Uke 29 – Slimproppen er gått!

I går gikk jeg inn i min 29 svangerskapsuke – en uke unna uke 30! Her går det jammen meg unna altså. Jeg føler hver dag er sånn… stå opp, gjøre mine plikter, og så er dagen omtrent over før jeg rekker å knipse. Og sånn går det. Uke etter uke, måned etter måned. Jeg klarer virkelig hverken å fatte eller begripe hvor tiden blir av.

Nå er det 2-3 mnd til lillesøster Sienna ser verden med sine egne, vakre øyne. Det blir jeg nesten litt redd av å tenke på, samtidig som jeg gleder meg noe helt vanvittig til å se henne, holde henne. Til å bli kjent med henne, og til hun skal bli en del av vår herlige, lille familie. Hun har nemlig to storesøsken utenfor magen som gleder seg helt enormt til hennes ankomst. 

Vi prater veldig mye om “når lillesøster vil ut av magen“. For, hvordan forklarer man egentlig en fødsel for en to- og fireåring? Jeg sier det slik: Når det blir Desember, rett før Nathaniel skal feire fireårsbursdag, så må mamma dra på sykehuset. Da skal Emma dra til pappa, og Nathaniel skal dra til (nevner ikke navn) i barnehagen. På sykehuset skal legene hjelpe mamma med å få lillesøster ut av magen, og så kan Nathaniel og Emma komme å besøke mamma og lillesøster på sykehuset. Vel, jeg både håper, og tror de begge har forstått sånn rimelig greit. Hvertfall Nathaniel.  De gleder seg hvertfall veldig, begge to! Og jeg kan nesten ikke vente med å se de holde lillesøsteren sin ♥

 

Den siste uken har egentlig ganske mye skjedd, sånn rent svangerskapsmessig. Slimproppen min har blant annet gått ( begynt å gå) og har hatt to tilfeller hvor jeg (delikate detaljer) har skvettet skikkelig til, og det har kommet store slimklumper. Første gang når jeg, som jeg har forklart i et eget innlegg, nøys og (mest sannsynlig) tisset på meg. Andre gang i dag, når jeg sto å lagde middag.

Nå tenker sikkert mange at det er fryktelig tidlig å miste slimproppen, men så lenge man ikke mister hele (og mister man hele, så kommer det også blod, og fødselen vil være nærstående) så går det helt fint. Hele slimproppen går, som sagt, ikke før rett før fødselen starter.

Og noen fødsel, skal vi jo ikke ha nå. Lille snuppa skal få holde seg inne i sin trygge hule fram til termin (37+0-42+0) Selv om jeg selv holder en god knapp på at dette blir en Novemberprinsesse, og ikke en Desemberprinsesse.

Uansett hva hun blir ; Vi er klare! Så klare. Dette har vært et utrolig tøft svangerskap, sånn rent mentalt (og naturligvis fysisk, da jeg er alene om alt i hverdagen og to små, som krever sitt) Jeg er så klar for å legge alt med svangerskap bak meg, og til å bli kjent med den nydelige lille prinsessa der inne – Lille Sienna vår 

Uke 29 

Termin: 6 desember (28+1)

Neste kontroll: Svangerskapskontroll hos jordmor på mandag, og 3D ultralyd 25 sept. Gleder meg sånn! 

Baby’s størrelse: Denne uken veier hun ca 1100 gram (1,1 kg) og er rundt 33,5 cm lang.

Kjønn: En liten liillesøster,som har fått det vakre navnet Sienna. Hun har også et annet navn, som jeg har valgt å holde for meg selv fram til hun er født ♥

Bevegelser: Aktiv lita snuppe! Ligger med hodet ned og sparker med en heidundrendre kraft. Den “bittelille” kroppen der inne begynner å bli sterk, og gjør seg klar for å lekesloss med storesøskenene sine om ikke så alt for lenge, haha. 

Plager: Formen er fortsatt topp, klager ikke! Hopper og spretter fortsatt rundt, og er glad jeg er i stand til det så jeg kan være med mine to små på de aktiviteter de ønsker å gjøre. Mye kynnere og litt bekkenvondt, men ellers superbra. Kunne nok ikke hatt det bedre så langt ut i svangerskapet enn hva jeg har.

Forventninger til fødsel, og etter fødsel: Jeg gleder meg til fødselen, selv om jeg vet den kommer til å bli smertefull med tanke på at jeg skal ha en naturlig fødsel uten epidural. Jeg tror likevel fødselen kommer til å gå såpass fort unna, at det ikke vil bli noe problem. Gleder meg masse til å se lille vakre lillesøster, og til å starte livet som 3 barns alenemor. Til å se mine tre, vakre skatter sammen ♥ Hverdagen vil bli tung, men tungt er vi vandt med og dette tror jeg kommer til å gå kjempebra! 

 28 uker gravid

(Illustrasjon hentet fra Babyverden//Baby i magen, uke 29)

 

-Hvor langt på vei er du? 🙂 

9 kommentarer
    1. Klart detta vil gå bra…du har vært ute i storm før du <3 Husker sjøl jeg kom hjem med minsta (24 år siden)....så stod jeg der aleine da, med ei på 5 og ei i bagen... men alt går, bare man er godt forberedt...og det er jo du. Gleder meg til de første bildene 🙂

    2. Beundrer måten du takler alt på!
      Jeg fant endelig ut at jeg er gravid igjen, etter jeg mistet gutten våres i uke 23 i juni.
      Er i dag 5+1, og fikk i dag oppsatt første ultralyd 24 september!
      Du er til stor inspirasjon, i og med at du ikke er så gammel, men alikevel takler situasjonen du er i så utrolig godt! Er selv bare 20 😊
      Ønsker deg en fin helg!

    3. Er ikke så langt på vei, er på vei til å slanke meg, Haha 😛 Venter i spenning på spm runden og håper de fleste som blir besvart 😀

    4. Jeg er i uke 35 av min første graviditet og gleder meg utrolig mye til å hilse på lille bolla i magen. rede er så godt som ferdig, så nå er vi skikkelig klar for å ta imot et nytt familiemedlem 💕
      Lykke til videre !

    5. Deler av slimproppen min gikk også før uke 30, babyen kom i uke 37+4:-) hvis den går tidlig produseres en ny etter hva jeg har forstått:-) lykke til med fødsel og babytiden:-)

    6. Du ser knallbra ut som 3gangsgravid. Venter også barn nr 3 (har 1 gutt og 1 jente fra før), og nå kommer enda ei prinsesse. Likt som deg på
      Mange måter, men samtidig ikke. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men fikk for meg å bare skrive til deg hvor flink jeg syns du er, og håper du også syns det selv. Jeg beundrer alt du får til, og tviler ikke ett sekund på at du ikke klarer dette. Jeg heier på
      Deg💖

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg