Mer død enn levende

Natt til i dag var helt grusom. For det første, løper jeg skytteltrafikk til fra soverommet til toalettet et dobbeltsifret antall ganger pr. natt. Lille snuppa i magen har også en døgnrytme som gjør at hun er aller mest aktiv på kvelden/natten/morgenen, og sover hele dagen. Så det er ikke så veldig lett å få noe søvn her egentlig, da sparkene hennes er kraftige og mange. Noe som er kjempefint, men hadde foretrukket å ha de på dagtid, haha! 

I løpet av natta kom også Emma løpende inn i senga mi. Selvfølgelig veldig koselig, men fra der sov jeg enda dårligere. Klokka seks bestemte hun seg for at nå, nå skal vi opp. Opp å stå!

Går på badet, og der får jeg øye på det. VERDENS største poser under øynene. Jeg skvatt nesten litt av å se mitt eget speilbilde, og jeg følte meg vel egentlig mer død enn levende på det tidspunktet, noe jeg enda gjør. 

Humøret ble ikke akkurat bedre når vi, nesten framme i barnehagen, måtte ta en halvtimes lang omvei til barnehagen fordi en bru rett før barnehagen var stengt pga flom. Great! 

Så, tar omveien og kjører storebror i barnehagen. Snuppa skal feire bursdag hos pappaen sin i dag, så etter barnehagen var det nok en halvtimes kjøring for å levere henne til sin pappa i Fetsund. 

Siden jeg kom hjem for et par timer siden, har jeg prøvd å fikse det rævva nettverket vi har fra GET.Vel, uten hell…  Etter å ha pratet med kundeservice, så trodde jeg at det funket. Meen.. det gjorde det ikke. Så i skrivende stund blogger jeg fra mobilnettet på iphonen min.  

 

Både føler meg og ser ut som en zombie i dag, og jeg gleder meg vel egentlig bare til denne dagen er over siden jeg har følt meg helt jævlig allerede fra jeg sto opp.  Nå skal jeg kjøre å hente storebror i barnehagen, så skal vi kose oss og ha litt alenetid mens snuppa er til pappaen sin. Tipper veeeeldig tidlig kveld i dag… gjeeeeeesp. 

 

Dere som klager over at jeg klager så mye. Vel, jeg er bare ærlig. Jeg skriver slik jeg føler meg, og tro meg, man føler seg sjelden på topp og veldig fresh som gravid alenemor. Har en liten mistanke om at dere som skriver at jeg må slutte å klage så mye, enten er bitter og sjalu, eller 14 år gammel og har absolutt niks og nada peiling på hva det i det hele tatt vil si å være i noen andres situasjon enn sin egen. Dette tenkte kanskje jeg skulle skrive et eget innlegg om, fordi det er så utrolig mye å si om temaet med tanke på de siste dagenes drama, og jeg ville sittet her i hele dag om jeg skulle tatt det noe videre akkurat nå. Et tips til dere som ønsker en perfekt framstilling av det å være mamma, er å gå inn på diverse mammablogger på topplisten, for eksempel Caroline Berg Eriksen.  Det kryr av slike, så her er det bare å velge å vrake. Jeg skal ikke prøve å ødelegge noens forestillinger av hvordan det faktisk er å være mor, men tro meg… dere som går førstegangsgravid, leser disse bloggene, og ser for dere at slik blir livet med barn, dere kommer til å treffe bakken ganske hardt i det barnet plopper ut. 

Avslutter med noen meget u-stylede og morgentrøtte bilder fra morgenen i dag, av verdens fineste lille snuppa som fyller hele 2 år på lørdag! Imorgen får vi besøk av tante Astrid som skal hjelpe til å ordne til bursdagen.  Tenk så fort tiden går! 

35 kommentarer
    1. Stå på Rannveig:) Blir helt dårlig av hvordan fotballfrue fremstiller livet… Får utrolig dårlig selvtillit og føler jeg gjør alt galt.. Tommel opp for ærlige blogger og ærlige meninger og sånne som deg<3

    2. Det er tøft i siste del av svangerskapet:) dette klarer du! Fotballfrues liv er ikke realiteten til folk flest, muligens ikke hennes heller- det er som. Hun ønsker å fremstille det .. Men.. Man kan ikke sammenligne et vanlig A4 liv med hennes drømmeslott og rosa skyer. Ha en super kveld:)

    3. igjen, så må du fortelle at du er en alenemor, å graviiiiiiid… ingen her er sjalu på deg… det lover jeg,hva skal vi være sjalu på?

    4. Skjønne Emma ! 😀
      Slike innlegg og bilder er så mye mer naturlige, sanne og ekte enn de til for eksempel CBE og Anna. De er uærlige, for ingen har det så fantastisk perfekt som de fremstiller. Ingen !
      Nok en gang, Heitmann… Du er en god mor og barna dine virker så glade og fornøyde. Og de er nydelige alle 3. 🙂

    5. Nei de gjenspeiler ikke virkeligheten. .det vet jeg som trebarnsmor selv. Nettopp derfor det er så i spirerende å lese mammatoppbloggere. Her er jeg mest innom for å få en dose drama i et ellers så stille og liv. Sov godt i natt da

    6. Hvorfor bruke alenemor I Vært innlegg. I den setningen kunne du fint skrevet kun gravid. Alle vet du er alenemor. Og uansett du har jo valgt selv å Være alenemor til 3. Skriv vanlig og slutt opp med gravid og alenemor hele tiden. Når ungen poppe ut kommer det vel. Tungt å Være alenemor til 3. Det greit det er slitsomt å Være mamma. Det er slitsomt å Være foreldre generelt om man er alene eller ei. Begyn å tenk på det positive med å Være mamma istedenfor. Ja livet er ikke perfekt. Men ut I fra det du sier hele tiden er jo livet bare jævlig. Så jeg ville ikke anbefalt en førstegangfødende å lese din blogg eller de som har det så “perfekt”. Alle har det forskjellig uansett.

    7. Hei, Rannveig!
      Er relativt voksen (52 år) og har oppdratt to barn med hver sin far. For 28 år siden var det ganske politisk ukorrekt, men jeg har alltid vært stolt; flotte barn som klarer seg bra og som i tillegg er snille og gode. Jeg har aldri kalt meg “alenemor”, men istede “enestående mor”; det er jo det du er! Du fixer en litt uforutsett og innimellom vanskelig situasjon på en flott måte, og det gjør du faktisk ene og alene! Stå på; jeg heier på deg, og gled deg over at litt møkkete barn er friske og glade!

    8. Det er helt ok å klage en gang iblant. Så klart er det slitsomt å være alenemor. Men det er en situasjon du som mange andre har gått inn i selv. Det handler om å gjøre smartere valg for sitt eget liv. Å ha barn i seg selv er ett stort ansvar, noe du ser ut til å takle helt fint. Men å være alene mor til tre barn kunne vært unngått. Helt ærlig tror jeg ikke at Caroline Berg Eriksen har ett perfekt liv, men at hverdagen hennes er mer stressfri pga smartere valg.. Helt klart.

    9. Haha hvordan kan du klage på å være alenemor når du har hatt 3 forskjellige fedre til barna dine? Fyfaen det er stygt ass, ingen stakkars deg

    10. stakkars staten som må betale for at du popper ut avkom etter avkom, skulle ønske skattepengene gikk til å finansiere nødvendige ting, og ikke sluts som tydeligvis ikke vet hva beskyttelse er.

    11. Jeg syns det virker som at du klarer jobben som tobarnsmamma, enslig og gravid strålende, Rannveig! Jeg skjønner godt det er vanvittig krevende, og jeg kan tenke meg at det koster uendelig mye krefter.
      Men, jeg tror ikke div. mammablogger glorifiserer hverdagen sin. Foreksempel Caroline B. Eriksen. Hun er en ressurssterk, voksen kvinne, med mann og nær familie som stiller opp. Nettopp derfor er det “enklere” for henne å få mammahverdagen til å flyte i harmoni. Hun har et barn, og du har snart tre, alene! Dere har helt forskjellige forutsetninger!
      Når det er sagt, så er vi mennesker så forskjellige.. Man designer sitt eget liv! Ikke alt kan planlegges nei, men man kan ikke klage over at man er et resultat av “skjebnen sin”. Jeg er forlovet, både jeg samboeren min har høyere utdanning, har heltidsstullinger, eier leilighet og bil i en alder av 23 år. Men vet du hva, vi ser at et barn ikke passer inn i vår livssituasjon nå, og at vi vil ha mer å tilby et barn først om noen år. Derfor venter vi, fordi vi ønsker ikke å være “mer død, enn levende”. Vi mennesker former forskjellige liv, og vi har forskjellige forutsettninger for å takle foreldrerollen.

    12. Hei ! Først vil jeg si at du er flink ! For det er tungt med barn . Men samtidig så har du valgt dette selv ! Det finnes spiral osv for og forhindre dette . Det er bra du er ærlig ! Det setter jeg pris på som leser din blogg . Men hvorfor har du satt deg i denne posisjon ? Da må du dessverre bare godta dette . 3 barn i så ung alder kan ikke være lett ! Lykke til 🙂 men du må alltid ha i bakhodet at dette er ditt og ingen sin feil .

    13. Jeg syns du er flink, jeg. Og jeg liker å lese bloggen din, da jeg er gravid med nr 2 og barn nr 1 er på alder med Emma. Gøy når man har noe til felles og kan kjenne seg igjen i forskjellige situasjoner fra hverdagen.
      Syns også det er utrolig trasig at du skal få alle de stygge kommentarene du gjør, det er helt bak mål! Men vær så snill, Rannveig, kan du ikke la vær å kommentere alt dritte du får på innlegga dine? Jeg skjønner det må være godt å få ut litt frustrasjon altså.. Men jeg syns det er så mye morsomme å lese om hverdagen deres enn skjenneprekene til drittslengerne…

    14. Ta dette fra ei godt voksen dame som bare vil deg vel: Steng kommentarfeltet ditt. Du trenger ikke forholde deg til, eller høre på, all negativ atferd her inne. Du trenger ikke den type påvirkning nå. Jeg er helt sikker på at det vil gjøre deg godt. Hvis noen vil deg noe kan de få tak i deg andre steder. Ta vare på deg selv. Klem fra meg <3

    15. Hun kan ikke stenge kommentarfeltet, da går hun konk. Ingen som gidder å lese bloggen hennes uten kommentarfeltet.

    16. enig med anonym her..steng kommentar feltet for en stund..leser en del blogger og syns du er flink med barnan dine..ser ut som det er noen som har lite å gjøre som er inne å kommenterer dritt på flere kjendis bloggere..en mani…stå på flotte du…

    17. anonym over men du leser og spyr ut av deg…finn deg noe annet å gjøre enn å spy kvalme..oppmerksomhets syk er du….steng kommentar feltet..sånn at slike folk ikke får mere oppmerksomhet…

    18. En liten reminder. Det som gjorde at bloggen tin tok sykt av for en laang tid tilbake var innlegget ditt “hvis ikke barna dine har merkeklær så er du en dårlig forelder” litt å tenke på når du får mye dritt om at barna dine går i støvler. Selv synes jeg barna dine er kjempeskjønne og ser ut som de koser seg en hel haug da 🙂

    19. Ikke helt enig med deg her. Det er nok situasjonen din som gjør at det er tøft å være mamma. Selv har jeg to barn, er gift og har høyere utdanning. Samtidig som jeg har 2 barn. Jeg kan relatere til mye av det caroline berg Eriksen skriver.

    20. Husk at alt du legger ut av bilder og tekst vil barna dine kunne lese når de er eldre, og har datamaskin. Som at du tenker så mye på utsende, og er mor. Det gir ikke alltid like godt selvbilde til yngre. Jeg ville heller brukt tiden min på å være med ungene enn å skrive om de. Stå på Rannveig, for dette klarer du nok helt fint. Søte bilder

    21. Nå driver ikke akkurat CBE noen mammablogg heller da :p og hva har du å vere sjalu på siden du klager og syter så mye? Hører du hva du selv skriver? :p

    22. Kan ikke skjønne og begripe hva som får deg til å tro at dine haters er styrt av sjalusi? Hva får deg til å tro at noen har lyst på det livet du lever? Og det er heller ikke noe spesielt ved det, har en lyst å bli trebarnsmor er det bare å bade i one night stands, ikke at det er noe særlig ansvarlig. My point being, du har ingenting å skape sjalusi fra. Skal vi liksom bli sjalu fordi du har blogg som jobb? Kritikken vår kommer ikke fra et ønske om å bli verken blogger eller ensom trebarnsmor lol, men ut fra at du provoserer, og liker å provosere. Du kaster ord som sjalu etc rundt så fillene ryker, disser og ser ned på andre bloggere som ikke har gjort deg noe, og du kaller bunnen for all kritikken du får sjalusi? Jeg syns nesten litt synd i deg.

    23. Hei. Håper du får noe avlasting fra kommunen når nr 3 kommer. Selv om du er aldri så sterk, så kan du også gå på en psykisk smell som mange. En fødselsdepresjon er mye enklere å utvikle når man har hatt en traumatisk start på svangerskapet. Og det vil man helst ikke ha når man er alene med tre barn.
      Det er lov å be om hjelp. Virker som du ikke har det helt på topp.
      Lykke til.

    24. Du får det til å se ut som at det å være gravid e et helvete, spesielt med all den bæsinga og klaginga di. Altså UNNSKYLD meg! Æ e gravid, førstegangsgravid vel og merke. Æ klager ikke i nærheta så mye som det du gjør. For gudsskyld, du har valgt det her sjøl. GREIT æ forstår at graviditeten kan være slitsom, mange dobesøk osv, men for faen heller. Du gjør jo ikke anna enn å klage på bloggen din!! Vær GLAD du e småbarnsmor, vær glad du har to (snart tre) friske unga! Det e faktisk ikke alle som har den muligheta. SLUTT Å BÆS! 🙂

    25. Du er ikke pittelitt bitter og sjalu selv på disse toppbloggerne som virkelig får det til da. Du hører virkelig sånn ut. Så mye edder og galle det kommer ut av deg gir virkelig næring til alle nettrollene der ute. Begynner å lure på om det er det du vil. Klatre på listene av at folk vil inn å lese om dramaet i livet ditt og kommentere dritt. Jeg er enig med mange andre som foreslår at du stenger kommentarfeltet. Toppbloggerne som virkelig får det til klarer seg fint uten.

    26. Jeg er en av de som skrev at jeg hoppet over å lese “klageinnleggene”, og at det er mye kjekkere å lese bloggen din uten de “noen skrev.. og jeg må bare si at det er sånn og sånn..” De siste dagene har det lurt seg inn i hvert blogginnlegg. Og du har all rett! samtidig som jeg har all rett til å la være å lese. Men jeg synes det er kjedelig at jeg lar være å lese bloggen din, når jeg er en av de som er oppriktig interessert i innblikket i hverdagen, mat, møbler, klær, baby osv. Er selv gravid, så alltid koselig å lese om andre sine svangerskap samtidig. Jeg kommer nok innom igjen, om noen uker, og leser de få innleggene som er av de gamle gode typene som ikke er gjennomsyret av “drama”, for jeg syns oppriktig at de innleggene er kjekke å lese. Håper du får litt mindre pes, og ikke føler behovet for å forsvare deg hele tiden. Du virker virkelig som en flink mamma, og god person.

    27. Uttrykket er kanskje slitent…og jeg vet mange irriterer seg over det.
      Men jeg er sikker på at Emma sier (eller ihvertfall tenker) “OmNomNom” på de bildene. 😉

    28. Kjære Rannveig.
      Jeg tror du er en god mamma til barna dine, og jeg tror også på deg når du sier du har det litt tøft nå som du er gravid, tviler jeg ikke på.
      Men du langer ut mot disse som “kommer med hat” og de som “trekker deg ned”, men hva gjør ikke du med for eks “fotballfruen” da? og hennes perfekte mammaliv..
      Du rakker ned på det og er ufin mot en som ikke har langet ut mot deg.
      Hun har en blogg som bygger på positivitet, hun har GARANTERT dårlige dager som alle andre, men velger å ikke spre det..
      I hvert innlegg du har nå så går du mot leserene dine, og at dette går inn på deg, du må da ta skjeen i den andre hånde og stenge kommentarfelte, da slipper du å lese alle disse kommentarene, kanskje du da får en mer positiv holdning på bloggen din?

    29. Haha ! Leste bloggen din fast før. Og har nå smått begynt igjen..
      Men det siste du skrev ” dere som går førstegangsgravid, og leser disse bloggene. Og ser for dere slik blir livet med barn, dere kommer til å treffe bakken skikkelig hardt, når ungen plopper ut ”
      Det er så sant ;D ! Tror mange ser for seg en dans på roser osv.. Jeg ble alenemamma til en liten gutt for en stund siden. Jeg tenkte under hele graviditeten at dette blir hardt osv. Men uansett hvor realistisk jeg følte at jeg tenkte. Var jeg ikke i nærheten …
      Bare det å ta avgjørelser alene, når man ikke kjenner barnet. Er utrolig vanskelig! Hvis man er bekymret, har man ingen å fortelle/diskutere bekymringene med. For nesten ingen er like interessert som deg i disse bekymringene..
      Jeg kan ærlig innrømme at har hatt mine negative tanker om deg rannveig. Men hvor eldre jeg har blitt, har jeg fått ett helt annet syn på deg.
      Kanskje det er fordi jeg er mer moden? Eller at du har blitt mer moden? Eller fordi at jeg skjønner deg litt mer nå?
      Tror det er en kombinasjon med alle de tre egentlig 😉 men jeg synes du er tøff :)! Faren til min sønn var akkurat sånn som faren til Sienna.. Nesten ingen av venner eller familien hans visste om min min sønn før han ble født. Det er veldig tøft.
      Stå på <3 alt løser seg til slutt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg