Vanskelige følelser

Nå sitter jeg i senga, med pcn på fanget, og.. ikke for å nevne det igjen, igjen og igjen.. men.. jeg holder på å hoste meg i hjel. Jeg gruer meg rett og slett til å sovne, fordi jeg hoster så vanvittig mye at jeg våkner med panikkangst fordi jeg ikke får puste. Aner ikke om det er normalt, men jeg har hvertfall aldri hatt det slik før.

Imorgen reiser Emma til pappaen sin, og videre til Italia på onsdag. Hjelp! Altså, det spinner hodet mitt skikkelig å tenke på at min lille baby skal være i det store utland UTEN meg…. i en HEL uke. 

Jeg tenker konstant på alt fra tørrdrukning ( som pappaen ikke visste hva var engang.. betryggende) til dårlig bilsikring (det er vel ikke akkurat noen hemmelighet at bilsikring i utlandet, og da spesielt sydligere strøk,  er omtrent ikke-eksisterende) Og så tenker jeg på kidnapping! Alle andre sier jeg må nyte en uke “fri”  (jeg har jo ikke barnefri, da jeg fortsatt har storebror hos meg) men selv så klarer jeg ikke tenke på annet enn alt som KAN skje, og at det kan skje mens jeg er på andre siden av jordkloden. Pluss at jeg kommer til å savne henne noe vanvittig utrolig og inderlig mye. Jeg betrygger meg hverttfall litt med at hennes pappa nå har fått en leksjon innen det meste jeg synes er viktig å påpeke. Og det er jo ganske mye, haha. 

Hjelp, hjelp, hjelp.. jeg har prøvd å susse henne halvt ihjel før jeg la henne til å sove i dag, sånn at hun skal være helt sikker på at mamma er “der”, selv om jeg strengt tatt ikke er akkurat der.  Det høres kanskje veldig ulogisk ut, men vanvittig logisk for meg.  

Nå skal jeg klappe igjen pc’n, og ta meg litt skjønnhetssøvn ( dette er å skryte voldsomt på seg, ettersom jeg omtrent ikke sover selv om jeg fysisk ligger i senga.. ) Jeg nevner i fleng; hosting til jeg får pustebesvær, utslett jeg våkner jevnlig for å klø på,  dobesøk hvert andre minutt, minstesnupp som våkner om natta (og gjerne vekker storebror også..) og det faktum at jeg våkner hver gang jeg snur meg i senga. Dere kan selv prøve å kalkulere ut antall minutter med søvn ut i fra det… 

Blogges 

 

#mamma #gravid #mammablogg #gravidblogg #mammahverdag #hverdag #følelser

30 kommentarer
    1. Du er utrolig tøff! Skjønner godt at du blir å savne henne, har en sønn på hennes alder og klarer ikke å være borte fra han mer enn en dag, hehe 🙂
      Du kler brunt hår skikkelig godt forresten 🙂

    2. På det bildet så du egentlig ganske bra ut, helt til leppene dine gjorde hele bildet forferdelig. Og hvis italia er på andre siden av jorden, tror jeg det er på tide å sette seg ned med et kart

    3. Det høres veldig uansvarlig ut å ikke dra til legen når du sliter slik med lungene/bronkiene. Min stesøster gikk med ubehandlet lungebetennelse i lang tid og endte opp med akutt sepsis, altså blodforgifting, og overlevde såvidt. Lå to uker på intensiven. Anbefaler volvat, ingen kø og de har greie priser og egen lab så du får svar på det meste på 20 min. Vi er stamgjester der med barna også, fantastisk service og dyktige barneleger på jobb hver dag! Din allmentilstand vil kunne påvirke barnet, så greit å være føre var.

    4. Hei Rannveig!
      Et tips ift hosting og soving😉
      1.bygg opp putene så du “sitter”mer!
      Når du ligger flatt tetter slimet og blir liggende, hvis du halvveis sitter vil det føles bedre å puste!
      2. Hvis du har ventulatum krem ( krem som “iser” på huden), smør det på brystkassa før du skal sove!
      3. Prøv å ikke trekke dyna over puppene, da blir du varm, og når di blir varm så hoster du… Sad but true.
      4 ha tørkle rundt halsen, og drikk te eller varm melk MED honning!
      5. Virker ikke dette er det bare 1ting igjen å gjøre når du ikke er gravid vellogmerke: kok opp solbærsaft og ha i en god klunk med konjac
      Dette har hjulpet meg masse!!
      Lykke til!

    5. Hei Rannveig☺har du tenkt på om du kanskje har kikhoste? Det hadde jeg da barna var små og det føles ak slik du beskriver det, voldsom hoste og pustebesvær, da kom panikken oxo, spesielt om natta…det var langvarig og ik noe godt! Uansett god bedring til deg.

    6. Wow, du er fin på håret! Du kler brunt hår utrolig godt! Passer godt til de mørke øynene dine også. Emma får det nok fint på tur 😀 Prøv å ikke bekymre deg 🙂

    7. For henne kunne det like så godt ha vært på andre siden av jorda. Hun har ikke muligheten til å svippe innom og se at alt er bra. Skjønner godt at det er en grusom følelse for deg Rannveig. Tanken på at noe kan skje når du er så langt unna. Prøv å slappe av og stol på faren til Emma. Du fortjener å ha litt “fri” du også 🙂

    8. Så supert at hun har en pappa som har økonomi og lyst til å ta henne med. Ikke alle fedre som tar foreldreansvaret sitt like seriøst som han tydeligvis gjør. Det er jo kjempebra og det blir sikkert en opplevelse for henne. Han er sikkert like skikket til å ta seg av henne som du er. Tørrdrukning er ikke en veldig utbredt tilstand. Tror jeg ville bekymret meg mer for andre ting.

    9. Hvor har du det fra at sydlige land er så dårlig på sikkerhet i bil for barn? Reiser du veldig mye til utlandet, liksom?
      Skjønner at du kommer til å savne datteren din, men det er jo tydelig at hun har en far som bryr seg, og som er sitt ansvar bevisst, dessuten vet jeg at samboeren til Willem er ei super jente og flink mamma til både deres felles datter, og stemor til Emma… Det går nok veldig fint!

    10. Om d e litt muggsopp i leil, helt vanlig btw, så e d extra ILLE nu om høsten pga luftfuktighet. Sporene blomstrer og florerer i fuktig luft. D går over når d blir litt kaldere. Prøv å sett ovnene litt på da blir lufta tørrere. Spesielt ha varmen på på badet selv om ik sku være kaldt. Sånn du beskriv d høres d sånn ut… Om d e mugg kommer d ofte fra badet.

    11. Jeg har kikhoste! Våkner på natta og ikke får puste! Skikkeli skummelt men helt ufarlig! Gå til legen å hør!

    12. Off, god bedring!
      Det kjem nok til å gå heilt fint på tur. Og om det skulle vere noke så er ikkje Italia så fryktelig langt vekk og det går ann å hoppe på eit fly om det skulle vere krise. Men det er ytterst sjeldent at det er nødvendig 🙂 Prøv å slapp av og nyt, og så er det jo ekstra godt når ho er tilbake igjen 🙂

    13. Å du store min, at folk klarer å vri det ut av seg hahaha patetiske greier, og seff anonyme feiginger. Hadde ei av jentene mine, da de var små og 2 år gamle, dratt til utlandet med pappa`n, hadde jeg følt det akkurat på samme måten. Man savner mer da man har den daglige omsorgen, uansett hvor omsorgsfull pappa`n er.
      JA jeg har reist mye, og sett mye galskap, også i trafikken… Bl.a i Spania…der tuter de bare foran en sving, og skjærer svingene….mange ihvertfall… Godt hun ikke skal til enkelte afrikansk land…der er det ikke seleplikt i bilene en gang, og ingen grenser for hastigheten på veiene :)))
      Men jeg er 120% sikker på at pappa tar nok godt vare på vesle Emma i Italia…de kommer til å kose seg glugg… 🙂 Og har med gave hjem til mamma <3

    14. Jeg har forholdsvis store barn og tro meg bekymringene blir ikke mindre med årene.. 😉 Men det beste er å holde seg sysselsatt for å holde de negative tankene unna.. 🙂
      Så søt E er, ligner hun ikke en god del på mormoren sin også?
      Ha en fin kveld.

    15. Var nettopp i Italia for to uker siden. Det var ganske nye og bra taxi’er der. Og gode sikkerhetsseler i taxi’ene..

    16. Vi er halvt italienske og i Italia flere ganger i året. De har minst like gode bilseter for barn der, tror du har misforstått litt. Og kidnapping er ikke akkurat veldig vanlig. Min datter dro alene med pappaen rett etter 1-årsdagen for å feire med familien, og selvom jeg savnet henne visste jeg jo at hun var i de beste hender. Emma vil nok få en flott ferie.

    17. Tenker det er bra at hun har en far som har råd og prioriterer å reise litt, er liksom noe annet enn bondegård annenhver helg. Barn har godt av å reise og utforske verden, bare synd mora sannsynligvis aldri vil få råd til å ta de med på opplevelser utenfor nærmeste rekkevidde… Godt hun har en pappa som tar ansvar og viser hun verden utenfor bhg, husets fire vegger og en bondegård… slik jeg forstår det er stemoren en omsorgsfull jente -så hun er nok i de beste hender og vil få minner for livet!

    18. Willem har enn så lenge bare to unger. Emma og en ukjent sønn. Det er ikke flere døtre i bildet.
      Alt annet er bare løgn. Men jeg håper for all del at han har funnet ei bra dame som vil fungere godt som stemor for Emma, selv om lille miss R har et så forvrengt virkelighetssyn at hun tror hun har godkjenningsrett. Du kan dessverre bare mene hva du vil, ikke påvirke og bestemme det du vil.

    19. Ei jente på 2 år tror jeg har det like bra på bondegård i nærmiljøet som i Italia…. Hva slags krav stiller dere til foreldre egentlig? Tenk så mange som ikke har råd til å dra på ferier til utlandet? Men hva gjør vel det? Man kan da vel jammen ha et supert liv for det! Det er så mange søppelfolk som kommenterer her inne altså…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg