Abort – “Bare å gjøre det”

Er det noe som virkelig provoserer meg, er det den allmenne oppfatningen av abort. .For, det er jo bare “å gå å ta abort” … ikkesant? 

Vel, jeg kan med handen på hjertet fortelle dere at det er alt annet enn å bare troppe opp på sykehuset og svelge noen piller, og så er alt over. Det er så mye, mye mer. Det er tankene du sitter igjen med etter å ha valgt bort ditt eget barn, fordi det “ikke passet seg nå”, det var disse tankene jeg var livredd for når jeg nå sto ovenfor valget om å ta abort eller ikke. 

Jeg regner med at størsteparten av verdens befolkning er meget klar over konsekvensene av å ha sex. Ingen prevensjonsmidler er hundre prosent sikre (bare spør meg!)  foruten om sterilisering. 

Jeg har tre ganger vært stilt ovenfor valget om abort. Første gangen var det vel egentlig bare tilfeldig at det ikke ble abort, da jeg ikke hadde noe forhold til barn eller hva det virkelig vil si å ha et voksende liv i magen, hva som virkelig kommer ut etter førti uker i magen.  Andre og nå tredje gangen, har det vært av den enkle grunnen at jeg rett og slett ikke klarte. Jeg har for stor respekt for livet. 

Første gangen jeg virkelig forsto hvor fantastisk, og unikt, det er å ha et voksende liv i magen, var da jeg var ti uker på vei i mitt første svangerskap. Før det var jeg “bare gravid” Jeg hadde ingen forhold til det. Før jeg så dette.. 

Ti uker ut i svangerskapet – Og tretti uker senere. Et lite menneske, et fullkomment menneske, bare i miniatyr. Ti fingre, ti tær, en liten nese, en munn. Bein og armer som spreller. Dette er begynnelsen på et liv, og siste bildet er det de fleste seg på som et fullkomment liv.

Men hvorfor er ikke det vi ser på første bildet allment oppfattet som et fullkomment liv? 

Hvorfor er det slik at det er mer akseptabelt å ta livet av våre barn fordi de er små? Miniatyrutgave av slik de vil se ut når de blir født? 

 

Jeg har aldri tatt lett på spørsmålet om abort. Det var kanskje aller vanskeligst i begynnelsen av dette svangerskapet, siden jeg hadde alt presset på meg til å ta abort.  Det var det som var det “rette“, i følge de aller, aller fleste. Kanskje også faktisk meg selv, selv om jeg nesten blir lei meg av å tenke på det nå. Men jeg tror at grunnen til at jeg tenkte at det var det rette, var at det var det resten av verden forventet av meg. Krevde av meg. Hvert eneste øyeblikk av hver eneste dag tenkte jeg på det. Helt fram til uke 12, hvor valget tok seg selv. Det var en sinnsykt tøff periode, men jeg tror det hadde vært langt enklere om samfunnet ikke hadde “forventet” det av meg.  

Likevel, jeg klarte faktisk ikke å ta abort. Det strittet virkelig i mot alt jeg tror på, og mine egne følelser og syn på livet. Kjærligheten jeg har for mine barn. Hvorfor skulle de ha livets rett, men ikke deres lillesøster?

Jeg synes nemlig ikke det er bare bare å ringe sykehuset for å bestille drap på mitt eget barn. Synes du? 

51 kommentarer
    1. Syns du motsier deg selv veldig mye. Du har jo selv vurdert abort og nå skriver du at abort er drap. Hadde du sett på abort som drap så hadde du kanskje ikke vurdert det selv?
      Jeg er ikke en av de som sier “det er bare å ta abort” men det er noe som heter prevensjon, for å unngå uønskede graviditeter. Prevensjon må også brukes riktig, og når man gjør det så er sjangsene veldig små for å bli gravid. Når man ikke er i fast forhold bør man i tillegg bruke kondom for å beskytte seg mot graviditet og kjønnssykdommer- da er man ganske godt sikret.
      Du bør heller ikke sitte og dømme andre som velger abort. Det blir like lavmål som å dømme deg for dine valg. Du vet ingenting om årsakene til at noen velger abort.
      Jeg vil gi deg en ny overskrift: det er jo bare å bruke prevensjon

    2. Jeg deler ikke ditt syn i denne saken. Men syntes innlegget var helt ok (dette er jo dine personlige meninger, noe alle har rett til å ha). Men fyyyy flate så lavmålt den siste kommentaren var. Er det mulig? Du vet ingenting om grunnen til at folk velger abort. Kanskje en ung jente som nettopp har valgt å ta abort leser dette innlegget nå? Hvordan tror du hun vil føle seg i en alt for sårbar situasjon fra før av? Jeg blir rett å slett sjokkert. Her sitter jeg selv gravid i 20. uke, å gleder meg. Nå er livet klar for å ta imot et barn. Jeg tok abort selv for 5 år siden, pga min livssituasjon å har det bra med det. Jeg kunne rett å slett ikke tilby barnet den framtida et barn har rett på. Kjenner personer som deg bare blir lavmåle, det treffer heldivis ikke meg. Men jeg tenker på alle andre som kanskje ikke er like sterke! Greit du provoserer, men det finnes da grenser! VIRKELIG!!!

    3. Enig,dog har jeg tatt abort uten tunge følelser eller tanker. Det passet seg ikke da og jeg var verken motivert eller klar da. Ble gravid noe senere ved en tilfeldighet og da kjente jeg på at abort ble helt fel. Da lå ting mer tilrette og jeg knyttet meg til spiren med det samme. Så fins nok ingen fasitsvar på følelser du sitter med ang abort

    4. Jeg tenker at hvis jeg først har et barn, kan jeg ikke ta abort neste gang heller. det ville liksom ikke vært “rettferdig”.

    5. Har du vurdert spiral etter dette svangerskapet? Er vel den mest sikre prevensjonen det eller? Hva brukte du som prevensjon de 2 gangene du ble gravid med prevensjon? Var det p-piller?? Forstår veldig godt at du ikke ønsker og ta abort. Har ei veninne som har opplevd deg samme som deg 3 ganger hun også.. Bortsett fra at hun er sammen med den siste barnefaren og fått 3 barn til med han. Men hugser hennes frustrasjon og hadde ikkje hjerte til og ta abort hun heller.. Du vet at du kan søke om avlastning annenhver helg til barna dine, da hadde du fått litt tid for deg selv innimellom og ikkje blitt helt utslitt.. Dette er kanskje mange syns er flaut og gjøre, men det er det beste for deg selv så du ikke stuper av tretthet og utmattelse. Kanskje en løsning på sikt når minstejenta blir litt større, og Emma er vel hos pappa’n sin annenhver helg, men kanskje gutten din og minstejenta kunne gjort det? Har selv en mann som jobber MYE borte på sjøen og merker selv hvor sliten jeg er når han har vært borte i 3-4 uker.. Hadde ikke han komt hjem da hadde jeg nok møtt veggen. Men jeg er i jobb også da og barna mine er 4 og 6 og et halvt år så det blir litt lettere når de blir større.. Dette er bare et tips til deg ingen kritikk.. Masse lykke til, håper barnefaren til minstejenta tar til fornuft! Viss ikke kommet han til og angre livet av seg en vakker dag..,

    6. Men herregud når du har 3 forskjellige fedrer?? Dette er jo helt sykt, gruer meg på vegne av barna dine til de vokser opp og får vite hvordan du har holdt på. I tillegg så driver du et desperat forsøk på en fjortissblogg når du er altfor gammel til dette

    7. Jeg skjønner at det kan være beintøft psykisk å ta abort for svært mange. I forhold til norsk lovgivning er ikke abort drap, bare så det er sagt. Selv om jeg personlig er imot de valg du har tatt så håper jeg at dine barn vil få den beste barndommen
      Å ta abort handler ikke om deg som mor, men om barnet. Det finnes mange ulike situasjoner for mange at det å sette et barn til verden ikke vil være til det beste for barnet. Kanskje er det -helse og økonomiske utfordringer, man vil ta utdanning for å sikre en evt en god fremtid, kanskje er man for ung, ikke et nettverk som ikke kan avlaste og være et tillegg som omsorgsperson , eller at man føler man vil de barna man allerede har maks emosjonell tilstedeværelse, og trygghet. Vil man bli en god rollemodell for disse barna?. Det til tross for dette altfor mange i dag som velger å få barn og det er trist. Vil ikke en forelder gi dette barnet det beste av det beste?

    8. abort er IKKE DRAP!!!!!!!
      har forståelse for at alle har forskjellige meninger om det, men du kan da IKKE kalle det DRAP!!! Da ville ikke abort vært lovlig i Norge. Fysj, uttalelsene dine er ufyselige.
      Jeg tar prevensjon og er forsiktig, men blir jeg gravid er det ikke tvil om at det blir abort. Nettop for st det passer ikke, og jeg vil ikke trenge å kunne spille inn en tlf sex reklame for å ha råd og penger. Respekterer din mening, men blir forbanna når du kaller det drap.
      Om abort er drap, da er det vel like lett å bare dra fram skyteren å bare skyte en på gata? Nope. For det er faktisk et ekte ordentlig drap.

    9. Jeg blir mer overrasket og oppgitt over enkeltes kommentarer her enn at du har barn med forskjellige fedre…
      Jeg velger å tro at det går på deres unge alder og uvitenhet!!
      Jeg har hørt om det før, det har skjedd at noen har hatt sex uten å være gift,forlovet eller til og med de som var singel…jeg har også hørt at det finnes de som blir gravid av sex-SELVOM DE IKKE VAR GIFT??!! Sykt hva???
      Jeg har også hørt om nettroll som kommenterer anonymt, gang på gang på gang…Deres “prevensjon” burde være kvalitetssikret og består av viten om at det egentlig ikke skal gjøres , et ledd hvor du skal lese gjennom kommentaren for å evt. godkjenne og ,en “delete-knapp”..de vet det hver gang at det verken er riktig eller rettferdig.
      Just saying!!!

    10. Jeg respekterer meningen din, men synes du går imot deg selv på kort tid. Først sier du at du vurderte å ta abort, og plutselig er du helt bestemt på at abort er drap og at ingen burde få den rettigheten å velge selv. Det er helt greit at du ikke tok abort, det er helt greit at du selv valgte å få barn.. men tingen er at det var DIN beslutning og DITT valg. Ikke alle andre ønsker å få barn, og ikke alle har muligheten til det. Det er ikke ‘bare å ta abort’, nei. Men det er heller ikke ‘bare å beholde det’ heller. Bare fordi du fikk noe godt utav å ikke velge abort betyr ikke det at alle andre kommer til å få det på samme måten. Synes helt ærlig det blir litt feil å nekte andre mennesker å bestemme selv, du kan gjerne si at man vet konsekvensene når det gjelder sex, og at ingenting er 100% sikkert når det kommer til prevensjon. Men skal kvinner da aldri ha sex før de er helt klar for barn i frykt for å bli gravid, skal kvinner ikke lenger kunne utrykke seg seksuelt på grunn av faktum at man ikke får lov å ta abort? Hvis man fjerner retten til abort og sier at det ikke er lov uansett situasjon så er sannheten at det kommer til å bli gjort uansett, gjerne på verre måter.
      Du kan gjerne ta dine valg, og du kan gjerne ha dine personlige meninger. Men det å nekte andre å ta sitt valg fordi du fikk noe positivt utav denne situasjonen er i mine øyne helt feil.

    11. Det er et fåtall som tar steget til abort med lett hjerte. Du skal ikke dømme andre før du har gått i deres sko, som det heter.
      Jeg leste et nydelig innlegg på en annen blogg, der bloggeren fortalte om sine opplevelser før og etter aborten. Hun skriver også om følelsene som hun hadde rundt denne aborten.
      Jeg ville anbefale dere å lese det blogginnlegget, men jeg kan ikke for mitt bare liv komme på hva den bloggen het.

    12. Helt enig med deg Rannveig! Det hørest ut som om det er verdens enkeleste sak i verden. Jeg har selv tatt abort, men ble veldig påvirket av alle rundt meg fordi alle sa at det var det “rette”. Idag snart 2 år etter sitter jeg igjen med samme følelse som jeg hadde på sykehuset, det var ikke rette valget jeg tok. Jeg ble så psykisk ødlagt av det at livet mitt holdt på å gå i grus, både med skolen, jobben, familien og kjæresten. Du er et fantastisk menneske som har klart å stått i mot hele 3(!!) ganger! Folk burde virkelig ikke snakke deg ned, men heller opp! Skulle ønske jeg hadde like mye “guts” og ståpåvilje som deg. Du er rett og slett et forbilde, snakk om å være feminist! Stå på 🙂 Klem

    13. Jeg trok det “lett”, det var verken tid eller mulighet å få et barn til for meg. One nigth stand med en som var nok så ustabil, bikke ville jeg ha et 18 års lang forhold til mannen. Jeg hadde jobb skole og barn fra Før. Min prevensjon gjorde ikke det det skulle og da ble valget “lett”. Jeg er ikke klar for nr 2. Har ikke tid eller ønsket meg et barn til akkurat nå. Om det noen gang kommer en lov som forbyr abort. Vil Norge sitte med flere foreldreløse barn. Skadede barn fra fødsel av fordi mor ikke taklet tanken å selvskader barnet i magen. Og barn som ikke blir sett på som en glede av mor. Jeg er sjeleglad for at kvinner som kommer I en vanskelig situasjon har muligheten til å bestemme over våres kropper og faktisk kan ta valget selv. Hva du valg du tar er ditt valg. Jeg valgte å konsentrere meg på han jeg har, få økonomien min på plass. Få en bedre utdannelse enn jeg har og ha det beste grunnlaget for neste barn.

    14. Abort er aldri en enkel løsning, og skal heller aldri være det. Det kan være tusen gode grunner til abort, hva med de små jentene som feks blir misbrukt? Skal de måtte tvinges til å gjennomføre et svangerskap og en fødsel bare fordi du kaller det et drap? Hva med den jentas forhold til egen kropp, og ikke minst barn etterpå? Du er enkel, Rannveig…Kalle abort drap, har tre unger, og lar NAV ta regninga…Du er jaggu super!

    15. Rannveig, har du ingen som kan stoppe deg? Få deg til å reflektere over hva du legger ut på bloggen og over valgene du tar i livet? Har du ingen i familien din som setter foten ned?
      Det er på høy tid.

    16. Jeg tror ikke at det er det at du er imot abort som er årsaken til alle barna du har fått i løpet av så kort tid. Så et program på dr Phil om en dame som hadde seks barn og under programmet kom det frem at damen rett og slett var besatt av det å være gravid, babytiden og det som følger med. Med en gang ungene hennes var bikket året var hun gravid igjen med hensikt. Regner med nr 4 kommer før Sienna er fylt 2 år. Tror det er der problemet ligger.

    17. Synes det er ganske utrolig at man klarer å bli gravid TRE ganger på 4 år, MED prevensjon? Etter to ikke planlagte graviditeter hadde det vel vært ganske naturlig å kjøre dobbel prevensjon, altså type p-piller/kondom, feks? Om man ikke planlegger, da selvsagt. Hva med angrepille? Eller der det drap også, kanskje Rannveig? Hva med en angrepille dagen etter “oops” sex? Ettersom du tydelig flere ganger har gitt uttrykk for på bloggen så har du jo ikke hatt noe fast forhold siden W? Hvor forbanna vanskelig er det å sikre seg i 2015, liksom. Tror du VIL være gravid, jeg 🙂

    18. Ja hun vil være gravid fordi det generer flere klikk på bloggen hennes. Og fordi hun ikke har et liv som er spennende nok å skrive om! Sitter Ikke I en Luksus kåk på Kypros akurratt og har 2 menn som står i kø for å bli sammen med henne. Hvis døtrene dine kommer hjem og er gravide når de 14 år, kommer du til å nekte de abort?? Du er Ikke akurrat noe godt forbilde når det gjelder sex eller prevensjon dessverre..

    19. Jeg er enig med deg, folk burde vise full forståelse for de som ikke ønsker abort. Men jeg ser ikke abort på som drap, da ville det jo heller ikke vært lovlig å gjort det. Jeg har selv tatt abort, og ikke angret på det , men ikke alle klarer å ta abort sånn helt uten videre. For mange ville dette vært noe som ville ha forfulgt dem resten av livet.
      Jeg blir fly forbannet når jeg hører folk si “hun kunne jo bare ta abort” og til og med beskylder moren å ville beholde kun for å få bidrag og stønader fra NAV, evt. fordi de ønsker forhold til han som er barnefaren. Nei, ikke alle kan “bare” ta en abort, ikke alle klarer det. Og det handler ikke om penger eller å ønske seg forhold, det handler om et liv som vokser i dem. Joda, noen kan sikkert velge å beholde av kyniske grunner, og egner seg egentlig ikke som en forelder, men det vil jeg tro er et fåtall.

    20. Neste innlegget ditt blir sikkert et “klage på alle negative lesere og kommentarer om dine personlige meninger”

    21. du er så fordømmende, kunnskapsløs og totalt uten empati, at det er flaut å bere vitne til. Abort var ikke et alternativ for deg – ok – bra for deg – ditt valg!
      Men at du skal sitte der, på din vaklevorne høye hest, og dømme andre?! Seriøst. Det blir for dumt!

    22. Hei Rannveig
      Jeg sitter her og leser innlegget ditt. Har fulgt med på bloggen din en stund, da jeg synes du skriver fine innlegg her og der. Men i kveld kjenner jeg at nok var nok. Jeg har selv tatt abort, og angrer ikke et sekund på valget mitt. Valget MITT. Jeg blir ikke lei meg av det du skrive her. Jeg blir frustrert over at mennesker (og dette gjelder ikke bare deg) kan gå frem på den måten som du gjør her. Å avslutte innlegget med å si at abort er drap på sitt eget barn, den ble rett og slett for drøy. Du kjenner ikke hver historie bak hver abort, og om noen rett og slett tar abort fordi de ikke ønsker barn; Ja, så er det opp til dem. Du tar dine valg og andre tar sine valg, og man bør ha såpass respekt for hverandre som mennesker at man ikke setter seg ned og skriver det du skriver her (noe du vel har gjort i lignende innlegg før også?). I kveld rant begeret mitt over, og jeg ønsker ikke lenger å følge bloggen din.
      Jeg ønsker deg lykke til med baby Nr 3, og håper du kan tenke litt nøyere over hva du skriver på nett og hvordan du formulerer deg. For som noen andre nevnte: Det kan faktisk sitte en sårbar jente som nettop har tatt et veldig vanskelig valg og leser dette. Summa sumarum: Man bør som mennesker ha respekt for hverandres valg i abort-saken, og ingen bør dømme andre bare fordi de selv har en annen mening,

    23. Etter min mening er abort et mye bedre alternativ enn at, sånne som deg, får unger som aldri kommer til å få nok hjelp og oppfølging til å bli noe mer enn middelmådige (om de i det hele tatt blir det). Skulle gjerne skrevet side opp og side ned om hvorfor dette innlegget og dine meninger om abort er selvmotsigende, gammeldagse og, rett og slett, lite reflekterte/inteligente, men jeg har innsett at ingenting kommer gjennom hos deg.. Dessverre.

    24. Åhh det er så dumt. For dette er jo ikke første gangen du provoserer for å skaffe lesere. Det er ikke første gangen du skriker høyt om abortkampen for å klatre på blogglista. Det er en ting. Du skriver jo godt for deg selv, på hvorfor du ikke vil ta abort. Du vil at folk skal respektere deg, men så kommer denne dumme kommentaren på slutten…. Det er sååå unødvendig. Vil du at folk skal respektere deg bør du kanskje vurdere å respektere at andre mener noe annet og ikke rope høyt om drap som om de er mordere.
      Du bør vurdere tanken på hvordan du vil at barna dine skal bli behandlet i framtiden. Du vil vel at de skal bli respektert selv om de har 3 forskjellige fedre og du er alenemor. Så da bør du kanskje vurdere andres valg med å innse at kanskje ikke alle er i den situasjonen at de kan ta seg av et annet menneskeliv å heller velger abort.

    25. Så om noen blir missbrukt, gravid som konsekvens av dette. De bør beholdet barnet? Eller er det kanskje ikke drap da? Er det bare enkelte forhold som betegner det som et drap? Som å ha 3 tilfeldige barn med 3 forskjellige menn. For det er jo ganske utrolig. Har gått på prevensjon i 10 år nå, aldri blitt gravid, men noen klarer jo det hele 3 ganger med 3 forskjelige. Godt gjort. Spesielt etter 2 ganger, at man aldri lærer. Men for all del. Vi andre må passe på å respektere deg, men du trenger ikke respektere andre tilbake. Spesielt de unge jentene som er så voksen at de tar et valg for at de innser at de ikke kan ta seg av et barn om de selv er barn. Takk gud for abortmuligheten!!

    26. Å fjerne et embryo er ikke det samme som å begå mord. Om du virkelig mener dette, så regner jeg med at du mener at alt som kan kalles liv er like mye verdt. I så fall lurer jeg veldig på hva som skjedde med ditt forrige “tredje barn”, katten din? Den kattens liv tok du ikke mye hensyn til.
      Er også rimelig dobbeltmoralsk å skrive at du har vurdert abort på dine barn. Om abort i dine øyne er likestilt drap, så er du rimelig skrudd om du har vurdert å drepe noen. Jeg mener ikke abort er drap, men siden du sier du gjør det, så sier du også at drap er ok i visse sammenhenger.

    27. Helt enig 🙂
      Barna dine er heldige som har deg 🙂
      Synd at det å ha denne respekten for livet er blitt tabu.

    28. Dette med abort er et tema man aldri kommer til å bli enige om. Men det går grenser for hva man skal kalle drap. Velger man å avslutte svangerskapet når man er i uke 5 f eks ; er dette drap . Hjertet har vel knapt kommet igang .
      Hva tenker du om tilfeller der man ser at barnet er alvorlig sykt og sjansen for å leve etter fødsel er minimal. Skall alle fostere bæres frem for enhver pris ?
      Tilfeller hvor man er blitt gravid som følge av misbruk / voldtekt?
      Skal man kalle offeret for en morder i tillegg til at hun har blitt utsatt for mye grusomt?
      Jordmor er nok ikke det rette yrket for deg om du er så bestemt på at alle de som tar abort er mordere. Da vil du møte veldig mange mordere .
      Jeg er heller ikke for at man skal bruke abort som prevensjon , i enkelte tilfeller må det bare gjøres.
      Hva med det paret som sto frem på tv i forrige uke, hvor hun var 20 uker på vei. Det ble oppdaget en meget hissig kreft hos henne og de fikk valget mellom å redde henne eller barnet.
      Hun var avhengig av å fjerne livmor og eggstokker, starte med behandling.
      Hva ville du gjort ?

    29. Ingen, absolutt ingen kvinne tar abort med lett hjerte, men noen tar abort med et klokt hode.
      Synes virkelig ikke noe om at du anklager de 15000 jentene i Norge som velger abort før 12. Uke for å drepe barna sine. På ditt eget språk vil jeg kalle det både sykt og trakasserende. Du får neppe jobb på et offentlig sykehus med slike uttalelser. Der “drepes” det i fleng hver dag.

    30. Så du mener at abort skulle vært ulovlig du da? Tenk på alle de stakkars barna, det er faen ikke alle der ute som er ment for å være foreldre, det skal sies at jeg vet om flere som rett å slett ikke passer, eller hadde greid å gitt noen en god oppvekst. Og det er allerede så mange som har det vanskelig hjemme, som ikke engang får en plass i beredskapshjem osv osv. Så mener du at man skal bare poppe ut flere? For det er jo tydelig at ikke ALLE greier å ta ei p-pille/bruke kondom hver dag. Jeg har vært i et fast forhold i nesten 6 år, og gått på p-piller, og har ALDRI vært gravid. Jeg tror ikke det handler om å være ekstremt fruktbar, jeg tror det handler om at DU har slurvet med prevansjonen.

    31. må du gi deg med dette abort maset. det er opp til hver enkelt kvinne å ta valget, hvilke følelser som kommer i etterkant er kun den gjeldene kvinne sine, ikke opp til deg å angripe

    32. Hærregud rannveig, du eee så dom! Æ får ondt i mæ! Ka du skal gjøre når ongan dine blir større? Greit nok nu når du e på samme mentale alder som de, men det blir jo ikje å være før alltid..

    33. jeg har aldri kommentert noens blogger, jeg leser også bloggen din for det er som å se på en ulykke….du vil ikke, men du må.
      Jeg syns det er forferdelig hva anonyme kan få seg til å si når de skjuler seg, men syns det er mer forferdelig hva du kan skrive uten at du gjør det.
      Jeg tror nok du er en ok mor, en mor som elsker sine små, gir dem mat, kos, tilfredstiller alle deres behov…. men en god mor lærer barna sine respekt…lærer de til å bli rause med empati, føelseser og at alle er forskjellig.
      Det er flere grunner til at folk tar abort….det er flere grunner til at folk velger å ha barn med tre ferdre og som ikke eier noe…. dine valg, dine tanker…ingen trenger å forstå det…. hverken abort eller hvorfor alenemor til tre.
      Jeg ønsker ikke å kalle hun som tar abort for morderske eller deg for snylter, parasitt, bimbo,lett på tråden. dum,ingnorant osv….. det vil selv gjøre meg til det….
      Jeg lærer barna mine at en historie ikke er sort eller hvit, men i nyanser…hva du selv tenkte bak dine valg må vi respektere.
      Jeg selv er nå 43 år. Jeg bestemte meg for en ting før jeg var 18 år. Ha barn kun med en mann, da jeg selv hadde stefar.
      Jeg har tre empatiske,rause,snille,følsome barn som ikke dømmer.
      Om min sønn hadde kommet hjem med deg… ( Og jeg må innrømme at du ikke er kanskje MIN oppftatning av en svigerdattere da du ikke har gjort noe annet i livet enn å få tre barn med tre menn, null skole og ikke er du så empatisk heller.
      Jeg ville ønsket deg velkommen med en lang varm god klem og håpet at vi kunne blitt gode venner.
      jeg ville repektert min sønns valg…dermed respektert deg og dine.
      Og jeg har hatt en abort, 24 år siden…det var vondt..men barna mine er mitt alt…
      Jeg er ikke en morder, det vet jeg i hjerte mitt, samtidig som du vet at du ikke er alt det anonyme kaller deg.
      Lykke til med livet…. du har masse modnes og læres…man merker det…men potensialet er der… og uansett….det du er til dine barn er det viktigeste.
      MVH Ina

    34. Hei. Det er ikke alltid en abort tas bare for at det ikke passer å få barn der og da. I mitt tilfelle hadde mitt barn en misdannelse i ryggen, ryggen hadde en knekk, skoliose og stor sjanse for andre misdannelser og syndrom. For min del ble valget enkelt, jeg ønsker å sette et friskt barn til verden. Avgjørelsen ble ikke noe lettere av den grunn. Men jeg har fortsatt ikke bestilt drap på mitt eget barn….

    35. Herregud, snakk om lavmål. Du virker så lite reflektert l når du skriver slike innlegg. I det siste har du skrevet flere innlegg som bare bekrefter det . Feks at du har blitt gravid på prevensjon 3 ganger?? De fleste ville ha lært etter 1 gangen å bruke dobbel prevensjon. Feks p- piller og kondom ( lurt å bruke ved tilfeldig sex uansett pga noe som heter kjønnssykdommer). Du skriver at du ikke har råd til egen leilighet. Tror du ikke barna dine hadde satt mer pris på ett fast bosted enn Restylane, nye pupper til mor, extensions, nye negler, merkeklær ( du kjøper forøvrig lite merkeklær ), fancy hårbånd, ørten par sko som nyfødt, kleshengere med bling osv osv. Dette tilsammen utgjør masse penger du kunne spart til egenkapital. Og du som setter så utrolig pris på alt liv, katten greide du å ta knekken på tydeligvis. Regnes kanskje ikke som liv det Rannveig?
      Tror kanskje ikke helsevesenet er den rette plassen for deg ( har jobbet i helsevesenet i mange år og vet at sånne meninger er upopulære ). Du burde hatt noen som kunne beskyttet deg litt mot deg selv og redigert litt innlegg.
      Men heldigvis ser det jo ut som om du har harmoniske barn du tydeligvis tar godt vare på.
      Noe som i seg selv er noe de fleste andre gjør og selv med full jobb ( og nei, blogging er ikke i nærheten av det det er å jobbe fullt, men det finner du nok ut etterhvert). Lykke til med nr 3, du greier nok det og.

    36. Jeg har selv tatt abort fordi jeg ble tvunget av barnefar.. Tenke på det hver eneste time hele døgnet, angrer så bittert. Ser opp til deg for at du klarte å stå i mot. Har ei datter nå, som jeg har fått i ettertid, og jeg tenker ofte “hvorfor fikk du lov å leve og ikke mitt første barn”:. Hjerte mitt blør av tanken.. Poenget mitt er vel at det er en historie bak en hver abort og det er ingen andre som kan dømme. Hadde jeg gjort ting om igjen ville valget vært annerledes “:: får vondt i hjerte av å lese sånne innlegg som dette :/

    37. Nå sier Rannveig sin personlige mening, på sin personlige blogg. Hun deler av sine personlige erfaringer og opplevelser. Så hva andre mener tror jeg ikke hun bryr seg om. Om dere mener abort er okei, så respekteres det. Om dere mener det er drap, respekteres det. Om dere mener det er greit når en har en god grunn til det, så er det “faktisk” slik at det også er mulig å respektere det.
      La nå alle ha ulike meninger, heia mangfold!
      Jeg håper alle som vurderer abort tenker seg om både en og to ganger. Er moren innblandet i rusmiljø, ikke har økonomisk stabilitet (da mener jeg ikke at hun nødvendigvis må ha masser av penger, men nok til å fø på et barn), har blitt gravid ved voldtekt eller rett og slett er uansvarlig eller barnslig. JA, da synes jeg det er greit at man velger å tenke på abort for barnets del.
      De som blir gravid av latskap i forhold til prevansjon de blir jeg irritert på. Og nå sikter jeg ikke til Rannveig. Hun tok på seg ansvaret for sine barn på tross av at hun gikk på prevansjon og ikke planla et barn. Det viser at hun var moden nok. Man ser barna har det bra. Slutt å kritisere andre, se på dere selv.

    38. Her var mange meninger, men jeg må bare få sagt at jeg beundrer deg fordi du tør å stå for det du mener. Du er utrolig tøff som turte å ta det valget du gjorde, selv om du følte at alle andre mente det var feil. Jeg er helt enig med deg i det du skriver i dette innlegget. Stå på videre! Alt ordner seg 🙂 Selv om livet av og til er tøft, så går det bra til slutt. Vi er altfor opptatt av at alt skal være så perfekt, men et godt liv et ikke nødvendigvis et perfekt liv 🙂 Lykke til videre!

    39. Etter å ha lest innlegget og alle komentarene, så tenkte jeg rett og slett:
      “HÆ? Misforto jeg hele innlegget??”
      Så jeg scrollet tilbake til toppen og leste innlegget igjen, leste komentarene og siter nå å tenker:
      “Var det seriøst bare jeg som forsto dette innlegget??”
      Jeg skjønnet godt hva du mener Rannveig. Jeg har også vært usikker og redd. Jeg har opplevd hat både fra fremmede, bekjente, familie osv pga at jeg ikke har klart å oppfylle kriteriene som hører med “det rette å gjøre”. Jeg har forskjellige fedre til mine barn. Men det er kun en neve mennesker som vet hvorfor. De fleste mener jeg burde holde meg til den første jeg fikk barn med. Og da tenker jeg for meg selv: ‘Hadde DU holdt deg til denne mannen, som lå med flertalls kvinner under graviditeten, etter forlovelsen og etter barnet var født?’
      Og enda værre ble det da mitt neste forhold tok slutt etter fire år, og vi også hadde ett barn sammen. JEG ble sett ned på. JEG fikk stygge meldinger. JEG ble mislikt og hatet. Hvor mange visste hvordan JEG hadde det i det forholdet? Eller at etter bruddet fikk jeg en tilståelse fra den andre parten som gjorde at jeg innså at jeg hadde blitt holdt for narr i alle de årene vi var sammen?
      Man gir tillitt til en annen, og det er h*ns oppgave og bevise at du gjorde rett ved å stole på dem, eller ikke. Og når f.eks din partner sviker deg, ligger rundt med ikke bare én eller to, men flere kvinner, skal man da late som ingenting og fortsette å “leve lykkelig i alle sine dager”, fordi hvis ikke blir man ikke akseptert av andre mennesker? Jeg har fått høre at jeg er løs, at jeg er mannfolkgal, at jeg ikke bryr meg om noe annet enn menn, at jeg hopper dit gresset er grønnere osv osv. MEN, de som kommer med dette sprøytet vet jo ingenting. De vet jo ikke hva som har skjedd!
      Jeg tenkte også på abort med nr 1 og nr 2, fordi jeg var redd. Redd for å miste alle. Venner, familie. Redd for at andre kom til å dømme meg, enten for å beholde barnet eller for å ha tatt abort. To barn og to fedre, ville det bli sosialt og allment akseptert? Neppe. Og jeg hadde rett. Selvfølgelig kan abort streife tankene, selv om man ikke mener det er rett å ta abort. Nettopp fordi man er redd. Jeg har ikke tatt abort, og jeg har ikke ett barn for mye<3 Selv om flertallet tenker "hu kan jo bare ta abort, så slipper hu å sitte der med huset fult av løsunger og fedre rundt i hele landet", så er det opp til hver enkelt om de ønsker det eller ikke. Og jeg syns det står mer respekt av de som beholder barnet, til tross for "dårlig timing" eller at de ikke er sammen med barnefar, enn de som "bare" fjerner "problemet".

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg