene, så åpnet det for meg. WOW for en respekt jeg har for de som jobber i fulle stillinger i butikk. Ikke bare det at det er slitsomt å være på jobb. Men i tillegg så må man takle all dritt slengingen til en kunde, som blir sur for at akkurat den matvarebutikken ikke har den ENE varen hun/han skal ha. Eller fordi det er kø i kassen fordi den andre som er på jobb er i pause. Så all respekt til alle som jobber i matvarebutikker, dere får omtrent like mye drit slenging dag inn og ut, som det rannveig får. Tror rannveig får en stor dose mer, bare at hun får det over nett. Så værså snill å ikke uttal dere om en jobb før dere har jobbet i den selv. Har du vært toppblogger selv? Tror neppe det. Så da vet du faktisk ikke hvordan det er.. Tenk litt før dere åpner munnen, eller hagler ned kommentarer på nett. Jeg grurer meg til jeg får barn selv og de skal bruke nettet. Fordi det finnes så utrolig mange stygge mennesker som er ute etter å rakke ned andre på alle mulige måter…
      Synes du er tøff som klarer å motta alt dette hatet Rannveig! Er ikke mange som holder ut så lenge med det!

    9. Å ja. Glemte at det bare er deg det er synd i i hele verden.
      Snakk om dobbeltmoral. Du vil ikke bli dømt selv. Og så kommer du med et helt innlegg som dømmer alle andre mødre som du ikke vet noe om, bare fordi vi har arbeid og mann.
      Du bør lære deg til å ikke sette deg selv i en offerrolle hele tiden og greie å forstå at andre enn du også kan ha tunge hverdager. Jeg mente ikke at jeg har det verre enn deg.

    10. Stå på Rannveig, synes du klarer deg veldig bra. To flotte unger som ser ut som sola sjøl😊
      Men husk, alle jobber er viktig, alle må prestere i sin jobb. Bare tull å veie den ene opp mot den andre.
      Regner med du hvem som først “stopper” landet i en streik, med stengte skoler, barnehager, offentlige bygg, osv? Nemlig rengjørerne (vaskekjærringene, parkettkosmetologene, eller hva man ønsker å kalle dem), renhold er viktigere enn alt annet.
      Du er kanskje litt heldigere stilt enn mange andre, men igjen, ditt valg, flere kunne valgt det samme, som kan disponere tiden din på dagen som du vil, bare du får alt gjort. Sånn har jeg det og (ikke blogger), men jeg vet jo samtidig at det som utsettes må gjøres, omså på natta.
      Slutt å bry deg med kritikerne, du bare mater bitre nettroll, som ikke føler at dagen er bra hvis de ikke får slenge dritt. Fortell heller oss, som virkelig bryr oss, om hvordan dagen har vært, ungene dine osv. Det liker vi å høre.vi heier på deg <3

    11. Jeg kan ikke helt forstå hvordan vekten av det positive og negative ved denne bloggen overhodet kan måles opp mot hverandre? Det er SÅ mye negativitet i kommentarfeltet, jeg vet at jeg aldri ville holdt ut (og det gjorde jeg jo heller ikke).. Kunne du ha skrevet litt om det? Hva er det som driver deg? Hva er det som gjør at du – tross alt – liker å blogge og ønsker å fortsette med det? Hvorfor legger du ikke ned bloggen til fordel for noe annet – nettopp på grunn av kommentarfeltet? Jeg hadde ikke et kommentarfelt så i nærheten av groteskt og ondt som ditt eget, men likevel taklet jeg det ikke. At du har bein i nesa vet vi jo, men det har sannelig jeg også – og det uten å tåle denne form for ustanselig kritikk, dag ut og dag inn.
      Det hadde vært veldig interessant med et innlegg om hva det er som driver deg, midt i alt det negative, det tror jeg ikke at jeg er alene om å lure på 🙂 Jeg syns du er en god mamma, og det er absolutt interessant (og beundringsverdig, noe nett-trollene liker svært dårlig, ergo alle stygge kommentarer) hvordan du lever ditt liv, og hvordan du takler utfordringene som måtte komme. Klem til deg i natten, jeg håper du har det fint 🙂

    12. Jeg blogger også, og føler press og så videre. Men helt ærlig Rannveig, det kan ikke sammenlignes med en jobb der du jobber 8 timer pr dag. Du sitter ikke på bloggen i 8 timer i strekk og skriver side etter side, ærlig talt…
      Med mindre du har en sykdom så kan du faktisk ikke sammenligne deg selv med kvinner som er på jobb i 8 timer og faktisk jobber. Dette ble for dumt… rister på hodet.

    13. Hva med oss megelere som nesten ikke får en krone om vi ikke selger ett hus?
      Lever ikke vi under konstant press på jobben hver dag?
      Skal man være suksessfull i yket sitt og nå langt, så er ikke en 7-16 jobb godt nok.
      Man må nok legge inn en god del mer jobb, akkurat som deg. 🙂

    14. Hvordan er det med pensjonsordning på jobben din? Hvor lang tid tar det å skrive noen ord og knipse et bilde? Syns du det er bra betaling for å få slengt så mye dritt tilbake både til deg selv og barna?

    15. Alle mødre mottar ikke overgangstønad, den er basert utifra inntekt. Og de fleste som jobber må faktisk prestere. Jeg er alenemor, og jeg får ikke en rkone i overgangsstønad, men prestere på jobb må jeg gitt

    16. Da vet ikke du hvordan det er å jobbe i min bedrift… Der skal jeg love deg det er tungt å jobbe og mye slit, og da mener jeg at jeg har mer grunn til å klage litt ekstra en det du kan. Jeg har 2 pauser å forholde meg til, det er eneste gang jeg kan slappe av. Å ofte er jeg så sliten at jeg rett og slett ikke orker mer. Det sliter på rygg, armer og bein i min bedrift, og er du hverken fysisk eller psykisk strek, så har du ingenting i min bedrift å gjør før å si det sånt.
      Men som du sier, dette er både mitt og ditt valg. Det er bare det at du har mer mulighet en hva jeg har.

    17. Du valgte selv å få 3barn med tre forskjellige menn ALENE vell og merke i en alder av 21?? Din mentale alder er vell kanskje 14 da men 🙂 du er foresten ikke alene om å være alene med barn 😀 det er vi nok mange som er ! Det finnes til og med dem som har en mer krevende og slitsom sag en deg! Tenk på det du 😮 wææow. Synes du er utrolig kritisk til det meste ! Hadde du hatt litt fornuft mellom ørene så hadde du kanskje tængt litt mer en de valgene du har tatt i livet?? Nå tenker jeg på de stakkars løs ongene du får i hytt og pine . Du sier du ikke ønsket dette barnet men at du ikke klarte å ta abort , der er surt og ta abort ! Men av fornuftige årsaker så hadde det jo kanskje vært det mest aktuelle og måtte gjøre i denne situasjonen!??ettersom du har to små barn til som skal følges opp! Og trenger omsorg,kjærlighet , aktivisering osv!!!Vi har også noe som kalles prevensjon rannveg, dette er spesiellt greit å bruke ved anledninger som sex

    18. Dere er slemme! Hun forsvarte kun seg selv! Hun har ikke sagt noe drit om alle dere som slenger med leppa i kommentarfeltet her! Det var hvertfall ikke hennes hensikt! Hun prøvde bare å uttrykke at hun også må JOBBE for få penger til livets opphold og jobb kan innebære så mangt! Ingen av dere vet hvordan jobben og hverdagen til noen annen er og føles på kroppen,annen enn deres egen, så slutt å angripe andre. Når ble dette en konkurranse om hvem som sliter mest og har den kjipeste dagen ?

    19. Hvis jeg kan komme med et tips så burde du kanskje fokusere på å skrive litt andre type innlegg og ikke gå til angrep på enkelte personer som kommenterer her inne. Når du gjør det skaper du bare enda mer uro og de som slenger slike kommentarer for å provosere vinner. Hev deg over dem og skriv om din hverdag, gi tips osv.
      For det andre har vel ingen noe med hva hun tjener på å blogge?? Å overgangsstønad som så mange her kommenterer om de får eller ikke har rannveig helt rett i at er en stønad til single mødre. Man kan få full overgangsstønad det første året når barnet blir født. Så kan man få videre i to år til om man er i minst 50% aktivitet og alt avhenger av inntekt. Har du en årslønn på over 450 000 kroner i året vil en ikke få overgangsstønad. Slik at dette er en stønad som er inntektsbasert. En flott ordning egentlig. Man kan jo også få dekket barnetilsyn på en viss prosent.
      Selvsagt er det ikke sikkert hun får noe bidrag. Det er ikke alle som krever det. Kan jo være de har en fin deling på hvordan de kjøper tingene barna trenger. Å nei til deg som kommenterte over at da må de vel ha barna 50/50. Det trenger man ikke. Å kreve bidrag er frivillig. En kan inngå avtale der bidrag skal være 0.
      Masse lykke til Rannveig. Håper snart på litt positive innlegg.

    20. Ser det er mange som er interessert i hva aleneforeldre får av stønader, så; man trenger ikke å få barnebidrag om man ikke krever det, man kan ha en privat avtale. Overgangsstønad er opp til to år, er aleneforeldreren eller barnet sykt eller lignende kan man under visse omstendigheter få det til barnet 18 år.
      Jeg skjønner ikke hvorfor folk gidder å rakke ned bloggen til Rannveig. At mange bevisst går inn på bloggen for å finne noe de kan slenge drit om. Det viser jo at dere faktisk har litt for mye fritid. Dessuten, folk som har det bra med seg selv, og har det bra i livet, har som regel ikke det behovet om å være så stygg og jævlig mot andre. Selv om det for noen kun er mangel på vanlig folkeskikk. Ser ut som det er en del foreldre som har misslykka i oppdragelsen av barna sine i alle fall.
      Syns du har en flott blogg, og du skriver mange bra innlegg:) Med tanke på alle bloggerne som finnes i Norge er det en stor prestasjon å komme så høyt opp på topplisten. Faktisk er det en prestasjon å bare komme inn på topplisten! Og det må kreve av vedlikehold, ser jo stadig bloggere som skyter inn på topp på blogglistsn på grunn av et innlegg, men som like fort ramler ut igjen fordi de ikke klarer å holde på interessen til leserene.

    21. Ok nu mista du mæ helt her… Støtter dæ og ser du har d vanskelig, fordi alle øyan e på dæ. Men hallo, du kan ikke drive å rakke ned på folk sånn her. Vi som har en jobb, itlogmed uten barn, har press om å prestere og å ligge øverst. Mer gidder æ ikke si om den saken.

    22. Vil bare gjøre deg oppmerksom på oss som jobber fult, ikke får “lov” å få barn av jobben fordi den krever at du er der 100 % og man føler at man skuffer jobben hvis man blir gravid. Flere som har sluttet i permisjon tiden fordi de ikke føler seg ønsket når de kommer tilbake. Mest fordi vikaren som har jobbet for deg, hun har ikke barn og er fokusert. Så det er ikke lett for noen kvinner i arbeidslivet, enten som blogger eller på kontor. Du ønsker veldig forståelse for din situasjon men forstå oss som har en annen jobb enn deg. Vi “sliter” med vårt vi også. Jeg heier på deg, syntes du virker som en herlig mor og person men akkurat som deg føler jeg meg truffet nå. Fordi jeg må også prestere, jeg blir dømt og målt i forhold til kollegaene mine og i tillegg må jeg først skifte jobb før jeg kan få barn. Jeg vet at jeg ikke må i følge lovverket men trivsel er veldig viktig så jeg setter det fremfor lovverket.

    23. Det er lov å bli sliten, uansett hvor mye eller lite man gjør i løpet av en dag, jobb eller ikke! Det er også lov å bli sliten uansett hvilken jobb man har. Men man skal ikke kritisere noen etter hvilken jobb man er i, det blir for dumt..

    24. Du er helt motsatt av alle andre toppbloggere.. Alle prøver å fremstille seg selv og livet sitt som perfekt, men du vil ha det så ille som mulig? Vet ikke helt hva du prøve å oppnå med innlegg som dette, men du rakker bare ned på deg selv og andre. Alle har det kjipt og vanskelig til tider, men ingen klager like mye som deg. Jeg tror virkelig du er flink, men du må slutte å klage så veldig. Du vil ikke bli dømt eller snakket nedlatende til, men det er det du gjør med alle andre. Om du hater bloggen så burde du bare slutte.

    25. Hvis det er så forferdelig å være blogger av yrke, så kan du jo få deg en vanlig jobb. Vi har det jo så enkelt vi vanlige arbeidere…..

    26. Det er sant at ingen har noe med hva hun tjener, men hver eneste gang bloggen begynner å dale nedover på listen, kommer Rannveig med et kontroversielt innlegg, som hun vet får bloggen opp et par dager. Det er ufattelig trist at hun rakker ned på folk som jobber, fordi hun mener at hun har akkurat samme slit med sin blogg. Skjønner ikke at hun gidder blogge egentlig, for det er jo SÅ slitsomt. Hun er alene, sliten snart 3 barns -mamma, tiden strekker dårlig til, har ingen skulder å lene seg på, osv osv. De to temaene som går igjen hele tiden er akkurat dette, og barnas matpakker. Så er det noen som snakker litt negativt i kommentarfeltet (som er HELT vanlig) og da kommer det altså et innlegg hvor hun rakker ned på de som har jobb?! Ja, det er jo supert.

    27. Trur du virkelig at du har det vanskeligst? Andre er og alenemødre og må jobber! Og blogging er mine øyne ikke noe jobb!:)

    28. Siste ting glemte det eg har du noen gang i livet jobber i eit yrke? På kassa, eller som hjelpepleier?
      Eller jobber I eit yrke som er hard f.eks sjukepleie eller byggfolk? Når dei er 40 år har dei allerede rygggproblemer eller andre ting p.g.a som gjere der vanskelig å heve tunge pasienter eller tunge materiale, og når dei kjempe heim har du og unger som deg.
      Og viss du er redd for å ikke få nok penger til neste mnd, tja da du må nesten begynner på ein utdanning endelig og få deg en jobb.

    29. Du skriver selv her at det ikke er noen trygghet i om barna dine får mat en måned. At du ikke har garantert noen inntekt. Er det forsvarlig da å få flere barn?

    30. Og en ting til. Du skriver at vi som kommer hjem kl.16 og virkelig har FRI. Så du ser på å være alene med flere barn er å ha FRI etter jobb? Trodde du syntes det å ha mange barn var veeeeldig slitsomt??

    31. Du har tydeligvis ingen blogg uten en kid i magen. Synd du må reprodusere deg selv for å få lesere. Du er tragisk å jeg liker deg ikke.

    32. Hun skriver at det ikke er noen garanti at hun har mat til barna sine neste mnd, hun må PRESTERE som hun sier. Hva da med å kreve alle 3 fedre for bidrag? Hvorfor i all verden krever hun ikke penger av fedrene om hun er usikker på neste mnd lønn?

    33. Rannveig, du må kreve bidrag. Om ikke for din egen del, for barnas. Du skal ikke være alene økonomisk om å oppfostre de, det er på ingen måte rett.

    34. Jeg er kjempeglad i å lese bloggen din. Det er kjekt å få et innblikk i din hverdag, og det du holder på med av møbeloppussing. Får ideer til å finne på med ungene mine fra deg noen ganger. Det jeg syns er litt kjedelig er alle disse innleggene der du forsvarer/angriper de som gir deg dårligekommentarer. Det orker jeg ikke lese, og hopper over. Men det er så mye av det. Du har jo all rett til det selvsagt! Men jeg som faktisk liker bloggen din vil heller høre om kreativiteten du lager med barna, eller om middag, kake… Ting som du er så flink på! Håper du ikke tar dette sonen negativ kommentar. Stå på videre! Må være tøft med all den ufortjente kritikken. Alle oppegående mennesker vet at det er bare bra å gi barna en kjeks i helgene feks

    35. Ta en titt inne på http://www.sophieelise.blogg.no eller http://www.forballfrue.no f.eks å se hvor mye tid og energi som blir lagt ned når man kan kalle blogging en jobb.. for disse menneskene er det ikke bare en jobb det er en livstil.
      du vrevler ned noe provoserende svada daglig og legger til dårlige bilder av bustete og grisete barn i uheldige vinkler og positurer.. helt ok altså men IKKE kall dette en jobb

    36. Eller ta en titt på mammatilmichelle/Anna Rasmussen, også alene med 2 små, med 3 innlegg omtrent hver dag!

    37. Nå henger du jo ut fedrene som ikke betaler noe for barna sine.. Er helt vanlig å betale barnebidrag. Pengene skal jo ikke gå til deg men barna!! Npr du får overgangstønad har du jo ikke akkurat så god råd.

    38. Første gang jeg kommenterer en blogg overhodet. Må ærlig innrømme at jeg leser svært få av dem også, så beklager hvis jeg ikke forstår denne verden.
      Men med tanke på historikken folk referer til her, burde du ikke muligens planlagt livet litt bedre? 3 barn med 3 ulike menn skaper vel ikke akkurat stabile forhold på alle plan?
      Har selv 1 barn og fullt opp med jobb og lignende som de fleste andre småbarnsforeldre. Å prestere kan være så mangt. Noen må omsette for 2,2 milliarder, andre må sørge for at barnehagen er ren og pen. Alle har vi ulike oppgaver her i livet. Men vi har alle vår viktigste arbeidsgiver i vårt/ våre barn, vi skylder dem oppmerksomhet og trygge oppvekstvilkår. Så kan man diskutere hva som er trygge omgivelser…
      Men det er mitt ansvar som voksen og legge til rette forholdene før jeg får barn, og ikke minst forsørge dem når de har ankommet. Derfor har jeg valgt tidligere i livet og andre forhold å ikke sette barn til verden. Man vil føle en trygghet før man tar på seg ansvaret.
      Foreslår at du oppsøker andre yrker en periode for å se hverdagen til alle som reagerer på dette innlegget.
      Da har jeg gjort dette i livet også, kryss i bucket listen!
      PS! Lykke til videre!

    39. Kjære Rannveig!
      Jeg er oppriktig sjokkert! Jeg har nå lest et fåtall av kommentarene på dette innlegget og blir bare lei meg over at det er mulig å være så stygg mot et annet menneske. Snakker man virkelig slik til hverandre? Tenk å være så ondsinnet.
      Jeg er utrolig imponert over at du orker å ta i mot noe slikt.
      Stå på!
      Hilsen Marianne

    40. Jeg forstår ikke hvorfor det skal være så viktig hvem som jobber mest og ikke?! Og hvem som har et mest slitsomt liv og ikke?? Og hvem som har barn og ikke?? Hærregud det høres jo ut som at du synes det er mer sorg og bli mor en glede?? Og at det å være mamma er kunn jobb for deg?? Det er utrolig egoistisk hvis det faktisk er sån! Eller er det eneste du vil at folk skal se opp til deg og skryte og si at du er en mektig sterk herre ? Vi er alle sterke og greier det vi vil 🙂

    41. Haha og btw: hun er foreløpig nr 17 på blogglista i norge. Wow, for en prestasjon kvinne! Dette blir bra å fortelle om på foreldredagen.. Haha dette innlegget hjelper sikkert litt med lesere, iallefall for en dag 🙂 Skal dele på face jeg bare for å hjelpe deg, så kan andre mennesker se hvor tragiske liv de kunne ha hatt.

    42. Du har valgt blogging som jobb, sjøl! Om du vil ligge og slappe av de dagan du e syk, så få deg en normal jobb og ring inn å si du e syk. Syns ikke du gjør anna enn å bæse på bloggen. Tåler du ikke at andre har andre meninger enn deg sjøl? 😉

    43. Folk forstår ikke det psykiske presset ved å “leve av blogging”, om de ikke gjør det selv. Jeg har fulltidsjobb ved siden av, men bloggen stresser meg faktisk mer. Jeg må blogge, men samtidig har jeg ikke en dritt å blogge om når barnet mitt er syk og vi ikke har kjøpt noe fint å vise frem. Det konstante presset der er utrolig slitsomt, og ikke for alle.
      Syns du er flink!

    44. Kjære deg, hvordan hadde du fått mat til ungene dine om ingen hadde jobbet i butikk? Eller vært bønder og “laget” den maten du spiser. Klær på kroppen hadde du heller ikke hatt. Et samfunn er avhengig av alle typer jobber, til og med blogger, sånn at vi har noe å lese når vi kjeder oss.
      Barna dine har du selv valgt å sette til verden, og da regner jeg med at du har tenkt over hvordan du skal klare å forsørge de. Den siste var ikke noe du egenlig ønsket, da er P-piller et enklere og billigere valg enn å få barn.. Når du nå er i den situasjonen så er det bra du gjør det beste ut av det.
      MEN ikke kom her og si at man ikke blir sliten av andre jobber. Man blir sliten av å jobbe 8 timer hver dag, uansett hvilken jobb man har. Helt ærlig var jeg mye mer sliten når jeg jobbet på butikk enn mange andre steder. Har man i tillegg barn så har man ikke fri etter jobb, det er jo ting som skal følges opp etter barnehage/skole. Du jobber vel ikke 8 timer i dagen med 30 min pause. Hvis du gjør det, så lurer jeg litt på hvordan du disponerer tiden din, sophie Elise og de andre på toppen gjør kanskje det, men da er tv-oppdrag og mye mer inkludert.
      At du ikke mottar barnebidrag en gang er jo bare latterlig, dere var 2 om å lage de barna, så penger skal du jo få fra de…

    45. Gratulerer så mye som gravid! Har ikke lest bloggen på en stund, så dette var nyheter for meg. Masse lykke til som 3.barnsmor, er sikker på at du klarer det helt supert!

    46. Finnes de som har jobber som blir sparka, får drapstrusler, utagering osv. Hver eneste dag på jobben. Er ikke det tøft så vet ikke jeg. Idiot

    47. Hvorfor fortsette å få masse unger da, hvis dette er så ufattelig vanskelig for deg..
      Det er nok mennesker som har det verre enn deg, og du burde være takknemlig for at du har tak over hodet for deg og barna dine. Ettersom du i nesten hele ditt voksne liv har vært gravid, så har vel ikke du hatt en 100 prosent jobb, og vet ikke hvor tøft det kan være for mange.
      De fleste har arbeidsoppgaver som har en tidsfrist, ting skal gjøres fortløpende, og evig press fra arbeidsgiver. Det er nok veldig tøft å være mamma, men all respekt til de som faktisk har en fulltidsjobb (ikke blogging) ved siden av.
      Slutt å klag!

    48. Jeg synes det er uansvarlig at foreldre bevisst velger å. ha en usikker inntekt. Tror ikke en døyt på at du ikke mottar barnebidrag hvis du sier du ikke vet om du har mat på bordet. Som folk sier du er ikke mye bedre enn nett trollene. Du kjører skikkelig dobbelt standard

    49. Prøv å jobbe på forsterket skjermet demensavdeling en kveldsvakt f.eks, 2 pleiere på 10 pasienter, ingen mulighet for å hvile beina på 8 timer, du blir spyttet på, ropt stygge ord til, klypt og kloret, blir noen ganger slått i ansiktet ++ Mellom alt dette skal du løpe rundt og styre med klesvask, matlaging, rydding, rengjøring, stell av pasienter, rapportskriving… Du er hjemme i 23-tiden, skal dusje, spise og legge deg før du skal på tidligvakt morgenen etter! Opp og hopp kl 5.45 igjen 😉 Men jeg LIKER det, og klager på ingen måte! Mer givende for min del, enn å måtte sitte alene bak en PC og trykke på noen taster og laste opp bilder som levebrød.
      Men èn ting er sikkert etter å ha lest bloggen din + kommentarfeltet; unger skal jeg ikke ha på MANGE år! :p Er for glad i friheten etter arbeidstid, ikke minst det å sove uavbrutt til 11-tiden om jeg måtte ønske det en fridag. hehehe zZZzzZz

    50. Kjære Rannveig.
      Kanskje vi kunne ha bytta for en uke?
      Hva med at du jobber på basen, laster og losser biler og båter, pakker containere og basketer.
      Stropper gods på paller, fortøyer båter, har rett og slett en meget krevende jobb.
      Og før en går på jobben så starter man dagen klokka 05;30 for å gjøre dine 3 stebarn klar for skole og barnehage, klokka 7 kjører du barna i bhg, den elste på 8 går selv til skolen.
      Jeg ringer han ca halv 8 og sier det er påtide å gå.
      Da han har vært hjemme alene i ca 20 min..
      Jobben min starter 08.00
      Er på basen ca 07.50/55
      Så starter den fysisk krevende jobben som gir oss mat på bordet og tak over huet.
      Mens du, du leverer kidsa i bhg, går hjem, gjør kanskje rent, funderer litt på hva du skal blogge om, går ut, kjøper noe å vise frem på bloggen, skriver bloggen, og henter kidsa..
      Jeg avslutter min arbeidsdag, heldigvis kan mannen hente kidsa hos oss.. Men han har gjort lekser med han eldste og gitt de noe brødmat, før nr 2 skal i bursdag, nr 3 har slått seg vrang og har bestemt seg for å ikke være med noen plass som helst, nr 1 skal på turn, nr 2 vil egentlig ikke i barnebursdag for turnen til storebror er kjekkere.
      Jeg kommer hjem fra jobb, rydder etter bomba som gikk av tidligere i dag i gangen, på badet, og i stua, for 2 av 3 barn syns det er helt ok å skifte klær 3 ganger daglig..
      Så var det middagen..
      Mat må en ha..
      Så er alle samla i 6/7 tiden middagen er servert så starter kvelds stellet.
      Nr 1 legger seg 8..
      Egentlig skal nr 1 legges klokka 8, nr 2 klokka 19.15 og nr 3 18.45 (ja barna har fått tall etter hvem som er født først i denne teksten)
      Så var dagen gått..
      Så må en rydde opp etter bomba som gikk av på badet under kveldsstellet for speilet er fullt i tannkrem, såpe der såpa ikke skal være og gulvet er fullt i klær..
      Så var det vår tur da.. som et kjærestepar..
      Kom ikke å påstå at din dag er verre en min..
      Men gud jeg er glad i ungene.
      At du ikke krever barnebidrag av fedrene til kidsa dine er din feil.
      Men jeg tviler på at du jobber med bloggen hele tiden barna dine er i barnehagen, for noen ord er ikke vanskelige å skrive.
      Kanskje jeg skulle skrevet en blogg..
      Bryggesjauer/anhuker med 3 barn..
      Det hadde vært litt av en tittel..
      Åja.. Glem ikke av hunden som vi også har.
      Hun skal også ha sitt..

    51. Det var da voldsomt til pes, om hva som er reell jobb og ikke?? Vi lever i 2015, hvor det er et faktum etterhvert, at man kan livnære seg på (nesten) alt mulig, til og med blogg. Og om noen ikke ser at det er/kan være krevende å livnære seg av blogging, ja vel?? Er det virkelig så dødsens nødvendig å rakke ned på et menneske som faktisk har blogging som inntektskilde?? En jobb er en jobb, uansett hva faen det måtte være spør du meg ! Så lenge det bringer penger inn i kassa er en jobb som heltidsblogger like mye jobb som å jobbe i en butikk…Forskjellen er den fysiske biten, men hvorfor skal en jobb defineres ut ifra dens fysisk krevende innhold??
      Dette blir litt sånn “pappa’n-min-er-sterkere-enn-din-pappa”, å da lurer jeg på: er vi 12 år eller ??

    52. Hvorfor bruker du i det hele tatt tid på å prøve å lære andre hvordan de bør tenke og hva de bør gjøre. Det er jo ikke noe vits! Du kommer alltid til å komme over folk med et annet syn enn deg. Og jo fortere du innser at du ikke kan forandre de, jo lykkeligere vil du bli. Bare spør deg selv.. Hvorfor gidder jeg? 🙂 bruk heller tida og livet ditt på å spre positivitet og DRIT i de som gjør det motsatte! Stress ekke bra:-)

    53. Men om du føler dette jævla presset, og er redd ungene dine ikke får mat på bordet neste måned, SÅ SKAFF DEG EN SKIKKELIG JOBB DA VEL!!!
      Men det er kanskje ikke en mulighet for deg etter alt dritten du har spydd ut på denne bloggen

    54. Må det være en konkurranse? Din hverdag hadde noen taklet uten problem. Min hverdag, som for MEG er ganske stressende, hadde kanskje du ikke hatt noen problemer med. Alle er ulike med ulike liv, hadde vi byttet hele gjengen kunne vi klart oss både bedre og dårligere. Men har du det så dårlig, så er det kanskje på tide å endre noe?

    55. I min jobb må jeg prestere. Ligge på topp. Jobbe lange dager. Av og til må jeg jobbe når jeg er syk også. Det e mitt valg, men jeg er like sliten som deg. Kanskje jeg også har mer å gjøre enn deg. 100% jobb, nettstudier, og familieliv. Sliten jeg og, men husk… ingen tvinger deg til å blogge, du kunne ha fått en annen jobb. Vet du er gravid nå, men jeg snakker før dette?
      Uansett.. stå på! Men ikke si mennesker med 7-16 jobb har det mindre vanskelig enn deg..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg