Om kjæresten din hadde slått deg i hodet med en leke, ville du tilgitt han rett etterpå ?

Jeg vet ikke helt hva det er, men mesteparten av tiden er jeg bare rett og slett på en rosa sky (Evt. inni en rosa boble). En naturlig og god forklaring på dette er jo muligens det faktum at jeg er gravid, og gravide kvinner er en meget merksnodig folkegruppe.  

Den rosa skyen kommer som oftest i form av at jeg bare tenker gode tanker, om absolutt alt. Jeg har naturligvis dager hvor det meste går gærnt, og jeg ikke er like forelsket i livet. Men det er mest av disse rosadagene. Dager hvor alt bare går helt som planlagt, alle følelser er bare helt fantastiske, og jeg har selvfølgelig verdens aller mest fantastiske barn, uten noen slags tvil i hele vide verden.

Disse søte små gjør meg naturlig nok, straks høygravid og ganske vaggende som jeg er, noe sliten i løpet av en dag. Det er likevel slik at når jeg har lagt mine sukkersøte, små trollunger (ikke bokstavelig talt, nå tenkte jeg mest på trollmor og alle elleve ungene) så bruker jeg en god del tid på å bare tenke over hvor fantastisk dette livet er, hvor fantastisk mine barn er, hvor fantastisk heldig jeg er, og jeg undrer meg virkelig over mennesker som ikke ønsker å ha disse små, fantastiske vesene i livene sine. Altså, mennesker som til stadighet forteller alle rundt seg at de hvertfall ALDRI skal ha barn, for det må jo være helt grusomt å ikke bare ha seg selv å tenke på, nemlig. 

Vel, man lever garantert et kortere liv med barn (med tanke på hvor sliten man blir, så er det jo nærliggende å tro at man vil få hjerteinfarkt en eller annen gang før førtiåra inntreffer) 

Men altså, jeg lever gjerne et kortere liv, men som er like givende som det jeg har. Så slitsomt, så lite tid til meg selv, men gud… så fantastisk!  Herregud, så forelsket jeg er… Jeg mener, jeg er hodestups forelsket i mine barn. Jeg kjenner ingen andre jeg hadde vært så tålmodig mot, så tilgivende og så god mot, til tross for at det ikke alltid er like gjensidig. Mammakjærligheten i et lite nøtteskall. Så unik, så fantastisk. Det er betingelsesløs kjærlighet. 

For, la oss være ærlige med hverandre. Hadde du susset kjæresten din og sagt at det går bra, etter at vedkomne hadde kastet en lekebil etter deg, fordi han ikke fikk Spaghetti Carbonara til middag i dag, selv om han sa unnskyld etterpå? Nei, nemlig. Det er akkurat dette som er forskjellen på en mors kjærlighet til sine barn, den er betingelsesløs. Du vil elske dine barn uendelig høyt, uansett hva han/hun måtte finne på, gjøre mot deg, eller si til deg. Fantastisk, er ikke definerende nok. Magisk! 

“Jeg lover å elske deg høyt og betingelsesløst – selv etter du har kastet leker på meg fordi det ble joggesko, og ikke støvler i dag” 

I morrest, våknet jeg med begge to i senga mi, en på hver side. Så utrolig søte, så utrolig nusselige, jeg har ikke ord! Etter frokost, mens jeg ryddet kjøkkenet, hadde de begge installert seg godt under dyna i mammas seng, mens de satt så fredelig og som verdens beste bestevenner å så på Fantorangen på Nathaniel’s iPad. Slike øyeblikk….. de er bare helt magiske! Igjen, et lite overhormonelt øyeblikk med en stille takknemlig bønn inni meg selv, hvor mange er egentlig like heldige som meg? (Ja, det er ganske mange)

Greia er at jeg kommer virkelig ingen vei med å forklare min kjærlighet. Jeg kunne fortsatt i det uendelige. Dette blir nesten litt som et offentlig kjærlighetsbrev, fra en gravid, og veldig overhormonell mamma, som virkelig ikke kan fatte og begripe de som ikke ønsker å ha barn i livene sine. Jeg ønsker bloggeren som gikk ut i media og sa at våre barn, hvert eneste ett av dem,  ikke er noen “jævla mirakler” , lykke til i livet sitt. Det vil hun nok trenge. 

Jeg kan nemlig ikke se at de er noe annet enn nettopp noen mirakler

18 kommentarer
    1. Jeg hadde reagert , men jeg hadde tatt det skikkelig opp også ferdig med det!
      Jeg har laget et humoristisk innlegg på bloggen min om småbarnslivet og graviditet, ta gjerne en titt og hvis ikke du ønsker det så er det helt ok 🙂
      Håper du får en nydelig dag videre <3

    2. Kjærligheten vi føler for barna våre er helt ubeskrivelig! Og det finnes ikke ord:) det er sant som du sier; det finnes helt klart ikke en eneste person i mitt liv som får frem så mye godt i meg som barna mine ;)! Det var overraskende den kjærligheten jeg opplevde når jeg fikk barn for første gang, helt overveldende! Du skriver så fint og det er så godt å se den gode morsrollen du har! Du er en tipp topp mamma! Ha en vidunderlig dag;)

    3. Nok en gang så klarer du å tråkke på noen tær. Det er faktisk ikke sånn at alle de som er barnløse ikke vil ha barn. Og det er ikke sånn at barn er det beste i livet. Du har faktisk ikke oppnådd noe annet enn de barna dine i livet, og det er ikke spesielt imponerende. 90% av alle kvinner kan få barn, det er ikke godt jobba å føde masse unger. Mens de som velger å ikke få barn har som regel jobbet hardt for å få drømmejobben eller vil oppleve hele verden o.l, og det kan være like viktig for dem.
      Det med barn er et veldig vanskelig tema, og jeg synes dette er et veldig lite gjennomtenkt innlegg. I tillegg tror jeg ikke noe på at du er i noen rosa boble. Vi har jo sett hvordan du har gått til angrep på alle som kommer med konstruktiv kritikk. Tror du kunne vunnet mye på å se deg selv fra utsiden, og tenke litt over hvordan du blir oppfattet.

    4. Hedda: Jeg syntes Rannveig kommer med ett bedre argument enn ditt.Jeg har begge deler. Barn, og utdanning. Barna kommer før all drømmejobb – og alle reiser. Jeg har reist maasse uten barn, både utenfor og innenfor Europa. OG, jeg har reist masse med barn. Bare tull at man ikke kan oppleve like mye, men gjerne mere.
      Smaken er som baken. Delt mening!
      Men jo, for alle foreldre(hvertfall de fleste) så er faktisk barna det største man kan oppleve, og den flotteste opplevelsen av alt. Slitsomt, men ekstremt givende.
      Jeg ser virkelig ikke hvor hun har tråkket på noen tær. Folk må tåle hennes mening når man trykker seg inn på hennes blogg. HUN mener det. DU mener ditt!

    5. Hedda: nå skriver ikke rannveig om de som ikke kan få barn, men de som sier de ikke vil ha barn. Selvfølgelig er det en forskjell. Les innlegget 1 gang til før du kommenterer. Stå på rannveig, du stråler om dagen og du er verdens beste mamma for dine snart 3 søte små mirakler. selv er jeg 3 barnsmor, mine mirakler

    6. Barn er fantastisk nydelige og herlige 🙂
      Men når det kommer til om folk ønsker barn eller ikke , så får da det være opp til hver enkelt. Hva som blir sett på som det mest givende i livet er jo også helt individuelt .. Noen får barn tidlig , andre reiser jorden rundt , noen vil bare aldri ha barn. Andre igjen vil adoptere barn , noe jeg tenker kanskje er enda større enn og få biologiske barn.
      Selv om ett menneske synes att noe er fantastisk så er det ikke sikkert att ett annet deler samme mening. Man kan finne lykken i så mangt.
      Så lenge mennesker lever livet slik dem selv ønsker og er lykkelige så er det de viktigste – Med eller uten barn ! 🙂

    7. Jeg ser at hun ikke skriver noe om de som ikke kan få barn, men måten hun skriver om det får det til å virke som ingenting noen gang kan være like bra som barn, det synes jeg også hun har gjort flere ganger (ikke bare i dette innlegget). Det kan være veldig trist for de som ikke kan få barn. Og til anonym som sier at barn kommer før all drømmejobb, så kommer det helt an på. Mange av mine venner har valgt jobber som de alltid har drømt om, men hvor det kanskje ikke passer seg like godt med barn (hvor det innebærer mye flytting, reising osv) og de har valgt å ikke få barn. Det er et veldig fint valg for dem. Synes derfor det er dårlig gjort av folk med barn (og andre) å sette spørsmålstegn ved det. Om noen synes livet er helt perfekt, spennende og meningsfylt UTEN barn, så er det helt utrolig frekt at andre nekter å godta det. Akkurat som jeg aldri hadde satt spørsmålstegn ved at et liv med barn er givende, fantastisk og fylt med kjærlighet. Synes dette handler om å ha respekt for andre og andres valg.

    8. Grunnene til at folk ikke vil ha eller kan barn er mange, helsemessige årsaker at man heller vil prioritere jobb, reiser, fritid etc. Felles for oss er at vi har tatt et svært gjennomtenkt standpunkt.
      Barn krever mye og dersom man ikke kan eller vil prioritere så godt som et barn fortjener, da er det etter min mening det mest uegoistiske man kan gjøre.
      Altfor mange barn kommer til verden der foreldre ikke kan ta seg av ungene sine. Der barn ikke får den omsorgen, tryggheten, kjærligheten både økonomisk og der foreldre av ulike grunner ikke har evne til å ta seg av ungene sine.
      Folk må slutte å henge ut barnløse. Det er faktisk en moden avgjørelse og fullt legitimt å ta det valget. Man kan faktisk være lykkelig og ha god livskvalitet uten. Noen forskere,mener at barnløse er mer lykkelige enn foreldre.

    9. Helt enig med forrige innlegg, ikke heng ut barnløse! det er mange grunner til at folk ikke får barn, men har et fullt verdig liv likevel. Tenk å gjøre hva du vil alltid uten å tenke på barnevakt, ut å treffe venner når du vil, ut å shoppe på kvelder, ta sol, gå til salonger og få pleiet hår og negler. Sove ut hver helg uten å bli vekket tidlig!
      Ja det at foreldre elsker sine barn høyest av alt her på jord, det kan vel dine foreldre skrive under på!
      http://rannveigheitmann.blogg.no/1341452438_min_ville_fortid.html
      En dag kanskje det er deg som må be om hjelp fra bv, hvis dine barn kopierer deg. Kan du skrive litt om hvordan du skal unngå at barna blir kopier av deg, og hvem mener du har skyld i at din ungdom ble slik den ble?

    10. Vell, jeg sier til alle at vi ikke har barn fordi det ikke har passer, vi ikke ønsker, har det fint bare oss, osv… Sannheten er jo at vi ikke kan på grunn av helsa mi, og kanskje aldri vil få barn. Og da er det hjerteskjærende å lese innlegg som dette, hvor ingenting kan måle seg med det jeg ikke kan få, at jeg kanskje aldri vil få føle på gleden og kjærligheten.. Jeg godtar alle som har barn og deres følelser, men ikke tråkk på mine bare for å overbevise deg selv om at du har tatt det riktige valget 🙁

    11. Jeg lover å elske deg høyt og betingelsesløst – selv etter du har kastet leker på meg fordi det ble joggesko, og ikke støvler i dag”
      hehe den var morsom 🙂

    12. For det første kan jeg ikke se at Rannveig tråkker på noen sine tær med det hun skriver. Det er hennes personlige opplevelse av å ha barn. Og jeg er helt enig med henne, barn er et mirakel! Jeg skulle ønske alle kvinner var trygge nok på sine valg, eller sin sjebne i livet (jeg vet at ikke alle opplever å bære frem sine egne barn) slik at de ikke føler behov for forsvare seg eller gå til angrep om noen utrykker enn annen mening. Og man trenger ikke å føde barn for å oppleve den betingelseøse kjærligheten Rannveig beskriver, men for endel er det å få barn veien til opplevelsen av betingelsesløs kjærlighet. Og slett ikke alle som får barn opplever dette heller. Mennesker utvikler de forskjellige sidene sv seg i ulikt tempo.
      En annen ting, livet er da ikke en konkurranse! Vi får da ikke barn for å oppnå noe. Og et menneskeverd kan ikke måles ut ifra utdannelse eller hva slags jobb en har eller hvorvidt en har barn eller ikke. Alle er like mye verdt, alle lever et verdifullt liv!
      Rannveig, jeg synes du på mange områder er veldig moden til å være så ung!

    13. Jeg bruker aldri å kommentere,men nå må jeg.j eg blir så oppgitt,ALLTID må det komme folk og vri om på ting som blir skrevet. Dette var ett positivt innlegg men selvfølgelig må noen vri det om til noe negativt. Hun tråkker ikke på de som ikke kan få barn,om det er så hjerteskjærende får deg å lese om hvor fantastisk dt å få barn er så ikke gå innpå en MAMMABLOGG! Kan ikke hun få skrive hun da hvor bra det er fordi dt knuser hjerte til dere som ikke kan få ? Du valgte selv og klikke deg inn,og hu skriver bare at hun skjønner ikke hvordan folk ikke kan ønske seg barn. Yees. Utrolig frekt å kommentere at hu skriver dette innlegget også bare får å overbevise seg selv om at hun gjorde det riktige valget. Det er så sykt at det er voksne folk som sitter å kommenterer så mye negativt ellers også. Har dere ikke annet å bruke tiden på 😂😂

    14. Masse svada om noe som faktisk er en selvfølgelighet om man ikke er en ubrukelig mor! Nok et besservisser innlegg av noen som knapt har brukt tiden sin på noe annet enn sitt eget utseende, blogg og være med på putetv. Livserfaring hadde vært fint å ha når man skal mene mye på en blogg 😉

    15. Hanne: Du er klar over at du kan få barn selv om du ikke føder den selv? Foster/adoptiv-mødre anser seg selv som like mye mor som alle andre. Så det å komme med at det Rannveig sier er støtende for de som ikke kan få barn blir bare dumt. Rannveig sa at hun ikke kunne forstå at noen mente at det å få barn er et mirakel, og at hun ikke skjønner seg på de som velger et liv uten barn. Hun støter da ingen ved å si sin mening om de som VELGER å være barnløse?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg