Uke 30 – Begynnelsen på slutten!

Da var vi kommet til uke 30! Kan jeg rope høyt HURRA nå? Hurraaa! Herregud, så merkelig.. og samtidig, så føles det utrolig godt. 30 henholdsvis tunge uker med svangerskap er lagt bak meg, og nå er det siste innspurt. Som jeg har nevnt tidligere, jeg fikk en utrolig tøff og vanskelig start på dette svangerskapet og klarte ikke å føle glede over det før jeg var over hallveis. 

Det er under to måneder til jeg regnes som til termin, altså i uke 37.  Og selv tror jeg jo at hun vil komme rundt den tiden. Jeg bøyer meg mye mer enn jeg burde, hopper og spretter rundt . Dette kan jo som kjent være utløsende faktorer for en fødsel når man nærmer seg termin, så det kan jo bli spennende å se. De to andre søte små har kommet akkurat rundt termin, men da har jeg ikke vært i nærheten av samme situasjon som jeg er nå. Nå skal hverdagen med to små klappes sammen av meg, ene og alene. 

Det gjenstår bare å vente å se hva som skjer. Har en spennende tid i vente, og jeg kan heldigvis slappe godt av, ettersom jeg har absolutt alt en baby trenger, og mye, mye mer til.  Alt fra ammeinnlegg og nyfødtbleier, til elektrisk vippestol for kolikkbarn, om hun skulle utvikle kolikk.  Vi er klare! 

Jeg har jo veeeeeldig lyst på ny vogn (selv om jeg har to veldig fine fra før av, haha) Den ene er vel såvidt brukt, hvertfall nyfødtbagen, siden jeg fikk den når Emma var noen måneder. Den andre har jeg hatt siden jeg ventet Nathaniel 

Uke 30

Termin: 6 desember (29+0)

Kjønn: En liten lillesøster,som har fått det vakre navnet Sienna L 

Neste kontroll: 3D ultralyd nr.2 om en uke. Gleder meg til å se den lille prinsessa igjen! 

Baby’s størrelse: Denne uken veier hun ca 1350 gr (1,3 kg)  og er rundt 35 cm lang.

Bevegelser: Nå begynner det å bli smått med plass, slik at den voldsomme sparkingen har gått mye over til romstering og flytting på føtter. Er så utrolig koselig når det plutselig kommer en fot ut på høyre side av magen 

Plager: Sett bort i fra til tider grusomme bekkensmerter og mye kynnere (samt urimelig mange dobesøk), så skal jeg absolutt ikke klage. Jeg er fortsatt i topp form selv om ting begynner å bli tyngre med ei lita snuppe på snart 2 kg i magen, og med tanke på at jeg har lagt på meg hele 9 kg! 

Forventninger til fødsel, og etter fødsel: Jeg gleder meg til fødselen, selv om jeg vet den kommer til å bli smertefull med tanke på at jeg skal ha en naturlig fødsel uten epidural. Jeg tror likevel fødselen kommer til å gå såpass fort unna, at det ikke vil bli noe problem. Gleder meg masse til å se lille vakre lillesøster, og til å starte livet som 3 barns alenemor. Til å se mine tre, vakre skatter sammen ♥ Hverdagen vil bli tung, men tungt er vi vandt med og dette tror jeg kommer til å gå kjempebra! 

Ellers gleder jeg meg veldig til å få kroppen min tilbake i normaltilstand, minst 9 kg lettere enn hva jeg er nå. Skal bli deilig! La Desember komme ♥

29 uker gravid

#gravd #graviditet #svangerskap #uke30 #desember #baby #mamma 

14 kommentarer
    1. Kan du ikke skrive litt om hvordan de første 2-3 døgnene hjemme med både nathaniel og Emma var? 🙂

    2. Jo, anonym kl19:59 over meg: Termin er bare et intervall fra uke 37-42. Termindato er noe annet.
      Et fullgått svangerskap er 37 fullgåtte uker.
      Uansett. Rannveig, du er ikke 30 uker på vei, men 29. Så chill.

    3. Anonym: Et svangerskap er fullgått i uke 37, ja. “Til termin” varer fra uke 37 til uke 42.

      Jeg har aldri sagt at jeg er 30 uker på vei. Jeg er derimot I uke 30, ja! Når du er 29+0 uker på vei er du påbegynt din uke 30. Når du er 30+0 har du påbegynt din uke 31, osv osv.

      Kanskje lese seg litt opp før man buser ut med påstander om noe man kanskje ikke vet så mye om? 😉

    4. Jo Rannveig,du sier at du er 30 uker på vei…les andre linje i innlegget ditt”30 henholdsvis tunge svangerskapsuker er lagt bak meg”da sier du jo at du er 30 uker på vei….selv om du er 29 uker på vei

    5. Stemmer Mona.
      Men Rannveig er ikke den skarpeste kniven i skuffen så det er ikke noe vits i å korrigere det hun skriver..

    6. Altså hvem bryr seg om en uke til eller fra. Dere vet når hun har termin.. Haha, at man ikke har bedre å ta seg til enn å kommentere på svangerskapsukene til Rannveig!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg